I IIJ Voetballende trappisten tussen biervaten ippen laar I 1 1 BOEK bier in alle eeuwigheid F Trappisten uwig eluk F acht iOE STAAT HET MET UW «CHIEF? I JRGSE KOERIER DE SPORTKRANT DONDERDAG 31 MAART 2011 PAGINA 15 MAART 2011 «I rdlopende trappisten. In september 2009 ston- i de broeders Isaac, Wolfgang en Franciscus op is in bijna alle kranten. Dit keer niet in pij, maar trainingsbroek, korte broeken het 'gouden'shirt La Trappe. Even was Trappistenbrouwerij de li J» i tweede vrouw n het er -delijk; Mail uw reactie naar info@tooeasy.nl jde aren de >pis- sriode keen 11968c ?r de poort i :hett gewend. =rkoop t in 2009 25jaar BIER IN ALLE EEUWIGHEID oals die in Nederia wordt, wordt in In van herkomst-n yoga. Het is slecht deel van wat de schouwen a1' dia is een lifestyle aar eeuwig geluk. :hting. estaat uit ns naar de 'hemef rahnas, niyamas, anayama, ihyana en samadhi endeniyamasj «Iking’eiste de gr els.Te vergelijken tlestukken land. De n geboden: gij oden, gij zult geen eken over anderen ■t begeren enzowo n immers eersteen I /WW. e worden door ons weten. zijn de yoga~'“1 igen. Dat watt i als yoga brauwj -s lijf te Kunt u ons meer vertellen over de hieronder afgebeelde foto? Laat het ons weten. de eerste lort doorging', betreden van het De inform? boek 'Bier i ter ere van het Schaapsko roerige ve~ onder and< pix4profs.r Eerste vrouw Jane Staps was in vrouw die 'onder t zoals ze het zelf f '1 abdijterrein noemt. Ze'had de strikte opdracht niet in het ab'dijgedeelte zelf te komen. Haar komst betekende dat voor haar specifieke aanpassingen moesten gedaan moesten worden in deze mannenomgeving. De aanleg van een vrouwentoilet was daar het meest voor dé handliggende voorbeeld van. Een jaar later trad een tweede vrouw in dienst en zo werden het er steeds meer. Het kwam uiteindelijk zo ver dat voetbalwedstrijden voor dames werden gehouden. Het team van vrouwelijke personeelsleden werd aan gevuld met echtgenotes van mannelijk personeel. Overigens mogen vrouwen pas sinds 1970 de abdijkerk in. En het duurde zelfs tot midden jaren '80 voordat vrouwen in het hart van het klooster mochten verschijnen. Op vrouwen- voetbalgebied liepen de trappisten misschien vooruit, op het gebied van 'gelijkheid' zeker niet. veel plezier beleefden aan de interactie met de monniken. Het was het per soneel namelijk verboden om met de trappisten te praten in de brouwerij. De monniken hadden zwijgplicht; ze zwegen heel de dag, behalve als ze in de kerk zongen. Het was een algemene regel die gold voor alle trappisten, waar ook ter wereld. Pas bij het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) werd deze plicht opgeheven. Daarvoor in de plaats kregen de communiteiten zelf de mogelijkheid om aan te geven op welke tijden en op welke plaatsen ze zouden zwijgen. Begin jaren zestig kwamen de eerste vrouwen in dienst van de trapp1 ten. Via 'een omweg'. In die perk kochten de trappisten namelijk i oude militaire barak, die in de haven van Rotterdam stond. De barak werd daar gedemonteerd en in Tilburg weer opgebouwd. In de barak namen twee nieuw opgerichte dochterbedrij- igezor iniken opgevat om zondag smber deel te nemen aan de Til- _.i Miles'. Deze hardloopwedstrijd rip in de stad. Onze broeders willen zich voor het lopen van deze tien Engelse mijlen laten sponsoren om zo geld bijeen te brengen voor de bouw van het klooster. Enkele bedrijven heb ben al toegezegd hen te zullen spon soren. Doet u ook mee? Beste mensen, het gaat om de laatste loodjes zodat onze broeders in Oeganda een goede en nieuwe start kunnen maken na hun door etnische onlusten noodgedwon gen vertrek uit Kenia. Isaac, Wolfgang en Franciscus zetten de eindsprint, letterlijk en figuurlijk, in. Geef ze een steuntje in de rug en sponsor ze!' selname aan de Tilburg Ten Miles 09was niet zomaar. DeTrap- i hadden geld nodig om hun ter in Kenia te verhuizen naar i als yoga nda. De Keniaanse abdij, Our Lady lifestyle. t™- gesticht in 1967, was niet neen veilig onderkomen. Het ilex, bestaande uit onder meer lasisschool, een ziekenhuis en t acht stap- was gevestigd op grond ande trappisten geschonken was /amas, een voormalig Iers officier. Die had pratyahai ond gekregen toen hij afzwaaide -■ «koloniale Engelse leger, dat in vroegere overheerste. De lo- J grond terug en «.