Autonieuws
\zdSMI
alternatieve aandrijvingen
Stoere, nieuwe
Subaru Impreza
uore
)9,-
£?Pend
Compacte SUV van
Mazda heet CX-5
3)
I IR
s
3 21 APRIL 2011 «f
DE AUTOMAAT DONDERDAG 21 APRIL 2011 PAGINA 7
I
de showroom en
)0km
i-5351035,
ezijn
t vier
airi
ness
liefst
’P^asdad
Ètilburgse koerier -
sie die wat hoger op de poten een stoerdere
uitstraling heeft. Dat dit model flink hoog op
de grote wielen staat, blijkt uit de hoogte die
maar liefst 20 cm is toegenomen.
in september, terwijl de levering pas
over een jaar zal starten.
straat ju
URG
3) 542 01 43
to.nl
Genoemde prijzen
Weer een concept van Subaru. Drie keer
raden waar deze XV Concept de voorloper
van is. Juist, de vijfdeurs variant van de nieu
we Impreza en de daarvan afgeleide XV-ver-
Ipe/ ontwikkelt in de breedte
pe autofabrikant is bezig met de ontwikkeling van hybrides, elektrische
trtuigen of auto's die op waterstof kunnen rijden. Het is op dit moment nog
jr de vraag welke techniek voor een definitieve doorbraak zal zorgen. Opel
nkt dat meerdere aandrijfvormen naast elkaar zullen blijven bestaan.
*>eg heeft aan 60 km. Rijdend met
Ampera is direct te voelen dat er
jm goed over het concept is nage-
■nt.Alle 'maars' worden door de Opel-
Wci duidelijk beantwoord. Over de
Lithium-ion
Opel ontwikkelt ook elektrisch aange- gestaan bli
dreven auto's die puur op accu's rijden. op basis va
Voorlopig zullen deze auto's niet op lan-
gere afstanden worden ingezet. De moge
lijkheden om de capaciteit van lithium-ion
accu's uit te breiden zijn beperkt. Enkele
tientallen procenten is wellicht mogelijk,
maar afstanden van veel meer dan 150
tot 200 km met een normaal gedimen
sioneerde auto zal met deze techniek
niet tot de mogelijkheden gaan behoren.
De volgende nieuwe generatie accu's zal
hier wellicht de oplossing voor bieden,
maar daarvan rest nog een groot deel van
de ontwikkelingstijd. Elektrische auto's
zijn wel een oplossing voor vervoer in
grootstedelijke gebieden en die komen er
steeds meer in de wereld. Opel brengt op
korte termijn een kleine stadsauto uit die
volledig elektrisch wordt aangedreven.
Kort reden we met een elektrische Meriva
waarvan er door Opel een kleine serie is
gebouwd voor het MeRegio project waar
aan diverse bedrijven deelnemen. Er is hier
geen sprake van een serieproductie. Wel
wordt weer eens duidelijk hoe krachtig
een elektromotor is, hoe stil en het daar
door moeilijk is de snelheid in te schatten,
die bij auto's met een verbrandingsmotor
deels wordt vertaald in motorgeluid.
Waterstof
Opel ontwikkelt al sinds de jaren negentig
levensduur van het enorme accupakket
bijvoorbeeld. Opel geeft daarop straks 8
jaar garantie, maar ze zijn er bij het merk
zeker van dat het accupakket veel langer
pan tal van mogelijkheden om elek-
teitmilieuvriendelijk op te wekken. Als
in de woestijn ergens in Afrika een
i land van 300 bij 300 km wordt vol
legd met zonnecellen, is dat voldoende
lie hele wereld het hele jaar door van rijdt.
