lij impressie Drie versies voor Ja B9,- rezig n nu. Hyundai Veloster JAGUAR BPM VRIJ GÉÉN 14% - i 14 APRIL 2011 «F DE AUTOMAAT DONDERDAG 14 APRIL 2011 PAGINA 7 ideaal! e difference I6.00UUR lens topman Adrian Hallmark is lar de afgelopen jaren de aan- ing met BMW en Mercedes ver- n. Meer dan helft van de 5-serie [klasse verlaat de fabriekspoort leen viercilinder. Jaguar had die lelijkheid nog niet in de XF. Vanaf iomer komt daar verandering in de 2,2 liter diesel. WEGEN BELASTING Minervum 71 1 8 4817 ZN Breda. Tel.: 076-5263800 www.bogaers-iaguar.nl Uw regionaal Jaguar Centrum: BOGAERS JAGUAR BREDA B.V. IJTELLING Stijlvol besparen BURGSE KOERIER - goeu die net van een sch bedienbare 1 verwarmbare ing met 1.000,- u voedt de zoge- d Starter’ die de an het rempedae J‘ rit vervolgi PSA-motor der is de knop- De 2,2 liter dieselmotor is niet nieuw voor insole voortaan Jaguar. Jaren geleden debuteerde de PSA- afslae -i^en en motor al in de Freelander. De versie zoals klikke kant zegt toegepast in de XF is inmiddels alweer de zelf ir I gebruikt derde generatie met een vermogen van maf slechts Aan. de ene kant één portier aan de control, start/stop, ESP en een audiosy- andere kant twee stuks, dat is een van steem met aanraakscherm. De i-Vision de meest opvallende kenmerken van de vergt een investering van 26.995 euro Hyundai Veloster. De auto zal omstreeks met 18 inch wielen, aluminium pedalen, juni beschikbaar zijn en komt in de show- zonnedak, half leer en een achteruitrij- room vanaf 23.995 euro. Voor dat bedrag camera. Voor net onder de dertig mille is ligt er in het vooronder een 1,6 liter direct er de topper, die i-Catcher heet en wordt ingespoten benzinemotor goed voor 140 geleverd met navigatie, Bluetooth, smart- pk. De basis i-Motion uitvoering heeft key, stoelverwarming en een uitgebreid standaard airco, 17 inch wielen, cruise audiosysteem. jijk begint de XF aan het tweede deel zijn carrière, want de fabrikant geeft Imousine tevens een facelift. In het je Whitley, de thuisbasis van Jaguar, kten we de eerste meters met een gecamoufleerd testexemplaar. (York 190 pk en 450 Nm aan koppel. In tegen stelling tot in de Freelander is de diesel in lengterichting ingebouwd en standaard gekoppeld aan een nieuwe ZF achttraps- voor i automaat. Met een gemiddeld verbruik kiest van 5,4 1/100 km en 149 g/km CO2 ons maakt deze dieselmotor de XF 2.2D tot ioral de zuinigste Jaguar ooit. Verantwoordelijk daarvoor is tevens het in huis ontwikk:' start/stop systeem, een primeur voor de fabrikant. Het systeem werkt kinderlijk eenvoudig. Bij stilstand voet op de rem houden en de motor slaat af. Na het liften van het rempedaal slaat de viercilinder vervolgens weer aan. En dat zelfs binnen 300 milliseconden. Jaguar rekent ons voor dat hiermee een besparing in de brand- stofconsumptie van 5 tot 7 procent wordt Met de viercilinder diesel komt de XF een breder publiek beschikbaar. Wie voor deze 2.2D zal daar vermoede lijk geen moment spijt van krijgen. De motor weet goed raad met de stijlvolle limousine. Nul tot honderd kan in ckelde seconden en de topsnelheid ligt op >or de km/u. In drive-modus schakelt de tr; missie vliegensvlug naar het hooi verzet om zoveel mogelijk rust in binnenste te creëren. Desgewenst kan de bestuurder met de schakelflippers achter het stuur zelf ingrijpen. Wie een inhaalactie op snelwegtempo wat vlot ter wil afronden, hoeft slechts de linker schakelflipper in te drukken. De bak schakelt dan, afhankelijk van de gere- de V6 S met 275 pk, blijven ook na den snelheid niet één, maar direct twee de facelift onveranderd leverbaar. Ze of zelfs drie verzetten terug. worden wel verbonden met de nieuwe Met de komst van de nieuwe viercilinder ZF achttrapsautomaat, die de 240 pk dieselmotor schrapt Jaguar de 211 pk uitvoering 6 procent zuiniger maakt. De sterke versie van de V6. Beide andere prijzen van de vernieuwde XF worden dieselvarianten, de V6 met 240 pk en later deze maand bekend gemaakt. in de vernieuwde XF, dat resul- jm®en afname van het geluidsniveau Dat betekent dus een halvering net geluid. In het interieur merk la geluidsintensiteit volgens Jaguar jwrschil tussen de vier- of zescilin- p. Toch klinkt de motor voor r e?et wat rauwer dan de V6, voc "Wtoerenregionen. 9®*uid gesproken, Jaguar heeft een I "hoog te houden als het gaat om ^sternen. Ook voor de vernieuwde de fabrikant weer alle registers ■’landaard is een 400 Watt systeem «n speakers. Wie iets dieper in de last kan genieten van 600 Watt 1aa" speakers. Absoluut oorstrelend sound uit het Bowers Wilkins 1 speakers, bereikt. Een tweede accu subwoofer heten 'Tandem Solenoid motor na het loslaten van het rempedaal weer aanzwengelt, waarna de rit vervolgd kan worden. De 'coming home' func tie van het start/stop systeem verdient ook een pluim. Je komt thuis aanrijden, drukt het rempedaal in, waarna de motor afslaat. Door vervolgens de gordel los te j ikken, zet de elektronica de transmissie zelf in parkeerstand en zakt de aluminium 'pook' naar beneden. t één portier aan de stuks, dat is een van J- kenmerken van de uc auto zal omstreeks !n en komt in de show- euro. Voor dat bedrag earner _t vooronder een 1,6 liter direct er de spoten benzinemotor goed voor 140 L 's i-Motion uitvoering heeft key, uaaiu airco, 17 inch wielen, cruise audic vernieuwde XF wordt later deze tó, op 20 april om precies te zijn, ie New York International Auto Show p Een dag later 'parkeert' Jaguar remieuwde XF op de AutoRAI, waar into van 21 tot en met 23 april is te onderen. In het heilige der heilige ta we echter al kennis maken met mieuwde design. Zoals gebruikelijk M facelift zijn de wijzigingen vooral Bit op het front. De koplampen zijn fer van vorm, terwijl de grille juist iets meid en volgens Addam Hatton, de tahand van designchef Ian Callum, Mes oproept met de XJ6 uit 1968, ponlijke favoriet van Callum. Led- ferlichting ontbreekt evenmin, bij in de vorm van een liggende 'J'. hom komt trouwens ook terug in »w vormgegeven lichtunits achter. we zijn de uiterlijke wijzigingen endeels benoemd. systeem met liefst zeventien goed voor 1.200 Watt en een subwoofer Wilkins die net zo groot is als de brandstoftank i Ford Fiesta. et interieur is eveneens het een en f veranderd. De stoelen zijn opnieuw ptmeerd en geven de inzittenden pan meer steun Verder is de knop- pinkel op de middenconsole voorta Wondi materialen opgetrokken peen nieuw stuur. De fabrikar* pen meer isolatiemateriaal g

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 35