vi iviiiadi 3 l ras Mercedes SLK 'oordelige Lotus a I to - - k r 1 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 22 nr 13 Donderdag 31 maart 2011 Oplage 111.600 spel deni Kordaat i Dealer niet duurder «2 ■k^ Magic Sky i willen bereik Compromis oa Cente tswagen lurg Er zijn auto's om mee te werken, om de kinderen naar school te brengen, maar er zijn er ook die eigenlijk vooral gemaakt zijn voor de ontspanning. En de Mercedes SLK behoort beslist tot die laatste categorie. Het merk had dan ook -een vakantieachtige omgeving uit gezócht om de derde generatie van deze roadster met variodak te laten beproeven. n— Citroen Grand C4 Picasso e-HDi jrdeel op Fiat Panda |p.; ,W!WL W 31 MAART 2011 •pl te moderne >l eenvoudig uimte klapt. Plezier hebben mag In 1996 was de SLK de eerste auto met een variodak dat heel i in twee delen in de bagageruii Een donkere SLK 200 staat klaar voor de eerste kennismaking. Het dak is nog dicht, zodat we na het inladen van de bagage meteen op de knop drukken om te zien hoe het nog steeds aantrekkelijke schouw- I van het neerklappen in luttele secon- i wordt afgewerkt. Het onderstel van d settings. De basis prima en zorgt i tussen comfort De twee viercilinder turbo's maken qua verkoopverwachtingen de dienst uit in het programma en voldoen ook meer dan uit stekend waar het om de prestaties gaat. Het geluid is fraai gedempt, zo sterk zelfs dat er een voorziening is getroffen om de geluidsbeleving in het interieur juist iets te versterken. Bij de V6 is dat helemaal niet nodig, liefhebbers zullen de prachtige grom uit beide uitlaten altijd blijven ver kiezen boven de meer hoge tonen van de vierpitter. al een nieuwe Lotus willen kopen, voor 39.999 euro. Dat is bijna zesduizend ten. Let wel, in totaal zijn ér acht exempla- F“arae prijs stond je niet aan? Dan komt euro minder dan het bestaande instap- ren voor Nederland beschikbaar. Uiteraard r rh jU',9e'ezen kans. Op de AutoRAI model van de Britse sportwagenfabrikant is de aankleding wat minder luxueus, maar de Lotus Elise Club Racer gelanceerd en bijna tweeduizend euro lager dan wat technisch biedt de Club Racer hetzelfde afvan acht exemplaren beschikbaar zijn deze auto na de AutoRAI moet gaan kos- aan lekkers. SLK 350 standaard is. De handgescha- kelde zesbak werkt ietwat hakerig, maar dat mag de i pret niet drukken. I De auto komt I meteen over I tuigend van z'n I plaats en onder I de voorzichtige i. ochtendzon kan het genieten beginnen. Qua prestaties kun je je meteen afvragen wat je nog meer JB zou moeten hebben. Zo'n turbomotor heeft een prettig koppel al bij lage toerentallen, zodat vlot presteren geen enkele moeite kost. Het on derstel is goed op z'n taken berekend, dat is prima te merken bij de elkaar snel opvol gende en soms uitermate krappe bochten. Terug naar de eerste versnelling en gas erop! Een snelle auto met overtuigende remmen, want op een toeristisch traject moet je niet versteld staan als tegenlig gers rustig midden op de weg rijden in een blinde bocht. De Mercedes weet zeer kor daat de snelheid eruit te halen. de nieuwe SLK kent drie aois stalen vering voldoet voor een goed compromis t en sportiviteit. Ook is er een stugger sportonderstel met andere ve ren en dempers, terwijl natuurlijk ook het elektronisch geregelde Dynamic Handling package kan worden aangeschaft. Op een mooie, gladde ondergrond is dat laatste het neusje van de zalm, maar op kapotge- vroren bergweggetjes lijkt het standaard onderstel in het voordeel. De sportieve afstemming is bijna compromisloos en erg hard, terwijl de meer comfortabele auto matische instelling de achtersteven nogal deinerig maakt. De nieuwe Mercedes SLK staat inmiddels bij de dealer en kost 47.400 euro als SLK 200 met handbak. Voor de 7G Tronic auto maat moet 2.250 euro extra worden afge rekend. De SLK 250 met deze bak komt op 52.430 euro en de machtige V6 vergt mini maal een investering van 62.900 euro. We zijn er klaar voor en de auto ook. On der de lange neus met duidelijk SLS-trek- jes huist de bekende 1,8 liter benzine tur bomotor die in deze variant 184 pk levert en daarmee voldoende in huis heeft voor goede prestaties. De SLK 200 is de enige uit de serie die kan worden gekozen met een handgeschakelde zesbak. Een automaat is optie, de 7G-Tronic versnellingsbak, die op de SLK 250 en de 306 pk sterke V6 blijft zeer binnen de perken met 167 g/km. Onder meer dankzij directe inspuiting van de derde genera tie ligt het verbruik 25 procent lager dan voorheen. Alle SLK's hebben bovendien een start/stop systeem om het verbruik onder stadse omstandigheden terug te dringen. Wunschel maakt hubileum-Golf Dicht rijdend biedt de auto het comfort van een cotfpé, terwijl met één druk op de knop het cabriogevoel wordt verkregen. Dit variodak heeft een nieuw item dat optioneel kan worden gekozen. Het heet Magic Sky Control en staat voor een gla zen dak waarvan de lichtdoorlatendheid kan worden gevarieerd. Voor 3.400 euro wel een dure vervanging van een rolhoes, maar technologisch mooi gemaakt. We proberen dit dak tijdens het tweede deel van onze kennismaking. Niet meer met de SLK 200, maar de topper uit de serie, de zescilinder SLK 350. In het vooronder een zespitter uit de nieuwste generatie die onder meer wordt gekenmerkt door een gunstig laag brandstofverbruik. Kijken we naar de CO2-uitstoot dan komt de SLK 200 het meest gunstig uit met 142 g/km, maar

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 45