I
IIJ
Voetballende trappisten tussen biervaten
ippen
laar
I
1
1
BOEK bier in alle eeuwigheid
F
Trappisten
uwig
eluk
F
acht
iOE STAAT HET MET UW
«CHIEF?
I
JRGSE KOERIER
DE SPORTKRANT DONDERDAG 31 MAART 2011 PAGINA 15
MAART 2011 «I
rdlopende trappisten. In september 2009 ston-
i de broeders Isaac, Wolfgang en Franciscus op
is in bijna alle kranten. Dit keer niet in pij, maar
trainingsbroek, korte broeken het 'gouden'shirt
La Trappe. Even was Trappistenbrouwerij de
li
J»
i tweede vrouw
n het er
-delijk;
Mail uw reactie naar
info@tooeasy.nl
jde
aren
de
>pis-
sriode
keen
11968c
?r de poort i
:hett
gewend.
=rkoop
t in 2009
25jaar
BIER IN ALLE EEUWIGHEID
oals die in Nederia
wordt, wordt in In
van herkomst-n
yoga. Het is slecht
deel van wat de
schouwen a1'
dia is een lifestyle
aar eeuwig geluk.
:hting.
estaat uit
ns naar de 'hemef
rahnas, niyamas,
anayama,
ihyana en samadhi
endeniyamasj «Iking’eiste de gr
els.Te vergelijken tlestukken land. De
n geboden: gij
oden, gij zult geen
eken over anderen
■t begeren enzowo
n immers eersteen
I
/WW.
e worden door ons
weten.
zijn de yoga~'“1
igen. Dat watt
i als yoga brauwj
-s lijf te
Kunt u ons meer vertellen
over de hieronder afgebeelde
foto? Laat het ons weten.
de eerste
lort doorging',
betreden van het
De inform?
boek 'Bier i
ter ere van het
Schaapsko
roerige ve~
onder and<
pix4profs.r
Eerste vrouw
Jane Staps was in
vrouw die 'onder t
zoals ze het zelf f
'1
abdijterrein noemt. Ze'had de strikte
opdracht niet in het ab'dijgedeelte zelf
te komen. Haar komst betekende dat
voor haar specifieke aanpassingen
moesten gedaan moesten worden in
deze mannenomgeving. De aanleg van
een vrouwentoilet was daar het meest
voor dé handliggende voorbeeld van.
Een jaar later trad een tweede vrouw
in dienst en zo werden het er steeds
meer. Het kwam uiteindelijk zo ver
dat voetbalwedstrijden voor dames
werden gehouden. Het team van
vrouwelijke personeelsleden werd aan
gevuld met echtgenotes van mannelijk
personeel.
Overigens mogen vrouwen pas sinds
1970 de abdijkerk in. En het duurde
zelfs tot midden jaren '80 voordat
vrouwen in het hart van het klooster
mochten verschijnen. Op vrouwen-
voetbalgebied liepen de trappisten
misschien vooruit, op het gebied van
'gelijkheid' zeker niet.
veel plezier beleefden aan de interactie
met de monniken. Het was het per
soneel namelijk verboden om met de
trappisten te praten in de brouwerij.
De monniken hadden zwijgplicht; ze
zwegen heel de dag, behalve als ze in
de kerk zongen. Het was een algemene
regel die gold voor alle trappisten,
waar ook ter wereld. Pas bij het Tweede
Vaticaans Concilie (1962-1965) werd
deze plicht opgeheven. Daarvoor in de
plaats kregen de communiteiten zelf
de mogelijkheid om aan te geven op
welke tijden en op welke plaatsen ze
zouden zwijgen.
Begin jaren zestig kwamen de eerste
vrouwen in dienst van de trapp1
ten. Via 'een omweg'. In die perk
kochten de trappisten namelijk i
oude militaire barak, die in de haven
van Rotterdam stond. De barak werd
daar gedemonteerd en in Tilburg
weer opgebouwd. In de barak namen
twee nieuw opgerichte dochterbedrij-
igezor
iniken
opgevat om zondag
smber deel te nemen aan de Til-
_.i Miles'. Deze hardloopwedstrijd
rip in de stad. Onze broeders
willen zich voor het lopen van deze tien
Engelse mijlen laten sponsoren om zo
geld bijeen te brengen voor de bouw
van het klooster. Enkele bedrijven heb
ben al toegezegd hen te zullen spon
soren. Doet u ook mee? Beste mensen,
het gaat om de laatste loodjes zodat
onze broeders in Oeganda een goede
en nieuwe start kunnen maken na hun
door etnische onlusten noodgedwon
gen vertrek uit Kenia. Isaac, Wolfgang
en Franciscus zetten de eindsprint,
letterlijk en figuurlijk, in. Geef ze een
steuntje in de rug en sponsor ze!'
