utotest 'eugeot 508 SW 2.0 HDi Allure II VERDER MET EflNGERHOETS Tl r«-w G 28 APRIL 2011 F ÜLBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT- DONDERDAG 28 APRIL 2011 PAGINA 3 tie Technische gegevens: omfort in alle weelde Merk en type: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Prestaties: acceleratie Verbruik: CO2-uitstoot: Prijs: Heer en meester Hoekig 3.nl www.vingerhoets.nl lengte 4,813 mtr, breedte 1,853 mtr 1.475 kg een franse auto verwacht de berijder comfort en dat biedt de nieuwe geot 508 volop net als een enorme hoeveelheid ruimte. Want met de wtomer zet Peugeot een fors bemeten auto neer in het hogere zakelijk W. Effect blijft niet uit als we nu al om ons heen kijken. 0-100 in 9,8 sec. stadscyclus 6,7 1/100 km buitenwegcydus 4,0 1/100 km gecombineerd 5,01/100 km 130 g/km (A-label) 38.625 euro 1.997 cc 104kW/140pk bij 4.000 tr/min 320 Nm bij 2.000 tr/min DIESSEN OISTERWIJK TILBURG WAALWIJK Julianastraat 36-38 Sprendlingenstraat 35 Kraaivenstraat 26 Tuinstraat 22a T. 013-504 12 13 T. 013 - 528 24 29 T. 013 - 463 43 55 T. 0416 - 33 45 83 0 Biedt meer dan je verwacht .-segment zi., !n de richtip" zijn meteen twee sedan en de in SW. Gewicht: Aanhanggewicht 1.790 kg (geremd) topsnelheid 210 km/u Nm dat Fransen nog stee snde zijn op het gebied var ...km/u -- ’10 km/u. groot en liet com- i. Peugeot ;n van de een pret- demping. Peugeot 508 SW2.0 HDi Allure Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: allereerste indruk is die van een forse ^let een redelijk tijdloze uitstraling. Jen van de enorme luchtinlaat in de «mper zijn bij Peugeot voorbij. De tont wat meer bescheiden, eerder ■lelijk is de achterkant wel erg neu- l to is alleen van het logo de herkomst te stappen heeft Peugeot gezet bij ®neur. De gebruikte materialen en tong zijn van een hoge, haast Duitse Ook is er voorzien in uitste kende stoelen die in alle denkbare yn verstelbaar zijn. Van bepaalde Wen kan zelfs de lengte van de zit- torden aangepast. Wat gebleven is, towne hoeveelheid knoppen op de Het instrumentarium is gelukkig wel goed afleesbaar en leidt niet af tijdens het rijden. Liefhebbers kunnen op de optielijst een headup display bestellen zodat de snelheid en de richtingaanwijzingen van het navigatiesysteem op voorruithoogte worden geprojecteerd. Op alle fronten is de 508 SW ruim. Voorin, maar ook op de achterbank en de daarach ter gelegen bagageruimte. De beenruimte voor de achterpassagiers is ronduit royaal en zij zullen bovendien ook niet over gebrek aan hoofdruimte klagen. Achter de bank en onder de afdekhoes blijkt 580 liter al zeer royaal, maar na het neerklap pen van de achterbank groeit dit nog eens tot 1.598 liter. Handig zijn de hendels in de bagageruimte waarmee het neerklap pen op afstand gebeurt. De mooi hoekige Peugeot heeft in haar nieuwe topmodel een flinke keuze aan motoren. Diesels voe ren de boventoon. Er is zelfs een 1.6 e-HDi die met zijn gerobotiseerde versnellings bak voldoet aan de uitstootnormen voor 20 procent bijtelling. De 2 liter HDi komt daar niet aan, maar presteert met een C02-uitstoot van 130 g/km en een A-label uitermate gunstig. Nu is dat op papier leuk en aardig, belangrijker is hoe het «en nieuwe modelserie vervangt Kt twee bestaande types. De nieuwe moet zowel de klantengroep van W als de grotere 607 aantrekken. »9 daarbij is dat de nieuwkomer prijs- IKh in het zakelijke D-segment zit, Nua formaat meer in de richting «grootste gaat. Er zijn meteen twee toerievarianten, een «land zeer populaire Kheiden brandstofverbruik in de dagelijkse praktijk keurig uitgefilterd, zodat aan de optimale uitvalt. Dan blijkt een gemiddelde van 1 op voorwaarden voor plezierige lange ritten 17,5 uitermate gunstig. De 140 pk versie wordt voldaan. De 508 geeft duidelijk aan komt aan een prima koppel van 320 Nm dat Fransen nog steeds heer en meester bij 2.000 tr/min. Dat blijkt weer voldoende zijn op het gebied van comfort. voor een vlotte acceleratie naar 100 km/u De Peugeot 508 concurreert in het hogere in 9,8 seconden en een top van 210 km/u. zakensegment en is verkrijgbaar vanaf De souplesse van de diesel is groot en 25.740 euro als sedan. De 2 liter 140 pk dat sluit weer uitstekend aan bij het com- diesel begint bij 33.190 euro en 35.040 fort van de Franse stationwagon. Peugeot euro als _SW. De meer complete Allure laat zijn inzittenden profiteren van de uitvoering kost meteen 38.625 euro. Wie lange wielbasis en bovendien een pret- in dit geval kiest voor een automaat, krijgt tige afstemming van vering en demping. vanzelf een 2 liter diesel die aan 163 pk Verder worden motor- en buitengeluiden tipt. bagageruimte heeft extra bergvakken in de flanken en ook onder de vloer. Peugeot heeft op de optielijst een elek trisch te openen achterklep staan. Handig als de gebruiker met de handen vol bij de auto aankomt en nog net een vinger vrij heeft om op de afstandsbediening te druk ken. Maar het heeft ook z’n nadelen. De klep gaat erg traag dicht en zo lang deze niet is gesloten, kan de auto niet worden afgesloten. Hondeneigenaren moeten tot aan de vergrendeling goed blijven kijken dat de staart van hun geliefde viervoeter binnen boord blijft. middenconsole, het stuur en zelfs tussen de stoelen. En hoe meer voorzieningen de auto heeft, hoe erger het wordt. Het lijvige instructieboek is niet voor niets i bijgevoegd. De 508 heeft niet alleen de traditionele display bovenaan de midden console, maar ook een kleiner exemplaar tussen snelheidsmeter en toerenteller. ta

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 35