m g Autotest i Renault Laguna Estate 1.5 dCi B IA. 5A RT2011 «PAGIW DE AUTOMAAT DONDERDAG 17 MAART 2011 PAGINA 3 Technische gegevens: Merk en type: Renault Laguna Estate 1.5 dCi Dynamique Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1.461 cc Vermogen: 81 kW/110 pk bij 4.000 tr/min Koppel: 240 Nm bij 1.750 tr/min Afmetingen: lengte 4,803 meter, breedte 1,811 meter Gewicht: 1.285 kg Aanhanggewicht: 1.500 kg (geremd) Prestaties: topsnelheid 187 km/u Acceleratie 0-100 in 12,1 sec. Verbruik: stadscyclus 5,9 lrter/100 km buitenwegcydus 4,1 liter/100 km gecombineerd 4,7 liter/100 km CO2-uitstoot: 123 g/km (A-label) Prijs: 30.890 euro I Schouders ion' nm mte e keuze AREND AUTO, UW OFFICIËLE RENAULT DEALER ITIE Met zorg voor iedereen DE TILBURGSE KOERIER - AMERA, CONTROL MET STEUN VÓÓR. ialen ook uc rust die er binnenin heeft de knoppenwinkel ten te houden, ondanks het model niets te kort komt. De i zijn zwart en grijs en worden “vrolijkt door metaalkleurige a|bekleding is ar, helaas. De Tussen a! het geweld rond volledig nieuwe modellen wil een facelift nog wl eens aan de aandacht ontsnappen. Een paar maanden geleden voerde Renault die door op de bestaande Laguna die vooral een aanzienlijk fraaier fait eraan over gehouden heeft. Op stap met de instapdieselmotor voor een verrassende kenn ismaking S^ïendaTtS B ~g, ook niet als de vijfdeurs rdt gekozen. de Laguna Estate en typisch onderstel is behoorlijk send bij 's lands naam. Overhellen in bochten is er niet bij, terwijl oneffenhe den goed worden verwerkt. Bovendien is de geluidsisolatie een compliment waard, past bij de rol van topmodel die de Laguna van de Vel Satis heeft overgenomen. De vernieuwde Laguna 1.5 d.Ci is er vanaf 28.490 euro als hatchback Expression. De Estate begint bij 29.690 euro en komt in meer complete Dynamique uitgave op I euro. Benzinerijden kan vanaf i euro. Als men het over één ding bij de Renault Laguna eens is, is het wel het fraaie interi eur. Niet alleen door de zachte materialen en een prachtige afwerking, maar Gvr. door de enorme rust die er binné-:“ heerst. Renault De huidige Laguna staat beperkt weten aarheid juist'hoog in de feit dat het niw kan zich meten met Duitse basiskleuren z::~ j. -netjes opgevrolij^ facel'h voegt Renault een aan- accenten. De lichtgrijze stoelt «Lelijkere snuit aan het model toe. in Nederland niet verkrijgbaar, AREND UTO Optisch is dat knap gedaan, want in feite heeft de auto alleen een nieuwe bumper gekregen. De nieuwe vlakverde ling maakt de auto breder en datzelfde \_bben de koplampen waarin een soort van wenkbrauwen zijn gemaakt. De donkere achterlichten en het derde remlicht, oorspronkelijk afkomstig van de GT-versie, zijn gebleven. De 4,80 meter lange Estate is in Nederland verreweg het meest populair. De auto ziet er lang gerekt en elegant uit en kan een paar stevige wielen goed hebben. De zwarte 18 inch exemplaren onder dit testexemplaar behoren overigens normaal gespróken tot de GT-uitvoering die niet met deze motor te combineren is. Vooral in het zakelijk segment zijn auto- febrikanten hard bezig hun modellen niet uumpei ye alleen aantrekkelijk vorm te geven en rijk ling maakt Ult te rusten, er wordt ook goed gekeken effect hebt Mar het brandstofverbruik. Renault heeft daarvoor het Eco2 label in het leven geroepen. Dat wordt niet alleen gebruik °P auto's met een lage C02-uitstoot, maar staat tegelijk ook voor de milieuzorg 1,1 de fabrieken. *«rouwbaarheid Laguna stamt uit 2007 en we pra- ®1 nu over de derde generatie. Waar eerste een prima huis-tuin-en-keuken Mo was, trok de tweede versie aanzien- "|L meer aandacht. Niet alleen door zijn opvallende vormgeving, maar ook door reit dat het de eerste auto was met W sterren voor botsveiligheid. Rijders van Oat type Laguna werden in de beginjaren to door elektronicaproblemen getreiterd, Dat net imago van het model er flink onder de lijden had. En dat maak je niet omaar goed. De huidige Laguna staat statistiek°UWbk^rheid Juist hot>9 in de Dynamique uitvoering waar we hierover praten heeft keurig een met leer bekleed stuurwiel, een traditioneel maar tegelijk zeer goed afleesbaar instrumentarium, de bekende op de stuurkolom bedienbare audio-installatie en uiteraard een TomTom navigatiesysteem dat volledig is geïnte greerd. De stoelen zijn prima instelbaar en ondersteunen ook op langere ritten volop. De rugleuning is voldoende hoog en breed om de schouders op te vangen en de hoofdsteunen kunnen flink in de hoogte. Achterin biedt de Laguna een goede ruimte aan twee tot eventueel drie volwassenen. Aan het bagagevolume komt men niet snel te kort. Achter de rugleuning en onder de rolhoes is 508 liter beschikbaar. Het neerklappen van de bank gaat kinderlijk eenvoudig door per bankhelft op een knop te drukken. Dat kan ook op afstand in de bagageruimte. De opgerolde bagageafdekking past net jes onder de vloer, zodat de volledig 1.593 liter beschikbaar zijn voor bagage. Topmodel De basis dieselmotor in de Laguna is de binnen een groot deel van het Renault- programma toegepaste 1,5 liter dCi. Deze procent bijtelling, i levert 110 pk en is uiteraard voorzien hatchback wordt c van een roetfilter. Prettig is het koppel Qua comfort is cU i van 240 Nm bij 1.750 tr/min. De Estate Franse auto. Het onderstel is behoorlijk is met 1.285 kg geen zwaargewicht en dynamisch, maar het veergedrag is pas- daarom krijgt de kleine diesel volop de send bij 's lands naam. Overhellen in gelegenheid voldoende te presteren. In - 12,1 seconden passeert de snelheidsnaald de 100 km/u en de auto heeft een top van 187 km/u. Soepel schakel je door de zes beschikbare versnellingen. Wie bovendien de aanwijzingen van de schakelindicator volgt, zal merken dat zuinig rijden geen opgave is. De Laguna komt in de praktijk royaal verder dan 17 kilometer op een liter. Toch voldoet de auto op dit moment 30.890 (nog) niet aan de emissienorm voor 20 27.890i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 35