«iMnixsi i ia, iu. uze situatie werd sgrimmiger en escaleerde eind tijdens de presidentsverkiezingen, Kenianen het klooster aanvielen, appisten voelden zich niet langer n immers eersiwi envluchten naar Oeganda, waar nnieuwe abdij stichten. is zijn, om later niet ebenodigde 600.000 euro in te i™ door ons (n, organiseerden de monniken Mende activiteiten, zoals kloos- ogaposes. ncerten en deden een beroep wat wijin »»teurs. Daarnaast werd de op- i beschou- lstvan de brouwerij aangevs staat om langdurig verkocht, toen de abdij 125 in en te mediteren, nd. s pranayama; aden idere inzamelingsactie was dus hnieken. Doorde aan de Tilburg Ten Miles, kige manier waan ^orri Bernardus Peeters, abt „„mi eaM|J Onze Lieve Vrouw van |ks ademen, gebru igshoeven, het verwoordde ir latte voor deze rubriek is grotendeels ontleend aan het r in alle eeuwigheid', dat auteur Paul Spapens schreef 125 jarige bestaan van Trappistenbrouwerij De iskooi in 2009. Het boek staat vol leuke anekdotes over verleden van Nederlands enige trappistenbrouwerij. I »ndere te koop bij de Tilburgse uitgeverij Pix4Profs: w» Vl’>.nl/uitgeverij en in de kloosterwinkel van de brouwerij. ven hun intrek. De NV tot Aankoop, verkoop en exploitatie van Roerend lichamelijke en Onroerende goederen (ARO) ging over het onroerend goed van de Schaapskooi. De BV Finan- cierings- en Exploitatiemaatschappij HaBeTe financierde de aankoop van horecapanden en verstrekte leningen aan kasteleins. HaBeTe stond voor Hilvarenbeek, Berkel(-Enschot),Tilburg. De abdij lag min of meer op het driegemeentepunt van deze gemeen ten. Omdat de barak, waarin ARO en HaBeTe waren gevestigd buiten de poorten van de abdij lag - en daarom Buitenzorg werd genoemd - mochten daar wel vrouwen werken. Dat kwam goed uit, want die kregen een lager salaris en waren dus goedkoper. lingshoeven landelijk sportnieuws. Maar het Is niet de eerste sportieve uitspatting van de jpisten. Alhoewel... iks ademen, ge igshoeven, het verwoordde in zijn aar twintig procert op de site van de abdij. ,Njet a||een longcapacite'itMet uw gaat voorspoedig maar ook a kunnen we dat naar tachtig proce we rustiger en die| Jemhalen, metals eer vitaliteit en eall eest. r pratyahara, contra ntuigen.Wekunnd i mediteren, maar! üdje, iedere tinte l ere geur ons afleil e onze geest nooit' tap zes is dharana itie. Focussen od n, zonder afgeleid Df nog beter: op| en gedachte^ hyana; medita engen van de re lagen van b eiken. en achtste stapa super bewust® lichting. Als we sa ten, doorzien wel I werkt. Hoe alles I elkaar samenhanj staat waarin weN geluk bereiken.ft gelijken het met J ppel die in deoceS ien onszelf nu alsj Anders dan andera t ons bang, onze-J e samadhi beraW re als regendrupM ien in de oceaan n we geen indivi® ar één met aHajj Onderdeel van hl omt er een eind® cerheid en zijn wj gelukkig. 'In de H Balletje trappen De hardloopactie was niet de eerste, openbare en sportieve actie waarbij c trappisten betrokken waren. In de jare zeventig werd er op het terrein van de abdij ook tegen een bal aangetrapt. Gewoon tussen de biervaten. Niet eens door mannen, maar door vrouwen. Een klein wondertje, want tot 1968 mochten vrouwen helemaal niet op het terrein van Koningshoeven komen. Niet dat de mannen die daar werkten onze fondsenwerving voor de klooster- bouw.Maar we zijn er nog niet! We kunnen dus niet stil blijven zitten. Onze broeders Isaac, Wolfgang en Franciscus hebben dat letterlijk opgevat. Al enkele jaren doen ze aan hardlopen om in goede conditie te blijven. Een gezonde geest in een gezond lichaam is immers ook op monniken van toepassing. Zij hebben het plan opgevat om zondag óseptemL" burg Ten I is een begri willen zich ?lse mi bijeer

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 39