Ford Focus 5 uc jrimi cvji icrai L 41” r WRM Europese stijl klaar voor de wereld F itis ren Dikke achtcilinders in Mercedes CLS G- -|r - - ÏLBURGSE KOER» I I t1 direct leverbaeir. Voorzien van de 408 km/u bereikt. Hiervooi ifg] i j*Jterke 4,6 liter V8 biturbo kost de euro uit de portemc 500102.900 euro. Het volgens de worden. Optioneel is e officiële methode gemeten brandstof- Pack te verkrijgen wae van de Ven Renault Laguna Estate 1.5 dCi Aan de dikste variante Mercedes CIS hang. Prijskaartje. Beide ach direct leverbaar. Voor BMW 6-serie coupé i bestelling en I jlaats van lm i voor u im naar het 1 tof kozijnen. Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 22 nr 11 Donderdag 17 maart 2011 Oplage 111.600 I een L=.-_. ese modellen van gefacelifte Mon- Ford met vertrou- rkoopresultaten in EianèVn'b Vessem 0497-591766 11 autogroep Oisterwijk 013-5282680 f v 66,1 duidelijk andere missie zet Ford de derde generatie Focus op de markt. Het model moet niet alleen de Europese klant zien te overtuigen, maar wordt ingezet als wereldauto. En dan is het al snel de vraag of een automerk meteen model voor iedereen kan voldoen aan de specifieke wensen en eisen uitéén bepaald werelddeel. Oirschot 0499-571350 >mr kunststof kozij»1 za 9:30-16$ Waalwijk 0416-568686 De nieuwe bodemgroep van de Focus moet natuurlijk geschikt zijn om in de hele wereld te worden ingezet. Maar door diverse op- hangrubbers en bijvoorbeeld schokdempers te wijzigingen kan zelfs iedere motorvari ant zijn eigen karakter krijgen. Toch komt de Focus iets comfortabeler over dan zijn voorganger, maar tegelijk ook net een tik keltje minder scherp. Dat zal de gemiddelde berijder totaal niet opvallen. Maar wie nou juist weer een stap verder in de richting van de absolute perfectie verwachte, die wordt -:.x he|emaa| op z'n wenken bediend, „/erigens is er wel degelijk verschil tussen de ene en andere uitvoering en Ford levert natuurlijk wielen in verschillende formaten, zodat het eindresultaat een optelsom is van :±“d:dijke keuzes. Mat geldt ook voor de prijs die uiteindelijk "p de offerte van de dealer verschijnt. Ford begint de vijfdeurs Focus bij 19.745 euro voor de 105 pk 1.6 Ambiente. De 125 pk versie start als Trend bij 21.995 euro en or de 150 pk Ecoboost moet minimaal x.j.495 euro op tafel komen. Het dieselpro- gramma start bij 23.245 euro. De optielijst vermeldt tal van moderne voorzieningen 1dl leest en ook kijkt of de bestuurder wel binnen de lijnen op de weg blijft. Tevens kent Ford in de Focus een radar die de af- tot de voorganger en stilstaande ob- ,„.an meet en onder de 30 km/u gericht remingrepen uitvoert. Maar ook bij hogere snelheden treedt een soortgelijk systeem in werking. Verder kan de auto zichzelf in parkeren, regelt zelf de verlichtingssterkte, houdt de cruise control een constante af- i ieeft een stand tot de voorganger en wordt de berij- m op te hou- der geadviseerd bij vermoeidheid te stop- i waar het om pen voor een kopje koffie. Gelukkig vraagt onderstelaf- Ford voor deze voorzieningen niet meteen jfe hOOfdptijS. officiële methode gemeten brandslUi- terbruik blijft met 9 liter/100 km zeer omnen de perken, dat kan toch niet al- temaal aani de start/stop automaat lig- 9®n. Wie dit geweld nog niet voldoen- En die vraag kan meteen positief worden beantwoord. De auto wordt niet alleen in de hele wereld aangeboden, de productie vindt ook op meerdere plekken plaats. En zo kan de Europese Ford Focus worden af gestemd op de Europese automobilist. Krachtig De Focus is een van de belangrijkste model len voor Ford. Bovendien dient het model als basis voor nog meer carrosserieversir' zoals de nieuwe C-MAX. Ford start met d. vijfdeurs hatchback en de vierdeurs sedan. De laatste speelt in ons land een weinig betekenende rol. De grootste belangstel ling gaat uit naar de Wagon die op de AutoRAI debuteert en omstreeks juni zal worden uitgeleverd. Zes op de tien kopers gaat voor deze carrosserievariant. Waar wereldauto's altijd wat 'laf' zijn