Dealemieuws
urg
60 procent korting
bij Van Roosmalen
'anDeVen biedt 1000 euro
Punten-
rijbewijs
-
foordeel op Fiat Panda
|eldJ. iat 500 wakkert
Nederlands gevoel aan
Onderzoek TÜV Nord:
Dealer niet duurder
MAART 2011
DE AUTOMAAT DONDERDAG 31 MAART 2011 PAGINA 5
€3.612,60
Tony Vos
DAIHATSU
ial te betalen be*,;
TOptijd in maande |i
edt meer
Je verwacht
Koerier
5014 DA Tilburg
advertentie@tilburgsekoerier.nl
lossel
VAN ROOSMALEN
Automotive
www.roosmalen.nl
-Kgte verste I ling
els. Ingeschreven onöerK< de bestuurders-
een financieringsaanbiedhi el,meegespc*
iformatie, dienstenwipera rtiergrepen
Tony Vos
Tel. 0495-430930
Postbus 2144, 6020 AC Budel
poten
en
minium details
Autobedrijf Bink
Winkler Prinsstraat 30
5021 TB TILBURG
Telefoon. (013> 542 01 43
www.binkauto.nl
Email:
tonyvos@automedia.nl
De Tilburgse I
N.S. Plein 14,
Tel. 013-5368805
Fax 013-5359985
in het interieur. Deze complete
Cool Italia 150 komt op 9.245 t
hankelijk van de uitvoering bedraagt
klantenvoordeel tussen de 905 en 1
euro. De Tilburgse Fiat-deal~
levert al een nieuwe Pand
ln prijs verlaagd
Daihatsu Cuore is nu al verkrijgbaar vanaf 7.999,- Kom langs bij ons in de showroom en
t*ofiteer van dit spectaculaire voordeel I
Nog slechts enkele auto's voor deze speciale aktieprijs uit voorraad leverbaar.
it het pakket een
Jdio/CD-speler
et bediening op
stuurwiel, leer
■üül stuur en pook-
>p, privacy glass,
ogteverstelling
mwege de 150-jarige eenwording van
Bië heeft Fiat de speciale Panda Italia
ld samengesteld, een pakket dat kan
orden geleverd op de Panda Active en
Bzione Cool, het bestaat uit aircondi-
jning en dakrails bij de Panda Active
e voor 8.345 euro eveneens is voor
in van elektri-
Net zoals u allen probeer ik me
uiteraard een mening te vormen
over van alles en nog wat, vooral
als het over auto's gaat of een on
derwerp dat in de periferie daarvan
ligt. De discussie is weer opgelaaid
rond het puntenrijbewijs en eerlijk
gezegd weet ik niet wat ik daarvan
moet vinden. Zoals iedere recht
geaarde automobilist vind ik het
uitstekend als aso's in het verkeer
worden aangepakt, mensen die
structureel alle regels aan hun laars
lappen. Maar of dat wordt bereikt
met een puntenrijbewijs, daar heb
ik zwaar m'n twijfels over. Te hard
rijden in de bebouwde kom, daar
hoef je maar twee of drie keer op
te worden betrapt en je kunt een
half jaar achter de geraniums gaan
zitten. Pas na een heropvoedingcur-
sus krijg je uiteindelijk je rijbewijs
terug. Volgens de nieuwste plannen
kan dit allemaal zonder tussen
komst van een onafhankelijk rech
ter en daar heb ik wel wat moeite
mee. Bovendien word je dubbel ge
straft. Je raakt niet alleen punten of
je volledige rijbewijs kwijt, je moet
ook gewoon de boetes betalen. Dus
eigenlijk wordt een overtreding,
klein of groot aanzienlijk zwaarder
gestraft Nogmaals, zware overtre
ders en veelplegers verdienen dat,
maar met een puntenrijbewijs kun
nen we als oplettende burgers ook
net een paar keer een beetje in de
fout gaan en op de blaren moeten
zitten. Het ligt er dus maar aan hoe
de minister het een en ander wil
organiseren. Is het aantal punten
bijvoorbeeld afhankelijk van de te
hard gereden kilometers of geldt
er geen pardon en betekent te hard
rijden altijd een gelijk aantal pun
ten inleveren? In dat laatste geval
is de hele maatregel nutteloos. Dus
ik weet het nog niet, ik hoor graag
meer informatie...
