Ford Focus
5
uc jrimi cvji icrai
L
41”
r
WRM
Europese stijl klaar voor de wereld
F
itis
ren
Dikke achtcilinders in
Mercedes CLS
G-
-|r - -
ÏLBURGSE KOER» I
I
t1 direct leverbaeir. Voorzien van de 408 km/u bereikt. Hiervooi
ifg] i j*Jterke 4,6 liter V8 biturbo kost de euro uit de portemc
500102.900 euro. Het volgens de worden. Optioneel is e
officiële methode gemeten brandstof- Pack te verkrijgen wae
van de Ven
Renault Laguna
Estate 1.5 dCi
Aan de dikste variante
Mercedes CIS hang.
Prijskaartje. Beide ach
direct leverbaar. Voor
BMW
6-serie coupé
i bestelling en I
jlaats van lm
i voor u
im naar het 1
tof kozijnen.
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 22 nr 11 Donderdag 17 maart 2011 Oplage 111.600
I een L=.-_.
ese modellen van
gefacelifte Mon-
Ford met vertrou-
rkoopresultaten in
EianèVn'b
Vessem
0497-591766
11
autogroep
Oisterwijk
013-5282680
f
v 66,1 duidelijk andere missie zet Ford de derde generatie Focus op de
markt. Het model moet niet alleen de Europese klant zien te overtuigen, maar
wordt ingezet als wereldauto. En dan is het al snel de vraag of een automerk
meteen model voor iedereen kan voldoen aan de specifieke wensen en eisen
uitéén bepaald werelddeel.
Oirschot
0499-571350
>mr
kunststof kozij»1
za 9:30-16$
Waalwijk
0416-568686
De nieuwe bodemgroep van de Focus moet
natuurlijk geschikt zijn om in de hele wereld
te worden ingezet. Maar door diverse op-
hangrubbers en bijvoorbeeld schokdempers
te wijzigingen kan zelfs iedere motorvari
ant zijn eigen karakter krijgen. Toch komt
de Focus iets comfortabeler over dan zijn
voorganger, maar tegelijk ook net een tik
keltje minder scherp. Dat zal de gemiddelde
berijder totaal niet opvallen. Maar wie nou
juist weer een stap verder in de richting van
de absolute perfectie verwachte, die wordt
-:.x he|emaa| op z'n wenken bediend,
„/erigens is er wel degelijk verschil tussen
de ene en andere uitvoering en Ford levert
natuurlijk wielen in verschillende formaten,
zodat het eindresultaat een optelsom is van
:±“d:dijke keuzes.
Mat geldt ook voor de prijs die uiteindelijk
"p de offerte van de dealer verschijnt. Ford
begint de vijfdeurs Focus bij 19.745 euro
voor de 105 pk 1.6 Ambiente. De 125 pk
versie start als Trend bij 21.995 euro en
or de 150 pk Ecoboost moet minimaal
x.j.495 euro op tafel komen. Het dieselpro-
gramma start bij 23.245 euro. De optielijst
vermeldt tal van moderne voorzieningen
1dl
leest en ook kijkt of de bestuurder wel
binnen de lijnen op de weg blijft. Tevens
kent Ford in de Focus een radar die de af-
tot de voorganger en stilstaande ob-
,„.an meet en onder de 30 km/u gericht
remingrepen uitvoert. Maar ook bij hogere
snelheden treedt een soortgelijk systeem
in werking. Verder kan de auto zichzelf in
parkeren, regelt zelf de verlichtingssterkte,
houdt de cruise control een constante af-
i ieeft een stand tot de voorganger en wordt de berij-
m op te hou- der geadviseerd bij vermoeidheid te stop-
i waar het om pen voor een kopje koffie. Gelukkig vraagt
onderstelaf- Ford voor deze voorzieningen niet meteen
jfe hOOfdptijS.
officiële methode gemeten brandslUi-
terbruik blijft met 9 liter/100 km zeer
omnen de perken, dat kan toch niet al-
temaal aani de start/stop automaat lig-
9®n. Wie dit geweld nog niet voldoen-
En die vraag kan meteen positief worden
beantwoord. De auto wordt niet alleen in
de hele wereld aangeboden, de productie
vindt ook op meerdere plekken plaats. En
zo kan de Europese Ford Focus worden af
gestemd op de Europese automobilist.
Krachtig
De Focus is een van de belangrijkste model
len voor Ford. Bovendien dient het model
als basis voor nog meer carrosserieversir'
zoals de nieuwe C-MAX. Ford start met d.
vijfdeurs hatchback en de vierdeurs sedan.
De laatste speelt in ons land een weinig
betekenende rol. De grootste belangstel
ling gaat uit naar de Wagon die op de
AutoRAI debuteert en omstreeks juni zal
worden uitgeleverd. Zes op de tien kopers
gaat voor deze carrosserievariant.
