Autotest
kraaiven
Volkswagen CrossPolo 12 TSI
Van Mossel
I
31
urg
w
Sr -■
ers
3 Cl
I
IAART2011 «J
■TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT DONDERDAG 24 MAART 2011 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Weer in z'n mars
Merk en type:
Koppel:
Afmetingen:
Prestaties:
Verbruik:
C02-uitstoot:
Prijs:
f.a. 1800,-
- W
Bescheiden
in
aar
de
Oranje of rood
Vijfdeurs
voor
ootrani
irtierer
WR0GAIW;i:
jdt meer
e verwacht
doet
Volkswac
hiervoor
stop systeem en een
Van Mossel Waalwijk
Van Andelstraat I
041667 II II
www.van-mossel.nl
Van Mossel Oisterwijk
Bedrijfsweg 17
013 528 32 26
www.van-mossel.nl
1.197 cc
77kW/105 pk
bij 5.000 tr/min
175 Nm bij
1.550-4.100 tr/min
lengte 3,970 mtr,
breedte 1,682 mtr
1.045 kg
Van Mossel Tilburg
Ringbaan Noord 65
013 532 14 II
www.van-mossel.nl
M554254
eld
metalen
*k ook
niveau,
j wordt
.jxueuze
kunststof
prettig aanvoelt
Gewicht
Aanhanggewicht: 1.200 kg
(geremd)
topsnelheid
188km/u
acceleratie
0-100 in 9,9 sec
stadscyclus
7,0 1/100 km
buitenwegcydus
4,6 1/100 km
gecombineerd
5,5 1/100 km
128g/km
(B-label)
19.990 euro
Volkswagen
CrossPolo 1.2 TSI
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
Vermogen:
-
€3.612,60 J
60 1
Is. Ingeschreven onderK*
en f inancieringsaanbia*
een compacte auto al lang niet klein meer is, bewijst Volkswagen met de
huidige Polo. Deze hatchback biedt de binnenruimte van de Golf van enkele
_U- generaties geleden. De eerlijkheid gebied te zeggen dat Polo ook daar de
-buitenafmetingen van heeft. Wie aangekleed uit wil gaan, kan bij het model
faen voor de opgetuigde CrossPolo.
I
Ondanks dat er in basis maar twee carros-
Iserieversies van de huidige Polo bestaan,
is de keuze binnen het programma enorm.
Re klant kan bij de meeste uitvoeringen
teen voor de drie- of vijfdeurs carros
serie, een forse reeks benzine- en diesel
motoren en verschillende uitrustingsva-
nanten.
CrossPolo, ook al staat de laatste iets
hoger op z'n wielen. De toevoeging Cross
slaat vooral op het uiterlijk, maar niet
op z'n verdere daden. Het ontbreekt de
auto niet aan comfort, het onderstel is
berekend op een zeer wisselend gebruik
van strak asfalt bij hoge snelheid tot semi-
verhard. Volkswagen voorziet de 17 inch
wielen van relatief lage banden en het nut
van die keuze kan betwijfeld worden.
De nieuwe Volkswagen CrossPolo kost
met 1.2 TSI motor 19.990 euro. Dat is pre
cies 900 euro meer dan de 1.4 die maar 86
pk levert. Beiden zijn bovendien verkrijg
baar met een DSG-versnellingsbak. Wie
optimaal van deze auto wil genieten geeft
hier extra geld aan uit. Niets ten nadele
van de handbak, maar DSG verhoogt
beslist het rijplezier zonder een negatieve
invloed op prestaties en verbruik.
Vijf deuren zorgen uiteraard voor een
optimale toegankelijkheid voor zowel pas
sagiers als bagage. Het interieur draagt
eveneens een aantal elementen die ken
merkend zijn voor de CrossPolo. Wat direct
opvalt zijn de aparte kleurencombin
Natuurlijk levert Volkswagen veilig
maar wie eens lekker kleur aan z'n
wil geven kan ook een oranje of
stof kiezen, terwijl ons testexemple
sfeervol mokka is uitgevoerd. Deze
komt deels ook op de portierpanelen
terug. De Polo beschikt over prima stoelen
die ondanks het niet overdreven formaat
aan de zijkant goed ondersteunen. De
middenconsole is nogal breed uitgevallen
en beperkt daarmee enigszins de ruimte
voor de rechter knie van de bestuurder.
