utotest
.Xiubaru Forester 2.0 XS
isr
uikte
Et
www.broekauto.nl
BR0EKAUT0
A
:1
-
14 APRIL 2011 «f
ITILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT DONDERDAG 14 APRIL 2011 PAGINA 3
Technische
gegevens:
l//es voor het milieu
Merk en type:
Subaru Forester
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Prestaties:
Verbruik:
C02-uitstoot:
oori
Prijs:
mder al te veel poeha lanceert Subaru een compleet nieuwe generatie
Grotestraat 88/90 tel 0416-332054 5141 HB Waalwijk
Caravan
De ontwikkelingsafdeling heeft ook met-
Kleurenscherm
Lager verbruik
Siek.
en von:
selmotor
ruimte
.este keuze
«motoren. De licht aangepaste Forester is het eerste model dat van deze
iinische vernieuwing profiteert. Belangrijk in deze tijd is dat de kersverse
rcilinder aanzienlijk zuiniger is dan de exact even grote krachtbron die tot
toe werd gebruikt.
in 10,7 sec.
stadscyclus 9,4
liter/100 km
buitenwegcydus
6.4 liter/100 km
gecombineerd
7.5 liter/100 km
173 g/km
(C-label)
35.495 euro
11
asion
trumi
SEL
voordeel
2.000.
1.995 cc
110 kW/150 pk
bij 6.000 tr/min
198 Nm bij
4.200 tr/min
lengte 4,560 mtr,
breedte 1,780 mtr
1.455 kg
ET
Waalwijk
2.0XS Luxury
Aantal cilinders: 4 cilinder boxer
Cilinderinhoud:
Gewicht:
Aanhanggewicht: 2.000 kg
(geremd)
topsnelheid
185 km/u
acceleratie 0-100
SUBARU M
Subaru Forester begon z’n leven
een soort van hoger op de wielen
natste stationwagon. Daarmee zette
*rk een trend, maar besloot van de
generatie veel meer een echte SUV
«aken omdat daar in de hele wereld
er vraag naar is.
■ie
tive 318CI 2002
inker groen met.
1.750,-’
huidige en toekomstige emissienormen.
De vertrouwde boxerbouwwijze waarbij
de vier cilinders per paar plat tegenover
elkaar liggen, blijft behouden en heeft
een gunstige invloed op het zwaarte
punt. Het koppel van 198 Nm is meer
dan voldoende en dat leidt weer tot een
topsnelheid van 185 km/u en acceleratie
naar 100 km/u in 10,4 seconden. Prima
cijfers die de kracht van de motor goed
illustreren. Bij een boxermotor hoort een
specifiek geluid dat bij de Forester slechts
op de achtergrond klinkt. Het gemiddelde
brandstofverbruik ligt een stuk lager dan
voorheen. Dat bewijzen niet alleen de kille
cijfers. De auto blijft keurig boven de 1 op
11, terwijl voorheen 1 op 10 nauwelijks
haalbaar was. Dat laat zich overigens
vertalen in een lagere CO2-uitstoot van
173 g/km. Goed voor een C-label wordt op
de Forester een lagere CO2-tax geheven
en dat rekent Subaru keurig door in de
verkoopprijs die zowaar tot duizend euro
lager uitvalt dan voorheen.
een even naar het onderstel gekeken en
de afstemming op details herzien. De
auto maakt een comfortabele indruk en
blijft dat ook op langere afstanden. De
hogere zit zorgt voor een prettig uitzicht
en de besturing is redelijk communicatief.
Uiteraard rust Subaru de Forester stan
daard uit met permanente vierwielaan-
drijving. Dat verklaart mede het flinke
aanhanggewicht van 2.000 kg, waardoor
het model erg aantrekkelijk blijft voor
caravanbezitters. Tussen de stoelen in zit
een hendel waarmee de lage gearing in
“iterlijke veranderingen die Subaru
tt doorgevoerd zijn zeer beperkt. De
jieuwde Forester is voornamelijk her
war aan een gewijzigde grille met
Ward aan de bovenkant een chromen
5 met daarin het logo, terwijl de rest
«gevoerd in een lichtgrijze kunststof,
suit weer mooi aan bij het alumi-
uukleurige paneel in het midden van
voorbumper. In het zwarte gedeelte
de mistlampen opgenomen. De XS-
h ln9 Staat s,andaard °P 17 inch
HB stalen wielen van een niet eerder
Dn"kt ontwerp. Een nieuw element
1 1 ?en, de buitenspiegels die platter
breder van vorm zijn en tegelijk de
«mgaanwijzers dragen. De basis
*"s|e heeft zwarte spiegels zonder
mmgaanwijzers. Aan de achterkant
er geen belangrijke wijzigingen te
"!en- De bumper, de verlichting en
plaatsing van de twee uitlaatpijpen
alle vijf versnellingen kan worden inge
schakeld. Ja, u leest het goed, de Forester
heeft een vijfbak! Met een zesbak en
bijvoorbeeld een start/stop systeem kan
het nu behaalde brandstofverbruik nog
aanzienlijk omlaag.
De Subaru Forester met nieuwe benzine
motor begint bij 29.995 euro voor de 2.0X
Intro. De XS begint als Luxury bij 35.495
euro en de Premium-uitvoering vergt een
investering van 36.995 euro. Alle versies
met benzinemotor zijn tegen meerprijs
verkrijgbaar met een automaat.
In het interieur zijn de ontwerpers bezig
geweest om het gevoel van de auto naar
een hoger niveau te tillen. Dat wordt bereikt
met andere materialen en kleurstellingen. Er
is niet zozeer gesleuteld aan de vormgeving
die na drie jaar nog steeds bij de tijd is.
Maar bijvoorbeeld de andere bekledings-
stoffen zorgen voor een verbeterde uitstra
ling. De vormgeving van het dashboard is
gelijk gebleven. Bijzonder is dat afhankelijk
van het uitrustingsniveau de middenconsole
anders is vormgegeven. Waar bij de X-versie
de snelheidsmeter groot in het midden is
geplaatst, bestaat het XS instrumentarium
uit een toerenteller en snelheidsmeter van
gelijk formaat met in het midden een digi
tale display. Ook volgt Subaru de ontwik
kelingen op het gebied van audiosystemen
en voorziet de XS Luxury en XS Premium
van een kleurenscherm, zeven luidsprekers,
Bluetooth en een achteruitrijcamera die zijn
beelden op hetzelfde scherm projecteert.
Maar waar het bij de vernieuwde For"*"'
allemaal om draait, is de motor. Kijken
we naar inhoud en vermogen dan lijkt
er weinig nieuws onder de zon. Maar
toch is deze 2 liter van 150 pk volledig
nieuw ontwikkeld om in te spelen op de
ntiek
»n Eos
■Opk Highline2009
art
I.890,-