vormgegeven, bekent Ford met de nieuwe Focus beslist kleur. Als hatchback heeft de auto een krachtig voorkomen met sterke lijnen en dominerende vormen zoals bij voorbeeld van de achterlichten en de voor bumper. De vanaf de B-stijl sterk aflopende die met 525 pk in 4,4 seconden de 100 bereikt. Hiervoor moet 148.200 nonnee getoverd .j een Performance rack te verkrijgen waarbij een hogere turbodruk zorgt voor 557 pk en vooral een niet bij 250 km/u begrensde top snelheid. De auto haalt namelijk pro bleemloos 300 km/u. rig mid motor diesels die gensvariante cus op liter met van ardre- en 125 pk w niet graag proever 150 pk versie de 100 km/u u. Cijfers die nde vermo- net niet he iden. De 1,6 Overigens irboven c chikbaar ;nelle machine ,2 seconden n '♦-ivan 210 n en garant s. Wie gaat fractioneel voor lat zelfs de 23.4 :ig zijn, lijkt het voordeverc- .rr_.. haast oneindig, sneller uit. En Dus is vaak het instructieboekje nodig om snelste r precies te weten waar alles voor dient. De voor 20 procent bijtelling. vermeldt tal van moderne voorzieningen Focus heeft hetzelfde kleine beeldscherm Dieselrijders krijgen de beschikking over de zoals een camera die de verkeersborden bovenaan de console als de C-MAX, maar 1,6 liter TDCi met 95 en 115 pk en de 2,0 leest en ook kijkt of de bestuurder wel omdat het in de Focus dichterbij de be- liter TDCi die aan 140 of zelfs1- L!-J" ,SJ-J-L‘“" stuurder is geplaatst, is de afleesbaarheid Verder is er een Econetic ver vanzelf beter. reiding waar- De zitpositie en ruimteaanbod voor stekt terin daklijn werkt het gevoel van een coupé in de ontwi de hand. De Focus lijkt bovenal een logisch de bank vervolg op andere Europes-- het merk zoals de recent - deo. Wat dat betreft kan F wen uitkijken naar de verk. _r ons werelddeel. De Focus-rijder krijgt de beschikking over i bagagevolume dat varieert van 363 1.148 liter en daarmee nestelt Ford zich liet segment, gramma is in feite opge- e benzinemotoren en twee r in verschillende ve Beeldscherm t Omdat Ford de laatste tijd een behoorlijk Het uitsproken design loslaat op haar interieurs, bou\ vormt de Focus geen echte verrassing meer. Wie wel eens een blik geworpen heeft in de nieuwe C-MAX zal zien dat de Focus vergelijkbare wijze is ingericht uiteraard kening houdend met een afwijkende positi onering vanwege een lagere plaatsing van de stoelen. Ook qua materiaalgebruik komt de Focus met zijn broers overeen. Ford kiest er bewust voor de nieuwe middenklasser met een veelheid aan elektronische voor zieningen uit te rusten (veelal optie). Maar als al deze zaken aanwezig zijn, u*x aantal bedieningsknoppen haast oneindig. Dus is vaak het instructieboekje nodig om precies te weten waar alles voor dient. De heeft hetzelfde kleine beeldscherm .,„r....iing kan met 105 =n gekozen. Daarboven de t turbo die beschi pk. Natuurlijk liet andezesne" in 8,2 cd een top va inder vlot zijn Focus geplaatst, is de afleesbaarheid het iorin zijn uit- JF' skend. Ach- 'i lijkt het - ntwerpers goed hun best gedaan en de bank zo geplaatst dat ruimte en design prima samengaan. 20 procent De p--"J— ._a_x j. L_._l.su.,- een - tot 1.148 liter en daarr,,cc UIU t.«.u keurig middenin het segment. ":t motorenprograr „juwd rond twee F diesels die weer "“nsvarianten worden aangebodt r -ariabele kleptiming kar r.. worden - Ecoboost met t 150 en 182 pk. Natuurlijk liet Ford ons de afzonderlijk an nrnm,en aan deze snelle machine. De Dat geldt ook r.. versie sprint in 8,2 seconden naar op de offerte van c 4nn km/u en heeft een top van 210 km/ begint de vijfdeur _.r_.s die bijzond?" z”? - staan voor sportieve prestaties. Wie gaat versie met 182 pk komt fractioneel uit. En het aardige is dat zelfs de nieuwe Focus in aanmerking komt t bijtelling. i of zelfs 163 pk komt. srsie in voorbe- van Ford nog niet stand wil vertellen hoe jecten U» laag de CO2-uit- stoot zal zijn. Optielijst Ford heeft naam op den v— de stemming gaat. de vindt, met een

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 33