utotest
ilonda Jazz Hybrid Elegance
P.A.
DE AUTOMAAT DONDERDAG 12 MEI 2011 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Hm en zuinig
Merk en type:
Honda Jazz
Vermogen:
Koppel:
Gewicht:
acceleratie 0-100
in 12,1 sec.
Verbruik:
C02-uitstoot
Prijs:
Auto KraaiVen Tilburg BV
Comfort
Wichtig
Vier man
tUl HONDA
I Bi Fuel
£20,-
el 5-deurs
List met o.a.
fechting van nieuwe vormen van voortbeweging zullen hybrides de
Inde jaren in belang flink toenemen. Honda is een van de voorlopers en
lal een aardige keuze. Nieuw in het programma is de Jazz Hybrid, een
leiding van het bestaande model die samen met de facelift van de hele
e werd gelanceerd.
lengte 3,900 mtr,
breedte 1,695 mtr
104 g/km
21.100 euro
benzinemotor
llatie
Honing
?lgen
dakspoiler,
ampen voor
rwarming,
Kraaivenstraat 30b Tilburg Telefoon: 013 - 521 59 59
www.autokraai venn I
65 kW/88 pk
bij 5.800 tr/min
121 Nmbij
4.500 tr/min
stadscyclus
4,6 liter/100 km
buitenwegcydus
4,4 liter/100 km
gecombineerd 4,5
liter/100 km
12 MEI 2011 •PAGINA
-IJILBURGSE KOERIER
topsnelheid
175 km/u
Afmetingen:
gen Golf
nfortline Airco/Navi
18 BJ: 2006
1.890-
1.134 kg
Aanhanggewicht: n.v.t.
Prestaties:
Biedt mee
n je verwa
F® is al enkele jaren bekend en is
•«loper van een deelsegment op de
feikt dat op dit moment sterk in ont-
Wng is met nieuwkomers als de Kia
Toyota Verso-S. Al deze modellen
een slimme bouwwijze met elkaar
J*1' De auto heeft een kort front dat
™erP is geweest van de facelift,
geheel is net weer wat opgefrist,
"l' de Hybrid specifiek herkenbaar is
doorzichtige omlijsting van het
®-l°go. De voorruit wordt redelijk
«^getrokken in het dak. Bovendien
*’anaf het tweede uitrustingsniveau
poramisch glazen dak gemonteerd.
Aversie is al voorzien van meege-
1 ®l bumpers, spiegelkappen en deur-
W, terwijl vanaf de Elegance in de
gen Touran
ndline Executive
9BJ:
1.49
De techniek van de Jazz Hybrid is volledig
vergelijkbaar met de Insight, niet vreemd
omdat beide auto's onderhuids een deel
van de structuur gemeen hebben. Dat
betekent dat de Jazz wordt aangedreven
door de bekende 1,3 liter benzinemotor
die een vermogen levert van 88 pk. Dat is
voldoende om nagenoeg constante snel
heden te rijden. Daarbij komt nog een
elektromotor die 14 pk voortbrengt en
spiegels ook de richtingaanwijzers zijn
opgenomen. De auto staat dan ook op
lichtmetalen wielen, heeft mistlampen in
de voorbumper en verlaat de fabriek met
een regen- en lichtsensor die de verlich
ting en ruitenwissers automatisch bedient.
De achterkant is relatief recht om zoveel
mogelijk binnenruimte te creëren. Daar
zien we bovendien verlichtingsunits die
een specifieke uitstraling aan de Hybrid
geven.
