Ie
s
X
Autotest
SsangYong Korando
w
4-
BBW
ART 2011 PAGIS
DE AUTOMAAT DONDERDAG 10 MAART 2011 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Onverwachte terugkeer?
Merk en type:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
Verbruik:
CO2-uitstoot:
Prijs:
tastractieboekje
i90,-’ j
een
e kon
lichtmetaal
-
te
keuze
I ooit
meer
i tonden we ons niet voorstellen dat automerken zouden verdwijnen,
r de afgelopen tijd fijn we er bijna gewend aan geraakt Van sommige
It geroepen dat ze weer terugkomen, maar meestal is dat grootspraak,
re bij SsangYong, want dat is met een nieuwe etgenaar weer helemaal
En dat zeis met een compleet nieuwe Korando.
SsangYong
Korando Sapphire
4WD
149kW/175pk
bij 4.000 tr/min
360 Nm bij 2.000
- 3.000 tr/min
stadscyclus
7,9 liter/100 km
buitenwegcydus
5,5 liter/100 km
gecombineerd
6,4 liter/100 km
169g/km
38.170 euro
5n5Xa2OO6™
allic
•TILBURGSE KOERIER -
De wielophanging is rondom onafhanke
lijk en bij een wielbasis van 2,65 meter
lengte 4,41 Omtr,
breedte 1,830 mtr
1.727 kg
Aanhanggewicht: 2.000 kg (geremd)
topsnelheid
179km/u
begonnen met de meest krachtige diesel,
terwijl er een minder vermogende variant
aan zit te komen en ook een benzinemo
tor op de planning staat.
nieuwe eigenaar is het Indiase
nmdra Mahindra, een belangrijke
*r op de Aziatische markt die onder Kenm
vrachtwagens maakt en met Renault detail:
i samenwerking heeft. SsangYong biedt
>r Mahindra expansiemogelijkheden en
■kwam dan ook goed uit dat er nog
t zo lang geleden een in Italië ontwor-
i crossover als concept was getoond,
direct kon worden uitgewerkt tot pro
efmodel. En zo ontstond de nieuwe
rando, waarvan alleen de naam bekend
de mogelijkheden verder uit te breiden.
Motorisch is er op dit moment zoals
gezegd nog maar één mogelijkheid. Dat
betreft een 2 liter diesel met een fors
vermogen van 175 pk. Heel in de verte
is deze motor nog afgeleid van de diesel
die SsangYong voorheen in de Kyron toe
paste. De ontwikkeling heeft in Oostenrijk
plaatsgevonden. Naast een aardig ver
mogen weet de diesel met 360 Nm ook
een lekker koppel neer te zetten. Dat is
goed voelbaar vanaf het moment dat
wordt weggereden. De motor is met
een bij de les en trekt als een lier. De
handgeschakelde zesbak laat zich prettig
bedienen. SsangYong claimt een beschei
den brandstofverbruik van ongeveer 1
op 15, maar dat is in de praktijk niet te
halen. Realistischer is Top 11 of net daar
boven en dat is jammer. SsangYong heeft
bijvoorbeeld geen zaken als een start/stop
systeem of een schakelindicator om het
verbruik verder terug te dringen.
en dat de stoelen met een dunne leersoort
zijn bekleed, zoals de meeste Koreaanse
auto's met een dergelijke uitrusting. Dat
het dashboard strak van vorm is, dat is bij
een SUV helemaal niet erg, het sluit aan
bij het wat stoere karakter.
moet dat voor voldoende comfort zor
gen. Toch gedraagt de Korando zich
op drempels en andere oneffenheden
behoorlijk stug, waarbij we erg moe
ten denken aan echte terreinwagens.
Maar ondanks de aanwezigheid van
de optionele vierwielaandrijving moet
dat voor het veercomfort geen verschil
maken. Overigens zullen liefhebbers
van dit type voertuig deze afstemming
van vering en demping geen probleem
vinden. Fijn is dat de SsangYong een
aanhanger mag trékken van 2.000 kg.
De nieuwe Korando begint op dit
moment bij 30.990 euro voor de die
sel in Crystal uitrustingsvariant. De
minder vermogende diesel zal lager
uitkomen en dat geldt nog veel sterker
voor de aangekondigde benzinemotor.
Wie gaat voor de Sapphire, die krijgt
meteen de duurste uitrustingsvari
ant die 34.490 euro moet opleveren.
Vierwielaandrijving kost in deze versie
3.680 euro extra en een automaat
vergt een extra uitgave ruim 9.000
euro deels veroorzaakt door de stevige
CO2-straf die op deze uitvoering wordt
geheven.
feste instantie lijkt het model
•Jje moeilijk te plaatsen, maar
fhjk zal de nieuweling in dezelfde
moeten vissen als andere Koreaanse
dellen zoals de Hyundai ix35 en Kia
’dage Op dit moment gaat dat nog
volledig op omdat SsangYong is
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.998 cc
Ondanks zijn niet overdreven lengte biedt
de Korando voldoende zitruimte voor vier
volwassenen, die netjes rechtop zitten
en ook aan hoofdruimte niet te kort
komen. De stoelen bieden een redelijk
ondersteunde zit. Ondanks dat diverse
bedieningsknoppen her en der over het
dashboard zijn verdeeld, is de functie
door de heldere symbolen direct duidelijk,
zodat de Korando zonder het instructie
boekje te raadplegen meteen kan worden
gereden.
Auto's in dit segment bieden doorgaans
een bagagevolume dat zich kan meten
met een stationwagon. Ook de Korando
sluit op die regel aan met minimaal 486
liter en in het maximale geval 1.312 liter.
Uiteraard kan de achterbank in twee
ongelijke delen worden neergeklapt om
’dat de vorige SsangYong importeur
derdeel uitmaakte van Kroymans en
wel tegelijk de fabriek in Korea dicht
9. leek het merk ten doden opgeschre-
Vreemd, want die vorige eigenaar
s een Chinese fabrikant die juist zo
expansie gaat.
fductwmode:
De vormgeving spreekt beslist aan.
Ondanks dat de auto slechts 4,41 meter
lang is, komt het model veel groter over.
Vanaf de relatief hoge neus loopt de
taillelijn naar achteren nog verder op.
Ysnmerkend is de brede C-stijl. Aardige
details vormen de mistlampen in de voor
bumper, de bescheiden chroomaccenten,
keurige dakrails, spiegels met geïntegreer
de richtingaanwijzers, kunststof spatbord-
randen en een dubbele chromen uitlaat.
De meest complete Sapphire uitvoering
staat bovendien nog eens op 18 inch
lichtmetaal en daarmee is de uitstraling
compleet. Sterker nog, het is de meest
Europees vormgegeven SsangYong
een die aan de buitenkant nauwelijks i
uit- Aziatische trekjes heeft.
Het interieur is correct van inrichting. Het
ziet er allemaal goed uit, maar de vorm
geving heeft geen spannende elementen.
Ook is het jammer dat de kunststofkwali-
teit niet helemaal van Europees niveau is
69
Onder de rnotm^E
rel met twee
idigheden nogM|
eund. De autohiBE
Is productiemod^K
isidie in aanmertijS;