lij impressie
Alle prijzen VW
Golf cabrio bekend
9
IONS
VOOl
1ISSEN:
snd
PALEN*
Hybride Audi A3 e-tron
APRIL 2011 PAGIN*
DE AUTOMAAT DONDERDAG 21 APRIL 2011 PAGINA 11
I
Imagobooster eerste klas
’aasc
EUCEOT
JTIOH 6 EMOTION
Tilburg
Tilburg (013)54 20143
lburgse koerier -
/ersie, de e-
t het dan om
maar
i nu ook
heeft de
pk levert
e TD4 met 4WD
v_ .abel) is er vanaf 45.900 euro en voor
de Si4 (D-I'abel) vraagt de dealer minimaal
53.900 euro. De Coupé is in alle gevallen
duizend euro duurder. De orderboeken zijn
inmiddels geopend, de levering start aan
het einde van de zomer.
iVSWX-TRA
iksgarantie tot
6 Airbags, Audio,
rendeling, Electr.
voor
<O,- +€164,-p/im*
3Q9S9M 'oofdruimte voorhanden, zelfs 3
meer dan in de veel groter
tover Sport. De lage positie vai
gemodificeerd Ford-platform, waar
de Freelander is gestoeld. Volgens
n de ingenieurs is het onderstel
egentig procent nieuw ontwikkeld
Rover schrijft geschietents met de Evoque. Het de tóemste, fchtste en
ste Range Rover ooüL te zal volgens Land fom-topman
itoffc vooral ook teel veel nieuwe (darten aan het merk binden.
teijdzpiM all meer dam 6.500 «teis gesdrewe^
w «1 ««tef auto beeft gereden. Wij mochten onlangs wel een
l8esrWn ’’net een prototype en zip onter te mink.
2e Paasda:
nannanrl oque komt aan het einde van de
9“OP“nQ naar ons |at1lj in een drie- en vjjf_
I 11.00-17.00 uur tering. Land Rover heeft met de
hetzelfde kunstje geflikt als BMW
i XI en Mini met de Countryman,
jdend Nederland zal zich in zijn
1 wrijven: de Evoque wordt niet als
ekenmerkt. In ons land krijgen de
Baangedreven uitvoeringen name-
ppegoedkeuring als stationwagon
fee. Met een lengte van 4,36 meter is
Ique flink korter dan de Freelander en
pterdan een vijfdeurs Opel Astra. En
pi hoogte van 1,61 meter is ie lager
Hl gemiddelde compacte MPV.
316000 km 8750,-
814950,i
7.34000 km12950,-
7.. 49000.m .14750,-
7.42000 km9500,-
3.13000 km18750,-
410950,-
734.000 km9950,-
3.. .32000.km.. 4950,-
«rd. Een deel van de achterklep beper
abriceerd in koolstofvezel en de* is trot
zijn in kunststof gegoten. De vierzil
Is volgens zijn makers bovendien dan
S procent volledig recyclebaar.
IwStycwe
5 de compacte buitenmaten is
sn bruikbare binnenruimte ont-
(elfs in de Coupé met aflopende
is het achterin prima uit te hou
ten man van gemiddelde lengte
1,85 meter) heeft hoofdruimte in
aan beenruimte schort het
^enigszins. In de vijfdeurs is nóg
ere
testcoureur had in ieder geval een smile ring met groen B-label. De
van oor tot oor op zijn gezicht. Tegen de (C-label) is er vanaf 45.900
zomer kunnen we uitvoeriger informeren
over de rij kwaliteiten, want dan gaan we
zelf rijden.
De prijslijst van de Evoque start bij 42.900
euro voor de vijfdeurs eD4 in Pure-uitvoe-
nen bieden aan twee golftassen, zonder
de lange drivers eruit te hoeven halen.
Ma^eiUde
De Evoque krijgt een keuze uit drie vierci-
lindermotoren, twee diesels en een ben
zine. Alleen de eD4-uitvoering van de 2,2
liter diesel (150 pk) is beschikbaar met
louter voorwielaandrijving, alle andere
versies (TD4 en Si4) worden vierwielaan-
gedreven. We mochten een stukje mee
rijden met de Si4, voorzien van een 2,0
liter Ecoboost-turbomotor met 240 pk en
340 Nm aan koppel. Met deze krachtige
viercilinder benzinemotor komt de Evoque
rap van zijn plek, dat is snel duidelijk. De
compacte Ranger evenaart zelfs de pres
taties van de Range Rover Sport met dikke
5,0 liter V8. Nul tot honderd kan in 7,6
seconden en de topsnelheid ligt op 217
erkt door beide voorstoelen. De Coupé km/u. De Si4 rolt standaard de fabriek uit
trouwens optioneel te bestellen in een met een zestrapsautomaat. Een start/stop I
ierzitsconfiguratie. De achterbank wordt systeem schittert op deze versie door
__.i vervangen door twee afzonderlijke afwezigheid, die primeur is voorbehouden I
stoelen, nagenoeg identiek aan de exem- aan Jaguar bij de vernieuwde XF. De ver-
plaren voorin. sies met handbak worden wel uitgerust
Land Rover heeft enkele jaren geleden de met een dergelijke voorziening.
