lij impressie
Drie versies voor
Ja
B9,-
rezig
n nu.
Hyundai Veloster
JAGUAR
BPM
VRIJ
GÉÉN
14%
-
i 14 APRIL 2011 «F
DE AUTOMAAT DONDERDAG 14 APRIL 2011 PAGINA 7
ideaal!
e difference
I6.00UUR
lens topman Adrian Hallmark is
lar de afgelopen jaren de aan-
ing met BMW en Mercedes ver-
n. Meer dan helft van de 5-serie
[klasse verlaat de fabriekspoort
leen viercilinder. Jaguar had die
lelijkheid nog niet in de XF. Vanaf
iomer komt daar verandering in
de 2,2 liter diesel.
WEGEN
BELASTING
Minervum 71 1 8
4817 ZN Breda.
Tel.: 076-5263800
www.bogaers-iaguar.nl
Uw regionaal Jaguar Centrum:
BOGAERS JAGUAR BREDA B.V.
IJTELLING
Stijlvol besparen
BURGSE KOERIER -
goeu
die net
van een
sch bedienbare
1 verwarmbare
ing met
1.000,-
u voedt de zoge-
d Starter’ die de
an het rempedae
J‘ rit vervolgi
PSA-motor
der is de knop- De 2,2 liter dieselmotor is niet nieuw voor
insole voortaan Jaguar. Jaren geleden debuteerde de PSA- afslae
-i^en en motor al in de Freelander. De versie zoals klikke
kant zegt toegepast in de XF is inmiddels alweer de zelf ir
I gebruikt derde generatie met een vermogen van
maf slechts
Aan. de ene kant één portier aan de control, start/stop, ESP en een audiosy-
andere kant twee stuks, dat is een van steem met aanraakscherm. De i-Vision
de meest opvallende kenmerken van de vergt een investering van 26.995 euro
Hyundai Veloster. De auto zal omstreeks met 18 inch wielen, aluminium pedalen,
juni beschikbaar zijn en komt in de show- zonnedak, half leer en een achteruitrij-
room vanaf 23.995 euro. Voor dat bedrag camera. Voor net onder de dertig mille is
ligt er in het vooronder een 1,6 liter direct er de topper, die i-Catcher heet en wordt
ingespoten benzinemotor goed voor 140 geleverd met navigatie, Bluetooth, smart-
pk. De basis i-Motion uitvoering heeft key, stoelverwarming en een uitgebreid
standaard airco, 17 inch wielen, cruise audiosysteem.
jijk begint de XF aan het tweede deel
zijn carrière, want de fabrikant geeft
Imousine tevens een facelift. In het
je Whitley, de thuisbasis van Jaguar,
kten we de eerste meters met een
gecamoufleerd testexemplaar.
(York
190 pk en 450 Nm aan koppel. In tegen
stelling tot in de Freelander is de diesel in
lengterichting ingebouwd en standaard
gekoppeld aan een nieuwe ZF achttraps- voor i
automaat. Met een gemiddeld verbruik kiest
van 5,4 1/100 km en 149 g/km CO2
ons maakt deze dieselmotor de XF 2.2D tot
ioral de zuinigste Jaguar ooit. Verantwoordelijk
daarvoor is tevens het in huis ontwikk:'
start/stop systeem, een primeur voor de
fabrikant. Het systeem werkt kinderlijk
eenvoudig. Bij stilstand voet op de rem
houden en de motor slaat af. Na het liften
van het rempedaal slaat de viercilinder
vervolgens weer aan. En dat zelfs binnen
300 milliseconden. Jaguar rekent ons voor
dat hiermee een besparing in de brand-
stofconsumptie van 5 tot 7 procent wordt
Met de viercilinder diesel komt de XF
een breder publiek beschikbaar. Wie
voor deze 2.2D zal daar vermoede
lijk geen moment spijt van krijgen. De
motor weet goed raad met de stijlvolle
limousine. Nul tot honderd kan in
ckelde seconden en de topsnelheid ligt op
>or de km/u. In drive-modus schakelt de tr;
missie vliegensvlug naar het hooi
verzet om zoveel mogelijk rust in
binnenste te creëren. Desgewenst kan
de bestuurder met de schakelflippers
achter het stuur zelf ingrijpen. Wie een
inhaalactie op snelwegtempo wat vlot
ter wil afronden, hoeft slechts de linker
schakelflipper in te drukken. De bak
schakelt dan, afhankelijk van de gere- de V6 S met 275 pk, blijven ook na
den snelheid niet één, maar direct twee de facelift onveranderd leverbaar. Ze
of zelfs drie verzetten terug. worden wel verbonden met de nieuwe
Met de komst van de nieuwe viercilinder ZF achttrapsautomaat, die de 240 pk
dieselmotor schrapt Jaguar de 211 pk uitvoering 6 procent zuiniger maakt. De
sterke versie van de V6. Beide andere prijzen van de vernieuwde XF worden
dieselvarianten, de V6 met 240 pk en later deze maand bekend gemaakt.
