7
1
Ti
Honda Jazz Hybrid
3
Jh
/an Alphen 130 jaar
'in schadehgrstel
Mercedes C63
AMG: brute kracht
UTE
■■VI Wil ICICI V
iars.n
W CrossPolo 12 TSi
Auto KraaiVen Tilburg BV
B
Verso S
lijke
en.
Lees verder op pagina 5
1 KlUSUW]
1KlUSUUri
1 y
ren
sché
drijven
meer
HONDA
RIPPENKM
Jaargang 21 nr 25 Donderdag 24 juni 2010 Oplage 111.000
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Kraaivenstraat 30b Tilburg Telefoon: 013 - 521 59 59
www.autokraai venn I
*AR DE VOORWAARDEN
makelaars.nl
?burg
akelaa
.jelheiidbc=
meenemen. De minimale ink
bagageruimte bedraagt 303
■ichte, snelle Esflow
km/u. De brute kracht gaat via AMG's
eigen Speedshift MCT versnellingsbak
r de achterwielen. Wie dat alle
maal nog niet genoegd vindt, kan het
Performance Pack bij AMG bestellen.
Dan groeit het vermogen nog eens tot
487 pk. En het daadwerkelijke resul
taat? Precies 0,1 seconde sneller naar
de honderd! Natuurlijk heeft AMG het
remsysteem op niveau gebracht en is
zelfs de complete wielophanging her-
3^.
beste oplossing. Het vervangen of repare-
i van ruiten wordt ook door het Tilburgse
ladebedrijf gedaan. Veelal valt dit binnen
de verzekering. Van Alphen Autoschades
is aangesloten bij Glasgarant. Er bestaan
langdurige relaties met dealerbedrijven uit
de regio. Zo doet Van Alphen al meer dan
negentig jaar zaken met Peugeot-dealerVin-
gerhoets en gaat de relatie met Nissan- en
Kia-dealer Denissen ook al ruim zestig jaar
terug. En dat is natuurlijk niet zomaar.
1 Alphen Autoschades in Tilburg bestaat
dat bekent dat de expertise
net bedrijf terug gaat tot de tijd dat de
o nog niet eens bestond. Max en Oscar
tetterde generatie binnen het familie-
Hun dagelijks werk is het uitdeuken
vernieuwen, richten, plamuren, schu-
13 -Puiten en opbouwen van auto's om
C I Cl GI F strak en stralend aan de klant af
nemen ze bij Van Alphen de admi-
De derde carrosserievariant van de k
huidige Mercedes C-klasse is de cou- eigen
pé die tegen de zomer verschijnt. De naar
tweedeurs maakt uiteraard ook zijn
opwachting in een snelle AMG-uitvoe-
ring. De techniek wordt rechtstreeks uit
de sedan en Estate overgenomen, een
6,2 liter V8 met een niet gering vermo
gen van 457 pk en een giga-koppel van
600 Nm. Daarmee schiet de schicht in
4,5 seconden naar de 100 km/u, maar zelfs
blijft keurig qua top begrensd op 250 zien.
’SÖBI
nistratie rompslomp van de klant uit handen
en regelen alles wat nodig is bij de verzeke
raar, op het moment dat de auto al wordt
hersteld en de klant gratis in een vervang-
auto rijdt. Op de gevel van het bedrijfspand
van Van Alphen staan kwaliteitslabels als
Focwa Eurogarantbedrijf en Schadegarant-
bedrijf, terwijl voor vrijwel alle grote verzeke
raars wordt gewerkt. Als er sprake is van een
eigen risico voor de klant weet Van Alphen
daar veelal wel raad mee en zoekt naar de
om volledig elekt
srketingtechnisch wellicht een aardige nauwkeurig de verrichtingen bijhoudt. Ver- groeit i
.naar de wereld wordt nauwelijks der overheerst in het interieur de eenvoud. de zog
van een auto die met moeite 3 kilo- Het <"ivir on =ndoro «u™
meter zonder uitstoot voort kan. Een laag Hom
brandstofverbruik over de hele linie zet wijl
meer zoden aan de dijk. de c
Ronde display
Zoals we van diverse Honda's gewend zodat volwassenen ook uitstekend op de kenbaar
zijn, wordt zuinig rijden op het dashboard achterbank kunnen zitten en tegelijk nog reflectorn
beloond door een groene kleur, terwijl bij een redelijke hoeveelheid bagage kunnen de Civic,
normaal rijden blauw de tint is. Verder kan meenemen. De minimale inhoud van de
een grafiek worden opgeroepen die wat bagageruimte bedraagt 303 liter en dat
liter als de rugleuning van
ierst in het interieur de eenvoud. de zogenaamde Magic Seats wordt neer-
Het stuurwiel lijkt zo uit de Civic en andere geklapt.