Als de voorinzittenden niet te groot van
formaat zijn, passen er prima twee vol
wassenen op de achterbank. De bagage
ruimte is flexibel vanwege een vloerplaat
die op verschillende hoogtes kan worden
geplaatst. In de hoogste stand sluit deze
keurig aan op de neergeklapte rugleuning
van de achterbank en vormt dan één
laadvloer.
Verder is standaard voorzien in een half-
automatische airco. Dat betekent dat de
temperatuur automatisch wordt geregeld,
maar de bestuurder zelf moet aangeven
waar de warme of koude lucht moet ge:
stromen. Het spreekt voor zich dat het fur
hele arsenaal airbags alsmede elektrische
ramen op alle portieren en centrale ver
grendeling met afstandsbediening stan
daard aanwezig zijn.
Zelfs in de CrossPolo biedt
I aardige motorische keuze.
J in twee vermogensvarianten
en kan de benzinerijder kiezen
liter 16-klepper en de 1.2 TSI. Deze I
turbomotor is de relatief bescheiden
prijs beslist waard. Het vermogen
en vooral het heerlijke koppel
Nm over een breed -L’
in het voordeel van c
ser. Tijdens h
omstandiglr
Het met leer beklede stuurwiel ligt lekker
in de hand en ziet er door de metalen
versiering van de onderste spaak
fraai uit. De uitrusting is van niv
niet vreemd als van de Highline
uitgegaan. De auto heeft het lu>
dashboard dat van een zachte
is gemaakt en daardoor
en chic oogt.
moeden van de bescheiden cilinderinhoud.
De motor is gekoppeld aan een hand-
geschakelde zesbak die behoorlijk direct
functioneert. Zonder al te veel te schake
len zijn de prestaties uitstekend met een
acceleratie van 0 tot 100 in 9,9 seconden
en een topsnelheid van km/u. Prettig
is bovendien dat de motor, zonder dat je
(Volkswagen een daar als bestuurder je best voor hoeft te
Zo is de 1.6 TDI doen, behoorlijk zuinig met de brandstof
beschikbaar omspringt. Een gemiddelde van 1 op 15 is
uit de 1,4 probleemloos te halen en wie wel z’n best
kleine doet komt gemakkelijk nog gunstiger uit.
i meer- Volkswagen gooit niet alleen de zesbak
„_n van 105 hiervoor in de strijd, maar ook een start/
arlijke koppel van 175 stop systeem en een schakelindicator.
toerenbereik spreken
„deel van deze kleine krachtpat- Lage banden
s het rijden onder uiteenlopende -Wat rijgedrag betreft is er geen voelbaar
jheden heb je beslist geen ver- verschil tussen de normale Polo en de
de voorbumper. t
Verder zijn er nog een paar toevoegingen prijs I
in een matte metaalkleur. De spiegelkap- pk er
pen worden daarin uitgevoerd alsmede
de dakrails die de CrossPolo extra stoer
maken. Overigens is de CrossPolo uitslui
tend leverbaar als vijfdeurs.
meest complete Polo is de Highline
uitvoering. Maar in het programma wordt
“e speels ogende CrossPolo nog wat
°5er geplaatst. Van het vorige model
raiiiiiaiiv.cringsaanww was er ook al een crossversie te koop
formatie, diensteneer» Si Volkswagen zag geen reden om qua
concept hier bij het nieuwe model van af
-te wijken. De ontwerpers hebben fraaie
inch lichtmetalen wielen voor deze
mtroering gemaakt, vijfspaaks waarvan
deel in een donkere tint is uitgevoerd,
wolgens worden er de nodige zwarte
kunststof delen tegenaan gegooid om het
werdeel 'cross' in de naam extra kracht
>y te zetten. De bumpers zijn speciaal
wr deze Polo gemaakt. Het bovenste
■tel draagt de carrosseriekleur, terwijl de
Werkant zwart is. Helemaal onderaan
»n we zowel voor als achter een metaal-
“eun9e rand die doet denken aan een
«templaatbescherming. De mistlampen
Jln m het donkere deel van de voor-
jmper opgenomen. De spatbordranden,
tins en de stootranden aan de onder-
an’ van de portieren vormen helemaal
rondom de verbindende elementen tussen
f64-NDD-5j