u iviiiaai.
3
5
Renault T
ik
Driedubbel debuut
utoRAI blijft
nder verwachting
vernieuwde Jaguar XF
f/jj Jk
fcTtól
DE TILBURGSE
raGTC
Actieradius
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 22 nr 17 Donderdag 28 april 2011 Oplage 111.600
Een elektrische auto voor minder
dan 10.000 euro? Het lijkt nog een
utopie, maar Renault gaat begin vol
gend jaar serieus de Twizy lanceren,
een compacte tweezitter vooral voor
gebruik in de stad. Op de testbaan
van La Motte Fontaine kregen we de
sleutel van een prototype.
AREND AUTO,
UW OFFICIËLE
RENAULT DEALER
n twee
isversie
jervice
J811089
Zaterdag
)t 21.00 uur
igeot 508 SW 2.0 HDi
jre
$o aantrekkelijk
rijsd
Voorbereiden op een rage?
mocht
8-traps automê
deze motor
g/km. Verdc
zine. Die
opgevolgi
eens een
de XER c
vormgevii
"ten met 14 april 2013 staat r
editie van de AutoRAI op c
Maar het is nog de vraag of er
zoveel automerken als dit ja;
zullen nemen. De verwach.'
'00.000 bezoekers werd de af;
«W niet gehaald. Het bezoeke
'bleef steken op ruim 270.000.
Renault bereidt de lancering van
technische varianten voor. De basis'
van slechts 1,19
ter dan een motor
„dijk om een vier
*nan buiten de car
of minder is ua..
.tie die is bekleed
stof. Renault heeft haar naam op het
gebied van veiligheid hoog te houden en
ue Twizy zal daarop geen uitzondering ma
ken. Het is bij een ongeval van belang
de berijder binnen de kooi blijft en daartoe
dient een bijzondere vierpuntsgordel. De
twee passagiers zitten achter elkaar en
ook achterin is in een gordel voorzien.
De vormgeving is uitermate vrolijk en elektr
modern en natuurlijk gaat Renault het gen Ie
model in verschillende opvallende kleu
ren en eventueel beplakt met opvallende
stickers aanbieden. De ronde koplampen
en het blauwe merklogo zijn gevat in een
zwarte omlijsting die al verwijst naar het
nieuwe familiegezicht van het merk. Ach
ter is de verlichting in een horizontale balk
opgenomen. Verder beschikt de Twizy over
een ruitenwisser en kunnen optioneel een
glazen dak en lage vleugeldeuren worden
besteld.
ARENDAUTO
Swww^ndaïB
iten maken. Gekoppeld aan een
iaat en start/stop heeft
x een C02-uitstoot van 149
ter vervalt de 3 liter V6 ben-
e wordt op sommige markten
>lgd door een 2 liter turbo, even-
sn viercilinder. Aan de top blijft
die een duidelijk afwijkende
ving heeft meegekregen.
Een debuut op drie plaatsen voor de Ja
guar XE Die werd niet alleen in Sjang
hai en New York te kijk gezet, maar
werd de laatste paar dagen van de
AutoRAI ook in Amsterdam gewisseld
met de bestaande XE Het nieuwe front
toont overeenkomsten met de grotere
XJ onder meer door de in de koplam
pen verwerkte LED’s voor de dagrijver-
keervak en gaat kinderlijk eenvoudig door
kleine openingen. Alleen even niet verge
ten dat de wielen buiten de carrosserie
staan. De besturing gaat zonder bekrach
tiging voldoende licht. Ook mist de auto
rembekrachtiging en ABS. Het accupakket
zit onder de stoelen en zorgt samen met
de tussen de achterwielen gemonteerde
Lees verder op pagina 5
de dan te bedenken dat in 2007, nog voor de
de crisis, zo’n 400.000 mensen aan de kassa
verschenen. Natuurlijk wordt er gesproken
it jaar over een hoge waardering van de bezoe-
chting kers en meer serieuze leads die wellicht in
i afge- autoverkopen vertaalt zullen worden, feit
ekers- blijft gewoon dat het bezoekersaantal fors
En is achter gebleven.
lichting. De motorkap loopt wat verder
af en krijgt een meer indrukwekkende
power bulge. Ook de nieuw ontworpen
achterlichten maken gebruik van LED-
techniek. In het interieur zijn er wat
wijzigingen aan het dashboard en het
ventilatiesysteem.
Belangrijk motorisch nieuws is de 2,2
liter diesel waar we al kennis mee
Zwaartepunt
Andere voordelen vloeien voort uit het for-
t van de vierwieler. Hij is uiterst wend-
past met drie exemplaar in één par-
Het gebeurt niet zo vaak dat autofabrikan-
ten journalisten met hun toekomstige mo
dellen laten rijden. Maar Renault is bezig
met een compleet offensief om in een half
jaar tijd maar liefst vier volledig elektrisch
aangedreven modellen op de markt te
zetten en dat moet wereldkundig worden
gemaakt.
Vleugeldeuren
De Twizy is met zijn lengte van 2,34 meter
en breedte van slechts 1,19 meter
welijks groter dan een motorfiets, te
het wel degelijk om een vierwieler i
De wielen staan buiten de carrosserie
in feite niets meer of minder is dan
sterke kooiconstructie die is bekleed met
kunststof. Renault heeft haar naam op het
tran wailirikairl hr 1 1
del
xopg een uitzondering ma- 1
'en ongeval van belang dat s
a. Wordt een 45 aut0 vei-geijjkbaai-
aan een brommobiel maar uiteraard met
een veel minder 'suffe' uitstraling. Deze
weegt 350 kg zonder accu's, heeft een
tromotor die 5 pk aan continu vermo
gen levert en piekt op 10 pk. De 'normale'
Twizy haalt een topsnelheid van 80 km/u
en is dus gewoon een auto. Deze variant
weegt 50 kg meer en piekt op 20 pk. In
de stad heeft de Twizy een actieradius
van zo'n 100 km en dat is voldoende. Het
opladen gebeurt via een normaal stopcon
tact en duurt bij volledig lege batterijen zakelijk gebruik de eerste jaren ook geen
precies 3,5 uur. Die batterijen zitten niet bijtelling. Renault heeft beloofd dat de 80
bij de vanafprijs van 6.990 euro inbegre- km/u versie niet veel duurder gaat wor
pen, maar worden bij Renault geleased. den.
Hiermee neemt het merk bij toekomstige
kopers de angst weg dat de accu's kapot
gaan en ze voor zeer hoge kosten komen
te staan. Bij een Twizy kosten de accu's 45
euro per maand. De elektrische Twizy kent maat r
geen BPM of wegenbelasting en heeft bij baar,
vrolet Captiva
finite