m
g Autotest
i
Renault Laguna Estate 1.5 dCi
B
IA.
5A
RT2011 «PAGIW
DE AUTOMAAT DONDERDAG 17 MAART 2011 PAGINA 3
Technische gegevens:
Merk en type: Renault Laguna
Estate 1.5 dCi Dynamique
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.461 cc
Vermogen: 81 kW/110 pk bij
4.000 tr/min
Koppel: 240 Nm bij 1.750 tr/min
Afmetingen: lengte 4,803 meter,
breedte 1,811 meter
Gewicht: 1.285 kg
Aanhanggewicht: 1.500 kg (geremd)
Prestaties: topsnelheid 187 km/u
Acceleratie 0-100 in 12,1 sec.
Verbruik: stadscyclus 5,9 lrter/100 km
buitenwegcydus 4,1 liter/100 km
gecombineerd 4,7 liter/100 km
CO2-uitstoot: 123 g/km (A-label)
Prijs: 30.890 euro
I
Schouders
ion'
nm
mte
e keuze
AREND AUTO,
UW OFFICIËLE
RENAULT DEALER
ITIE
Met zorg voor iedereen
DE TILBURGSE KOERIER -
AMERA,
CONTROL MET
STEUN VÓÓR.
ialen
ook
uc rust die er binnenin
heeft de knoppenwinkel
ten te houden, ondanks het
model niets te kort komt. De
i zijn zwart en grijs en worden
“vrolijkt door metaalkleurige
a|bekleding is
ar, helaas. De
Tussen a! het geweld rond volledig nieuwe modellen wil een facelift nog
wl eens aan de aandacht ontsnappen. Een paar maanden geleden voerde
Renault die door op de bestaande Laguna die vooral een aanzienlijk fraaier
fait eraan over gehouden heeft. Op stap met de instapdieselmotor voor een
verrassende kenn ismaking
S^ïendaTtS B
~g, ook niet als de vijfdeurs
rdt gekozen.
de Laguna Estate en typisch
onderstel is behoorlijk
send bij 's lands naam. Overhellen in
bochten is er niet bij, terwijl oneffenhe
den goed worden verwerkt. Bovendien is
de geluidsisolatie een compliment waard,
past bij de rol van topmodel die de Laguna
van de Vel Satis heeft overgenomen.
De vernieuwde Laguna 1.5 d.Ci is er vanaf
28.490 euro als hatchback Expression. De
Estate begint bij 29.690 euro en komt in
meer complete Dynamique uitgave op
I euro. Benzinerijden kan vanaf
i euro.
Als men het over één ding bij de Renault
Laguna eens is, is het wel het fraaie interi
eur. Niet alleen door de zachte materialen
en een prachtige afwerking, maar Gvr.
door de enorme rust die er binné-:“
heerst. Renault
De huidige Laguna staat beperkt weten
aarheid juist'hoog in de feit dat het niw
kan zich meten met Duitse basiskleuren z::~
j. -netjes opgevrolij^
facel'h voegt Renault een aan- accenten. De lichtgrijze stoelt
«Lelijkere snuit aan het model toe. in Nederland niet verkrijgbaar,
AREND UTO
Optisch is dat knap gedaan, want in
feite heeft de auto alleen een nieuwe
bumper gekregen. De nieuwe vlakverde
ling maakt de auto breder en datzelfde
\_bben de koplampen waarin een
soort van wenkbrauwen zijn gemaakt.
De donkere achterlichten en het derde
remlicht, oorspronkelijk afkomstig van de
GT-versie, zijn gebleven. De 4,80 meter
lange Estate is in Nederland verreweg
het meest populair. De auto ziet er lang
gerekt en elegant uit en kan een paar
stevige wielen goed hebben. De zwarte 18
inch exemplaren onder dit testexemplaar
behoren overigens normaal gespróken tot
de GT-uitvoering die niet met deze motor
te combineren is.
Vooral in het zakelijk segment zijn auto-
febrikanten hard bezig hun modellen niet uumpei ye
alleen aantrekkelijk vorm te geven en rijk ling maakt
Ult te rusten, er wordt ook goed gekeken effect hebt
Mar het brandstofverbruik. Renault heeft
daarvoor het Eco2 label in het leven
geroepen. Dat wordt niet alleen gebruik
°P auto's met een lage C02-uitstoot,
maar staat tegelijk ook voor de milieuzorg
1,1 de fabrieken.
*«rouwbaarheid
Laguna stamt uit 2007 en we pra-
®1 nu over de derde generatie. Waar
eerste een prima huis-tuin-en-keuken
Mo was, trok de tweede versie aanzien-
"|L meer aandacht. Niet alleen door zijn
opvallende vormgeving, maar ook door
reit dat het de eerste auto was met
W sterren voor botsveiligheid. Rijders van
Oat type Laguna werden in de beginjaren
to door elektronicaproblemen getreiterd,
Dat net imago van het model er flink
onder de lijden had. En dat maak je niet
omaar goed. De huidige Laguna staat
statistiek°UWbk^rheid Juist hot>9 in de
Dynamique uitvoering waar we hierover
praten heeft keurig een met leer bekleed
stuurwiel, een traditioneel maar tegelijk
zeer goed afleesbaar instrumentarium,
de bekende op de stuurkolom bedienbare
audio-installatie en uiteraard een TomTom
navigatiesysteem dat volledig is geïnte
greerd. De stoelen zijn prima instelbaar
en ondersteunen ook op langere ritten
volop. De rugleuning is voldoende hoog
en breed om de schouders op te vangen
en de hoofdsteunen kunnen flink in de
hoogte. Achterin biedt de Laguna een
goede ruimte aan twee tot eventueel
drie volwassenen. Aan het bagagevolume
komt men niet snel te kort. Achter de
rugleuning en onder de rolhoes is 508
liter beschikbaar. Het neerklappen van de
bank gaat kinderlijk eenvoudig door per
bankhelft op een knop te drukken. Dat
kan ook op afstand in de bagageruimte.
De opgerolde bagageafdekking past net
jes onder de vloer, zodat de volledig 1.593
liter beschikbaar zijn voor bagage.
Topmodel
De basis dieselmotor in de Laguna is de
binnen een groot deel van het Renault-
programma toegepaste 1,5 liter dCi. Deze procent bijtelling, i
levert 110 pk en is uiteraard voorzien hatchback wordt c
van een roetfilter. Prettig is het koppel Qua comfort is cU i
van 240 Nm bij 1.750 tr/min. De Estate Franse auto. Het onderstel is behoorlijk
is met 1.285 kg geen zwaargewicht en dynamisch, maar het veergedrag is pas-
daarom krijgt de kleine diesel volop de send bij 's lands naam. Overhellen in
gelegenheid voldoende te presteren. In -
12,1 seconden passeert de snelheidsnaald
de 100 km/u en de auto heeft een top van
187 km/u. Soepel schakel je door de zes
beschikbare versnellingen. Wie bovendien
de aanwijzingen van de schakelindicator
volgt, zal merken dat zuinig rijden geen
opgave is. De Laguna komt in de praktijk
royaal verder dan 17 kilometer op een
liter. Toch voldoet de auto op dit moment 30.890
(nog) niet aan de emissienorm voor 20 27.890i