Autonieuws \zdSMI alternatieve aandrijvingen Stoere, nieuwe Subaru Impreza uore )9,- £?Pend Compacte SUV van Mazda heet CX-5 3) I IR s 3 21 APRIL 2011 «f DE AUTOMAAT DONDERDAG 21 APRIL 2011 PAGINA 7 I de showroom en )0km i-5351035, ezijn t vier airi ness liefst ’P^asdad Ètilburgse koerier - sie die wat hoger op de poten een stoerdere uitstraling heeft. Dat dit model flink hoog op de grote wielen staat, blijkt uit de hoogte die maar liefst 20 cm is toegenomen. in september, terwijl de levering pas over een jaar zal starten. straat ju URG 3) 542 01 43 to.nl Genoemde prijzen Weer een concept van Subaru. Drie keer raden waar deze XV Concept de voorloper van is. Juist, de vijfdeurs variant van de nieu we Impreza en de daarvan afgeleide XV-ver- Ipe/ ontwikkelt in de breedte pe autofabrikant is bezig met de ontwikkeling van hybrides, elektrische trtuigen of auto's die op waterstof kunnen rijden. Het is op dit moment nog jr de vraag welke techniek voor een definitieve doorbraak zal zorgen. Opel nkt dat meerdere aandrijfvormen naast elkaar zullen blijven bestaan. *>eg heeft aan 60 km. Rijdend met Ampera is direct te voelen dat er jm goed over het concept is nage- ■nt.Alle 'maars' worden door de Opel- Wci duidelijk beantwoord. Over de Lithium-ion Opel ontwikkelt ook elektrisch aange- gestaan bli dreven auto's die puur op accu's rijden. op basis va Voorlopig zullen deze auto's niet op lan- gere afstanden worden ingezet. De moge lijkheden om de capaciteit van lithium-ion accu's uit te breiden zijn beperkt. Enkele tientallen procenten is wellicht mogelijk, maar afstanden van veel meer dan 150 tot 200 km met een normaal gedimen sioneerde auto zal met deze techniek niet tot de mogelijkheden gaan behoren. De volgende nieuwe generatie accu's zal hier wellicht de oplossing voor bieden, maar daarvan rest nog een groot deel van de ontwikkelingstijd. Elektrische auto's zijn wel een oplossing voor vervoer in grootstedelijke gebieden en die komen er steeds meer in de wereld. Opel brengt op korte termijn een kleine stadsauto uit die volledig elektrisch wordt aangedreven. Kort reden we met een elektrische Meriva waarvan er door Opel een kleine serie is gebouwd voor het MeRegio project waar aan diverse bedrijven deelnemen. Er is hier geen sprake van een serieproductie. Wel wordt weer eens duidelijk hoe krachtig een elektromotor is, hoe stil en het daar door moeilijk is de snelheid in te schatten, die bij auto's met een verbrandingsmotor deels wordt vertaald in motorgeluid. Waterstof Opel ontwikkelt al sinds de jaren negentig levensduur van het enorme accupakket bijvoorbeeld. Opel geeft daarop straks 8 jaar garantie, maar ze zijn er bij het merk zeker van dat het accupakket veel langer pan tal van mogelijkheden om elek- teitmilieuvriendelijk op te wekken. Als in de woestijn ergens in Afrika een i land van 300 bij 300 km wordt vol legd met zonnecellen, is dat voldoende lie hele wereld het hele jaar door van rijdt. ktriciteit te voorzien. Een postzegel op stopcc wereldbol. Een ander aardig cijfer: de i geeft aan de aarde gedurende zes [dezelfde hoeveelheid energie om een bedrijf Bink 1 lan9aan de elektriciteitsbehoefte te straat 30 W voldoen. Een van de problemen is elektriciteit moet worden opgeslagen, «oor bestaan er allerhande fraaie lossing, zoals kunstmatige meren waar 19111 gepompt wordt als er een over- /t2?8McfScwSS® 01 is’ Vervolgens kan het water weer Dit hadden we zelf ook kunnen beden ken. De in Genève nog als concept getoonde midi-SUV van Mazda gaat CX-5 heten en komt heel logisch onder de CX-7 in het programma. De auto beleeft zijn debuut tijdens de New York Autoshow en komt qua uitstraling vrij wel volledig overeen met de Minagi concept. Met nieuwe motoren uit de SkyActiv stroming van het merk zal dit model voor Europa geen geheimen meer bevatten vanaf de IAA in Frankfurt iktrisc middels wel duidelijk. Het is tag hoe de energie bij de elektromotor jit en hoe deze wordt opgewekt. Er ■landen met bruinkoolcentrales die zo kuilend zijn dat één kilometer gerede- k een elektrisch auto op stroom die J wordt opgewekt, een CO2-uitstoot pert van meer dan 180 g/km. Het Ie duidelijk zijn, dat dit geen oplossing lor het milieu. zeer serieus auto's die op waterstof rij den. Dat de ontwikkeling niet heeft stil- -blijkt een rit met de Hydrogen4 -van een Amerikaanse SUV. Nog goed kunnen we onze kennismaking met de Hydrogen2 op basis van de Opel Zafira herinneren, een auto waarvan de volledige ruimte achter de voorstoelen werd ingenomen door de waterstof- tanks. Dat is nu niet meer nodig, Be Hydrogen4, die overigens al weer uit 2008 dateert, heeft drie hoge druktanks onder de vloer die nog maar een fractie van de ruimte innemen. De techniek in deze auto heeft nog de forse motorruim te van de SUV nodig, maar Opel heeft de volgende generatie al klaar en die past in een gewone middenklasser. Opel ziet waterstof voorlopig als de oplossing op de middenlange termijn voor mensen die net als met de huidige benzine- en dieselmotoren lange afstanden willen rijden en onderweg gewoon moeten kunnen tanken. De Ampera met zogenaamde range extender is al realiteit, de elektrische Opel volgt snel en de auto op waterstof zal niet eens zoveel later komen. isch rijden heeft de toekomst, dat is uit het meer stromen om daar weer ener- dels wel duidelijk. Het is alleen de gie mee op te wekken op moment dat de L._ afname te groot wordt. In Duitsland wordt er nagedacht om waterstof te maken met behulp van een teveel aan elektriciteit er gereden van bijvoorbeeld windmolens en dit op te troom die slaan in oude aardgasvelden om dat ver volgens later weer te gebruiken. Kortom, tal van gebieden waarop de nodige ont wikkelingen gaan volgen. Zuinig Maar we keren weer terug bij de auto. Opel gaat later dit jaar de Ampera op v’ de markt brengen, het broertje van de Chevrolet Volt. Deze auto is een zoge naamde plug-in hybride met range exten der, die vrijwel altijd volledig elektrisch rijdt. Als de auto 's morgens uit het stopcontact wordt getrokken, kan daar gemiddeld zo'n 60 km mee gereden worden. Op het werk inpluggen levert 's avonds bij vertrek naar huis weer dezelf de actieradius op. Bij volledig elektrische auto's stopt het daar, maar de Ampera heeft een zeer efficiënt afgestemde 1,4 liter benzinemotor aan boord die op tijd aanslaat om de accu's weer te vullen, zodat zo zuinig mogelijk wordt gereden, ook. als een berijder eens een keer niet TOYOT

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 51