voorkomt dit effect gedeeltelijk. Na een
korte gewenning blijkt de hele aandrijflijn
prima te functioneren en wordt het ook
een uitdaging om zo zuinig mogelijk te
rijden. Met het comfort van de Jazz Hybrid
is weinig mis. Dat is volledig afgestemd op
accu opgesfagen. De j’azz Hybrid kan niet Zoals gezegd is de Jazz Hybrid Comfort ver
volledig elektrisch rijden. Volgens opgave krijgbaar vanaf 19.200 euro. De Elegance-
zou deze techniek tot een gemiddeld ver- versie heeft een prijs van 21.100 euro
bruik moeten leiden van 1 op 22,2. Nu en de Exclusive is de topper voor 22.700
weten we dat dit soort gunstige waarden euro. Even ter vergelijking: de normale 1.4
in de praktijk moeiljjk haalbaar zijn, dus is Comfort kost 19.750 euro en is dus iets
1 op 16,5 de realiteit. duurder, maar daarbij moet ook nog even
vielen worden aangedreven via de CVT worden opgeteld. De Jazz Hybrid
De continu variabele transmis- is door zijn lage CO2-uitstoot vrijgesteld
volgas ook van BPM en Wegenbelasting en zakelijke
ar het extra rijders krijgen slechts 14 procent bij het
de zitting tegen de rugleuning worden
geklapt voor extra mogelijkheden. Op
deze manier kan bijvoorbeeld achter de
voorstoelen een mountainbike worden
vervoerd.
Waar Honda de laatste jaren relatief futu
ristische dashboards heeft gemaakt met
laagsgewijs opgebouwde informatie, is
de Jazz meer bij de basis gebleven. De
meeste elementen zijn in een ronde vorm
gevat en zoals we gewend zijn wordt er
met lichtkleur gespeeld. Door de dash-
boardverlichting van blauw tot groen te
laten variëren wordt het al dan niet zuinig
rijden eenvoudig op de bestuurder over
gebracht.
Hybrid Elegance
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.339 cc
De kracht van het concept van de Jazz
zit overduidelijk in het interieur. Door
de relatief hoge carrosserie zit iedereen
comfortabel rechtop en daarmee wordt de
lengte van het voertuig efficiënt gebruikt.
Maar Honda gaat nog een flinke stap ver
der. De achterbank kan in de gebruikelijke
ongelijke verhouding worden neergeklapt
en vormt dan een zo goed als vlakke
laadvloer waarbij het al niet kinderach
tige bagagevolume van 300 liter wordt
uitgebreid tot maar liefst 1.320 liter. Maar
dat is nog niet alles. De zitting van de ach
terbank is zwevend opgehangen, zodat
de ruimte eronder ook met vier man aan
boord kan worden benut. Bovendien kan
lé moment levert Honda met de nieu-
de meest betaalbare hybride. Tot
Won was dat nog de vijfdeurs Insight,
|wt 19.200 euro gaat de Jazz nog
Ijat lager. De auto mag ondanks
•bescheiden lengte van 3,90 meter
gezien aan een ruimtewagen die
•betreft interieurafmetingen zich kan
P met een middenklasser.
bovendien een koppel van 78 Nm. Het
principe is inmiddels bekend. Bij accelere
ren functioneren beide motoren en geven
de Jazz normale prestaties: een top van
175 km/u en een acceleratie naar 100
in 12,1 seconden. Bij gas los en remmen is weinig mis. Dat is volledig
wordt energie terug gewonnen en in de het gebruik als gezinsauto.
"cu opgeslagen. De Jazz Hybrid kan niet Zoals gezegd is de Jazz Hybrid Cor
-- "'■'"9 euro. De Eleganc
versie heeft een prijs van 21.T00 eu
en de Exclusive is de topper voor 22.7.
euro. Even ter vergelijking: de normale 1
Comfort kost 19.750 euro en is 1
1 op 16,5 de realiteit. duurder, maar daarbij moet ook
De voorwielen worden aangedreven via de CVT worden opgeteld. De
een CVT. De continu variabele transmis- is door zijn lage CO2-uit'*"
sie heeft de neiging om bij volgas ook van BPM en Wegenbelasting
vol in toeren te klimmen. Maar het extra rijders krijgen slechts 14 pro
duwtje in de rug van de elektromotor' inkomen opgeteld.