otest 19,95 iHP E BESTE APK VOOR UW PEUGEOT IS NU EXTRA VOORDELIG EG LF HI Citroën Grand C4 Picasso e-HDi goedbeterbertens.nl ALL-IN iSE A CITROÉn -BB \ART2011-H DE AUTOMAAT DONDERDAG 31 MAART 2011 PAGINA 3 Technische Heel goed zoeken gegevens: Merk en type: Koppel: Afmetingen: Prestaties: Verbruik: CO2-uitstoot: Prijs: iperlichaam Rolhoes groep.nl Start/stop Flippers VINGERHOETS AUTOMOBIELBEDRIJVEN B.V. Diessen Julianastraat 36 TeL: (013) 504 12 13 Oisterwijk Sprendlingenstraat 35 tj^-controle is inclusief viergas- of roetmeting en de verplichte ofmeldkosten a 4,11De genoemde prijs is een adviesprijs, inclusief btw. de tijd enorm snel gaat bewijst terugblik op de foto's gemaakt •ns de eerste persintroductie de Citroen Grand C4 Picasso irop dat moment de toevoeging nd nog niet aan was toegevoegd, iktober 2006 maakten we er in den/Zuid-Frankrijk kennis mee. Al r ruim vier jaar geleden en toch e zojuist doorgevoerde facelift rst bescheiden. H: (013) 528 24 29 Tilburg Kraaivenstraat 26 Tel.: (013) 463 43 55 Waalwijk Tuinstraat 22a Tel.: (0416) 33 45 83 www.vingerhoets.nl ZANT: Citroen Bertens Oisterwijk Belgiëstraat 8 5061 KG Gister T0I3-5II 153 PEUGEOT MOTION 6 EMOTION APK-controle* en Golf otlight! Blijk, kssf ai ui arwijk Gewicht Aanhanggewicht: 1.05 Citroën Grand C4 Picasso e-HDi Exclusive 4 in lijn 1.560 cc 82 kW/112 pk bij 3.600 tr/min 270/285 Nm bij 1.750 tr/min lengte 4,590 mtr, breedte 1,830 mtr 1.495 kg 350 kg (geremd) topsnelheid 182 km/u acceleratie 0-100 in 13,5 sec. stadscyclus 5,4 liter/100 km buitenwegcydus 4,8 liter/100 km gecombineerd 5,1 liter/100 km 132 g/km (B-label) 35.340 euro Citroen Bertens Tilburg Kapitein Hatterasstraat 21 5015 BB Tilburg T 013 -542 30 30 êllingSbar. i van een start/ draagt natuur- Jige manier bij het brandstof- X ’X voorzieningen als klaptafeltjes. De twee achterste stoelen klappen volledig in de vloer weg en bieden slechts plaats aan kin deren. Overigens kan de Grand C4 Picasso in een beperkt aantal uitvoeringen ook als vijfzitter worden geleverd. Het prijsverschil bedraagt 900 euro. Citroën maakt niet de enige Franse MPV met een in het midden geplaatst instru mentarium. Dat is bij de Picasso volledig digitaal uitgevoerd. De snelheid is goed afleesbaar, de andere instrumenten zijn wat kleiner, maar tegelijk ook minder van belang. Lekker eigenwijs blijft het stuur met een middenkussen dat stil staat. Hierop zijn verschillende bedieningsknoppen gemaakt, maar het geeft Citroën bovendien de gele genheid de vorm van de airbag te optima liseren. jk mogen we van een facelift nau- s spreken omdat de zichtbare wijzi- i uiterst beperkt zijn. Waar tot nu toe orte en lange Picasso een verschillende bumper hadden, is dat onderscheid I getrokken. Vergelijken we de nieuwe staande bumper van de Grand Picasso betreft de belangrijkste toevoeging de dagrijverlichting keurig boven de mist en die hun positie hebben gehouden, elijning van het bumperlichaam is licht jepast, maar daar blijft het dan ook bij. ijken we nog even naar de voorbumper - de vijfzitter, dan blijkt de zogenaamde we' bumper hier vrijwel volledig ideri- ên lanceerde al weer even geleden nieuwste logo, een interpretatie van bekende double chevron. Dit nieuwe i wordt stukje bij beetje op de bestaan- nodellen doorgevoerd en ook de ver der de Franse merken stelt het segment (■ruimtewagens met veel voor. Het was ook Citroen die behoorlijk snel na pio- Renault aansloot met de Xsara Picasso tot voorkort onveranderd leverbaar Inmiddels heeft de C4 Picasso de rol genomen. Citroën levert daarvan een ‘variant met vijf zitplaatsen en schuin pende achterzijde en deze Grand C4 isso die plaats biedt aan zeven en een r rechtop geplaatste achterklep