ktriciteit te voorzien. Een postzegel op stopcc
wereldbol. Een ander aardig cijfer: de
i geeft aan de aarde gedurende zes
[dezelfde hoeveelheid energie om een
bedrijf Bink 1 lan9aan de elektriciteitsbehoefte te
straat 30 W voldoen. Een van de problemen is
elektriciteit moet worden opgeslagen,
«oor bestaan er allerhande fraaie
lossing, zoals kunstmatige meren waar
19111 gepompt wordt als er een over-
/t2?8McfScwSS® 01 is’ Vervolgens kan het water weer
Dit hadden we zelf ook kunnen beden
ken. De in Genève nog als concept
getoonde midi-SUV van Mazda gaat
CX-5 heten en komt heel logisch onder
de CX-7 in het programma. De auto
beleeft zijn debuut tijdens de New York
Autoshow en komt qua uitstraling vrij
wel volledig overeen met de Minagi
concept. Met nieuwe motoren uit de
SkyActiv stroming van het merk zal
dit model voor Europa geen geheimen
meer bevatten vanaf de IAA in Frankfurt
iktrisc
middels wel duidelijk. Het is
tag hoe de energie bij de elektromotor
jit en hoe deze wordt opgewekt. Er
■landen met bruinkoolcentrales die zo
kuilend zijn dat één kilometer gerede-
k een elektrisch auto op stroom die
J wordt opgewekt, een CO2-uitstoot
pert van meer dan 180 g/km. Het
Ie duidelijk zijn, dat dit geen oplossing
lor het milieu.
zeer serieus auto's die op waterstof rij
den. Dat de ontwikkeling niet heeft stil-
-blijkt een rit met de Hydrogen4
-van een Amerikaanse SUV. Nog
goed kunnen we onze kennismaking
met de Hydrogen2 op basis van de Opel
Zafira herinneren, een auto waarvan de
volledige ruimte achter de voorstoelen
werd ingenomen door de waterstof-
tanks. Dat is nu niet meer nodig, Be
Hydrogen4, die overigens al weer uit
2008 dateert, heeft drie hoge druktanks
onder de vloer die nog maar een fractie
van de ruimte innemen. De techniek in
deze auto heeft nog de forse motorruim
te van de SUV nodig, maar Opel heeft de
volgende generatie al klaar en die past
in een gewone middenklasser. Opel ziet
waterstof voorlopig als de oplossing op
de middenlange termijn voor mensen
die net als met de huidige benzine- en
dieselmotoren lange afstanden willen
rijden en onderweg gewoon moeten
kunnen tanken.
De Ampera met zogenaamde range
extender is al realiteit, de elektrische
Opel volgt snel en de auto op waterstof
zal niet eens zoveel later komen.
isch rijden heeft de toekomst, dat is uit het meer stromen om daar weer ener-
dels wel duidelijk. Het is alleen de gie mee op te wekken op moment dat de
L._ afname te groot wordt. In Duitsland wordt
er nagedacht om waterstof te maken met
behulp van een teveel aan elektriciteit
er gereden van bijvoorbeeld windmolens en dit op te
troom die slaan in oude aardgasvelden om dat ver
volgens later weer te gebruiken. Kortom,
tal van gebieden waarop de nodige ont
wikkelingen gaan volgen.
Zuinig
Maar we keren weer terug bij de auto.
Opel gaat later dit jaar de Ampera op v’
de markt brengen, het broertje van de
Chevrolet Volt. Deze auto is een zoge
naamde plug-in hybride met range exten
der, die vrijwel altijd volledig elektrisch
rijdt. Als de auto 's morgens uit het
stopcontact wordt getrokken, kan daar
gemiddeld zo'n 60 km mee gereden
worden. Op het werk inpluggen levert 's
avonds bij vertrek naar huis weer dezelf
de actieradius op. Bij volledig elektrische
auto's stopt het daar, maar de Ampera
heeft een zeer efficiënt afgestemde 1,4
liter benzinemotor aan boord die op tijd
aanslaat om de accu's weer te vullen,
zodat zo zuinig mogelijk wordt gereden,
ook. als een berijder eens een keer niet
TOYOT