Ie s X Autotest SsangYong Korando w 4- BBW ART 2011 PAGIS DE AUTOMAAT DONDERDAG 10 MAART 2011 PAGINA 3 Technische gegevens: Onverwachte terugkeer? Merk en type: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: Verbruik: CO2-uitstoot: Prijs: tastractieboekje i90,-’ j een e kon lichtmetaal - te keuze I ooit meer i tonden we ons niet voorstellen dat automerken zouden verdwijnen, r de afgelopen tijd fijn we er bijna gewend aan geraakt Van sommige It geroepen dat ze weer terugkomen, maar meestal is dat grootspraak, re bij SsangYong, want dat is met een nieuwe etgenaar weer helemaal En dat zeis met een compleet nieuwe Korando. SsangYong Korando Sapphire 4WD 149kW/175pk bij 4.000 tr/min 360 Nm bij 2.000 - 3.000 tr/min stadscyclus 7,9 liter/100 km buitenwegcydus 5,5 liter/100 km gecombineerd 6,4 liter/100 km 169g/km 38.170 euro 5n5Xa2OO6™ allic •TILBURGSE KOERIER - De wielophanging is rondom onafhanke lijk en bij een wielbasis van 2,65 meter lengte 4,41 Omtr, breedte 1,830 mtr 1.727 kg Aanhanggewicht: 2.000 kg (geremd) topsnelheid 179km/u begonnen met de meest krachtige diesel, terwijl er een minder vermogende variant aan zit te komen en ook een benzinemo tor op de planning staat. nieuwe eigenaar is het Indiase nmdra Mahindra, een belangrijke *r op de Aziatische markt die onder Kenm vrachtwagens maakt en met Renault detail: i samenwerking heeft. SsangYong biedt >r Mahindra expansiemogelijkheden en ■kwam dan ook goed uit dat er nog t zo lang geleden een in Italië ontwor- i crossover als concept was getoond, direct kon worden uitgewerkt tot pro efmodel. En zo ontstond de nieuwe rando, waarvan alleen de naam bekend de mogelijkheden verder uit te breiden. Motorisch is er op dit moment zoals gezegd nog maar één mogelijkheid. Dat betreft een 2 liter diesel met een fors vermogen van 175 pk. Heel in de verte is deze motor nog afgeleid van de diesel die SsangYong voorheen in de Kyron toe paste. De ontwikkeling heeft in Oostenrijk plaatsgevonden. Naast een aardig ver mogen weet de diesel met 360 Nm ook een lekker koppel neer te zetten. Dat is goed voelbaar vanaf het moment dat wordt weggereden. De motor is met een bij de les en trekt als een lier. De handgeschakelde zesbak laat zich prettig bedienen. SsangYong claimt een beschei den brandstofverbruik van ongeveer 1 op 15, maar dat is in de praktijk niet te halen. Realistischer is Top 11 of net daar boven en dat is jammer. SsangYong heeft bijvoorbeeld geen zaken als een start/stop systeem of een schakelindicator om het verbruik verder terug te dringen. en dat de stoelen met een dunne leersoort zijn bekleed, zoals de meeste Koreaanse auto's met een dergelijke uitrusting. Dat het dashboard strak van vorm is, dat is bij een SUV helemaal niet erg, het sluit aan bij het wat stoere karakter. moet dat voor voldoende comfort zor gen. Toch gedraagt de Korando zich op drempels en andere oneffenheden behoorlijk stug, waarbij we erg moe ten denken aan echte terreinwagens. Maar ondanks de aanwezigheid van de optionele vierwielaandrijving moet dat voor het veercomfort geen verschil maken. Overigens zullen liefhebbers van dit type voertuig deze afstemming van vering en demping geen probleem vinden. Fijn is dat de SsangYong een aanhanger mag trékken van 2.000 kg. De nieuwe Korando begint op dit moment bij 30.990 euro voor de die sel in Crystal uitrustingsvariant. De minder vermogende diesel zal lager uitkomen en dat geldt nog veel sterker voor de aangekondigde benzinemotor. Wie gaat voor de Sapphire, die krijgt meteen de duurste uitrustingsvari ant die 34.490 euro moet opleveren. Vierwielaandrijving kost in deze versie 3.680 euro extra en een automaat vergt een extra uitgave ruim 9.000 euro deels veroorzaakt door de stevige CO2-straf die op deze uitvoering wordt geheven. feste instantie lijkt het model •Jje moeilijk te plaatsen, maar fhjk zal de nieuweling in dezelfde moeten vissen als andere Koreaanse dellen zoals de Hyundai ix35 en Kia ’dage Op dit moment gaat dat nog volledig op omdat SsangYong is Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1.998 cc Ondanks zijn niet overdreven lengte biedt de Korando voldoende zitruimte voor vier volwassenen, die netjes rechtop zitten en ook aan hoofdruimte niet te kort komen. De stoelen bieden een redelijk ondersteunde zit. Ondanks dat diverse bedieningsknoppen her en der over het dashboard zijn verdeeld, is de functie door de heldere symbolen direct duidelijk, zodat de Korando zonder het instructie boekje te raadplegen meteen kan worden gereden. Auto's in dit segment bieden doorgaans een bagagevolume dat zich kan meten met een stationwagon. Ook de Korando sluit op die regel aan met minimaal 486 liter en in het maximale geval 1.312 liter. Uiteraard kan de achterbank in twee ongelijke delen worden neergeklapt om ’dat de vorige SsangYong importeur derdeel uitmaakte van Kroymans en wel tegelijk de fabriek in Korea dicht 9. leek het merk ten doden opgeschre- Vreemd, want die vorige eigenaar s een Chinese fabrikant die juist zo expansie gaat. fductwmode: De vormgeving spreekt beslist aan. Ondanks dat de auto slechts 4,41 meter lang is, komt het model veel groter over. Vanaf de relatief hoge neus loopt de taillelijn naar achteren nog verder op. Ysnmerkend is de brede C-stijl. Aardige details vormen de mistlampen in de voor bumper, de bescheiden chroomaccenten, keurige dakrails, spiegels met geïntegreer de richtingaanwijzers, kunststof spatbord- randen en een dubbele chromen uitlaat. De meest complete Sapphire uitvoering staat bovendien nog eens op 18 inch lichtmetaal en daarmee is de uitstraling compleet. Sterker nog, het is de meest Europees vormgegeven SsangYong een die aan de buitenkant nauwelijks i uit- Aziatische trekjes heeft. Het interieur is correct van inrichting. Het ziet er allemaal goed uit, maar de vorm geving heeft geen spannende elementen. Ook is het jammer dat de kunststofkwali- teit niet helemaal van Europees niveau is 69 Onder de rnotm^E rel met twee idigheden nogM| eund. De autohiBE Is productiemod^K isidie in aanmertijS;

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 27