3 5 ie to Jeep Compass lAs 4vitvi iaat -I tie I TM doet Zandvoort aan Lees verder op pagina 5 UM.NL 4 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 22 nr 18» Donderdag 5 mei 2011 Oplage 111.600 Heerlen len ERDAG MEI 17.30 UI oyota Verso-S lynamic enissen 'cool' iet Nissan Pixo Het Amerikaanse merk Jeep is het kroonjuweel van Chrysler, want na inmenging van Fiat blijft het stoere merk als enige op de Europese markt over. Diverse Chrysler en Dodge modellen varen onder een Fiat of Lancia label verder, maar Jeep blijft gewoon zichzelf. Alhoewel, het 70-jarige merk zet flinke stappen, onder meer met de Compass. Levert kwaliteitsslag DE TILBURGSE Porsche liefheb' te wennen aa<> ook diesels levert. I er nu tevens een i Panamera. Die krijc V6TDI die 250 r aan koppel pr„ in contrasterend zwart is uitgevoerd, waardoor het geheel wat hoger op de po ten lijkt te staan. De uitlaatpijp is nu door een chromen eindstuk zichtbaar gemaakt en verder spreekt een stukje verfijning uit de deels in metaalkleur uitgevoerde dak rails die voorheen zwart waren. Kortom, een flinke opfrisbeurt aan zowel de bin nen- als buitenkant die de Jeep Compass naar een hoger niveau hebben getild. ebbers beginnen onderhand aan het feit dat hun merk Na de Cayenne komt i dieselvariant van de ijgt de bekende 3 liter leve- liter/100 km. Da standaard. De prestaties zijn een Por- stoot van 172 g/km. Wie nog zuiniger sche waardig met een top van 242 km/u wil rijden, kiest voor banden met een en acceleratie naar 100 in 6,8 seconden. lage rolweerstand en komt dan op 6,3 Porsche monteert standaard een start/ 1/100 km en 167 g/km uit. De auto heeft >0 pk levert en ook 550 Nm stop systeem en dat helpt mee om het een 80 liter brandstoftank en is vanaf produceert. Een achttraps verbruik te temperen tot gemiddeld 6,5 augustus te koop voor 102.800 euro. weekend van 13 tot en met n‘i staat het Circuit Park Zand- ft volledig in het teken van de “toerwagenserie DTM met de wende partnerseries. Met de ^wekkende machines van Audi “redes, voorzien van krachtige «V8-motoren, levert de DTM N weer voor volop spektakel. voor het elfde jaar komt de DTM Zandvoort en daarmee is de Ne- se ronde het evenement buiten met de langste traditie. Dit jaar er 18 auto’s aan de start. Mer- ‘nz is titelverdediger in de DTM, al ®rskampioen er dit jaar niet meer Resta Prom°veerde immers wnrule 1Audi, dat van 2007 tot de bekende grille met zeven openingen meer bescheiden is gedimensioneerd en keurig is voorzien van een randje chroom. Als gevolg van deze veranderingen zijn ook de motorkap en voorspatborden an ders vormgegeven. De achterkant heeft eveneens een lift ge kregen. Dat is te zien aan de lichtunits met een gewijzigde indeling en aan de bumper die compleet anders is vormgegeven. De naam Compass in grote letters is verdwe nen, terwijl de onderkant van de bumper Randje chroom De buitenkant heeft een flinke verandering ondergaan en dat is het best te zien aan het front. Weg met de hoog geplaatste ronde koplampen en de juist laag doorgetrokken grille. De vernieuwde Compass heeft een voorzijde die sterk doet denken aan de nieuwe Grand Cherokee. Alle lichtfuncties met uitzondering van de mistlampen zijn in grote, hoekige units opgenomen, terwijl en met 2009 drie maal op rij de DTM-titel won, wil er alles aan doen om dit jaar het kampioenschap terug te halen. Vanuit Nederlands perspectief is de komst van Renger van der Zande interessant nieuws. Hij behaalde successen in de For mule 3 en staat dit jaar onder contract als DTM-coureur bij Mercedes-Benz. Hij be stuurt een C-Klasse uit 2008, ingezet door het Persson-team. "Natuurlijk gaat het er bij mij in het eerste jaar vooral om, veel ervaring op te doen", zegt Van der Zande. De 25-jarige rijder kijkt uit naar de race op Zandvoort: "De tweede race van het seizoen wordt voor mij gelijk al een hoog tepunt, want het is altijd mooi om voor eigen publiek te rijden!" Kijk voor het volledige programma en de voorverkoop van kaarten op www.cpz.nl. De Jeep Compass maakt deel uit van een grote familie. Het model kwam enkele ja- ren geleden tegelijk op de markt met de Patriot. Beide auto's staan op hetzelfde onderstel en zijn technisch identiek. Alleen moesten de twee verschillende carfasse- rievormen een andere doelgroep aanspre ken. In Europa lukte dat niet helemaal. De koper wist in bescheiden mate de weg te vinden naar de hoekige, stoere Patriot, maar de meer expressieve Compass liet men links liggen. Groot belang Alle Jeep modellen ondergaan in sneltrein vaart een grote kwaliteitsverbetering. Dat was ook geen overbodige luxe. Eerder wist een woordvoerder van Chrysler te melden dat de Amerikaanse koper vooral gaat voor uitstraling en gadgets en dat de in het interieur gebruikte materialen beslist geen prioriteit hebben. Voor export naar de Europese markt is dat echter van groot belang. Mede onder leiding van Fiat heeft Jeep yooral haar interieurs flink onder de loep genomen. Daarbij werden massa's goedkope kunststoffen afgeworpen. Ze maken in de Compass plaats voor zach tere materialen, terwijl de volledige vorm van het dashboard nieuw is. Eind aan de hoekige lijnen, het nieuwe instrumenten paneel is keurig afgerond van vorm. De auto heeft een nieuw stuur met rond mid- denkussen. Alle ventilatieroosters en be- dieningselementen zijn op dezelfde plaats gebleven, zodat onderhuids dezelfde on derdelen gebruikt kunnen worden. automaat en achterwielaandnjvmg zijn “andaard. De prestaties zijn een Por- '1 km/u inden. e waardig met een top va., acceleratie naar 100 in 6," - che monteert standaaru steem en dat helpt rr* te temperen tot gemi a

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 25