Hulp bij je administratie ^9 9^ rs Thuis in Noord senioren wijzer JE TILBURGSE 19 •TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 21 APRIL2011 Meer op www.ouderenacfef.nl FOTO: PETER LIGTENBERG TEKST: MARLEEN HARTOG zoek loxtel Herseninfarct heb jeth iens.nl. net Meer hulp Het komt voor dat de Twernme- dewerkers bij het opschonen ij de bij het een t en ieel- ‘9ave: Ouderenwerk de Twern K seniorenwijzer@twern.nl lres redactie: niorenwijzer s*bus 3078 W DB Tilburg ■(013)5839999 ie hij zocht, raard in zijn gemeentel Welke papieren moet ik bewaren? Zijn alle reke ningen betaald? Waar I vind ik mijn eerdere belastingaanslagen? Het I bijhouden van de admi nistratie kan een beproe- I ving zijn. Toch hoeft dit I niet zo te zijn. Je kunt I namelijk gratis hulp I krijgen bij het ordenen hn je thuisadministratie. [Gespecialiseerde mede werkers van de Twern brengen al je belangrijke papieren samen in één overzichtelijke map. (anneer wij bij een cliënt igskomen, maken we eerst ^praatje om het ijs te bre- fi”, vertelt Ingrid Verhoeven, ’administratie uit handen ge- n doet namelijk niet iedereen maar. Er moet een basis van touwen zijn. Ook emoties van de papieren problemen sig naleren die groter zijn dan een rommelige administratie. Denk hierbij aan betalingsachterstan den en grotere schulden. Ingrid Verhoeven: “We komen af en toe helaas situaties tegen, waarbij meer hulp nodig is dan alleen het op orde brengen van de ad ministratie. We praten daarover met de cliënt en noteren welke hulp of zorg er nodig is. Ook dan nemen we contact op met een ouderenadviseur of andere instantie, zodat ze de juiste hulp kunnen bieden. Zo weten we zeker dat de cliënt alle steun krijgt die nodig is.” Het Peerke Donders Paviljoen al bezocht? Een ex- nen. Ook Surinamers, Antillianen en asielzoe- tra reden om dat te doen is de nieuwe expositie Thuis in Tilburg-Noord. De vreemdelingen herber gen. De tentoonstelling gaat over wijkbewoners die zich er vanuit een ander land gevestigd hebben. In Noord leven mensen uit meer dan 150 cul turen. De eerste bewoners van de toenmalige nieuwbouwwijk kwamen uit andere Tilburgse buurten en van ‘boven de rivieren’, al snel ge volgd door Spanjaarden, Grieken en Italianen, en niet lang daarna door Turken en Marokka- De beroepskrachten en vrij willigers van Hulp bij uw thuis administratie hebben een ge heimhoudingsplicht, dus de privacy is gewaarborgd. Aanvragen van hulp bij thuisadministratie kan bij Centraal Afsprakenbureau van de ouderenadviseurs van de Twern: tel. (013) 5350505 (werkdagen 9 tot 12 uur) e-mail elsverhoeven@twern.nl ren, want daar had ik geen idee van.” Nu alles op orde is, komt er om de zoveel tijd een vrijwilliger langs bij de familie Nieuwlands. “Ik be waar al onze post en de vrijwilliger verwerkt dit dan. En als iemand mij nu iets vraagt, weet ik waar ik de juiste informatie vind. Alles ligt op volgorde, dat is erg fijn.” Ze is blij met de ondersteuning: “Je kunt alles natuurlijk ook in dozen gooien en wel zien waar het schip strandt. Maar eigenlijk is deze hulp hetzelfde als die van een boekhouder. Ieder een wil geholpen worden, zeker op onze leeftijd. Je moet blij zijn dat dit mogelijk is!” kers vonden er hun onderkomen. Voor de tentoonstelling heeft fotografenvereni ging Kontrast een aantal van deze nieuwkomers geportretteerd. In vitrines liggen voorwerpen die herinneren aan het land van herkomst of aan de eerste indrukken van de nieuwe wijk. Thuis in Tilburg-Noord is tot en met 23 okto ber te zien. Open: dinsdag tot en met zondag 13 tot 17 uur. Adres: Pater Dondersstraat 20. Meer informatie: www.peerkedonders.nl et project Hulp bij uw thuisadministra tie is enkele jaren geleden speciaal voor Tilburgse ou deren opgezet en (ijkt een schot in de roos. Zo- wr zelfs dat ook andere leef- ïdsgroepen nu van deze hulp unnen gebruikmaken, iuderenadviseurs, huisartsen n instanties als Loket Z ver ben mensen door wanneer constateren dat er op dit ge- •edondersteuning nodig is. “Er jn ook ouderen die problemen toen met hun administratie n daarvoor zelf hulp zoeken,” Ingrid Verhoeven, een van fe beroepskrachten Thuisadmi- istratie. “Dan kun je natuurlijk Self aanmelden voor deze gra sdienst.” spelen een grote rol, want als je in je administratie de weg kwijt bent, staat het huilen je vaak na der dan het lachen.” “Als we met de papi de slag gaan, beginnen we met het doornemen van de meest recente post. Zo krijgen wij