'virtual reality cave' in gebruik genomen. Om het sportieve karakter van de turbo-
In deze 'grot' kunnen computertekeningen benzine te benadrukken, heeft Land Rover
driedimensionaal op ware grootte worden een soundgenerator gemonteerd. Het
bekeken. Men kan als het ware plaats- geluid klinkt zowaar nog best behoorlijk,
nemen op de bestuurdersstoel en dan toch wel een unicum in deze klasse,
het zicht rondom beoordelen, een kijkje
nemen in het dashboardkastje of het bin
nenste van de brandstofpomp bekijken.
Werkelijk ieder detail is in de grot 3D
zichtbaar en kan eventueel anders worden
-ingericht of een andere plek worden toe
tover Sport. De lage positie van gewezen: Zo is de vorm van de kofferbak
bank betekent wel dat het zicht (met een inhoud van 420 liter) bijvoor-
Khterpassagiers ernstig wordt beeld optimaal ingericht om plaats te kun-
Audi speelt nog voor de marktintroductie en een elektromotor goed voor 27 pk.
met de nieuwe A3. De in Genève getoond Het gaat om een plug-in hybride die via
sedan kent nu een tweede versie, de e- het stopcontact kan worden opgeladen,
tron. Normaal gesproken gaat het dan om Volledig elektrisch komt de auto zo'n 54
een elektrisch aangedreven variant, maar kilometer ver, dat zal overigens snel min-
Audi brengt onder deze naam nu ook der worden als men in 6,8 seconden naar
een hybride aandrijflijn. De auto heeft de de 100 km/u accelereert en de topsnelheid
bekende 1.4 TSFI motor die 211 pk levert van 231 km/u aanhoudt.
toch wel een unicum in deze klasse. Nog even geduld en de niéuwe Volkswagen 20 procent bijtel I ing. De 160 pk sterke 1.4
Het prototype waarin we de eerste meters Golf cabriolet staat in de showroom. De TSI komt niet aan de grenswaarde, maar
maakten, was voorzien van het optionele vanafprijs van 27.290 euro was al eerder sprint wel uitermate vlot in 8,4 seconden
Adaptive Dynamics met MagneRide. Het bekend gemaakt, maar het merk vertelt nu naar de 100 km/u en topt op 216 km/u.
systeem met adaptieve dempers zorgt ook wat de andere versies moeten kosten. Met zesbak kost deze auto 31.390 euro
ervoor dat de Evoque niet onbeschaamd De basisversie heeft de 105 pk sterke 1,2 en met DSG (7-traps) 33.690 euro. De 1.6
gaat overhellen als de snelheid wordt liter TSI motor die met een C02-uitstoot TDI van 105 pk presteert wat minder vlot,
opgevoerd. Voor zover we het konden van 132 g/km valt binnen de normen voor maar valt wel weer binnen de normen
beoordelen vanuit de bijrijdersstoel is het
weggedrag van hoog niveau. Land Rovers' --------
om geen afbreuk te hoeven doen aan
het lijnenspel van de zo geprezen LRX-
conceptcar. De Evoque lijkt immers als
twee druppels water op het studiemodel
dat voor het eerst werd getoond op de
autoshow van Detroit in januari 2008.
Die concept bracht de technici de nodige
hoofdbrekens. De Evoque moest namelijk
wel een echte Range Rover zijn, dus ook
offroad zeker geen modderfiguur slaan.
Na veel gepuzzel is uiteindelijk het juiste
onderstel gesmeed. De Evoque heeft een
27 millimeter lagere zit dan de Freelander,
maar wel een grotere bodemspeling en
een doorwaaddiepte van een halve meter.
De ruimte tussen de vloer van de cabine
en bodem van de auto is dus uiterst com
pact gehouden.
De Evoque is niet alleen de kleinste Range
Rover bouwt de Evoque op een Rover ooit, ook de lichtste. Afhankelijk van
gemodificeerd Ford-platform, waar- de uitvoering gemiddeld 100 kilogram
lichter dan de Freelander. Daartoe zijn
een aantal carrosserie-elementén, zoals
de motorkap en het dak, in aluminium