otest
19,95
iHP
E BESTE APK VOOR UW PEUGEOT IS NU
EXTRA VOORDELIG
EG
LF
HI
Citroën Grand C4 Picasso e-HDi
goedbeterbertens.nl
ALL-IN
iSE
A
CITROÉn
-BB
\ART2011-H
DE AUTOMAAT DONDERDAG 31 MAART 2011 PAGINA 3
Technische
Heel goed zoeken
gegevens:
Merk en type:
Koppel:
Afmetingen:
Prestaties:
Verbruik:
CO2-uitstoot:
Prijs:
iperlichaam
Rolhoes
groep.nl
Start/stop
Flippers
VINGERHOETS AUTOMOBIELBEDRIJVEN B.V. Diessen Julianastraat 36 TeL: (013) 504 12 13 Oisterwijk Sprendlingenstraat 35
tj^-controle is inclusief viergas- of roetmeting en de verplichte ofmeldkosten a 4,11De genoemde prijs is een adviesprijs, inclusief btw.
de tijd enorm snel gaat bewijst
terugblik op de foto's gemaakt
•ns de eerste persintroductie
de Citroen Grand C4 Picasso
irop dat moment de toevoeging
nd nog niet aan was toegevoegd,
iktober 2006 maakten we er in
den/Zuid-Frankrijk kennis mee. Al
r ruim vier jaar geleden en toch
e zojuist doorgevoerde facelift
rst bescheiden.
H: (013) 528 24 29 Tilburg Kraaivenstraat 26 Tel.: (013) 463 43 55 Waalwijk Tuinstraat 22a Tel.: (0416) 33 45 83
www.vingerhoets.nl
ZANT:
Citroen Bertens Oisterwijk
Belgiëstraat 8
5061 KG Gister
T0I3-5II 153
PEUGEOT
MOTION 6 EMOTION
APK-controle*
en Golf
otlight!
Blijk,
kssf
ai ui
arwijk
Gewicht
Aanhanggewicht: 1.05
Citroën Grand C4
Picasso e-HDi
Exclusive
4 in lijn
1.560 cc
82 kW/112 pk bij
3.600 tr/min
270/285 Nm bij
1.750 tr/min
lengte 4,590 mtr,
breedte 1,830 mtr
1.495 kg
350 kg
(geremd)
topsnelheid
182 km/u
acceleratie 0-100
in 13,5 sec.
stadscyclus
5,4 liter/100 km
buitenwegcydus
4,8 liter/100 km
gecombineerd
5,1 liter/100 km
132 g/km
(B-label)
35.340 euro
Citroen Bertens Tilburg
Kapitein Hatterasstraat 21
5015 BB Tilburg
T 013 -542 30 30
êllingSbar.
i van een start/
draagt natuur-
Jige manier bij
het brandstof-
X ’X
voorzieningen als klaptafeltjes. De twee
achterste stoelen klappen volledig in de
vloer weg en bieden slechts plaats aan kin
deren. Overigens kan de Grand C4 Picasso
in een beperkt aantal uitvoeringen ook als
vijfzitter worden geleverd. Het prijsverschil
bedraagt 900 euro.
Citroën maakt niet de enige Franse MPV
met een in het midden geplaatst instru
mentarium. Dat is bij de Picasso volledig
digitaal uitgevoerd. De snelheid is goed
afleesbaar, de andere instrumenten zijn
wat kleiner, maar tegelijk ook minder van
belang. Lekker eigenwijs blijft het stuur met
een middenkussen dat stil staat. Hierop zijn
verschillende bedieningsknoppen gemaakt,
maar het geeft Citroën bovendien de gele
genheid de vorm van de airbag te optima
liseren.
jk mogen we van een facelift nau-
s spreken omdat de zichtbare wijzi-
i uiterst beperkt zijn. Waar tot nu toe
orte en lange Picasso een verschillende
bumper hadden, is dat onderscheid
I getrokken. Vergelijken we de nieuwe
staande bumper van de Grand Picasso
betreft de belangrijkste toevoeging de
dagrijverlichting keurig boven de mist
en die hun positie hebben gehouden,
elijning van het bumperlichaam is licht
jepast, maar daar blijft het dan ook bij.
ijken we nog even naar de voorbumper
- de vijfzitter, dan blijkt de zogenaamde
we' bumper hier vrijwel volledig ideri-
ên lanceerde al weer even geleden
nieuwste logo, een interpretatie van
bekende double chevron. Dit nieuwe
i wordt stukje bij beetje op de bestaan-
nodellen doorgevoerd en ook de ver
der de Franse merken stelt het segment
(■ruimtewagens met veel voor. Het was
ook Citroen die behoorlijk snel na pio-
Renault aansloot met de Xsara Picasso
tot voorkort onveranderd leverbaar
Inmiddels heeft de C4 Picasso de rol
genomen. Citroën levert daarvan een
‘variant met vijf zitplaatsen en schuin
pende achterzijde en deze Grand C4
isso die plaats biedt aan zeven en een
r rechtop geplaatste achterklep kent.
