Autotest
hevrolet Orlando 2.0D LTZ
impact volgens de Amerikaan
i
-max
g 3 stuks!
70-PKR-21
DE AUTOMAAT DONDERDAG 21 APRIL 2011 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Merk en type:
Koppel:
Afmetingen:
Prestaties:
Verbruik:
OPC DONGEN
w
Steenstraat 7G
CHEVROLET
Afmetingen
www.opc-chevrolet.nl
Krachtig
5 bedrijf
OPC
r
5.999,-
fiebben in hun land volop de ruimte. En daarom maken ze grote
Maar willen Amerikanen in de rest van de wereld succes hebben, dan
nere modellen onontbeerlijk. Vandaar dat Chevrolet door General
over de hele aardkloot wordt ingezet om verkopen te generen, juist
compact vormgegeven modellen.
C02-uitstoot:
Prijs:
Dongen
0162 -38 00 20
1.998 cc
120 kW/163 pk
bij 3.800 tr/min
360 Nm bij
2.000 tr/min
lengte
4,652 meter,
breedte
1,875 meter
1.630 kg
en de:
Verenigde
PAGiI1burgse koerier
hikbaar op www.ford.nljj
It niet voor fleetowners enk
w iiamciijK uei uireue uruer-
n!nog te 'anceren nieuwe Opel
van het Astra-onder-
de liquid. 7 ,t, nrdf
Een prima onderstel dat bij de
Chevrolet Orlando
2.0D LTZ
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
Vermogen:
Gewicht:
Aanhanggewicht: 1.500 kg
(geremd)
topsnelheid
195 km/u
acceleratie
0-100 in 10,0 sec.
stadscyclus
7.9 liter/100 km
buitenwegcydus
4.9 liter/100 km
gecombineerd
6,0 liter/100 km
159 g/km
31.395 euro
lui gereden worden. En dat is natuurlijk
van invloed op het praktijkverbruik dat
met de Orlando wordt neergezet. 1 op 15
vormt geen enkel probleem en wie er z'n
best voor doet komt beslist dichter bij de
beloofde 1 op 16,7 uit. De diesel is door
z'n geluid wel herkenbaar, maar beslist
niet rumoerig.
owe modellen een
doorgevoerde
toere, hoekige
lassende grille
modellen die
et worden ver-
alige Daewoo-
j Korea. Maar tegelijk zijn auto's
Jeze nieuwe Orlando ook
Staten zelf ontwikkeld.
F komen ze erachter dat compac-
W is aan 'minder'.
Het motorenprogramma van de Orlando
bestaat uit een 1,8 liter benzinemotor en
de bekende 2 liter diesel, Die laatste is er
met twee vermogens, in onze LTZ goed
voor 163 pk en een koppel van 360 Nm.
Daar weet de 1.630 kg wegende ruim
tewagen prima mee vooruit te komen.
Chevrolet biedt de keuze uit een zesbak
of automaat. De eerste sprint in 10 tellen
naar de 100 km/u en haalt een topsnel
heid van 195 km/u, terwijl de .teller dan
royaal over do 200 km/u yaat. Do pook
van de zesbak is keurig op een uitloper
van de middenconsole geplaatst, maar
laat zich een tikkeltje hakerig bedienen. -J|,
Gelukkig kan de krachtige diesel schakel- VNHSMMHH
vinden we op de middenconsole, terwijl
er ook verschillende functies vanaf het
stuurwiel kunnen worden aangestuurd.
Chevrolet begint de Orlando als 1.8 LS
voor 23.395 euro. De diesel heeft voor
27.395 euro hetzelfde instapniveau, maar
komt dan aan 140 pk motorvermogen.
Daarboven zijn er de LT en LTZ. Bij de die
sel gaat de laatste automatisch gepaard
met een verhoging van het vermogen van
163 pk en dan kost de auto 31.395 euro.
De uitrusting omvat dan onder meer 17
inch lichtmetalen wielen, cruise control
en een regensensor. De topper is de LTZ+
die met deze diesel 32.795 euro moet
opleveren.
van Japan op u*
4,65 meter lange Chevrolet
voor Europese begrippen niet
U klein en het merk heeft er in de
ook niets aan gedaan om de
W bescheidenheid te geven. De
Chevrolet's eerste ruimtewa-
verdwijnen van de Tacuma. In
„km V deze twee auto's te vergelijken.
a™° is namelijk het directe broer-
nieuwe Opel
Amerikaanse Koreaan geschikt
kleine verhuizing. Omdat de
van de stoelen niet optimaal
op elkaar aansluiten heeft de laadvloer
wel wat beperkingen. Zo kunnen kleine
spullen makkelijker ergens tussen val
len. De ruimte op de derde zitrij is zeer
L-J;::chikt voor klei-
r dat de tweede
is om een beetje
f Chevrolet levert de Orlando ongeacht het
I uitrustingsniveau met zeven zitplaatsen.
Alle vijf de stoelen achterin kunnen in de
I vloer worden weg geklapt tot een enigs
zins vlakke laadvloer. Deze ligt relatief
hoog omdat het neergeklapte meubilair
een aanslag doet op het maximaal te met de beenruimte te kunnen spelen. De
bereiken volume. Achter de derde zitrij is ruimte op de normale achterbank is daar
er slechts 89 liter aan ruimte over, nihil fors genoeg voor. Als vijfzitter heeft de
dus. Als vijfzitter kan de Orlando het Orlando flinke afmetingen.
nodige verstouwen en met alle zitplaatsen
neer loopt het volume op tot 1.499 liter Glanzend
en is de Amerikaanse Koreaan geschikt
voor een kleine verhuizing. Omdat de Het dashboard heeft een vormgeving die
leuningen van de stoelen niet optimaal overeenkomsten vertoont met de Cruze
m elkaar aansluiten heeft de laadvloer en daarover wisten we destijds te melden
««el wat beperkingen. Zo kunnen kleine dat we parallellen zien met verschillende
uilen makkelijker ergens tussen val- moderne Opeis. Dat is bij de Orlando al
niet anders. Er wordt weinig kleur gebruikt
en zorgen metaalkleurige accenten en wat
panelen in glanzend zwart voor de afwis
seling. De meeste bedieningsknoppen
De ruimte cr
Orlando vooral op comfort is afgestemd. beperkt en dus alleen gesef
Want wie met maximaal zevenpersonen nere kinderen. Jammer da
op stap gaat, vraagt daar vooral om. Bij zitrij niet verschuifbaar is v
legale snelheden functioneert de auto dan
ook uitstekend, maar wie op de Duitse
autobaan het gaspedaal helemaal vloert,
zal merken dat de Chevy tegen zijn top
snelheid wat zoekerig wordt. Tegelijk zijn
dat soort snelheden niet bevorderlijk voor
het brandstofverbruik, dus gaat de voet
weer wat omhoog.