TILBURGSE KOERIER -
i deAutoRAI komt Fiat met een knaloranje speciale editie van
populaire 500, de 500 NL. Naast de bijzondere lakkleur
■dt het model geleverd met badge en oranje key co- J
Een elektrisch bediend panoramadak, airco, chromen
gelkappen, Blue&Me, lederen stuurwiel, elektrische
Öerruiten, zeven airbags en 15 inch lichtmetaal zijn ‘Q
van de partij. De koper kan kiezen uit de 69 pk
liter of de tweecilinder TwinAir met turbo die 85
voortbrengt. Deze versies kosten respectievelijk
495 en 16.795 euro.
Een grote beurt bij een merkdealer is gemiddeld geno
men niet duurder dan bij een onafhankelijk autobedrijf
Dat wijst een verkennend onderzoek van TÜV Nord uit.
Daarbij houdt de dealer zich beter aan het onderhouds-
schema van de fabrikant. Fastfitters rekenen wel wat min
der dan merkdealer en universeel, maar dit type bedrijf
houdt zich het minst goed aan de fabrieksvoorschriften.
TÜV Nord
maanden een uitger.
dracht was de feiten en fictie ror.
een onderhoudsbeurt in kaart te br
27 personenauto's aan bij de drie
volgens fabrieksvoorschrift. Het «g
betrof negen voertuigtypen, met
per type steeds drie technisch I
vergelijkbare auto's, één voor
elk kanaal.
Voorafgaand aan de beurt
na afloop werden de auto's
een technische inspectie
derworpen, teneinde te kunnen
vaststellen welke werkzaam
heden noodzakelijk waren en
welke daadwerkelijk waren uit
gevoerd. Het aanbieden en op
halen van de auto werd gedaan
door een mystery shopper.
Bij een dealer dient gemiddeld
240 euro te worden afgerekend voor de grote beurt. Het univer
onderhoudsbedrijf rekent een vergelijkbare prijsfgemiddeld t
de fastfitter is aanzienlijk goedkoper (gemiddeld -21
deed in opdracht van BOVAG Autodealers de afgelopen
‘gebreide steekproef bij de drie autokanalen. Op
uiten en fictie rond de prijs en prijsperceptie van
jrt in kaart te brengen. TÜV Nord bood in totaal
'Te kanalen voor een grote beurt
■I -
De heer Maes (midden) met cheque, rechts Jan van Roosmalen, en links Jessica Mutsaers (met
bloemen), managementassistente bij de Van Roosmalen De Beemd.
Het zou je maar gebeuren. Je plaats
tijdens de introductie een order voor
een nieuwe Volvo V60 bij Volvo-dealer
Van Roosmalen De Beemd en krijgt
uiteindelijk een korting van zestig pro
cent op de aanschafprijs. De gelukkige
winnaar van deze '60-actie' werd door
notaris mr. Th. de Hair getrokken. Dat
leverde de heer Maes uit Veldhoven
een cheque op ter waarde van 18.205
euro.
Jan van Roosmalen: "De belangstelling
voor deze bijzondere buitenkans was
enorm. Nog voor de actieperiode van
zestig dagen was verstreken, waren de
eerste zestig Volvo's verkocht."
Eyeopener
Eric Tak, voorzitter BOVAG Autodealers: "Dat de ene beurt de an
dere niet is, dat wisten we eigenlijk wel, maar het is goed dat dit
nu eens onafhankelijk is vastgesteld. Hoewel de fastfitters claimen
dat ze volgens fabrieksvoorschriften werken - we hebben ze het
allemaal expliciet gevraagd tijdens het maken van de afspraak -
komt daar in de praktijk te weinig van terecht. Een ware eyeopener
is dat de dealer helemaal niet duurder is dan een onafhankelijk
autobedrijf. De fitters zijn wel goedkoper, maar je krijgt er duidelijk
veel minder onderhoud voor terug."
De servicebeleving door de klant levert een rapportcijfer 6,3 bij de
merkdealer, de universeel krijgt een 5,6 en de fitter een 5,1
Eric Tak: "Het cijfer van de dealer kan nog veel beter. We moeten
beter uitleggen wat we doen en waarom we doen, wat we doen.
Dat we strikt volgens fabrieksvoorschrift werken en dat dat uitein
delijk ook in het belang van de autobezitter is. Daarnaast neem ik
de aanbevelingen van TÜV Nord heel serieus inzake adviespunten
en ondoorzichtige facturen."
e Edizione
ol Italia 150 komt op 9.245 euro. Af-
ikelijk van de uitvoering bedraagt het
-u-..-905 en 1 000
lealer VanDeVen
ida vanaf 7.595
ntenvoordcci
o. De Tilburgst
art al een niet
lan
an-