Mazda2 Rij impressie 09 MAZDA 2 W Bb - Auto 1 SS s Tilburg W’W. DE AUTOMAAT DONDERDAG 24 MAART 2011 PAGINA 11 JEN ar een hoger plan te hebben heeft daarbij bepaald niet Op smaak gebracht spoten bumpers, ontbeert de inst t tweede uitru op 1.3 High Power standaard aanwezig, 92.300 2006 98.506 2® 97.272 2000 39.000 2® 87.012 90.201 75.687 81.047 de Mazda2 vist Mazda in een volle vijver. De compacte klasse 1*1^. IJ rhter populairder dan ooit. Dat >n van de redenen dat de '2' tot uccesvolste Mazda's in Europa D RIJ F NLoolt Bovendien 'igt de -,aPanner ’l er op het netvlies en stuurt ie Ongemiddeld goed. De facelift kt de 2 iets zuiniger, schoner olgens de fabrikant ook weer dynamischer. Dat vraagt om een rre kennismaking. >4 MAART 2011. A -Ilburgse koerier - trole. De prijslijst van de vernieuwde Mazda?, die inmiddels al bij de dealers is gearriveerd, start bij 10.990 euro de driedeurs 1.3 XS. De vijfdeurs is euro duurder. SS Si!i 92.505 1® “°"a 139.162 2M0 86.659 2® 96.420 2U- iet een nieuwe A el van betaling N De enige echte Mazda-dealer voor Tilburg en omstreken Kraaivenstraat 16 5048 AB Tilburg - 013-5286900 Een stabiliteitssysteem nstapper, maar is vanaf trustingsniveau, dus ook - en 1.5 GT-M wel net als tractiecon- derzoek. Mazda voorziet voldoende vraag naar een automaat in deze klasse. De vier- trapsautomaat maakt gelukkig geen korte metten met het levendige karakter van de vijftienhonderd, maar zorgt wel voor flink wat meer lawaai als het potentieel vol ledig wordt aangesproken. De automaat jaagt de 1.5 namelijk ver door in toeren, omdat het aantal verzetten beperkt is tot vier. Het brandstofverbruik wordt er ook niet beter op, de versie met automaat lust een halve liter benzine meer per 100 kilometer en verbruikt 6,31/100 km bij een CO2-uitstoot van 146 g/km. De meerprijs voor de automaat bedraagt slechts 500 euro en dat is weer een schijntje. De Mazda2 is in de basis al een zeer complete auto met zaken als centrale por- ontf tiervergrendeling op afstandsbediening, het audio-installatie, elektrisch bedienbare ramen vóór en in carrosseriekleur meege- .-M Mizuno, Program Manager van de j Ia2, beweert dat voorafgaand aan icelift uitgebreid marktonderzoek is ,-ja Hl. Klanten werd gevraagd specifieke I en en eisen en eventuele tekortko- 1 en te spuien. De vernieuwde Mazda2 3 et volgens hem precies aan de ver- J| tingen van de klandizie. Eén ding valt ■j lij direct op: de clientèle was blijkbaar mate tevreden met het uiterlijk, want ja ia heeft het exterieur zeer minimaal ■H epakt. De grille is licht gewijzigd e mistlampen kregen een andere .De meest luxe GT-M-uitvoering is aan te herkennen aan afwijkende Ofjfl «npen, zijskirts en een dakspoiler top.Tot slot is een nieuw dessin voor 6-inch lichtmetalenwielen aan het 75 rtiment toegevoegd. Vergeten we nog 3 twee fonkelnieuwe exterieurkleuren: "U he Blue Mica en Burgundy Red Mica, dM idie laatste staat de Mazda2 goed. interieur kenmerkt zich door een ver fde 'look and feel'. Dat uit zich onder in pianolak panelen op de midden- -- ol% op het dashboard en rondom de |f| FIMTJ htieopeningen. Het instrumentarium 33.638 43.931 29.148 55.278 125.000 112.359 102.345 120.964 65.000 36.395 66.386 20» 35.879 2006 29.728 2006 65.543 2® 46.482 2004 21.345 20® 34.539 2® 38.676 2007 55.812 «w 12.365 2009 -Vï 46.493 2009 1JflHöLk1 36.265 2009 32.621 2006 87.058 68.476 2006 70.188 2006 76.931 20® 98.702 20® 68.204 2009 69.028 2009 54.903 2009 ker. De High Power-uitvoermg is wat dat betreft beter bedeeld met 84 pk en 121 Nm trekkracht. Vooral het acceleratiever mogen gaat er op vooruit. Nul tot honderd kan in 13,6 seconden, waar de instapper een kleine 15 seconden klokt. De Mazda? ontbeert brandstofbesparende maatrege len zoals een stop-/startautomaat en komt een C02-uitstoot van minimaal 119 ,...n voor de 1.3 (5,1 1/100 km) alleen in aanmerking voor 20 procent bijtelling. Leuk en aardig die instap 1.3-benzinemo- tor, het op punten verbeterde chassis kan beduidend meer power behappen. Met de 81.047 2005 Watte afmetingen is het binnenin 1,5-liter -die trouwens altijd in de exdu- 87.895 2® i minst behelpen. Zelfs achterin kun- sieve GT-M-uitvoering wordt geleverd- is 1i6 2® TOIwassenen een redelijke zitpositie het heerlijk sturen. De bestuurder staat 16755 waarbij de vijfdeurs vanwege 102 pk ter beschikking en kan in 10,7 tel- len naar de honderd spurten. De topsnel heid ligt op 188 km/u. Mazda beweert het rijcomfort naar een ho— getild, maar heeft daarbij bepaald voor een weke set-up gekozen. De Mazda is lekker wendbaar, rolt maar weinig over zijn lengteas en dankzij verbeteringen aan de wielophanging worden oneffenheden kritisch naar het in het wegdek prima geabsorbeerd, de öo»w - en het aanbod carrosserie raakt daarbij nauwelijks van J9 aan9epast dat ze voortaan alle- zijn apropos. u 70S n aan de Euro5-emissienormen y L. Met andere woorden, de moto- Automaat Jnzu|niger en schoner gemaakt. Aan 1 I imt St?at een 1-3diter viercilinder Nieuw voor de Mazda? is een automati- -a Cl/M/Jtdl i tbron met 75 pk en 119 Nm sche transmissie, louter in combinatie met toePh Het maakt van de relatief de 15 benzinemotor. De komst van deze - 3 wicht Japanner geen strepentrek- transmissie houdt verband met de resul- doorgaans zakelijk met e •ai aan toe gaat. Over het meubilair g/km we minder te spreken, vooral het 2® ik is aan de harde kant en vrij kort. 2® stuurwiel alleen in de hoogte is Wellen helpt ook al niet. Ondanks 2005 Watte afmetingen is het binner' achterin wir redelijke zitpositie uarbij de vijfdeurs vanwege houw net wat meer schouderruimte i® t Bagage meenemen kan tot 250 liter 2® al het meubilair in gebruik. Met de 2005 «oing van de achterbank neergeklapt 2® net laadvolume toe tot 787 liter. 65 markton- 500

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 47