5
5
Lexus CT2PO»^
■O
JN
ten?
liVJI I IOCI l
7
ek
Prijs voor Mercedes
C-klasse coupé
SBBW
LBURGSE
SsangYong
(Vervolg van vorige week
Wennen
Rocketman
leerlen
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 22 •nr10» Donderdag 10 maart 2011 Oplage 111.600
Volop Ocean Race
modellen
AG
RT
0 UUR
Met de nieuwe CT2OOh stat Lexus
meteen twee vliegen m één klap-
Het premiummerk biedt een compact
model aan in een zakelijk uiterst
populaire klasse en taert dat model
uitsluitend als hybride, zodat alle
bekende voordelen van toepassing
rijn. En het succes tekent rich nu
al at
,,_.kant. Daar worden materie
3die de auto boven de midden
klasse verheffen. En ook qua vormgeving
sluit de CT200h prima bij zijn grotere
broers aan. We menen in het ontwerp van
Vertrouwde techniek vindt weg naar boven
in Genève debuteerde bij Mercedes de
coupéversie van de huidige C-klasse die
overeen paar maanden in de showroom
staat. Kort na de presentatie meldt de
Nederlandse importeur al de vanafprijs
voor het model. De basis C 180 begint
vanaf 38.950 euro en daarvoor krijgt
M auto een 156 pk sterke compressor
motor die in negen seconden naar de
eur heerst niet de rust die we
kennen, maar toch zijn alle fur
gevonden en duidelijk in hun h*
Als de nieuwe CT ergens een groot com
pliment voor verdient, dan zijn het wel de
stoelen. Meteen vanaf de eerste seconde
is de uitstekende ondersteuning te voe
len en die waardering groeit naarmate je
er langer mee rijdt. We vragen ons alleen
af of bredere personen ook goed kunnen
3 zitten. Verstelmogelijkheden in diepte en
spor- lengte zijn er meer dan voldoende en die
het bepalen of er nog ruimte op de achterbank
overblijft.
Traploos
De aandr'""-
overgenomen
voorde Lexus,
draait de 1,8 I
toeren. Deze I
Nog voordat er iemand met de nieuwe
CT200h bij de Lexus-dealer heeft kunnen
rijden, heeft het merk in ons land al meer
dan duizend exemplaren verkocht. Vrijstel
ling van BPM en wegenbelasting alsmede
14 procent bijtelling blijken dus goed te
werken, ook bij de doorgaans zakelijke ge
bruikers die voor deze auto gaan.
i-caUS direct aan boven
ota. De instapversie kos
vier opeenvolgende
op naar 40.750 euro
die nog maar weinig t
taties zijn niet meer dan normaal met een
top van 180 km/u en acceleratie naar 100
in 10,3 seconden. Maar eigenlijk mogen
we daar ook niet over mopperen, wie kiest
voor een hybride zou dat feitelijk moeten
doen vanwege de milieuvriendelijkheid
van het concept. Want de auto heeft een
-?er lage CO2-uitstoot van 87 g/km (94
luurdere modellen). Dat staat
'ijk aan een gemiddeld brand
en 1 op ruim 26 kilometer,
sren we binnenkort graag in
verwachtingen
t stelt de
teeft een
saste vin-
sewegin-
i te hou-
I zo stug
smfort is
uto spor-
'oftware
Toyota heeft de laatste tien jaar een enor
me ervaring opgebouwd met hybride voer
tuigen, waarvan wij in Europa vooral de
Prius kennen. Die ervaring wordt nu gekop
peld aan de klasse die hoort bij Lexus. De
compacte vijfdeurs komt in een segment
met vooral Europese tegenstrevers zoals
de BMW 1 -serie en Audi A3. Modellen die
in Europa vooral met zuinige dieselmoto- SR
ren worden gekozen. Het feit dat kopers in
dit segment nu ook voor een hybride kun
nen gaan, dat is helemaal nieuw.
