IVI I Idd l Peugeot 308 3 9 BB VERDER MET fiflNGERHOETS ercedes zet nieuwe rklasse anders neer Ford Focus ,95 Prijs i Superzuinige nieuwe 3 3,99 ,99 IR DE TILBURGSEI Houdt de aandacht erbij £s i- M. A uarXF2.2D ie versies voor Veloster Lees verder op pagina 5 door Saab antrekkelijke tl 'S www.vingerhoets.nl Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 22 nr 15 Donderdag 14 april 2011 Oplage 111.600 rend Business bij S-Max Galaxy merk al een s een Ondanks verschuivingen in de markt naar meer compacte auto’s, blijft de middenklasse een segment van belang vooral op de Europese markt. Peugeot is daar al weer sinds 2007 actief met de 308, die in vier ver schillende carrosserievarianten ver krijgbaar is. Tijd voor een facelift om de aandacht erbij te houden. service 5811089 i Zaterdag ot 21.00 uur DIESSEN OISTERWIJK TILBURG WAALWIJK Julianastraat 36-38 Sprendlingenstraat 35 Kraaivenstraat 26 Tuinstraat 22a T. 013 - 504 12 13 T. 013 - 528 24 29 T. 013 - 463 43 55 T. 0416 - 33 45 83 prijzen met de s‘ SmS voor best voer lOcwj or door de conceptversie wordt uitgedragen. Begin volgend jaar zal de productieversie gereed zijn. Deze Concept A is voorzien van een 2 liter turbomotor met een vermogen van 210 pk die wordt gekoppeld aan een versnellingsbak met dubbele koppeling. Ook een noviteit. De primeur wordt gegund aan Shanghai, terwijl het model een dag later in New York wordt getoond. pk sterke 3 liter V6 die in 9 seconden naar de 100 accelereert. Daarnaast komt er een 2.8 Aero Turbo, goed voor 300 pk, die inclusief een com pletere uitrusting voor maar liefst 89.920 euro op de prijslijst komt. Het hoeft geen betoog dat dit model vol in de CO2-tax valt. Over een dikke week kan de 9-4x al bij de dealer worden besteld. met een vergrootglas naar overbodig ge wicht gezocht en de auto gemiddeld zo'n 25 kg lichter gemaakt. Het Franse n combineert de e-HDi motor met zowel handgeschakelde versnellingsbak als geleden introduceerde Peu modellen met een enorm uwitinlaat in de voorbumper. De 5?k' wordt niet door iedere Jeerd. Gelukkig hebben de ai generatie een meer ubaru Forester In de race om een steeds lagere CO2- uitstoot zet Ford een belangrijke stap met de nieuwe Focus 1.6 TDCi Econetic. Deze spaardiesel komt uit op 94 g/km en is daarmee de eerste middenklasser met vrijstelling van BPM en Wegenbelasting en bovendien 14 procent bijtelling. Ford gaat de Focus Econetic als vijfdeurs hatchback en wagon leveren. Deze gunstige uitstoot wordt gehaald door onder meer banden met lage rolweerstand, andere overbren gingen in de versnellingsbak, start/stop, remregeneratie en verschillende aërodyna mische aanpassingen. Jammer alleen dat de Focus Econetic pas begin volgend jaar zal worden geleverd en dan is het maar afwachten hoe de pet in Den Haag staat met betrekking tot belastingvrijstelling. ’W de huidige A-klasse en kijk naar id"nWe model’ Dan wordt snel duide' f® Mercedes voor haar instapper een P® andere richting heeft gekozen. Het concept is verdwenen en wordt F neergelaten aan de grotere B-klasse. I nieuwe tegenhanger van de BMW 1 - pen Audi A3 is veel lager en toont als Althans, dat is de boodschap die vanaf het begin geprezen dus is het niet verstandig hier rigoureus te werk te gaan. De Peugeot is wat hoger dan de gemiddel de middenklasser en biedt daardoor net wat meer binnenruimte. De grote voorruit verschaft een prima zicht en materialen en afwerking van het dashboard zijn van een uitstekend niveau. De 308 volgt technisch de richting die vele modellen binnen het PSA concern al zijn ingeslagen. De auto is vanaf nu verkrijg baar met de 1.6 e-HDi motor. De 112 pk sterke dieselmotor is gekoppeld aan een start/stop systeem die brandstof moet be sparen bij rijden in de stad en sukkelen in de file. Het mooie is dat Peugeot de motor al vanaf 20 km/u kan laten afslaan, zodat bij uitrollen geen brandstof wordt ver bruikt. Verder wordt bij gas los en remmen energie teruggewonnen en weer opgesla gen in de accu. Die energie wordt bij het drie- en v ogen ven achterkan Peugeot-I plaatjes en gewijzigde accenten. Start/stop Verplaatsen we ons naar het interieur dan laat Peugeot ook daar zien een puur traditionele facelift op het model te heb ben toegepast. Het zijn vooral de andere materialen en kleuren die hier het verschil maken. De 308 wordt om z'n interieur al De nieuwe 9-4X wordt r*— p—*- al lange tijd als een aantrekkelijke nieuwkomer voorgehouden, maar het duurt nog tot september voordat de productie gaat lopen. Wel zijn de prijzen voor de Nederlandse markt met de start van de AutoRAI bekend gemaakt. De forse crossover gaat sl 74.995 euro kosten. Daar- schikt de auto over een 265 starten weer ingezet. 20 procent >r- De 308 e-HDi staat op nieuwe banden van an Michelin die nog een stap verder gaan dan de inmiddels volop gebruikte lage rolweerstand banden. Ook heeft Peugeot Jaren verse luchtir 'bek' deerd. nieuwste - 'mond'. En dat verklaart ook meteen de belangrijk ste wijziging aan het model, de voorzijde. MMMMI De grote grille is wat kleiner en wordt door andere ingrepen ook nog eens op- tisch wat meer bescheiden neergezet. De koplampen hebben een nieuwe vorm en lopen minder verder naar het midden van de auto door. De grille heeft een chromen omlijsting en het 'lipje' erboven herken nen we van de nieuwe 508. Peugeot heeft boemerangvormige LED-dagrijverlichting gevoegd ter hoogte van de staande tlampen, terwijl de nummerplaat van onderzijde naar de middenbalk op de Ie is verhuisd. nen we iets meer afstand van het mo del, dan is duidelijk te zien dat er aan het profiel niets nieuws te melden valt. De vijfdeurs hatchback, de SW en CC ertrouwd. De wijzigingen aan de ant blijven beperkt tot het nieuwe :-logo, anders geplaatste type- -igigde accenten. IBK-392-XVÉI tóf? - BM Mij

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 29