in de vernieuwde XF, dat resul-
jm®en afname van het geluidsniveau
Dat betekent dus een halvering
net geluid. In het interieur merk
la geluidsintensiteit volgens Jaguar
jwrschil tussen de vier- of zescilin-
p. Toch klinkt de motor voor r
e?et wat rauwer dan de V6, voc
"Wtoerenregionen.
9®*uid gesproken, Jaguar heeft een
I "hoog te houden als het gaat om
^sternen. Ook voor de vernieuwde
de fabrikant weer alle registers
■’landaard is een 400 Watt systeem
«n speakers. Wie iets dieper in de
last kan genieten van 600 Watt
1aa" speakers. Absoluut oorstrelend
sound uit het Bowers Wilkins
1 speakers, bereikt. Een tweede accu
subwoofer heten 'Tandem Solenoid
motor na het loslaten van het rempedaal
weer aanzwengelt, waarna de rit vervolgd
kan worden. De 'coming home' func
tie van het start/stop systeem verdient
ook een pluim. Je komt thuis aanrijden,
drukt het rempedaal in, waarna de motor
afslaat. Door vervolgens de gordel los te
j ikken, zet de elektronica de transmissie
zelf in parkeerstand en zakt de aluminium
'pook' naar beneden.
t één portier aan de
stuks, dat is een van
J- kenmerken van de
uc auto zal omstreeks
!n en komt in de show-
euro. Voor dat bedrag earner
_t vooronder een 1,6 liter direct er de
spoten benzinemotor goed voor 140
L 's i-Motion uitvoering heeft key,
uaaiu airco, 17 inch wielen, cruise audic
vernieuwde XF wordt later deze
tó, op 20 april om precies te zijn,
ie New York International Auto Show
p Een dag later 'parkeert' Jaguar
remieuwde XF op de AutoRAI, waar
into van 21 tot en met 23 april is te
onderen. In het heilige der heilige
ta we echter al kennis maken met
mieuwde design. Zoals gebruikelijk
M facelift zijn de wijzigingen vooral
Bit op het front. De koplampen zijn
fer van vorm, terwijl de grille juist iets
meid en volgens Addam Hatton, de
tahand van designchef Ian Callum,
Mes oproept met de XJ6 uit 1968,
ponlijke favoriet van Callum. Led-
ferlichting ontbreekt evenmin, bij
in de vorm van een liggende 'J'.
hom komt trouwens ook terug in
»w vormgegeven lichtunits achter.
we zijn de uiterlijke wijzigingen
endeels benoemd. systeem met liefst zeventien
goed voor 1.200 Watt en een subwoofer
Wilkins die net zo groot is als de brandstoftank
i Ford Fiesta.
et interieur is eveneens het een en
f veranderd. De stoelen zijn opnieuw
ptmeerd en geven de inzittenden
pan meer steun Verder is de knop-
pinkel op de middenconsole voorta
Wondi materialen opgetrokken
peen nieuw stuur. De fabrikar*
pen meer isolatiemateriaal g