'onda-modellen te zijn overgenomen, ter- Aan de buitenkant heeft de Jazz in alle
jl voor de bediening van het klimaat op varianten een facelift ondergaan. Die is
de console een opmerkelijk kleine, ronde niet bepaald schokkend en beperkt zich
display is geplaatst. vooral tot de voorbumper, een gewijzigde
Een van de grote pluspunten van de Jazz grille en anders vormgegeven koplampen,
is het onverwacht forse interieurvolume, De Hybrid is direct aan de voorzijde her-
J i volwassenen ook uitstekend op de kenbaar aan een inleg in de grille van wit
xmateriaal ook vergelijkbaar met
Zwaartepunt
Een van de grootste pluspunten van de
Jazz is de veelzijdigheid van het inter—'
Heel eenvoudig kunnen de achterste Zu-
plaats worden neergeklapt tot een vlakke
vloer, maar zijn er nog andere opstelmoge
lijkheden voor zitting en rugleuning om tot
een prima verdeling in compartimenten te
komen. Honda wilde beslist deze funcuu-
naliteit in takt laten bij de hybride. Geluk
kig zijn er bij de Jazz mogelijkheden om
de extra accu's en benodigde elektronica
onder de vloer te plaatsen en daarmee
wordt tegelijk het zwaartepunt verlaagd.
Eigenlijk heeft Honda bij de ontwikkeling
van de huidige generatie (sinds 2008 ver
krijgbaar) al rekening gehouden met de
hybride uitvoering, zodat alles netjes past.
De gebruikte techniek is volledig bekend
en inderdaad afkomstig uit de Insight. Dat
betekent dat de Jazz wordt aangedreven
door een 1,3 liter benzinemotor die een
niet meer dan keurig vermogen levert van
88 pk en komt tot een koppel van 121 Nm.
Daarbij komt de kracht van de 14 pk elek-
erieur. tromotor die ook nog eens 78 Nm extra
te zit- in de strijd gooit. Volgens metingen van
Honda zelf levert dat een gecombineerd
vermogen op van 98 pk en dan kan de
compacte Jazz weer prima met zijn soort
en prima verdeling in compartimenten te genoten meekomen.
amen. Honda wilde beslist deze functio- Honda kiest voor een eenvoudige hybride,
dat wil zeggen dat de Jazz niet in staat
is om volledig elektrisch te rijden. Dat is
marketingtechnisch wellicht een aardic*
gadget, maar de wereld wordt nauwe“L
beter van een auto die met moeite 3 kilo-
r-laag
u
t naar 831 li
ogenaamde
geklapt.
Aan de buiten'::.
varianten een faceli
niet bepaald schokk
vooral tot de v
grille en ander
een inleg in de gri
eriaal ook vergelijl
Ondanks het veelzijdige karakter
heeft de Honda Jazz in ons land
nooit enorme verkoopaantallen
weten te bereiken. Daar zal nu
beslist verandering in komen nu
Honda niet alleen een facelift door1
voert, maar vooral een hybride versie
toevoegt die voor alle vrijstellingen
van belastingen in aanmerking komt.
Dat er van de Jazz een hybride zou komen
was al enige tijd bekend. Technisch is de
ingreep ook niet enorm. De Honda Insight
staat namelijk op dezelfde basis, dus was
de bekende techniek snel overgeplaatst in
de compacte ruimtewagen. Honda heeft BSw
nu een zeer gevarieerd aanbod hybric
met de vijfdeurs Insight, sportieve CR-Z
deze Jazz.