Autotest kraaiven Volkswagen CrossPolo 12 TSI Van Mossel I 31 urg w Sr -■ ers 3 Cl I IAART2011 «J ■TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT DONDERDAG 24 MAART 2011 PAGINA 3 Technische gegevens: Weer in z'n mars Merk en type: Koppel: Afmetingen: Prestaties: Verbruik: C02-uitstoot: Prijs: f.a. 1800,- - W Bescheiden in aar de Oranje of rood Vijfdeurs voor ootrani irtierer WR0GAIW;i: jdt meer e verwacht doet Volkswac hiervoor stop systeem en een Van Mossel Waalwijk Van Andelstraat I 041667 II II www.van-mossel.nl Van Mossel Oisterwijk Bedrijfsweg 17 013 528 32 26 www.van-mossel.nl 1.197 cc 77kW/105 pk bij 5.000 tr/min 175 Nm bij 1.550-4.100 tr/min lengte 3,970 mtr, breedte 1,682 mtr 1.045 kg Van Mossel Tilburg Ringbaan Noord 65 013 532 14 II www.van-mossel.nl M554254 eld metalen *k ook niveau, j wordt .jxueuze kunststof prettig aanvoelt Gewicht Aanhanggewicht: 1.200 kg (geremd) topsnelheid 188km/u acceleratie 0-100 in 9,9 sec stadscyclus 7,0 1/100 km buitenwegcydus 4,6 1/100 km gecombineerd 5,5 1/100 km 128g/km (B-label) 19.990 euro Volkswagen CrossPolo 1.2 TSI Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: Vermogen: - €3.612,60 J 60 1 Is. Ingeschreven onderK* en f inancieringsaanbia* een compacte auto al lang niet klein meer is, bewijst Volkswagen met de huidige Polo. Deze hatchback biedt de binnenruimte van de Golf van enkele _U- generaties geleden. De eerlijkheid gebied te zeggen dat Polo ook daar de -buitenafmetingen van heeft. Wie aangekleed uit wil gaan, kan bij het model faen voor de opgetuigde CrossPolo. I Ondanks dat er in basis maar twee carros- Iserieversies van de huidige Polo bestaan, is de keuze binnen het programma enorm. Re klant kan bij de meeste uitvoeringen teen voor de drie- of vijfdeurs carros serie, een forse reeks benzine- en diesel motoren en verschillende uitrustingsva- nanten. CrossPolo, ook al staat de laatste iets hoger op z'n wielen. De toevoeging Cross slaat vooral op het uiterlijk, maar niet op z'n verdere daden. Het ontbreekt de auto niet aan comfort, het onderstel is berekend op een zeer wisselend gebruik van strak asfalt bij hoge snelheid tot semi- verhard. Volkswagen voorziet de 17 inch wielen van relatief lage banden en het nut van die keuze kan betwijfeld worden. De nieuwe Volkswagen CrossPolo kost met 1.2 TSI motor 19.990 euro. Dat is pre cies 900 euro meer dan de 1.4 die maar 86 pk levert. Beiden zijn bovendien verkrijg baar met een DSG-versnellingsbak. Wie optimaal van deze auto wil genieten geeft hier extra geld aan uit. Niets ten nadele van de handbak, maar DSG verhoogt beslist het rijplezier zonder een negatieve invloed op prestaties en verbruik. Vijf deuren zorgen uiteraard voor een optimale toegankelijkheid voor zowel pas sagiers als bagage. Het interieur draagt eveneens een aantal elementen die ken merkend zijn voor de CrossPolo. Wat direct opvalt zijn de aparte kleurencombin Natuurlijk levert Volkswagen veilig maar wie eens lekker kleur aan z'n wil geven kan ook een oranje of stof kiezen, terwijl ons testexemple sfeervol mokka is uitgevoerd. Deze komt deels ook op de portierpanelen terug. De Polo beschikt over prima stoelen die ondanks het niet overdreven formaat aan de zijkant goed ondersteunen. De middenconsole is nogal breed uitgevallen en beperkt daarmee enigszins de ruimte voor de rechter knie van de bestuurder. Als de voorinzittenden niet te groot van formaat zijn, passen er prima twee vol wassenen op de achterbank. De bagage ruimte is flexibel vanwege een