door middel van een overboost op kan
lopen tot 285 Nm. Daarmee spreidt de
relatief bescheiden diesel een behoorlijk
trekkracht tentoon. Nieuw is echter dat
de motor gekoppeld kan worden aan de
gerobotiseerde EGS versnellingsbak en in
dat geval ook is voorzien van een start/
stop systeem. Dat laatste c‘
lijk op een heel eenvoudi
aan het terugdringen van I
verbruik.
nieuwde C4 Picasso wordt er mee gesierd.
Het is zowel op het front als op de achter
klep terug te vinden en daarmee is dan ook
meteen de verandering aan de achterkant
behandeld.
Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud:
Vermogen:
De gerobotiseerde bak dient hetzelfde doel,
maar helaas blijft de CO2 uitstoot nog
redelijk ver van de grenswaarde voor twin
tig procent bijtelling. De winst bedraagt
zo'n 7,5 procent volgens de officiële cijfers.
In de praktijk komt de auto uit op 1 op 15
en dat is beslist goed, maar of het zoveel
verschilt met de handgeschakelde versie,
dat zou alleen een rechtstreeks confronta
tie kunnen duidelijk maken. Het vervelende
is namelijk dat de EGS-bak behoorlijk veel
tijd neemt om te schakelen als voor de
automatische modus wordt gekozen. Je
leert er wel langzaam mee omgaan en kunt
zelf de schakelmomenten bepalen door
het gaspedaal iets te liften, maar dan nog
houdt de auto bij overschakelen een beetje
in. Dat effect wordt grotendeels voorkomen
als je met de flippers aan het stuur zelf gaat
schakelen, maar waarom zou je dan een
meerprijs betalen van 800 euro. Citroen
levert overigens de handgeschakelde 1.6
HDi zonder start/stop alleen in de uitrus-
tingsvarianten Attraction en Tendance. Wie
gaat voor het luxueuze Exdusive-niveau
die zit aan EGS vast bij deze krachtbron.
Het comfort is een van de belangrijkste
positieve eigenschappen van de Picasso.
Gelukkig houdt Citroen hier aan vast,
zonder dat de auto week te noemen is.
Wegoneffenheden worden op een prettige
manier glad gestreken. De besturing is wel
wat vaag, maar dat past gewoon bij het
karakter. Gelukkig blijkt de carrosserie vol
doende stabiel, ook bij hogere snelheden.
Citroen vraagt 30.140 euro voor de Grand
C4 Picasso 1.6 HDi Attraction. De Tendance
heeft een rijkere uitrusting voor 31.340
euro en wie daar 800 euro bij optelt krijgt
voor 32.140 euro de Tendance e-HDi. De
nog meer complete Exclusive staat voor
35.340 euro op de lijst.
Groot is de Grand C4 Picasso beslist. Niet
alleen voor de meeste passagiers, maar
zeker ook voor de bagage die moet worden
meegenomen. Achter de derde zitrij is nog
maar 208 liter beschikbaar, maar als vijfzit
ter biedt de auto al een volume van 672
liter en dat groeit moeiteloos door naar
1.951 liter als alle stoelen zijn ingeklapt.
De grote achterklep gaat precies tot op het
vloerniveau open, zodat inladen een fluitje
van een cent blijkt.
Tot nu toe is de opbrengst van de gewijzig
de C4 Picasso maar bescheiden. Gelukkig
heeft Citroen nog een nieuwkomer op tech
nisch vlak. De auto kan vanaf nu namelijk
worden gekocht met de zogenaamde e-HDi
motor. Deze debuteerde recent in diverse
andere modellen. De bekende 1,6 liter
diesel behoudt zijn vermogen van 112 pk
en een koppel van 270 Nm dat kortstondig
Is het interieur dan onder handen geno
men? Helaas, ook daar liet Citroen het bij
het oude. En geef ze eens ongelijk, de C4
Picasso is nog helemaal actueel. Wel is het
aardig om na een paar jaar weer eens in dit
model te zitten en bijvoorbeeld de ver in het
dak doorgetrokken voorruit te ervaren die
gelukkig onder zonnige omstandigheden
met een rolhoes kan worden geblindeerd.
De stoelen zijn voldoende groot en heerlijk
comfortabel. Ook .op de achterbank zit je
uitstekend met volop ruimte en handige
KOERIER