utotest .Xiubaru Forester 2.0 XS isr uikte Et www.broekauto.nl BR0EKAUT0 A :1 - 14 APRIL 2011 «f ITILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT DONDERDAG 14 APRIL 2011 PAGINA 3 Technische gegevens: l//es voor het milieu Merk en type: Subaru Forester Vermogen: Koppel: Afmetingen: Prestaties: Verbruik: C02-uitstoot: oori Prijs: mder al te veel poeha lanceert Subaru een compleet nieuwe generatie Grotestraat 88/90 tel 0416-332054 5141 HB Waalwijk Caravan De ontwikkelingsafdeling heeft ook met- Kleurenscherm Lager verbruik Siek. en von: selmotor ruimte .este keuze «motoren. De licht aangepaste Forester is het eerste model dat van deze iinische vernieuwing profiteert. Belangrijk in deze tijd is dat de kersverse rcilinder aanzienlijk zuiniger is dan de exact even grote krachtbron die tot toe werd gebruikt. in 10,7 sec. stadscyclus 9,4 liter/100 km buitenwegcydus 6.4 liter/100 km gecombineerd 7.5 liter/100 km 173 g/km (C-label) 35.495 euro 11 asion trumi SEL voordeel 2.000. 1.995 cc 110 kW/150 pk bij 6.000 tr/min 198 Nm bij 4.200 tr/min lengte 4,560 mtr, breedte 1,780 mtr 1.455 kg ET Waalwijk 2.0XS Luxury Aantal cilinders: 4 cilinder boxer Cilinderinhoud: Gewicht: Aanhanggewicht: 2.000 kg (geremd) topsnelheid 185 km/u acceleratie 0-100 SUBARU M Subaru Forester begon z’n leven een soort van hoger op de wielen natste stationwagon. Daarmee zette *rk een trend, maar besloot van de generatie veel meer een echte SUV «aken omdat daar in de hele wereld er vraag naar is. ■ie tive 318CI 2002 inker groen met. 1.750,-’ huidige en toekomstige emissienormen. De vertrouwde boxerbouwwijze waarbij de vier cilinders per paar plat tegenover elkaar liggen, blijft behouden en heeft een gunstige invloed op het zwaarte punt. Het koppel van 198 Nm is meer dan voldoende en dat leidt weer tot een topsnelheid van 185 km/u en acceleratie naar 100 km/u in 10,4 seconden. Prima cijfers die de kracht van de motor goed illustreren. Bij een boxermotor hoort een specifiek geluid dat bij de Forester slechts op de achtergrond klinkt. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt een stuk lager dan voorheen. Dat bewijzen niet alleen de kille cijfers. De auto blijft keurig boven de 1 op 11, terwijl voorheen 1 op 10 nauwelijks haalbaar was. Dat laat zich overigens vertalen in een lagere CO2-uitstoot van 173 g/km. Goed voor een C-label wordt op de Forester een lagere CO2-tax geheven en dat rekent Subaru keurig door in de verkoopprijs die zowaar tot duizend euro lager uitvalt dan voorheen. een even naar het onderstel gekeken en de afstemming op details herzien. De auto maakt een comfortabele indruk en blijft dat ook op langere afstanden. De hogere zit zorgt voor een prettig uitzicht en de besturing is redelijk communicatief. Uiteraard rust Subaru de Forester stan daard uit met permanente vierwielaan- drijving. Dat verklaart mede het flinke aanhanggewicht van 2.000 kg, waardoor het model erg aantrekkelijk blijft voor caravanbezitters. Tussen de stoelen in zit een hendel waarmee de lage gearing in “iterlijke veranderingen die Subaru tt doorgevoerd zijn zeer beperkt. De jieuwde Forester is voornamelijk her war aan een gewijzigde grille met Ward aan de bovenkant een chromen 5 met daarin het logo, terwijl de rest «gevoerd in een lichtgrijze kunststof, suit weer mooi aan bij het alumi- uukleurige paneel in het midden van voorbumper. In het zwarte gedeelte de mistlampen opgenomen. De XS- h ln9 Staat s,andaard °P 17 inch HB stalen wielen van een niet eerder Dn"kt ontwerp. Een nieuw element 1 1 ?en, de buitenspiegels die platter breder van vorm zijn en tegelijk de «mgaanwijzers dragen. De basis *"s|e heeft zwarte spiegels zonder mmgaanwijzers. Aan de achterkant er geen belangrijke wijzigingen te "!en- De bumper, de verlichting en plaatsing van de twee uitlaatpijpen alle vijf versnellingen kan worden inge schakeld. Ja, u leest het goed, de Forester heeft een vijfbak! Met een zesbak en bijvoorbeeld een start/stop systeem kan het nu behaalde brandstofverbruik nog aanzienlijk omlaag. De Subaru Forester met nieuwe benzine motor begint bij 29.995 euro voor de 2.0X Intro. De XS begint als Luxury bij 35.495 euro en de Premium-uitvoering vergt een investering van 36.995 euro. Alle versies met benzinemotor zijn tegen meerprijs verkrijgbaar met een automaat. In het interieur zijn de ontwerpers bezig geweest om het gevoel van de auto naar een hoger niveau te tillen. Dat wordt bereikt met andere materialen en kleurstellingen. Er is niet zozeer gesleuteld aan de vormgeving die na drie jaar nog steeds bij de tijd is. Maar bijvoorbeeld de andere bekledings- stoffen zorgen voor een verbeterde uitstra ling. De vormgeving van het dashboard is gelijk gebleven. Bijzonder is dat afhankelijk van het uitrustingsniveau de middenconsole anders is vormgegeven. Waar bij de X-versie de snelheidsmeter groot in het midden is geplaatst, bestaat het XS instrumentarium uit een toerenteller en snelheidsmeter van gelijk formaat met in het midden een digi tale display. Ook volgt Subaru de ontwik kelingen op het gebied van audiosystemen en voorziet de XS Luxury en XS Premium van een kleurenscherm, zeven luidsprekers, Bluetooth en een achteruitrijcamera die zijn beelden op hetzelfde scherm projecteert. Maar waar het bij de vernieuwde For"*"' allemaal om draait, is de motor. Kijken we naar inhoud en vermogen dan lijkt er weinig nieuws onder de zon. Maar toch is deze 2 liter van 150 pk volledig nieuw ontwikkeld om in te spelen op de ntiek »n Eos ■Opk Highline2009 art I.890,-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 31