vloerplaat die op verschillende hoogtes kan worden geplaatst. In de hoogste stand sluit deze keurig aan op de neergeklapte rugleuning van de achterbank en vormt dan één laadvloer. Verder is standaard voorzien in een half- automatische airco. Dat betekent dat de temperatuur automatisch wordt geregeld, maar de bestuurder zelf moet aangeven waar de warme of koude lucht moet ge: stromen. Het spreekt voor zich dat het fur hele arsenaal airbags alsmede elektrische ramen op alle portieren en centrale ver grendeling met afstandsbediening stan daard aanwezig zijn. Zelfs in de CrossPolo biedt I aardige motorische keuze. J in twee vermogensvarianten en kan de benzinerijder kiezen liter 16-klepper en de 1.2 TSI. Deze I turbomotor is de relatief bescheiden prijs beslist waard. Het vermogen en vooral het heerlijke koppel Nm over een breed -L’ in het voordeel van c ser. Tijdens h omstandiglr Het met leer beklede stuurwiel ligt lekker in de hand en ziet er door de metalen versiering van de onderste spaak fraai uit. De uitrusting is van niv niet vreemd als van de Highline uitgegaan. De auto heeft het lu> dashboard dat van een zachte is gemaakt en daardoor en chic oogt. moeden van de bescheiden cilinderinhoud. De motor is gekoppeld aan een hand- geschakelde zesbak die behoorlijk direct functioneert. Zonder al te veel te schake len zijn de prestaties uitstekend met een acceleratie van 0 tot 100 in 9,9 seconden en een topsnelheid van km/u. Prettig is bovendien dat de motor, zonder dat je (Volkswagen een daar als bestuurder je best voor hoeft te Zo is de 1.6 TDI doen, behoorlijk zuinig met de brandstof beschikbaar omspringt. Een gemiddelde van 1 op 15 is uit de 1,4 probleemloos te halen en wie wel z’n best kleine doet komt gemakkelijk nog gunstiger uit. i meer- Volkswagen gooit niet alleen de zesbak „_n van 105 hiervoor in de strijd, maar ook een start/ arlijke koppel van 175 stop systeem en een schakelindicator. toerenbereik spreken „deel van deze kleine krachtpat- Lage banden s het rijden onder uiteenlopende -Wat rijgedrag betreft is er geen voelbaar jheden heb je beslist geen ver- verschil tussen de normale Polo en de de voorbumper. t Verder zijn er nog een paar toevoegingen prijs I in een matte metaalkleur. De spiegelkap- pk er pen worden daarin uitgevoerd alsmede de dakrails die de CrossPolo extra stoer maken. Overigens is de CrossPolo uitslui tend leverbaar als vijfdeurs. meest complete Polo is de Highline uitvoering. Maar in het programma wordt “e speels ogende CrossPolo nog wat °5er geplaatst. Van het vorige model raiiiiiaiiv.cringsaanww was er ook al een crossversie te koop formatie, diensteneer» Si Volkswagen zag geen reden om qua concept hier bij het nieuwe model van af -te wijken. De ontwerpers hebben fraaie inch lichtmetalen wielen voor deze mtroering gemaakt, vijfspaaks waarvan deel in een donkere tint is uitgevoerd, wolgens worden er de nodige zwarte kunststof delen tegenaan gegooid om het werdeel 'cross' in de naam extra kracht >y te zetten. De bumpers zijn speciaal wr deze Polo gemaakt. Het bovenste ■tel draagt de carrosseriekleur, terwijl de Werkant zwart is. Helemaal onderaan »n we zowel voor als achter een metaal- “eun9e rand die doet denken aan een «templaatbescherming. De mistlampen Jln m het donkere deel van de voor- jmper opgenomen. De spatbordranden, tins en de stootranden aan de onder- an’ van de portieren vormen helemaal rondom de verbindende elementen tussen f64-NDD-5j

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 39