met een een duidelijk beeld van de huidige stand van zaken. Ver volgens nemen we de rest van de papieren door. Wat niet be waart hoeft te worden gooien we weg; dat ruimt lekker op. De rest wordt op onderwerp uitgezocht - zoals huur, ener gie, verzekeringen, belasting - en in één map gestopt. Onze medewerker zorgt zo voor een helder overzicht en leert je hoe voortaan de post te verwerken. Daarna kunnen veel cliënten zelf hun administratie bijhouden. Als dat niet gaat, kun je hulp krijgen van een vrijwilliger, die vakkun dig is ingewerkt door een van de beroepskrachten. De vrijwilliger komt regelmatig langs.” De basis van de privé-admini- stratie is bij iedereen ongeveer gelijk, maar elk huishouden is verschillend. De beroepskrach- ten van Thuisadministratie spe len daarop in, legt Verhoeven uit. “Sommige ouderen betalen hun vaste lasten nog elke maand lieren aan met acceptgiro’s, ze weten niet dat dit veel makkelijker kan met automatische afschrijvingen. We leggen dat uit en zetten deze betalingen desgewenst om. Ook kunnen we helpen bij het opzeggen van overbodige abonnementen. Daarnaast let ten de medewerkers van Thuis administratie erop of de cliënt recht heeft op financiële onder steuning, zoals huur- en zorg- toeslag, bijzondere bijstand of kwijtschelding van gemeentelij ke belastingen. Dat geven onze medewerkers door aan de ou derenadviseur in de wijk of aan een andere instantie, zodat die kunnen helpen bij de aanvraag van zo’n regeling. En als je last hebt van veel ongewenste ver- kooptelefoontjes, kunnen we je gegevens laten blokkeren in het landelijke Bel-me-niet-register.” Een verandering in de persoonlijke situatie kan ervoor zorgen dat administratieve hulp plotseling nodig is. Dat overkwam Willem (77) en Anna (72) Nieuwlands. “Mijn man deed altijd onze admini stratie, maar sinds zijn herseninfarct gaat dat niet meer,” vertelt mevrouw Nieuwlands. “Opeens is er veel verzorging nodig, en gelukkig is er ook administratieve hulp!” Ze pakt de map met papieren erbij en laat zien dat ze met behulp van de inhoudsopgave alles mak kelijk kan terugvinden. “Alles is netjes gesorteerd en ik heb goede uitleg gekregen over alle papie- Contactcirkel Reeshof In de Reeshof is voor men sen tussen 50 en 65 jaar een nieuwe contactcirkel gestart: Voltura. Deze telt nu een tien tal actieve leden; zij zijn op zoek naar andere vrouwen en mannen om de groep uit te breiden. De doelstelling is samen- activiteiten onderne men, maar gewoon gezellig samen koffie drinken kan ook! Voltura komt om de week op vrijdagochtend bij elkaar in wijkcentrum Heijhoef (Ker kenbosplaats 1). Meer infor matie: Döndü Yozgat, coör dinator contactcirkels Twern Reeshof, wijkcentrum Heij hoef, tel. (013) 5728383. Afscheid en rouw Rouw na de dood van een geliefde is een erg moei lijke periode. Maar voor veel mantelzorgers begint het af scheid nemen al tijdens de ziekte, zeker als je partner of andere naaste getroffen is door een herseninfarct of de mentie. De relatie wordt an ders, vertrouwde structuren kunnen wegvallen. Daarover praat GGz-medewerkster Co Wildeboer Schut met man telzorgers tijdens een inloop- bijeenkomst op woensdag 27 april in wijkcentrum De Poorten (Hasseltstraat 194). Tijd: 10 tot 12 uur. Toegang gratis; vooraf aanmelden is niet nodig. Meer informatie: mantelzorgconsulent Hans Geisttel. 06-24811173, e- mail hansgeist.ono@gmail.com Bij de tijd bij Feniks! 55-plus vrouwen die graag met andere vrouwen over actualiteiten van gedachten wisselen, kunnen dat elke maand doen bij Feniks, ste delijk centrum voor eman cipatie. Iedereen kan f krantenbericht inbrengen toelichten, waarna de de neemsters samen één arti- kel/thema uitkiezen en be spreken. Deelname is gratis en nieuwe leden zijn altijd welkom. Tijd: eerste maan dag van de maand, 14 tot 16 uur. Adres Feniks: NS-plein 17. Meer informatie: tel. (013) 5421896; www.fenikstilburg.nl Rijbewijskeuringen voor 70-plussers Op 25 april en 23 mei zijn er voor 70-plussers voordelige rijbewijskeuringen in wijkcen trum De Nieuwe Stede (Ca- pucijnenstraat 156). Kosten: €30. Meebrengen: een inge vulde Eigen Verklaring (ver krijgbaar bij de gemeente), een flesje urine, een overzicht van de medicijnen die u ge bruikt, de bril die u in de auto draagt, en een legitimatie bewijs. Een afspraak maken is nodig: tel (013) 5436664. Meer informatie: www.rijbe- wijskeuringen.com. iiu

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 19