kent. door middel van een overboost op kan lopen tot 285 Nm. Daarmee spreidt de relatief bescheiden diesel een behoorlijk trekkracht tentoon. Nieuw is echter dat de motor gekoppeld kan worden aan de gerobotiseerde EGS versnellingsbak en in dat geval ook is voorzien van een start/ stop systeem. Dat laatste c‘ lijk op een heel eenvoudi aan het terugdringen van I verbruik. nieuwde C4 Picasso wordt er mee gesierd. Het is zowel op het front als op de achter klep terug te vinden en daarmee is dan ook meteen de verandering aan de achterkant behandeld. Aantal cilinders: 4 Cilinderinhoud: Vermogen: De gerobotiseerde bak dient hetzelfde doel, maar helaas blijft de CO2 uitstoot nog redelijk ver van de grenswaarde voor twin tig procent bijtelling. De winst bedraagt zo'n 7,5 procent volgens de officiële cijfers. In de praktijk komt de auto uit op 1 op 15 en dat is beslist goed, maar of het zoveel verschilt met de handgeschakelde versie, dat zou alleen een rechtstreeks confronta tie kunnen duidelijk maken. Het vervelende is namelijk dat de EGS-bak behoorlijk veel tijd neemt om te schakelen als voor de automatische modus wordt gekozen. Je leert er wel langzaam mee omgaan en kunt zelf de schakelmomenten bepalen door het gaspedaal iets te liften, maar dan nog houdt de auto bij overschakelen een beetje in. Dat effect wordt grotendeels voorkomen als je met de flippers aan het stuur zelf gaat schakelen, maar waarom zou je dan een meerprijs betalen van 800 euro. Citroen levert overigens de handgeschakelde 1.6 HDi zonder start/stop alleen in de uitrus- tingsvarianten Attraction en Tendance. Wie gaat voor het luxueuze Exdusive-niveau die zit aan EGS vast bij deze krachtbron. Het comfort is een van de belangrijkste positieve eigenschappen van de Picasso. Gelukkig houdt Citroen hier aan vast, zonder dat de auto week te noemen is. Wegoneffenheden worden op een prettige manier glad gestreken. De besturing is wel wat vaag, maar dat past gewoon bij het karakter. Gelukkig blijkt de carrosserie vol doende stabiel, ook bij hogere snelheden. Citroen vraagt 30.140 euro voor de Grand C4 Picasso 1.6 HDi Attraction. De Tendance heeft een rijkere uitrusting voor 31.340 euro en wie daar 800 euro bij optelt krijgt voor 32.140 euro de Tendance e-HDi. De nog meer complete Exclusive staat voor 35.340 euro op de lijst. Groot is de Grand C4 Picasso beslist. Niet alleen voor de meeste passagiers, maar zeker ook voor de bagage die moet worden meegenomen. Achter de derde zitrij is nog maar 208 liter beschikbaar, maar als vijfzit ter biedt de auto al een volume van 672 liter en dat groeit moeiteloos door naar 1.951 liter als alle stoelen zijn ingeklapt. De grote achterklep gaat precies tot op het vloerniveau open, zodat inladen een fluitje van een cent blijkt. Tot nu toe is de opbrengst van de gewijzig de C4 Picasso maar bescheiden. Gelukkig heeft Citroen nog een nieuwkomer op tech nisch vlak. De auto kan vanaf nu namelijk worden gekocht met de zogenaamde e-HDi motor. Deze debuteerde recent in diverse andere modellen. De bekende 1,6 liter diesel behoudt zijn vermogen van 112 pk en een koppel van 270 Nm dat kortstondig Is het interieur dan onder handen geno men? Helaas, ook daar liet Citroen het bij het oude. En geef ze eens ongelijk, de C4 Picasso is nog helemaal actueel. Wel is het aardig om na een paar jaar weer eens in dit model te zitten en bijvoorbeeld de ver in het dak doorgetrokken voorruit te ervaren die gelukkig onder zonnige omstandigheden met een rolhoes kan worden geblindeerd. De stoelen zijn voldoende groot en heerlijk comfortabel. Ook .op de achterbank zit je uitstekend met volop ruimte en handige KOERIER

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 47