Waar wereldauto's altijd wat 'laf' zijn
vormgegeven, bekent Ford met de nieuwe
Focus beslist kleur. Als hatchback heeft de
auto een krachtig voorkomen met sterke
lijnen en dominerende vormen zoals bij
voorbeeld van de achterlichten en de voor
bumper. De vanaf de B-stijl sterk aflopende
die met 525 pk in 4,4 seconden de 100
bereikt. Hiervoor moet 148.200
nonnee getoverd
.j een Performance
rack te verkrijgen waarbij een hogere
turbodruk zorgt voor 557 pk en vooral
een niet bij 250 km/u begrensde top
snelheid. De auto haalt namelijk pro
bleemloos 300 km/u.
rig mid
motor
diesels die
gensvariante
cus op liter met van
ardre- en 125 pk w
niet
graag proever
150 pk versie
de 100 km/u
u. Cijfers die
nde vermo- net niet he
iden. De 1,6 Overigens
irboven c
chikbaar
;nelle machine
,2 seconden n
'♦-ivan 210
n en garant
s. Wie gaat
fractioneel voor
lat zelfs de 23.4
:ig zijn, lijkt het voordeverc-
.rr_.. haast oneindig, sneller uit. En
Dus is vaak het instructieboekje nodig om snelste r
precies te weten waar alles voor dient. De voor 20 procent bijtelling. vermeldt tal van moderne voorzieningen
Focus heeft hetzelfde kleine beeldscherm Dieselrijders krijgen de beschikking over de zoals een camera die de verkeersborden
bovenaan de console als de C-MAX, maar 1,6 liter TDCi met 95 en 115 pk en de 2,0 leest en ook kijkt of de bestuurder wel
omdat het in de Focus dichterbij de be- liter TDCi die aan 140 of zelfs1- L!-J" ,SJ-J-L‘“"
stuurder is geplaatst, is de afleesbaarheid Verder is er een Econetic ver
vanzelf beter. reiding waar-
De zitpositie en
ruimteaanbod
voor
stekt
terin
daklijn werkt het gevoel van een coupé in de ontwi
de hand. De Focus lijkt bovenal een logisch de bank
vervolg op andere Europes--
het merk zoals de recent -
deo. Wat dat betreft kan F
wen uitkijken naar de verk. _r
ons werelddeel. De Focus-rijder krijgt de beschikking over
i bagagevolume dat varieert van 363
1.148 liter en daarmee nestelt Ford zich
liet segment,
gramma is in feite opge-
e benzinemotoren en twee
r in verschillende ve
Beeldscherm t
Omdat Ford de laatste tijd een behoorlijk Het
uitsproken design loslaat op haar interieurs, bou\
vormt de Focus geen echte verrassing meer.
Wie wel eens een blik geworpen heeft in
de nieuwe C-MAX zal zien dat de Focus
vergelijkbare wijze is ingericht uiteraard
kening houdend met een afwijkende positi
onering vanwege een lagere plaatsing van
de stoelen. Ook qua materiaalgebruik komt
de Focus met zijn broers overeen. Ford kiest
er bewust voor de nieuwe middenklasser
met een veelheid aan elektronische voor
zieningen uit te rusten (veelal optie). Maar
als al deze zaken aanwezig zijn, u*x
aantal bedieningsknoppen haast oneindig.
Dus is vaak het instructieboekje nodig om
precies te weten waar alles voor dient. De
heeft hetzelfde kleine beeldscherm
.,„r....iing kan met 105
=n gekozen. Daarboven de
t turbo die beschi
pk. Natuurlijk liet
andezesne"
in 8,2
cd een top va
inder vlot zijn
Focus
geplaatst, is de afleesbaarheid
het
iorin zijn uit- JF'
skend. Ach-
'i lijkt het
- ntwerpers goed hun best gedaan en
de bank zo geplaatst dat ruimte en design
prima samengaan.
20 procent
De p--"J— ._a_x j. L_._l.su.,-
een -
tot 1.148 liter en daarr,,cc UIU t.«.u
keurig middenin het segment.
":t motorenprograr
„juwd rond twee F
diesels die weer
"“nsvarianten worden aangebodt
r -ariabele kleptiming kar
r.. worden -
Ecoboost met t
150 en 182 pk. Natuurlijk liet Ford ons de afzonderlijk
an nrnm,en aan deze snelle machine. De Dat geldt ook
r.. versie sprint in 8,2 seconden naar op de offerte van c
4nn km/u en heeft een top van 210 km/ begint de vijfdeur
_.r_.s die bijzond?" z”? -
staan voor sportieve prestaties. Wie gaat
versie met 182 pk komt fractioneel
uit. En het aardige is dat zelfs de
nieuwe Focus in aanmerking komt
t bijtelling.
i of zelfs 163 pk komt.
srsie in voorbe-
van Ford nog niet stand
wil vertellen hoe jecten
U» laag de CO2-uit-
stoot zal zijn.
Optielijst
Ford heeft
naam op
den v—
de
stemming gaat.
de vindt,
met een