■Autotest Jaguar XJ V6 diesel JAGUAR DE AUTOMAAT DONDERDAG 3 MAART 2011 PAGINA 3 Technische i T automaat 146.837 km gegevens: Op gepaste toon o- Merk en type: Aantal cilinders: 6 in V-vorm Cilinderinhoud: 2.993 cc Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prefaties: acceleratie 0-100 in 6,4 sec. Verbruik: C02-uitstoot Prijs: 116.340 euro keuze Verlengd i oplevr vermc Digitale schermen to’s: Jaguar XJ 3.0 V6 Diesel Portfolio lengte 5,122 mtr, breedte 1,894 mtr Het Britse Jaguar maakt bijzondere auto's, luxueuze topmodellen die anders zijn dan welke concurrent dan ook. Mensen die bewust voor een Jaguar kie- zijn levensgenieters en daaraan verandert de nieuwe stijl van het merk niets. Op stap met de grote XJ in actuele gedaante. 1.796 kg topsnelheid 250 km/u stadscyclus 9,6 liter/100 km 202 kW/275 pk bij 4.000 tr/min 600 Nm bij 2.000 tr/min buitenwegcydus 5,6 liter/100 km gecombineerd 7,0 liter/100 km 184g/km (C-label) Minervum 71 1 8 4817 ZN Breda. Tel.: 076-5263800 www.bogaers-jaguar.nl s oogt mede torkap □rofiel hoog ...Jdak. i van de die tijd Uw regionaal Jaguar Centrum: BOGAERS JAGUAR BREDA B.V. IT 2011 •PAGINji ~PETILBURGSE KOERIER - grootheden. Er zijn vier uitrustingsvari- anten, onze Portfolio staat op de derde trede voor 1167.340 euro, terwijl vrijwel alle combinaties van motor en uitrusting ook in de verlengde carrosserie kunnen worden geleverd. De XJ LWB begint als Premium Luxury bij 113.300 euro met dieselmotor. Daarnaast is er ook een 5 liter V8 benzine en de V8 met supercharger. De duurste XJ is de verlengde XJ Supersport met V8 Supercharged die in totaal uitkomt op 194.990 euro. En maakt u zich geen zorgen, ook dan is er nog steeds een uit gebreide optielijst om uit te kiezen. nodig hebben om te wennen. Bovendien is de nieuwe XJ behoorlijk kleurgevoelig. Het achterste zijruitje wordt door een brede metalen rand omlijst, terwijl de D-stijlen naast de achterruit zwart gespoten zijn. Opmerkelijk dat het niet meespuiten in de carrosseriekleur zo beeldbepalend is. De dieselmotor is een bekende, het gaat om de gezamenlijke ontwikkeling van Ford met PSA die in meest recente vorm een 3 liter V6 biturbo oplevert. Deze komt moeiteloos aan een vermogen van 275 pk en weet een koppel neer te zetten van een meer dan comfortabele 600 Nm. De zestrapsautomaat zorgt voor zijdezacht schakelen en kent een sportstand om maximaal van de motorische kracht te Jls het over een Jaguar gaat, heb je ie neiging op een andere toon te gaan praten. Een Jaguar koop je niet omdat je veel geld te besteden hebt en 'zomaar' een vervoermiddel nodig hebt met luxe comfort. Nee, zelfs de Jaguar-eigenaar >P de achterbank heeft zijn auto met zorg gekozen en zou het liefst de chauffeur willen ontslaan. De revolutie van Jaguar gaat in het interi eur gewoon verder. Ja hoor, leer, hout en hoogpolig tapijt zijn weer aanwezig. Maar op het gebied van vormgeving gaat het merk nog een flinke stap verder dan met de XF. Wat meteen opvalt is de enorm hoge houten rand die over de vier portie ren loopt. De luidsprekers zijn er volledig in opgenomen. Het hout wordt door een smallere bies van hetzelfde materiaal over de volle breedte van het dashboard met elkaar verbonden me als enige onder breking de naam Jaguar in het midden. De ventilatieroosters met volop chroom zijn op zich al een designhoogstandje en uiteraard is ook bij de XJ gekozen voor de uit de middenconsole omhoog komende knop voor de bediening van de automaat. Elektronica en digitale schermen zijn alom aanwezig. Sterker nog, het volledige instrumentarium is een projectie. De chro men randen bestaan dus niet echt, maar toch geeft het geheel een aardig klassieke uitstraling. Gelukkig is er nog wel een kunnen genieten. Toch nodigt de stille, zoevende en comfortabele XJ daar niet direct toe uit. De grote wielen en lange wielbasis bevorderen het comfort zonder dat de auto is voorzien van luchtvering. Na 6.4 seconden wijst de teller de 100 km/ u aan en de topsnelheid is elektronisch begrensd bij 250 km/u. De motor is niet enorm dorstig en haalt gemakkelijk 1 op 11 of voor wie rustig rijdt nog beter. De dieselversie van de nieuwe Jaguar XJ is de meest betaalbare met een vanafprijs van 102.430 euro. En daarmee concur reert het Britse merk vooral met Duitse aguar had tot nu toe een zeer specifieke doelgroep, zeker met de XJ, de grootste uit de stal. Doorgaans heren tegen het einde hun succesvolle carrière die vallen •W leer, hout en hoogpolig tapijt gecom- xneerd met een relatief klassiek uiterlijk, ^nggerekt en laag, dat zijn immers dé raimerken van een XJ. Daaraan heeft ragnar niet eens zoveel veranderd, maar ra totale vormgeving is niet meer met ra vorige generaties te vergelijken. Er is nerar sprake van een revolutie dan een wolutie. Jaguar houdt vast aan aluminium "s belangrijkste materiaal waaruit de •nosserie wordt gemaakt. De neus a9 en indrukwekkend en doet r Mkzij de belijning van de motor wen aan de XF. Maar vanaf het pro oe auto helemaal eigen. Lang, hc sloten en met een optisch zwevend d 5 achterlichten volgen de randen ratborden. Allemaal elementen c 'echt' klokje boven het scherm middenin voor de uitgebreide instelling van audio, navigatie en het klimaat. Aan de afwerking van het meubilair ken nen we het oude, vertrouwde Jaguar. De piping is in een contrasterende tint uitgevoerd waarbij de koper volop keuze heeft. Ook zijn er diverse houtsoorten, zodat de uitstraling van het interieur op de eigen smaak kan worden aangepast. Jammer dat Jaguar een van haar oude eigenschappen behouden heeft en dat is dat de hoofdruimte op de achterbank niet overhoudt. Natuurlijk is er nog de verlengde versie, maar daarmee neemt de hoogte van de koets niet toe. e e

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 39