IVI I Idd l
Peugeot 308
3
9
BB
VERDER MET fiflNGERHOETS
ercedes zet nieuwe
rklasse anders neer
Ford Focus
,95
Prijs i
Superzuinige
nieuwe
3
3,99
,99
IR
DE TILBURGSEI
Houdt de aandacht erbij
£s i- M. A
uarXF2.2D
ie versies voor Veloster
Lees verder op pagina 5
door Saab
antrekkelijke
tl
'S
www.vingerhoets.nl
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 22 nr 15 Donderdag 14 april 2011 Oplage 111.600
rend Business bij S-Max
Galaxy
merk
al een
s een
Ondanks verschuivingen in de markt
naar meer compacte auto’s, blijft
de middenklasse een segment van
belang vooral op de Europese markt.
Peugeot is daar al weer sinds 2007
actief met de 308, die in vier ver
schillende carrosserievarianten ver
krijgbaar is. Tijd voor een facelift om
de aandacht erbij te houden.
service
5811089
i Zaterdag
ot 21.00 uur
DIESSEN OISTERWIJK TILBURG WAALWIJK
Julianastraat 36-38 Sprendlingenstraat 35 Kraaivenstraat 26 Tuinstraat 22a
T. 013 - 504 12 13 T. 013 - 528 24 29 T. 013 - 463 43 55 T. 0416 - 33 45 83
prijzen
met de s‘
SmS
voor best
voer
lOcwj
or
door de conceptversie wordt uitgedragen.
Begin volgend jaar zal de productieversie
gereed zijn. Deze Concept A is voorzien van
een 2 liter turbomotor met een vermogen
van 210 pk die wordt gekoppeld aan een
versnellingsbak met dubbele koppeling.
Ook een noviteit. De primeur wordt gegund
aan Shanghai, terwijl het model een dag
later in New York wordt getoond.
pk sterke 3 liter V6 die in 9 seconden
naar de 100 accelereert. Daarnaast
komt er een 2.8 Aero Turbo, goed
voor 300 pk, die inclusief een com
pletere uitrusting voor maar liefst
89.920 euro op de prijslijst komt. Het
hoeft geen betoog dat dit model vol
in de CO2-tax valt. Over een dikke
week kan de 9-4x al bij de dealer
worden besteld.
met een vergrootglas naar overbodig ge
wicht gezocht en de auto gemiddeld zo'n
25 kg lichter gemaakt. Het Franse n
combineert de e-HDi motor met zowel
handgeschakelde versnellingsbak als
geleden introduceerde Peu
modellen met een enorm
uwitinlaat in de voorbumper. De
5?k' wordt niet door iedere
Jeerd. Gelukkig hebben de ai
generatie een meer
ubaru Forester
In de race om een steeds lagere CO2-
uitstoot zet Ford een belangrijke stap
met de nieuwe Focus 1.6 TDCi Econetic.
Deze spaardiesel komt uit op 94 g/km en
is daarmee de eerste middenklasser met
vrijstelling van BPM en Wegenbelasting en
bovendien 14 procent bijtelling. Ford gaat
de Focus Econetic als vijfdeurs hatchback
en wagon leveren. Deze gunstige uitstoot
wordt gehaald door onder meer banden
met lage rolweerstand, andere overbren
gingen in de versnellingsbak, start/stop,
remregeneratie en verschillende aërodyna
mische aanpassingen. Jammer alleen dat
de Focus Econetic pas begin volgend jaar
zal worden geleverd en dan is het maar
afwachten hoe de pet in Den Haag staat
met betrekking tot belastingvrijstelling.
’W de huidige A-klasse en kijk naar
id"nWe model’ Dan wordt snel duide'
f® Mercedes voor haar instapper een
P® andere richting heeft gekozen. Het
concept is verdwenen en wordt
F neergelaten aan de grotere B-klasse.
I nieuwe tegenhanger van de BMW 1 -
pen Audi A3 is veel lager en toont als
Althans, dat is de boodschap die
vanaf het begin geprezen dus is het niet
verstandig hier rigoureus te werk te gaan.
De Peugeot is wat hoger dan de gemiddel
de middenklasser en biedt daardoor net
wat meer binnenruimte. De grote voorruit
verschaft een prima zicht en materialen en
afwerking van het dashboard zijn van een
uitstekend niveau.
De 308 volgt technisch de richting die vele
modellen binnen het PSA concern al zijn
ingeslagen. De auto is vanaf nu verkrijg
baar met de 1.6 e-HDi motor. De 112 pk
sterke dieselmotor is gekoppeld aan een
start/stop systeem die brandstof moet be
sparen bij rijden in de stad en sukkelen in
de file. Het mooie is dat Peugeot de motor
al vanaf 20 km/u kan laten afslaan, zodat
bij uitrollen geen brandstof wordt ver
bruikt. Verder wordt bij gas los en remmen
energie teruggewonnen en weer opgesla
gen in de accu. Die energie wordt bij het
drie- en v
ogen ven
achterkan
Peugeot-I
plaatjes en gewijzigde accenten.
Start/stop
Verplaatsen we ons naar het interieur
dan laat Peugeot ook daar zien een puur
traditionele facelift op het model te heb
ben toegepast. Het zijn vooral de andere
materialen en kleuren die hier het verschil
maken. De 308 wordt om z'n interieur al
De nieuwe 9-4X wordt r*— p—*-
al lange tijd als een aantrekkelijke
nieuwkomer voorgehouden, maar
het duurt nog tot september voordat
de productie gaat lopen. Wel zijn de
prijzen voor de Nederlandse markt
met de start van de AutoRAI bekend
gemaakt. De forse crossover gaat
sl 74.995 euro kosten. Daar-
schikt de auto over een 265
starten weer ingezet.
20 procent
>r- De 308 e-HDi staat op nieuwe banden van
an Michelin die nog een stap verder gaan
dan de inmiddels volop gebruikte lage
rolweerstand banden. Ook heeft Peugeot
Jaren
verse
luchtir
'bek'
deerd.
nieuwste
- 'mond'.
En dat verklaart ook meteen de belangrijk
ste wijziging aan het model, de voorzijde.
MMMMI De grote grille is wat kleiner en wordt
door andere ingrepen ook nog eens op-
tisch wat meer bescheiden neergezet. De
koplampen hebben een nieuwe vorm en
lopen minder verder naar het midden van
de auto door. De grille heeft een chromen
omlijsting en het 'lipje' erboven herken
nen we van de nieuwe 508. Peugeot heeft
boemerangvormige LED-dagrijverlichting
gevoegd ter hoogte van de staande
tlampen, terwijl de nummerplaat van
onderzijde naar de middenbalk op de
Ie is verhuisd.
nen we iets meer afstand van het mo
del, dan is duidelijk te zien dat er aan het
profiel niets nieuws te melden valt. De
vijfdeurs hatchback, de SW en CC
ertrouwd. De wijzigingen aan de
ant blijven beperkt tot het nieuwe
:-logo, anders geplaatste type-
-igigde accenten.
IBK-392-XVÉI
tóf?
-
BM Mij