utotest ilonda Jazz Hybrid Elegance P.A. DE AUTOMAAT DONDERDAG 12 MEI 2011 PAGINA 3 Technische gegevens: Hm en zuinig Merk en type: Honda Jazz Vermogen: Koppel: Gewicht: acceleratie 0-100 in 12,1 sec. Verbruik: C02-uitstoot Prijs: Auto KraaiVen Tilburg BV Comfort Wichtig Vier man tUl HONDA I Bi Fuel £20,- el 5-deurs List met o.a. fechting van nieuwe vormen van voortbeweging zullen hybrides de Inde jaren in belang flink toenemen. Honda is een van de voorlopers en lal een aardige keuze. Nieuw in het programma is de Jazz Hybrid, een leiding van het bestaande model die samen met de facelift van de hele e werd gelanceerd. lengte 3,900 mtr, breedte 1,695 mtr 104 g/km 21.100 euro benzinemotor llatie Honing ?lgen dakspoiler, ampen voor rwarming, Kraaivenstraat 30b Tilburg Telefoon: 013 - 521 59 59 www.autokraai venn I 65 kW/88 pk bij 5.800 tr/min 121 Nmbij 4.500 tr/min stadscyclus 4,6 liter/100 km buitenwegcydus 4,4 liter/100 km gecombineerd 4,5 liter/100 km 12 MEI 2011 •PAGINA -IJILBURGSE KOERIER topsnelheid 175 km/u Afmetingen: gen Golf nfortline Airco/Navi 18 BJ: 2006 1.890- 1.134 kg Aanhanggewicht: n.v.t. Prestaties: Biedt mee n je verwa F® is al enkele jaren bekend en is •«loper van een deelsegment op de feikt dat op dit moment sterk in ont- Wng is met nieuwkomers als de Kia Toyota Verso-S. Al deze modellen een slimme bouwwijze met elkaar J*1' De auto heeft een kort front dat ™erP is geweest van de facelift, geheel is net weer wat opgefrist, "l' de Hybrid specifiek herkenbaar is doorzichtige omlijsting van het ®-l°go. De voorruit wordt redelijk «^getrokken in het dak. Bovendien *’anaf het tweede uitrustingsniveau poramisch glazen dak gemonteerd. Aversie is al voorzien van meege- 1 ®l bumpers, spiegelkappen en deur- W, terwijl vanaf de Elegance in de gen Touran ndline Executive 9BJ: 1.49 De techniek van de Jazz Hybrid is volledig vergelijkbaar met de Insight, niet vreemd omdat beide auto's onderhuids een deel van de structuur gemeen hebben. Dat betekent dat de Jazz wordt aangedreven door de bekende 1,3 liter benzinemotor die een vermogen levert van 88 pk. Dat is voldoende om nagenoeg constante snel heden te rijden. Daarbij komt nog een elektromotor die 14 pk voortbrengt en spiegels ook de richtingaanwijzers zijn opgenomen. De auto staat dan ook op lichtmetalen wielen, heeft mistlampen in de voorbumper en verlaat de fabriek met een regen- en lichtsensor die de verlich ting en ruitenwissers automatisch bedient. De achterkant is relatief recht om zoveel mogelijk binnenruimte te creëren. Daar zien we bovendien verlichtingsunits die een specifieke uitstraling aan de Hybrid geven. voorkomt dit effect gedeeltelijk. Na een korte gewenning blijkt de hele aandrijflijn prima te functioneren en wordt het ook een uitdaging om zo zuinig mogelijk te rijden. Met het comfort van de Jazz Hybrid is weinig mis. Dat is volledig afgestemd op accu opgesfagen. De j’azz Hybrid kan niet Zoals gezegd is de Jazz Hybrid Comfort ver volledig elektrisch rijden. Volgens opgave krijgbaar vanaf 19.200 euro. De Elegance- zou deze techniek tot een gemiddeld ver- versie heeft een prijs van 21.100 euro bruik moeten leiden van 1 op 22,2. Nu en de Exclusive is de topper voor 22.700 weten we dat dit soort gunstige waarden euro. Even ter vergelijking: de normale 1.4 in de praktijk moeiljjk haalbaar zijn, dus is Comfort kost 19.750 euro en is dus iets 1 op 16,5 de realiteit. duurder, maar daarbij moet ook nog even vielen worden aangedreven via de CVT worden opgeteld. De Jazz Hybrid De continu variabele transmis- is door zijn lage CO2-uitstoot vrijgesteld volgas ook van BPM en Wegenbelasting en zakelijke ar het extra rijders krijgen slechts 14 procent bij het de zitting tegen de rugleuning worden geklapt voor extra mogelijkheden. Op deze manier kan bijvoorbeeld achter de voorstoelen een mountainbike worden vervoerd. Waar Honda de laatste jaren relatief futu ristische dashboards heeft gemaakt met laagsgewijs opgebouwde informatie, is de Jazz meer bij de basis gebleven. De meeste elementen zijn in een ronde vorm gevat en zoals we gewend zijn wordt er met lichtkleur gespeeld. Door de dash- boardverlichting van blauw tot groen te laten variëren wordt het al dan niet zuinig rijden eenvoudig op de bestuurder over gebracht. Hybrid Elegance Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1.339 cc De kracht van het concept van de Jazz zit overduidelijk in het interieur. Door de relatief hoge carrosserie zit iedereen comfortabel rechtop en daarmee wordt de lengte van het voertuig efficiënt gebruikt. Maar Honda gaat nog een flinke stap ver der. De achterbank kan in de gebruikelijke ongelijke verhouding worden neergeklapt en vormt dan een zo goed als vlakke laadvloer waarbij het al niet kinderach tige bagagevolume van 300 liter wordt uitgebreid tot maar liefst 1.320 liter. Maar dat is nog niet alles. De zitting van de ach terbank is zwevend opgehangen, zodat de ruimte eronder ook met vier man aan boord kan worden benut. Bovendien kan lé moment levert Honda met de nieu- de meest betaalbare hybride. Tot Won was dat nog de vijfdeurs Insight, |wt 19.200 euro gaat de Jazz nog Ijat lager. De auto mag ondanks •bescheiden lengte van 3,90 meter gezien aan een ruimtewagen die •betreft interieurafmetingen zich kan P met een middenklasser. bovendien een koppel van 78 Nm. Het principe is inmiddels bekend. Bij accelere ren functioneren beide motoren en geven de Jazz normale prestaties: een top van 175 km/u en een acceleratie naar 100 in 12,1 seconden. Bij gas los en remmen is weinig mis. Dat is volledig wordt energie terug gewonnen en in de het gebruik als gezinsauto. "cu opgeslagen. De Jazz Hybrid kan niet Zoals gezegd is de Jazz Hybrid Cor -- "'■'"9 euro. De Eleganc versie heeft een prijs van 21.T00 eu en de Exclusive is de topper voor 22.7. euro. Even ter vergelijking: de normale 1 Comfort kost 19.750 euro en is 1 1 op 16,5 de realiteit. duurder, maar daarbij moet ook De voorwielen worden aangedreven via de CVT worden opgeteld. De een CVT. De continu variabele transmis- is door zijn lage CO2-uit'*" sie heeft de neiging om bij volgas ook van BPM en Wegenbelasting vol in toeren te klimmen. Maar het extra rijders krijgen slechts 14 pro duwtje in de rug van de elektromotor' inkomen opgeteld.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 31