5 5 Lexus CT2PO»^ ■O JN ten? liVJI I IOCI l 7 ek Prijs voor Mercedes C-klasse coupé SBBW LBURGSE SsangYong (Vervolg van vorige week Wennen Rocketman leerlen Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 22 •nr10» Donderdag 10 maart 2011 Oplage 111.600 Volop Ocean Race modellen AG RT 0 UUR Met de nieuwe CT2OOh stat Lexus meteen twee vliegen m één klap- Het premiummerk biedt een compact model aan in een zakelijk uiterst populaire klasse en taert dat model uitsluitend als hybride, zodat alle bekende voordelen van toepassing rijn. En het succes tekent rich nu al at ,,_.kant. Daar worden materie 3die de auto boven de midden klasse verheffen. En ook qua vormgeving sluit de CT200h prima bij zijn grotere broers aan. We menen in het ontwerp van Vertrouwde techniek vindt weg naar boven in Genève debuteerde bij Mercedes de coupéversie van de huidige C-klasse die overeen paar maanden in de showroom staat. Kort na de presentatie meldt de Nederlandse importeur al de vanafprijs voor het model. De basis C 180 begint vanaf 38.950 euro en daarvoor krijgt M auto een 156 pk sterke compressor motor die in negen seconden naar de eur heerst niet de rust die we kennen, maar toch zijn alle fur gevonden en duidelijk in hun h* Als de nieuwe CT ergens een groot com pliment voor verdient, dan zijn het wel de stoelen. Meteen vanaf de eerste seconde is de uitstekende ondersteuning te voe len en die waardering groeit naarmate je er langer mee rijdt. We vragen ons alleen af of bredere personen ook goed kunnen 3 zitten. Verstelmogelijkheden in diepte en spor- lengte zijn er meer dan voldoende en die het bepalen of er nog ruimte op de achterbank overblijft. Traploos De aandr'""- overgenomen voorde Lexus, draait de 1,8 I toeren. Deze I Nog voordat er iemand met de nieuwe CT200h bij de Lexus-dealer heeft kunnen rijden, heeft het merk in ons land al meer dan duizend exemplaren verkocht. Vrijstel ling van BPM en wegenbelasting alsmede 14 procent bijtelling blijken dus goed te werken, ook bij de doorgaans zakelijke ge bruikers die voor deze auto gaan. i-caUS direct aan boven ota. De instapversie kos vier opeenvolgende op naar 40.750 euro die nog maar weinig t taties zijn niet meer dan normaal met een top van 180 km/u en acceleratie naar 100 in 10,3 seconden. Maar eigenlijk mogen we daar ook niet over mopperen, wie kiest voor een hybride zou dat feitelijk moeten doen vanwege de milieuvriendelijkheid van het concept. Want de auto heeft een -?er lage CO2-uitstoot van 87 g/km (94 luurdere modellen). Dat staat 'ijk aan een gemiddeld brand en 1 op ruim 26 kilometer, sren we binnenkort graag in verwachtingen t stelt de teeft een saste vin- sewegin- i te hou- I zo stug smfort is uto spor- 'oftware Toyota heeft de laatste tien jaar een enor me ervaring opgebouwd met hybride voer tuigen, waarvan wij in Europa vooral de Prius kennen. Die ervaring wordt nu gekop peld aan de klasse die hoort bij Lexus. De compacte vijfdeurs komt in een segment met vooral Europese tegenstrevers zoals de BMW 1 -serie en Audi A3. Modellen die in Europa vooral met zuinige dieselmoto- SR ren worden gekozen. Het feit dat kopers in dit segment nu ook voor een hybride kun nen gaan, dat is helemaal nieuw. De vormgeving is op z‘n zachtst gezegd bijzonder, terwijl de uitstraling Ï.NL~[ sterk door de kleur wordt bepaald. Vooral het dashboard duidelijk trekjes te herken de manier waarop de achterruit optisch in nen van de BMW 1 -serie terwijl juist de de flanken wordt doorgetrokken is zeker middenconsole met de kleine pook voor wennen. Bij don- de automaatbediening en de joystick voor kere kleuren valt diverse andere functies typisch Lexus is. k dit minder op en Het navigatiescherm klapt keurig midden I die zullen dan ook uit het dashboard omhoog. In het interi- r vooral hier worden eur heerst niet de rust die we van de RX zeer lage CO2-U. I verkocht. In De- kennen, maar toch zijn alle functies snel g/km bij de duur: troit zagen eerder gevonden en duidelijk in hun bediening. in theorie gelijk a dit jaar een knal- Als de nieuwe CT ergens een groot com- stofverbruik van gele CT200h, niet pliment voor verdient, dan zijn het wel de maar dat prober direct een tint die stoelen. Meteen vanaf de eerste seconde de praktijk uit. in Europa aftrek is de uitstekende ondersteuning te voe- Een Lexus klant heeft hoge vindt. Voor een len en die waardering groeit naarmate je van het onderstel en op dat punt hatchback toont er langer mee rijdt. We vragen ons alleen CT200h zeker niet teleur. Lexus he de vijfdeurs be- af of bredere personen ook goed kunnen in dit segment nog nooit toegepa* hoorlijk laag en zitten. Verstelmogelijkheden in diepte en ding gebruikt om de carrosseriebe daardoor spor- lengte zijn er meer dan voldoende en die gen in bochten binnen de perken 1 tief. Ook het bepalen of er nog ruimte op de achterbank den zonder daarbij het onderstel relatief brede overblijft. te maken dat iedere vorm van cor front doet daar- verdwenen. En daarom rijdt de auto spor en duit in het zakje. Een toef- Traploos tief comfortabel. Verder kent de software LED dagrijverlichting en fraai verschillende rijmodi die onder meer de ampen zijn details die De aandrijflijn van de CT200h is in feite reactie op het gaspedaal bepalen en daar- dasser maken. overgenomen uit de Prius, maar speciaal aan gekoppeld het gemiddelde verbruik. De doorsnee bestuurder zal in korte tijd -or zichzelf kunnen bepalen wat hem of 100 km/u accelereert. De C 250 CGI haalt uit hetzelfde blok maar liefst 204 pk en heeft voor het sprintje slechts 7,2 tellen nodig. Verder bestaat het pro gramma uit de zescilinder C 350 CGI en twee diesels: C 220 CDI en C250 CDI, beiden met de 2,1 liter vierpitter. De prijzen van deze varianten zijn nog niet vrijgegeven. je chroom, LED dagrijv geïntegreerde mistlamf de auto tot een topklto drijflijn van de CT200h is in feite tomen uit de Prius, maar speciaal L:::us afgestemd. In het vooronder -1 8 liter benzinemotor rustig zijn voor zichzelf kunnen bepalen wat her levert een bescheiden vermo- haar het beste zint. Maar het echte Lexus-gevoel heerst vooral gen van 99 pk, maar krijgt uiteraard wan- Prijstechnisch sluit de nieuwe, compacte aan de binnenkant. Daar worden materia- neer nodig ondersteuning van een elek- Lexus direct aan boven de Prius van Toy- len ingezet die de auto boven de midden- tromotor. Hierdoor komt het opgetelde ota. De instapversie kost 28.950 euro. In -e verheffen. En ook qua vormgeving vermogen op een keurige 136 pk. De CVT vier opeenvolgende stappen loopt de prijs versnellingsbak stuurt de aandrijfkrachten op naar 40.750 euro voor de Luxury Line traploos door naar de voorwielen. De pres- die nog maar weinig te wensen over laat. Joystick

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 25