u iviiiaai. 3 5 Renault T ik Driedubbel debuut utoRAI blijft nder verwachting vernieuwde Jaguar XF f/jj Jk fcTtól DE TILBURGSE raGTC Actieradius Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 22 nr 17 Donderdag 28 april 2011 Oplage 111.600 Een elektrische auto voor minder dan 10.000 euro? Het lijkt nog een utopie, maar Renault gaat begin vol gend jaar serieus de Twizy lanceren, een compacte tweezitter vooral voor gebruik in de stad. Op de testbaan van La Motte Fontaine kregen we de sleutel van een prototype. AREND AUTO, UW OFFICIËLE RENAULT DEALER n twee isversie jervice J811089 Zaterdag )t 21.00 uur igeot 508 SW 2.0 HDi jre $o aantrekkelijk rijsd Voorbereiden op een rage? mocht 8-traps automê deze motor g/km. Verdc zine. Die opgevolgi eens een de XER c vormgevii "ten met 14 april 2013 staat r editie van de AutoRAI op c Maar het is nog de vraag of er zoveel automerken als dit ja; zullen nemen. De verwach.' '00.000 bezoekers werd de af; «W niet gehaald. Het bezoeke 'bleef steken op ruim 270.000. Renault bereidt de lancering van technische varianten voor. De basis' van slechts 1,19 ter dan een motor „dijk om een vier *nan buiten de car of minder is ua.. .tie die is bekleed stof. Renault heeft haar naam op het gebied van veiligheid hoog te houden en ue Twizy zal daarop geen uitzondering ma ken. Het is bij een ongeval van belang de berijder binnen de kooi blijft en daartoe dient een bijzondere vierpuntsgordel. De twee passagiers zitten achter elkaar en ook achterin is in een gordel voorzien. De vormgeving is uitermate vrolijk en elektr modern en natuurlijk gaat Renault het gen Ie model in verschillende opvallende kleu ren en eventueel beplakt met opvallende stickers aanbieden. De ronde koplampen en het blauwe merklogo zijn gevat in een zwarte omlijsting die al verwijst naar het nieuwe familiegezicht van het merk. Ach ter is de verlichting in een horizontale balk opgenomen. Verder beschikt de Twizy over een ruitenwisser en kunnen optioneel een glazen dak en lage vleugeldeuren worden besteld. ARENDAUTO Swww^ndaïB iten maken. Gekoppeld aan een iaat en start/stop heeft x een C02-uitstoot van 149 ter vervalt de 3 liter V6 ben- e wordt op sommige markten >lgd door een 2 liter turbo, even- sn viercilinder. Aan de top blijft die een duidelijk afwijkende ving heeft meegekregen. Een debuut op drie plaatsen voor de Ja guar XE Die werd niet alleen in Sjang hai en New York te kijk gezet, maar werd de laatste paar dagen van de AutoRAI ook in Amsterdam gewisseld met de bestaande XE Het nieuwe front toont overeenkomsten met de grotere XJ onder meer door de in de koplam pen verwerkte LED’s voor de dagrijver- keervak en gaat kinderlijk eenvoudig door kleine openingen. Alleen even niet verge ten dat de wielen buiten de carrosserie staan. De besturing gaat zonder bekrach tiging voldoende licht. Ook mist de auto rembekrachtiging en ABS. Het accupakket zit onder de stoelen en zorgt samen met de tussen de achterwielen gemonteerde Lees verder op pagina 5 de dan te bedenken dat in 2007, nog voor de de crisis, zo’n 400.000 mensen aan de kassa verschenen. Natuurlijk wordt er gesproken it jaar over een hoge waardering van de bezoe- chting kers en meer serieuze leads die wellicht in i afge- autoverkopen vertaalt zullen worden, feit ekers- blijft gewoon dat het bezoekersaantal fors En is achter gebleven. lichting. De motorkap loopt wat verder af en krijgt een meer indrukwekkende power bulge. Ook de nieuw ontworpen achterlichten maken gebruik van LED- techniek. In het interieur zijn er wat wijzigingen aan het dashboard en het ventilatiesysteem. Belangrijk motorisch nieuws is de 2,2 liter diesel waar we al kennis mee Zwaartepunt Andere voordelen vloeien voort uit het for- t van de vierwieler. Hij is uiterst wend- past met drie exemplaar in één par- Het gebeurt niet zo vaak dat autofabrikan- ten journalisten met hun toekomstige mo dellen laten rijden. Maar Renault is bezig met een compleet offensief om in een half jaar tijd maar liefst vier volledig elektrisch aangedreven modellen op de markt te zetten en dat moet wereldkundig worden gemaakt. Vleugeldeuren De Twizy is met zijn lengte van 2,34 meter en breedte van slechts 1,19 meter welijks groter dan een motorfiets, te het wel degelijk om een vierwieler i De wielen staan buiten de carrosserie in feite niets meer of minder is dan sterke kooiconstructie die is bekleed met kunststof. Renault heeft haar naam op het tran wailirikairl hr 1 1 del xopg een uitzondering ma- 1 'en ongeval van belang dat s a. Wordt een 45 aut0 vei-geijjkbaai- aan een brommobiel maar uiteraard met een veel minder 'suffe' uitstraling. Deze weegt 350 kg zonder accu's, heeft een tromotor die 5 pk aan continu vermo gen levert en piekt op 10 pk. De 'normale' Twizy haalt een topsnelheid van 80 km/u en is dus gewoon een auto. Deze variant weegt 50 kg meer en piekt op 20 pk. In de stad heeft de Twizy een actieradius van zo'n 100 km en dat is voldoende. Het opladen gebeurt via een normaal stopcon tact en duurt bij volledig lege batterijen zakelijk gebruik de eerste jaren ook geen precies 3,5 uur. Die batterijen zitten niet bijtelling. Renault heeft beloofd dat de 80 bij de vanafprijs van 6.990 euro inbegre- km/u versie niet veel duurder gaat wor pen, maar worden bij Renault geleased. den. Hiermee neemt het merk bij toekomstige kopers de angst weg dat de accu's kapot gaan en ze voor zeer hoge kosten komen te staan. Bij een Twizy kosten de accu's 45 euro per maand. De elektrische Twizy kent maat r geen BPM of wegenbelasting en heeft bij baar, vrolet Captiva finite

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 33