De vormgeving is op z‘n zachtst gezegd
bijzonder, terwijl de uitstraling
Ï.NL~[
sterk door de kleur wordt bepaald. Vooral het dashboard duidelijk trekjes te herken
de manier waarop de achterruit optisch in nen van de BMW 1 -serie terwijl juist de
de flanken wordt doorgetrokken is zeker middenconsole met de kleine pook voor
wennen. Bij don- de automaatbediening en de joystick voor
kere kleuren valt diverse andere functies typisch Lexus is.
k dit minder op en Het navigatiescherm klapt keurig midden
I die zullen dan ook uit het dashboard omhoog. In het interi-
r vooral hier worden eur heerst niet de rust die we van de RX zeer lage CO2-U.
I verkocht. In De- kennen, maar toch zijn alle functies snel g/km bij de duur:
troit zagen eerder gevonden en duidelijk in hun bediening. in theorie gelijk a
dit jaar een knal- Als de nieuwe CT ergens een groot com- stofverbruik van
gele CT200h, niet pliment voor verdient, dan zijn het wel de maar dat prober
direct een tint die stoelen. Meteen vanaf de eerste seconde de praktijk uit.
in Europa aftrek is de uitstekende ondersteuning te voe- Een Lexus klant heeft hoge
vindt. Voor een len en die waardering groeit naarmate je van het onderstel en op dat punt
hatchback toont er langer mee rijdt. We vragen ons alleen CT200h zeker niet teleur. Lexus he
de vijfdeurs be- af of bredere personen ook goed kunnen in dit segment nog nooit toegepa*
hoorlijk laag en zitten. Verstelmogelijkheden in diepte en ding gebruikt om de carrosseriebe
daardoor spor- lengte zijn er meer dan voldoende en die gen in bochten binnen de perken 1
tief. Ook het bepalen of er nog ruimte op de achterbank den zonder daarbij het onderstel
relatief brede overblijft. te maken dat iedere vorm van cor
front doet daar- verdwenen. En daarom rijdt de auto spor
en duit in het zakje. Een toef- Traploos tief comfortabel. Verder kent de software
LED dagrijverlichting en fraai verschillende rijmodi die onder meer de
ampen zijn details die De aandrijflijn van de CT200h is in feite reactie op het gaspedaal bepalen en daar-
dasser maken. overgenomen uit de Prius, maar speciaal aan gekoppeld het gemiddelde verbruik.
De doorsnee bestuurder zal in korte tijd
-or zichzelf kunnen bepalen wat hem of
100 km/u accelereert. De C 250 CGI
haalt uit hetzelfde blok maar liefst 204
pk en heeft voor het sprintje slechts 7,2
tellen nodig. Verder bestaat het pro
gramma uit de zescilinder C 350 CGI en
twee diesels: C 220 CDI en C250 CDI,
beiden met de 2,1 liter vierpitter. De
prijzen van deze varianten zijn nog niet
vrijgegeven.
je chroom, LED dagrijv
geïntegreerde mistlamf
de auto tot een topklto
drijflijn van de CT200h is in feite
tomen uit de Prius, maar speciaal
L:::us afgestemd. In het vooronder
-1 8 liter benzinemotor rustig zijn voor zichzelf kunnen bepalen wat her
levert een bescheiden vermo- haar het beste zint.
Maar het echte Lexus-gevoel heerst vooral gen van 99 pk, maar krijgt uiteraard wan- Prijstechnisch sluit de nieuwe, compacte
aan de binnenkant. Daar worden materia- neer nodig ondersteuning van een elek- Lexus direct aan boven de Prius van Toy-
len ingezet die de auto boven de midden- tromotor. Hierdoor komt het opgetelde ota. De instapversie kost 28.950 euro. In
-e verheffen. En ook qua vormgeving vermogen op een keurige 136 pk. De CVT vier opeenvolgende stappen loopt de prijs
versnellingsbak stuurt de aandrijfkrachten op naar 40.750 euro voor de Luxury Line
traploos door naar de voorwielen. De pres- die nog maar weinig te wensen over laat.
Joystick