Autotest
I
i
Volkswagen Passat 1.4 TSI
Van Mossel
kRI 2011 I
DE AUTOMAAT- DONDERDAG 17 FEBRUARI 2011 PAGINA 3
Technische
gegevens:
.met 'n klein hartje
Merk en type:
lutomaat
Koppel:
Afmetingen:
Prestaties:
Verbruik:
C02-uitstoot:
Prijs:
Beenruimte
Gezinsauto
7^
■T
4
Aardgas
jetta!
e
keuze
1.390 cc
90kW/122pk
bij 5.000 tr/min
200 Nm bij
1.500 - 4.000 tr/min
lengte 4,769 mtr,
breedte 1,820 mtr
1.351 kg
Van Mossel Waalwijk
Van Andelstraat I
041667 II II
www.van-mossel.nl
Van Mossel Tilburg
Ringbaan Noord 65
013 532 14 II
www.van-mossel.nl
Van Mossel Oisterwijk
Bedrijfsweg 17
013 528 32 26
www.van-mossel.nl
ir een
an het
;omen.
de
dep
t de
,evert
ipacte
t daar
xjptijd in mnd.
36
36
norm voldoen, terwijl hetzelfde binnen de
Passat-range geldt voor de 1.6 diesel.
Volkswagen
Passat 1.4 TSI
Comfortline
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
Vermogen:
Gewicht:
Aanhanggewicht: 1.400 kg
(geremd)
topsnelheid
205 km/u
acceleratie
0-100 in 10,3 sec.
stadscyclus
7.8 liter/100 km
buitenwegcydus
4.9 liter/100 km
gecombineerd
5.9 liter/100 km
138 g/km
(A-label)
30.390 euro
klasse en geven de auto het gevoel van
een premiummodel.
^JIETILBURGSE KOERIER
VWr4SSWK)
irt 4 gevuld
iMlSe^nhg
e-1-1 - - 1
Volkswagen heeft de Passat fors ver
nieuwd, niet zomaar een facelift, maar
een carrosserie waarvan al het zichtbare
plaatwerk is gewijzigd. Natuurlijk ook
een compleet nieuw front en zelfs andere
achterlichten waaruit de ronde LED-lam-
pen zijn vervangen door een andere vorm.
Wat gebleven is, is de enorme functiona
liteit onder meer door een bagagevolume
van 565 liter en een forse binnenruimte
met een limousineachtige beenruimte op
de achterbank. De vormgeving van het
interieur is redelijk met rust gelaten. Het
grootste verschil is de toevoeging van een
analoog klokje boven de middenconsole.
Maar er is toch wel degelijk meer aan de
hand. Zo heeft de Passat nieuwe stoelen
gekregen die vooral op langere ritten
voor meer comfort moeten zorgen. Ze zijn
in ieder geval in royale mate instelbaar-
en bieden een goede zijdelingse steun.
Bovendien zijn de stoelen gelukkig niet al
te klein bemeten. De materialen waaruit
het interieur is opgebouwd zijn van grote
TSI BlueMotion vermeldt de achterkh
van deze Passat sedan en daar moet i
kijker’ het mee doen. Volkswagen lev-
veel van haar modellen met comf
turbomotoren en de Passat vormt
geen uitzondering op.
liter met turbo eventueel nog aan-
met een compressor is al weer
aarjaar oud, maar wordt in de
-- ;ltt programma inzet. Met
enkel een turbo levert deze motor in de
rassat 122 pk en dat is gewoon netjes.
Belangrijker is dat door tussenkomst van
net blaasapparaat het koppel beslist ver
rassend is: 200 Nm tussen 1.500 en 4.000
Wmin. Dat de trekkracht over zo’n breed
toerengebied volledig beschikbaar is, illu
streert de souplesse van de Passat en dat
betekent weer dat de bestuurder niet over-
toven veel hoeft te schakelen. Natuurlijk
tland9eschakelde zesbak standaard.
|0°k slaat de motor stilstaand voor een
stoplicht af om na het intrappen van het
Koppelingspedaal weer tot leven te komen.
bovendien naar de adviezen van de
schakelindicator handelt, kan optimaal met
de k!eine krachtbron omgaan, waardoor de
maximale efficiency wordt bereikt. Volgens
de officiële meetmethode zou de Passat
gemiddeld 1 op 16,9 moeten rijden, maar
dat is meestal niet haalbaar. In de praktijk
scoren we een nog steeds keurige 1 op
13. Niet gek voor een 1.351 kg wegende
grote sedan.
'MaM Als er één auto een topper is in het hogere zakelijke segment, dan is het
wel de Volkswagen Passat. Een auto die bijna ongevoelig lijkt te zijn voor de
conjunctuur en waarvan de fabrikant zeer nauwgezet de marktontwikkelingen
W en daarop snel inspeelt. De sterk vernieuwde Passat is er met een 1,4
liter turbo benzinemotor die voldoet aan de eisen voor 20 procent bijtelling.
Een groot voordeel is wel dat de gemeten
CO2-uitstoot van 138 g/km bij de sedan
leidt tot 20 procent bijtelling en daarmee
kan Volkswagen ongestoord scoren bij
zakelijke rijders. Wie gaat voor de 7-traps
DSG automaat houdt hetzelfde voordeel.
De Variant is het meest populair, maar
daar blijven de handgeschakelde versies
boven de grenswaarde, maar scoort de
DSG precies goed. En ondanks de meer
prijs voor de versnellingsbak is de bijtel
ling aantrekkelijk lager.
Belangrijk is dat de 1.4 TSI-motor voor het
gevoel beslist groter overkomt. Je krijgt
daardoor niet snel de indruk dat de Passat
iets te kort komt. Een top van 205 km/u en
sprintje naar 100 km/u in 10,3 seconden
is natuurlijk uitstekend. Je vraagt je wer
kelijk af waarom deze manier van down
sizing al niet veel eerder is toegepast.
Overigens, de 1.4 TSI is er ook op aardgas
waarvan alle versies aan de 20 procent
De lange wielbasis zorgt bij de Passat
mede voor een prettig comfort. Ook op
de besturing is niet aan te merken. De
Passat is geen auto die uitnodigt tot een
uitzonderlijk sportieve rijstijl, maar wie het
niet kan laten zal door de kwaliteiten van
het onderstel niet worden tegen gehouden.
In z'n totaliteit is de auto echt gemaakt
voor lange, comfortabele ritten. Een auto
met een zeer representatieve uitstraling
die prima inzetbaar is als gezinsauto, al
zal dan vaak weer voor de Variant worden
gekozen.
Volkswagen levert de Passat 1.4 TSI in
de uitrustingsvarianten Easyline, Trendline,
Comfortline en Highline. Een ruime keuze
dus, die in prijs uiteenloopt van 27.990 euro
voor de Easyline tot 35.490 euro voor de
Hihgline met DSG. Wie gaat voor de variant
moet daar in alle gevallen 1.400 euro bij
optellen. De Comfortline is een mooie mid
denweg met standaard onder meer 16 inch
lichtmetaal, volledig automatische airco,
chroom rond de zijruiten, licht- en regen-
sensor en zogenaamde comfortstoelen.
■■m ia