■Autotest
Jaguar XJ V6 diesel
JAGUAR
DE AUTOMAAT DONDERDAG 3 MAART 2011 PAGINA 3
Technische
i T automaat
146.837 km
gegevens:
Op gepaste toon
o-
Merk en type:
Aantal cilinders: 6 in V-vorm
Cilinderinhoud:
2.993 cc
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prefaties:
acceleratie 0-100
in 6,4 sec.
Verbruik:
C02-uitstoot
Prijs:
116.340 euro
keuze
Verlengd
i oplevr
vermc
Digitale schermen
to’s:
Jaguar XJ 3.0 V6
Diesel Portfolio
lengte 5,122 mtr,
breedte 1,894 mtr
Het Britse Jaguar maakt bijzondere auto's, luxueuze topmodellen die anders
zijn dan welke concurrent dan ook. Mensen die bewust voor een Jaguar kie-
zijn levensgenieters en daaraan verandert de nieuwe stijl van het merk
niets. Op stap met de grote XJ in actuele gedaante.
1.796 kg
topsnelheid
250 km/u
stadscyclus
9,6 liter/100 km
202 kW/275 pk
bij 4.000 tr/min
600 Nm bij
2.000 tr/min
buitenwegcydus
5,6 liter/100 km
gecombineerd
7,0 liter/100 km
184g/km
(C-label)
Minervum 71 1 8
4817 ZN Breda.
Tel.: 076-5263800
www.bogaers-jaguar.nl
s oogt
mede
torkap
□rofiel
hoog
...Jdak.
i van de
die tijd
Uw regionaal Jaguar Centrum:
BOGAERS JAGUAR BREDA B.V.
IT 2011 •PAGINji
~PETILBURGSE KOERIER -
grootheden. Er zijn vier uitrustingsvari-
anten, onze Portfolio staat op de derde
trede voor 1167.340 euro, terwijl vrijwel
alle combinaties van motor en uitrusting
ook in de verlengde carrosserie kunnen
worden geleverd. De XJ LWB begint als
Premium Luxury bij 113.300 euro met
dieselmotor. Daarnaast is er ook een 5 liter
V8 benzine en de V8 met supercharger. De
duurste XJ is de verlengde XJ Supersport
met V8 Supercharged die in totaal uitkomt
op 194.990 euro. En maakt u zich geen
zorgen, ook dan is er nog steeds een uit
gebreide optielijst om uit te kiezen.
nodig hebben om te wennen. Bovendien is
de nieuwe XJ behoorlijk kleurgevoelig. Het
achterste zijruitje wordt door een brede
metalen rand omlijst, terwijl de D-stijlen
naast de achterruit zwart gespoten zijn.
Opmerkelijk dat het niet meespuiten in de
carrosseriekleur zo beeldbepalend is.
De dieselmotor is een bekende, het gaat
om de gezamenlijke ontwikkeling van
Ford met PSA die in meest recente vorm
een 3 liter V6 biturbo oplevert. Deze komt
moeiteloos aan een vermogen van 275
pk en weet een koppel neer te zetten van
een meer dan comfortabele 600 Nm. De
zestrapsautomaat zorgt voor zijdezacht
schakelen en kent een sportstand om
maximaal van de motorische kracht te
Jls het over een Jaguar gaat, heb je
ie neiging op een andere toon te gaan
praten. Een Jaguar koop je niet omdat je
veel geld te besteden hebt en 'zomaar'
een vervoermiddel nodig hebt met luxe
comfort. Nee, zelfs de Jaguar-eigenaar
>P de achterbank heeft zijn auto met zorg
gekozen en zou het liefst de chauffeur
willen ontslaan.
De revolutie van Jaguar gaat in het interi
eur gewoon verder. Ja hoor, leer, hout en
hoogpolig tapijt zijn weer aanwezig. Maar
op het gebied van vormgeving gaat het
merk nog een flinke stap verder dan met
de XF. Wat meteen opvalt is de enorm
hoge houten rand die over de vier portie
ren loopt. De luidsprekers zijn er volledig
in opgenomen. Het hout wordt door een
smallere bies van hetzelfde materiaal over
de volle breedte van het dashboard met
elkaar verbonden me als enige onder
breking de naam Jaguar in het midden.
De ventilatieroosters met volop chroom
zijn op zich al een designhoogstandje en
uiteraard is ook bij de XJ gekozen voor de
uit de middenconsole omhoog komende
knop voor de bediening van de automaat.
Elektronica en digitale schermen zijn
alom aanwezig. Sterker nog, het volledige
instrumentarium is een projectie. De chro
men randen bestaan dus niet echt, maar
toch geeft het geheel een aardig klassieke
uitstraling. Gelukkig is er nog wel een
kunnen genieten. Toch nodigt de stille,
zoevende en comfortabele XJ daar niet
direct toe uit. De grote wielen en lange
wielbasis bevorderen het comfort zonder
dat de auto is voorzien van luchtvering.
Na 6.4 seconden wijst de teller de 100 km/
u aan en de topsnelheid is elektronisch
begrensd bij 250 km/u. De motor is niet
enorm dorstig en haalt gemakkelijk 1 op
11 of voor wie rustig rijdt nog beter.
De dieselversie van de nieuwe Jaguar XJ
is de meest betaalbare met een vanafprijs
van 102.430 euro. En daarmee concur
reert het Britse merk vooral met Duitse
aguar had tot nu toe een zeer specifieke
doelgroep, zeker met de XJ, de grootste uit
de stal. Doorgaans heren tegen het einde
hun succesvolle carrière die vallen
•W leer, hout en hoogpolig tapijt gecom-
xneerd met een relatief klassiek uiterlijk,
^nggerekt en laag, dat zijn immers dé
raimerken van een XJ. Daaraan heeft
ragnar niet eens zoveel veranderd, maar
ra totale vormgeving is niet meer met
ra vorige generaties te vergelijken. Er is
nerar sprake van een revolutie dan een
wolutie. Jaguar houdt vast aan aluminium
"s belangrijkste materiaal waaruit de
•nosserie wordt gemaakt. De neus
a9 en indrukwekkend en doet r
Mkzij de belijning van de motor
wen aan de XF. Maar vanaf het pro
oe auto helemaal eigen. Lang, hc
sloten en met een optisch zwevend d
5 achterlichten volgen de randen
ratborden. Allemaal elementen c
'echt' klokje boven het scherm middenin
voor de uitgebreide instelling van audio,
navigatie en het klimaat.
Aan de afwerking van het meubilair ken
nen we het oude, vertrouwde Jaguar.
De piping is in een contrasterende tint
uitgevoerd waarbij de koper volop keuze
heeft. Ook zijn er diverse houtsoorten,
zodat de uitstraling van het interieur op
de eigen smaak kan worden aangepast.
Jammer dat Jaguar een van haar oude
eigenschappen behouden heeft en dat
is dat de hoofdruimte op de achterbank
niet overhoudt. Natuurlijk is er nog de
verlengde versie, maar daarmee neemt de
hoogte van de koets niet toe.
e
e