Mazda2
Rij impressie
09
MAZDA 2 W
Bb -
Auto
1
SS s
Tilburg
W’W.
DE AUTOMAAT DONDERDAG 24 MAART 2011 PAGINA 11
JEN
ar een hoger plan te hebben
heeft daarbij bepaald niet
Op smaak gebracht
spoten bumpers,
ontbeert de inst
t tweede uitru
op 1.3 High Power
standaard aanwezig,
92.300 2006
98.506 2®
97.272 2000
39.000 2®
87.012
90.201
75.687
81.047
de Mazda2 vist Mazda in een
volle vijver. De compacte klasse
1*1^. IJ rhter populairder dan ooit. Dat
>n van de redenen dat de '2' tot
uccesvolste Mazda's in Europa
D RIJ F NLoolt Bovendien 'igt de -,aPanner
’l er op het netvlies en stuurt ie
Ongemiddeld goed. De facelift
kt de 2 iets zuiniger, schoner
olgens de fabrikant ook weer
dynamischer. Dat vraagt om een
rre kennismaking.
>4 MAART 2011. A
-Ilburgse koerier -
trole. De prijslijst van de vernieuwde
Mazda?, die inmiddels al bij de dealers
is gearriveerd, start bij 10.990 euro
de driedeurs 1.3 XS. De vijfdeurs is
euro duurder.
SS Si!i
92.505 1® “°"a
139.162 2M0
86.659 2®
96.420 2U-
iet een nieuwe A
el van betaling N
De enige echte Mazda-dealer voor Tilburg en omstreken
Kraaivenstraat 16 5048 AB Tilburg - 013-5286900
Een stabiliteitssysteem
nstapper, maar is vanaf
trustingsniveau, dus ook
- en 1.5 GT-M wel
net als tractiecon-
derzoek. Mazda voorziet voldoende vraag
naar een automaat in deze klasse. De vier-
trapsautomaat maakt gelukkig geen korte
metten met het levendige karakter van de
vijftienhonderd, maar zorgt wel voor flink
wat meer lawaai als het potentieel vol
ledig wordt aangesproken. De automaat
jaagt de 1.5 namelijk ver door in toeren,
omdat het aantal verzetten beperkt is tot
vier. Het brandstofverbruik wordt er ook
niet beter op, de versie met automaat
lust een halve liter benzine meer per 100
kilometer en verbruikt 6,31/100 km bij een
CO2-uitstoot van 146 g/km. De meerprijs
voor de automaat bedraagt slechts 500
euro en dat is weer een schijntje.
De Mazda2 is in de basis al een zeer
complete auto met zaken als centrale por- ontf
tiervergrendeling op afstandsbediening, het
audio-installatie, elektrisch bedienbare
ramen vóór en in carrosseriekleur meege-
.-M Mizuno, Program Manager van de
j Ia2, beweert dat voorafgaand aan
icelift uitgebreid marktonderzoek is
,-ja Hl. Klanten werd gevraagd specifieke
I en en eisen en eventuele tekortko-
1 en te spuien. De vernieuwde Mazda2
3 et volgens hem precies aan de ver-
J| tingen van de klandizie. Eén ding valt
■j lij direct op: de clientèle was blijkbaar
mate tevreden met het uiterlijk, want
ja ia heeft het exterieur zeer minimaal
■H epakt. De grille is licht gewijzigd
e mistlampen kregen een andere
.De meest luxe GT-M-uitvoering is
aan te herkennen aan afwijkende
Ofjfl «npen, zijskirts en een dakspoiler
top.Tot slot is een nieuw dessin voor
6-inch lichtmetalenwielen aan het
75 rtiment toegevoegd. Vergeten we nog
3 twee fonkelnieuwe exterieurkleuren:
"U he Blue Mica en Burgundy Red Mica,
dM idie laatste staat de Mazda2 goed.
interieur kenmerkt zich door een ver
fde 'look and feel'. Dat uit zich onder
in pianolak panelen op de midden-
-- ol% op het dashboard en rondom de
|f| FIMTJ htieopeningen. Het instrumentarium
33.638
43.931
29.148
55.278
125.000
112.359
102.345
120.964
65.000
36.395
66.386 20»
35.879 2006
29.728 2006
65.543 2®
46.482 2004
21.345 20®
34.539 2®
38.676 2007
55.812 «w
12.365 2009 -Vï
46.493 2009 1JflHöLk1
36.265 2009
32.621 2006
87.058
68.476 2006
70.188 2006
76.931 20®
98.702 20®
68.204 2009
69.028 2009
54.903 2009
ker. De High Power-uitvoermg is wat dat
betreft beter bedeeld met 84 pk en 121
Nm trekkracht. Vooral het acceleratiever
mogen gaat er op vooruit. Nul tot honderd
kan in 13,6 seconden, waar de instapper
een kleine 15 seconden klokt. De Mazda?
ontbeert brandstofbesparende maatrege
len zoals een stop-/startautomaat en komt
een C02-uitstoot van minimaal 119
,...n voor de 1.3 (5,1 1/100 km) alleen in
aanmerking voor 20 procent bijtelling.
Leuk en aardig die instap 1.3-benzinemo-
tor, het op punten verbeterde chassis kan
beduidend meer power behappen. Met de
81.047 2005 Watte afmetingen is het binnenin 1,5-liter -die trouwens altijd in de exdu-
87.895 2® i minst behelpen. Zelfs achterin kun- sieve GT-M-uitvoering wordt geleverd- is
1i6 2® TOIwassenen een redelijke zitpositie het heerlijk sturen. De bestuurder staat
16755 waarbij de vijfdeurs vanwege 102 pk ter beschikking en kan in 10,7 tel-
len naar de honderd spurten. De topsnel
heid ligt op 188 km/u. Mazda beweert het
rijcomfort naar een ho—
getild, maar heeft daarbij bepaald
voor een weke set-up gekozen. De Mazda
is lekker wendbaar, rolt maar weinig over
zijn lengteas en dankzij verbeteringen aan
de wielophanging worden oneffenheden
kritisch naar het in het wegdek prima geabsorbeerd, de
öo»w - en het aanbod carrosserie raakt daarbij nauwelijks van
J9 aan9epast dat ze voortaan alle- zijn apropos.
u 70S n aan de Euro5-emissienormen
y L. Met andere woorden, de moto- Automaat
Jnzu|niger en schoner gemaakt. Aan
1 I imt St?at een 1-3diter viercilinder Nieuw voor de Mazda? is een automati-
-a Cl/M/Jtdl i tbron met 75 pk en 119 Nm sche transmissie, louter in combinatie met
toePh Het maakt van de relatief de 15 benzinemotor. De komst van deze
- 3 wicht Japanner geen strepentrek- transmissie houdt verband met de resul-
doorgaans zakelijk met e
•ai aan toe gaat. Over het meubilair g/km
we minder te spreken, vooral het
2® ik is aan de harde kant en vrij kort.
2® stuurwiel alleen in de hoogte is
Wellen helpt ook al niet. Ondanks
2005 Watte afmetingen is het binner'
achterin wir
redelijke zitpositie
uarbij de vijfdeurs vanwege
houw net wat meer schouderruimte
i® t Bagage meenemen kan tot 250 liter
2® al het meubilair in gebruik. Met de
2005 «oing van de achterbank neergeklapt
2® net laadvolume toe tot 787 liter.
65
markton-
500