utotest
'eugeot 508 SW 2.0 HDi Allure
II
VERDER MET EflNGERHOETS
Tl
r«-w
G 28 APRIL 2011 F
ÜLBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT- DONDERDAG 28 APRIL 2011 PAGINA 3
tie
Technische
gegevens:
omfort in alle weelde
Merk en type:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Prestaties:
acceleratie
Verbruik:
CO2-uitstoot:
Prijs:
Heer en meester
Hoekig
3.nl
www.vingerhoets.nl
lengte 4,813 mtr,
breedte 1,853 mtr
1.475 kg
een franse auto verwacht de berijder comfort en dat biedt de nieuwe
geot 508 volop net als een enorme hoeveelheid ruimte. Want met de
wtomer zet Peugeot een fors bemeten auto neer in het hogere zakelijk
W. Effect blijft niet uit als we nu al om ons heen kijken.
0-100 in 9,8 sec.
stadscyclus
6,7 1/100 km
buitenwegcydus
4,0 1/100 km
gecombineerd
5,01/100 km
130 g/km
(A-label)
38.625 euro
1.997 cc
104kW/140pk
bij 4.000 tr/min
320 Nm bij
2.000 tr/min
DIESSEN OISTERWIJK TILBURG WAALWIJK
Julianastraat 36-38 Sprendlingenstraat 35 Kraaivenstraat 26 Tuinstraat 22a
T. 013-504 12 13 T. 013 - 528 24 29 T. 013 - 463 43 55 T. 0416 - 33 45 83
0
Biedt meer
dan je verwacht
.-segment zi.,
!n de richtip"
zijn meteen twee
sedan en de in
SW.
Gewicht:
Aanhanggewicht 1.790 kg
(geremd)
topsnelheid
210 km/u
Nm dat Fransen nog stee
snde zijn op het gebied var
...km/u --
’10 km/u.
groot en
liet com-
i. Peugeot
;n van de
een pret-
demping.
Peugeot 508
SW2.0 HDi Allure
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
allereerste indruk is die van een forse
^let een redelijk tijdloze uitstraling.
Jen van de enorme luchtinlaat in de
«mper zijn bij Peugeot voorbij. De
tont wat meer bescheiden, eerder
■lelijk is de achterkant wel erg neu-
l to is alleen van het logo de herkomst
te stappen heeft Peugeot gezet bij
®neur. De gebruikte materialen en
tong zijn van een hoge, haast Duitse
Ook is er voorzien in uitste
kende stoelen die in alle denkbare
yn verstelbaar zijn. Van bepaalde
Wen kan zelfs de lengte van de zit-
torden aangepast. Wat gebleven is,
towne hoeveelheid knoppen op de
Het instrumentarium is gelukkig wel goed
afleesbaar en leidt niet af tijdens het
rijden. Liefhebbers kunnen op de optielijst
een headup display bestellen zodat de
snelheid en de richtingaanwijzingen van
het navigatiesysteem op voorruithoogte
worden geprojecteerd.
Op alle fronten is de 508 SW ruim. Voorin,
maar ook op de achterbank en de daarach
ter gelegen bagageruimte. De beenruimte
voor de achterpassagiers is ronduit royaal
en zij zullen bovendien ook niet over
gebrek aan hoofdruimte klagen. Achter
de bank en onder de afdekhoes blijkt 580
liter al zeer royaal, maar na het neerklap
pen van de achterbank groeit dit nog eens
tot 1.598 liter. Handig zijn de hendels in
de bagageruimte waarmee het neerklap
pen op afstand gebeurt. De mooi hoekige
Peugeot heeft in haar nieuwe topmodel
een flinke keuze aan motoren. Diesels voe
ren de boventoon. Er is zelfs een 1.6 e-HDi
die met zijn gerobotiseerde versnellings
bak voldoet aan de uitstootnormen voor
20 procent bijtelling. De 2 liter HDi komt
daar niet aan, maar presteert met een
C02-uitstoot van 130 g/km en een A-label
uitermate gunstig. Nu is dat op papier
leuk en aardig, belangrijker is hoe het
«en nieuwe modelserie vervangt
Kt twee bestaande types. De nieuwe
moet zowel de klantengroep van
W als de grotere 607 aantrekken.
»9 daarbij is dat de nieuwkomer prijs-
IKh in het zakelijke D-segment zit,
Nua formaat meer in de richting
«grootste gaat. Er zijn meteen twee
toerievarianten, een
«land zeer populaire
Kheiden
brandstofverbruik in de dagelijkse praktijk keurig uitgefilterd, zodat aan de optimale
uitvalt. Dan blijkt een gemiddelde van 1 op voorwaarden voor plezierige lange ritten
17,5 uitermate gunstig. De 140 pk versie wordt voldaan. De 508 geeft duidelijk aan
komt aan een prima koppel van 320 Nm dat Fransen nog steeds heer en meester
bij 2.000 tr/min. Dat blijkt weer voldoende zijn op het gebied van comfort.
voor een vlotte acceleratie naar 100 km/u De Peugeot 508 concurreert in het hogere
in 9,8 seconden en een top van 210 km/u. zakensegment en is verkrijgbaar vanaf
De souplesse van de diesel is groot en 25.740 euro als sedan. De 2 liter 140 pk
dat sluit weer uitstekend aan bij het com- diesel begint bij 33.190 euro en 35.040
fort van de Franse stationwagon. Peugeot euro als _SW. De meer complete Allure
laat zijn inzittenden profiteren van de uitvoering kost meteen 38.625 euro. Wie
lange wielbasis en bovendien een pret- in dit geval kiest voor een automaat, krijgt
tige afstemming van vering en demping. vanzelf een 2 liter diesel die aan 163 pk
Verder worden motor- en buitengeluiden tipt.
bagageruimte heeft extra bergvakken in
de flanken en ook onder de vloer.
Peugeot heeft op de optielijst een elek
trisch te openen achterklep staan. Handig
als de gebruiker met de handen vol bij de
auto aankomt en nog net een vinger vrij
heeft om op de afstandsbediening te druk
ken. Maar het heeft ook z’n nadelen. De
klep gaat erg traag dicht en zo lang deze
niet is gesloten, kan de auto niet worden
afgesloten. Hondeneigenaren moeten tot
aan de vergrendeling goed blijven kijken
dat de staart van hun geliefde viervoeter
binnen boord blijft.
middenconsole, het stuur en zelfs tussen
de stoelen. En hoe meer voorzieningen
de auto heeft, hoe erger het wordt. Het
lijvige instructieboek is niet voor niets i
bijgevoegd. De 508 heeft niet alleen de
traditionele display bovenaan de midden
console, maar ook een kleiner exemplaar
tussen snelheidsmeter en toerenteller.
ta