selname aan de Tilburg Ten Miles
09was niet zomaar. DeTrap-
i hadden geld nodig om hun
ter in Kenia te verhuizen naar
i als yoga nda. De Keniaanse abdij, Our Lady
lifestyle. t™- gesticht in 1967, was niet
neen veilig onderkomen. Het
ilex, bestaande uit onder meer
lasisschool, een ziekenhuis en
t acht stap- was gevestigd op grond
ande trappisten geschonken was
/amas, een voormalig Iers officier. Die had
pratyahai ond gekregen toen hij afzwaaide
-■ «koloniale Engelse leger, dat
in vroegere overheerste. De lo-
J grond terug en
«.«iMnixsi i ia, iu. uze situatie werd
sgrimmiger en escaleerde eind
tijdens de presidentsverkiezingen,
Kenianen het klooster aanvielen,
appisten voelden zich niet langer
n immers eersiwi envluchten naar Oeganda, waar
nnieuwe abdij stichten.
is zijn, om later niet ebenodigde 600.000 euro in te
i™ door ons (n, organiseerden de monniken
Mende activiteiten, zoals kloos-
ogaposes. ncerten en deden een beroep
wat wijin »»teurs. Daarnaast werd de op-
i beschou- lstvan de brouwerij aangevs
staat om langdurig verkocht, toen de abdij 125
in en te mediteren, nd.
s pranayama; aden idere inzamelingsactie was dus
hnieken. Doorde aan de Tilburg Ten Miles,
kige manier waan ^orri Bernardus Peeters, abt
„„mi eaM|J Onze Lieve Vrouw van
|ks ademen, gebru igshoeven, het verwoordde ir
latte voor deze rubriek is grotendeels ontleend aan het
r in alle eeuwigheid', dat auteur Paul Spapens schreef
125 jarige bestaan van Trappistenbrouwerij De
iskooi in 2009. Het boek staat vol leuke anekdotes over
verleden van Nederlands enige trappistenbrouwerij. I
»ndere te koop bij de Tilburgse uitgeverij Pix4Profs: w»
Vl’>.nl/uitgeverij en in de kloosterwinkel van de brouwerij.
ven hun intrek. De NV tot Aankoop,
verkoop en exploitatie van Roerend
lichamelijke en Onroerende goederen
(ARO) ging over het onroerend goed
van de Schaapskooi. De BV Finan-
cierings- en Exploitatiemaatschappij
HaBeTe financierde de aankoop van
horecapanden en verstrekte leningen
aan kasteleins. HaBeTe stond voor
Hilvarenbeek, Berkel(-Enschot),Tilburg.
De abdij lag min of meer op het
driegemeentepunt van deze gemeen
ten. Omdat de barak, waarin ARO en
HaBeTe waren gevestigd buiten de
poorten van de abdij lag - en daarom
Buitenzorg werd genoemd - mochten
daar wel vrouwen werken. Dat kwam
goed uit, want die kregen een lager
salaris en waren dus goedkoper.
lingshoeven landelijk sportnieuws. Maar het
Is niet de eerste sportieve uitspatting van de
jpisten. Alhoewel...
iks ademen, ge igshoeven, het verwoordde in zijn
aar twintig procert op de site van de abdij. ,Njet a||een
longcapacite'itMet uw gaat voorspoedig maar ook
a kunnen we dat
naar tachtig proce
we rustiger en die|
Jemhalen, metals
eer vitaliteit en eall
eest. r
pratyahara, contra
ntuigen.Wekunnd
i mediteren, maar!
üdje, iedere tinte l
ere geur ons afleil
e onze geest nooit'
tap zes is dharana
itie. Focussen od
n, zonder afgeleid
Df nog beter: op|
en gedachte^
hyana; medita
engen van de
re lagen van b
eiken.
en achtste stapa
super bewust®
lichting. Als we sa
ten, doorzien wel
I werkt. Hoe alles I
elkaar samenhanj
staat waarin weN
geluk bereiken.ft
gelijken het met J
ppel die in deoceS
ien onszelf nu alsj
Anders dan andera
t ons bang, onze-J
e samadhi beraW
re als regendrupM
ien in de oceaan
n we geen indivi®
ar één met aHajj
Onderdeel van hl
omt er een eind®
cerheid en zijn wj
gelukkig. 'In de H
Balletje trappen
De hardloopactie was niet de eerste,
openbare en sportieve actie waarbij c
trappisten betrokken waren. In de jare
zeventig werd er op het terrein van de
abdij ook tegen een bal aangetrapt.
Gewoon tussen de biervaten. Niet eens
door mannen, maar door vrouwen.
Een klein wondertje, want tot 1968
mochten vrouwen helemaal niet op
het terrein van Koningshoeven komen.
Niet dat de mannen die daar werkten
onze fondsenwerving voor de klooster-
bouw.Maar we zijn er nog niet! We
kunnen dus niet stil blijven zitten. Onze
broeders Isaac, Wolfgang en Franciscus
hebben dat letterlijk opgevat. Al enkele
jaren doen ze aan hardlopen om in
goede conditie te blijven. Een gezonde
geest in een gezond lichaam is immers
ook op monniken van toepassing. Zij
hebben het plan opgevat om zondag
óseptemL"
burg Ten I
is een begri
willen zich
?lse mi
bijeer