vi iviiiadi
3
l
ras
Mercedes SLK
'oordelige Lotus
a I
to
-
-
k
r
1
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 22 nr 13 Donderdag 31 maart 2011 Oplage 111.600
spel
deni
Kordaat
i Dealer niet duurder
«2
■k^
Magic Sky
i
willen bereik
Compromis
oa Cente
tswagen
lurg
Er zijn auto's om mee te werken,
om de kinderen naar school te
brengen, maar er zijn er ook die
eigenlijk vooral gemaakt zijn voor
de ontspanning. En de Mercedes
SLK behoort beslist tot die laatste
categorie. Het merk had dan ook
-een vakantieachtige omgeving uit
gezócht om de derde generatie van
deze roadster met variodak te laten
beproeven.
n—
Citroen Grand C4 Picasso
e-HDi
jrdeel op Fiat Panda
|p.; ,W!WL W
31 MAART 2011 •pl
te moderne
>l eenvoudig
uimte klapt.
Plezier hebben mag
In 1996 was de SLK de eerste
auto met een variodak dat heel i
in twee delen in de bagageruii
Een donkere SLK 200 staat klaar voor de
eerste kennismaking. Het dak is nog dicht,
zodat we na het inladen van de bagage
meteen op de knop drukken om te zien
hoe het nog steeds aantrekkelijke schouw-
I van het neerklappen in luttele secon-
i wordt afgewerkt.
Het onderstel van d
settings. De basis
prima en zorgt i
tussen comfort
De twee viercilinder turbo's maken qua
verkoopverwachtingen de dienst uit in het
programma en voldoen ook meer dan uit
stekend waar het om de prestaties gaat.
Het geluid is fraai gedempt, zo sterk zelfs
dat er een voorziening is getroffen om de
geluidsbeleving in het interieur juist iets
te versterken. Bij de V6 is dat helemaal
niet nodig, liefhebbers zullen de prachtige
grom uit beide uitlaten altijd blijven ver
kiezen boven de meer hoge tonen van de
vierpitter.
al een nieuwe Lotus willen kopen, voor 39.999 euro. Dat is bijna zesduizend ten. Let wel, in totaal zijn ér acht exempla-
F“arae prijs stond je niet aan? Dan komt euro minder dan het bestaande instap- ren voor Nederland beschikbaar. Uiteraard
r rh jU',9e'ezen kans. Op de AutoRAI model van de Britse sportwagenfabrikant is de aankleding wat minder luxueus, maar
de Lotus Elise Club Racer gelanceerd en bijna tweeduizend euro lager dan wat technisch biedt de Club Racer hetzelfde
afvan acht exemplaren beschikbaar zijn deze auto na de AutoRAI moet gaan kos- aan lekkers.
SLK 350 standaard
is. De handgescha-
kelde zesbak werkt
ietwat hakerig,
maar dat mag de
i pret niet drukken.
I De auto komt
I meteen over
I tuigend van z'n
I plaats en onder
I de voorzichtige
i. ochtendzon kan
het genieten
beginnen. Qua
prestaties kun
je je meteen
afvragen wat
je nog meer
JB zou moeten
hebben. Zo'n turbomotor heeft een prettig
koppel al bij lage toerentallen, zodat vlot
presteren geen enkele moeite kost. Het on
derstel is goed op z'n taken berekend, dat
is prima te merken bij de elkaar snel opvol
gende en soms uitermate krappe bochten.
Terug naar de eerste versnelling en gas
erop! Een snelle auto met overtuigende
remmen, want op een toeristisch traject
moet je niet versteld staan als tegenlig
gers rustig midden op de weg rijden in een
blinde bocht. De Mercedes weet zeer kor
daat de snelheid eruit te halen.
de nieuwe SLK kent drie
aois stalen vering voldoet
voor een goed compromis
t en sportiviteit. Ook is er
een stugger sportonderstel met andere ve
ren en dempers, terwijl natuurlijk ook het
elektronisch geregelde Dynamic Handling
package kan worden aangeschaft. Op een
mooie, gladde ondergrond is dat laatste
het neusje van de zalm, maar op kapotge-
vroren bergweggetjes lijkt het standaard
onderstel in het voordeel. De sportieve
afstemming is bijna compromisloos en erg
hard, terwijl de meer comfortabele auto
matische instelling de achtersteven nogal
deinerig maakt.
De nieuwe Mercedes SLK staat inmiddels
bij de dealer en kost 47.400 euro als SLK
200 met handbak. Voor de 7G Tronic auto
maat moet 2.250 euro extra worden afge
rekend. De SLK 250 met deze bak komt op
52.430 euro en de machtige V6 vergt mini
maal een investering van 62.900 euro.
We zijn er klaar voor en de auto ook. On
der de lange neus met duidelijk SLS-trek-
jes huist de bekende 1,8 liter benzine tur
bomotor die in deze variant 184 pk levert
en daarmee voldoende in huis heeft voor
goede prestaties. De SLK 200 is de enige uit
de serie die kan worden gekozen met een
handgeschakelde zesbak. Een automaat is
optie, de 7G-Tronic versnellingsbak, die op
de SLK 250 en
de 306 pk sterke V6 blijft zeer binnen de
perken met 167 g/km. Onder meer dankzij
directe inspuiting van de derde genera
tie ligt het verbruik 25 procent lager dan
voorheen. Alle SLK's hebben bovendien
een start/stop systeem om het verbruik
onder stadse omstandigheden terug te
dringen.
Wunschel maakt
hubileum-Golf
Dicht rijdend biedt de auto het comfort
van een cotfpé, terwijl met één druk op de
knop het cabriogevoel wordt verkregen.
Dit variodak heeft een nieuw item dat
optioneel kan worden gekozen. Het heet
Magic Sky Control en staat voor een gla
zen dak waarvan de lichtdoorlatendheid
kan worden gevarieerd. Voor 3.400 euro
wel een dure vervanging van een rolhoes,
maar technologisch mooi gemaakt. We
proberen dit dak tijdens het tweede deel
van onze kennismaking. Niet meer met
de SLK 200, maar de topper uit de serie,
de zescilinder SLK 350. In het vooronder
een zespitter uit de nieuwste generatie die
onder meer wordt gekenmerkt door een
gunstig laag brandstofverbruik. Kijken we
naar de CO2-uitstoot dan komt de SLK 200
het meest gunstig uit met 142 g/km, maar