3
5
ie
to
Jeep Compass
lAs 4vitvi iaat
-I
tie
I
TM doet Zandvoort aan
Lees verder op pagina 5
UM.NL
4
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 22 nr 18» Donderdag 5 mei 2011 Oplage 111.600
Heerlen
len
ERDAG
MEI
17.30 UI
oyota Verso-S
lynamic
enissen 'cool'
iet Nissan Pixo
Het Amerikaanse merk Jeep is het
kroonjuweel van Chrysler, want na
inmenging van Fiat blijft het stoere
merk als enige op de Europese
markt over. Diverse Chrysler en
Dodge modellen varen onder een
Fiat of Lancia label verder, maar Jeep
blijft gewoon zichzelf. Alhoewel, het
70-jarige merk zet flinke stappen,
onder meer met de Compass.
Levert kwaliteitsslag
DE TILBURGSE
Porsche liefheb'
te wennen aa<>
ook diesels levert. I
er nu tevens een i
Panamera. Die krijc
V6TDI die 250 r
aan koppel pr„
in contrasterend zwart is uitgevoerd,
waardoor het geheel wat hoger op de po
ten lijkt te staan. De uitlaatpijp is nu door
een chromen eindstuk zichtbaar gemaakt
en verder spreekt een stukje verfijning uit
de deels in metaalkleur uitgevoerde dak
rails die voorheen zwart waren. Kortom,
een flinke opfrisbeurt aan zowel de bin
nen- als buitenkant die de Jeep Compass
naar een hoger niveau hebben getild.
ebbers beginnen onderhand
aan het feit dat hun merk
Na de Cayenne komt
i dieselvariant van de
ijgt de bekende 3 liter
leve-
liter/100 km. Da
standaard. De prestaties zijn een Por- stoot van 172 g/km. Wie nog zuiniger
sche waardig met een top van 242 km/u wil rijden, kiest voor banden met een
en acceleratie naar 100 in 6,8 seconden. lage rolweerstand en komt dan op 6,3
Porsche monteert standaard een start/ 1/100 km en 167 g/km uit. De auto heeft
>0 pk levert en ook 550 Nm stop systeem en dat helpt mee om het een 80 liter brandstoftank en is vanaf
produceert. Een achttraps verbruik te temperen tot gemiddeld 6,5 augustus te koop voor 102.800 euro.
weekend van 13 tot en met
n‘i staat het Circuit Park Zand-
ft volledig in het teken van de
“toerwagenserie DTM met de
wende partnerseries. Met de
^wekkende machines van Audi
“redes, voorzien van krachtige
«V8-motoren, levert de DTM
N weer voor volop spektakel.
voor het elfde jaar komt de DTM
Zandvoort en daarmee is de Ne-
se ronde het evenement buiten
met de langste traditie. Dit jaar
er 18 auto’s aan de start. Mer-
‘nz is titelverdediger in de DTM, al
®rskampioen er dit jaar niet meer
Resta Prom°veerde immers
wnrule 1Audi, dat van 2007 tot
de bekende grille met zeven openingen
meer bescheiden is gedimensioneerd en
keurig is voorzien van een randje chroom.
Als gevolg van deze veranderingen zijn
ook de motorkap en voorspatborden an
ders vormgegeven.
De achterkant heeft eveneens een lift ge
kregen. Dat is te zien aan de lichtunits met
een gewijzigde indeling en aan de bumper
die compleet anders is vormgegeven. De
naam Compass in grote letters is verdwe
nen, terwijl de onderkant van de bumper
Randje chroom
De buitenkant heeft een flinke verandering
ondergaan en dat is het best te zien aan het
front. Weg met de hoog geplaatste ronde
koplampen en de juist laag doorgetrokken
grille. De vernieuwde Compass heeft een
voorzijde die sterk doet denken aan de
nieuwe Grand Cherokee. Alle lichtfuncties
met uitzondering van de mistlampen zijn
in grote, hoekige units opgenomen, terwijl
en met 2009 drie maal op rij de DTM-titel
won, wil er alles aan doen om dit jaar het
kampioenschap terug te halen.
Vanuit Nederlands perspectief is de komst
van Renger van der Zande interessant
nieuws. Hij behaalde successen in de For
mule 3 en staat dit jaar onder contract als
DTM-coureur bij Mercedes-Benz. Hij be
stuurt een C-Klasse uit 2008, ingezet door
het Persson-team. "Natuurlijk gaat het er
bij mij in het eerste jaar vooral om, veel
ervaring op te doen", zegt Van der Zande.
De 25-jarige rijder kijkt uit naar de race
op Zandvoort: "De tweede race van het
seizoen wordt voor mij gelijk al een hoog
tepunt, want het is altijd mooi om voor
eigen publiek te rijden!"
Kijk voor het volledige programma en de
voorverkoop van kaarten op www.cpz.nl.
De Jeep Compass maakt deel uit van een
grote familie. Het model kwam enkele ja-
ren geleden tegelijk op de markt met de
Patriot. Beide auto's staan op hetzelfde
onderstel en zijn technisch identiek. Alleen
moesten de twee verschillende carfasse-
rievormen een andere doelgroep aanspre
ken. In Europa lukte dat niet helemaal. De
koper wist in bescheiden mate de weg te
vinden naar de hoekige, stoere Patriot,
maar de meer expressieve Compass liet
men links liggen.
Groot belang
Alle Jeep modellen ondergaan in sneltrein
vaart een grote kwaliteitsverbetering. Dat
was ook geen overbodige luxe. Eerder wist
een woordvoerder van Chrysler te melden
dat de Amerikaanse koper vooral gaat
voor uitstraling en gadgets en dat de in
het interieur gebruikte materialen beslist
geen prioriteit hebben. Voor export naar
de Europese markt is dat echter van groot
belang. Mede onder leiding van Fiat heeft
Jeep yooral haar interieurs flink onder de
loep genomen. Daarbij werden massa's
goedkope kunststoffen afgeworpen. Ze
maken in de Compass plaats voor zach
tere materialen, terwijl de volledige vorm
van het dashboard nieuw is. Eind aan de
hoekige lijnen, het nieuwe instrumenten
paneel is keurig afgerond van vorm. De
auto heeft een nieuw stuur met rond mid-
denkussen. Alle ventilatieroosters en be-
dieningselementen zijn op dezelfde plaats
gebleven, zodat onderhuids dezelfde on
derdelen gebruikt kunnen worden.
automaat en achterwielaandnjvmg zijn
“andaard. De prestaties zijn een Por-
'1 km/u
inden.
e waardig met een top va.,
acceleratie naar 100 in 6," -
che monteert standaaru
steem en dat helpt rr*
te temperen tot gemi
a