Autotest I i Volkswagen Passat 1.4 TSI Van Mossel kRI 2011 I DE AUTOMAAT- DONDERDAG 17 FEBRUARI 2011 PAGINA 3 Technische gegevens: .met 'n klein hartje Merk en type: lutomaat Koppel: Afmetingen: Prestaties: Verbruik: C02-uitstoot: Prijs: Beenruimte Gezinsauto 7^ ■T 4 Aardgas jetta! e keuze 1.390 cc 90kW/122pk bij 5.000 tr/min 200 Nm bij 1.500 - 4.000 tr/min lengte 4,769 mtr, breedte 1,820 mtr 1.351 kg Van Mossel Waalwijk Van Andelstraat I 041667 II II www.van-mossel.nl Van Mossel Tilburg Ringbaan Noord 65 013 532 14 II www.van-mossel.nl Van Mossel Oisterwijk Bedrijfsweg 17 013 528 32 26 www.van-mossel.nl ir een an het ;omen. de dep t de ,evert ipacte t daar xjptijd in mnd. 36 36 norm voldoen, terwijl hetzelfde binnen de Passat-range geldt voor de 1.6 diesel. Volkswagen Passat 1.4 TSI Comfortline Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: Vermogen: Gewicht: Aanhanggewicht: 1.400 kg (geremd) topsnelheid 205 km/u acceleratie 0-100 in 10,3 sec. stadscyclus 7.8 liter/100 km buitenwegcydus 4.9 liter/100 km gecombineerd 5.9 liter/100 km 138 g/km (A-label) 30.390 euro klasse en geven de auto het gevoel van een premiummodel. ^JIETILBURGSE KOERIER VWr4SSWK) irt 4 gevuld iMlSe^nhg e-1-1 - - 1 Volkswagen heeft de Passat fors ver nieuwd, niet zomaar een facelift, maar een carrosserie waarvan al het zichtbare plaatwerk is gewijzigd. Natuurlijk ook een compleet nieuw front en zelfs andere achterlichten waaruit de ronde LED-lam- pen zijn vervangen door een andere vorm. Wat gebleven is, is de enorme functiona liteit onder meer door een bagagevolume van 565 liter en een forse binnenruimte met een limousineachtige beenruimte op de achterbank. De vormgeving van het interieur is redelijk met rust gelaten. Het grootste verschil is de toevoeging van een analoog klokje boven de middenconsole. Maar er is toch wel degelijk meer aan de hand. Zo heeft de Passat nieuwe stoelen gekregen die vooral op langere ritten voor meer comfort moeten zorgen. Ze zijn in ieder geval in royale mate instelbaar- en bieden een goede zijdelingse steun. Bovendien zijn de stoelen gelukkig niet al te klein bemeten. De materialen waaruit het interieur is opgebouwd zijn van grote TSI BlueMotion vermeldt de achterkh van deze Passat sedan en daar moet i kijker’ het mee doen. Volkswagen lev- veel van haar modellen met comf turbomotoren en de Passat vormt geen uitzondering op. liter met turbo eventueel nog aan- met een compressor is al weer aarjaar oud, maar wordt in de -- ;ltt programma inzet. Met enkel een turbo levert deze motor in de rassat 122 pk en dat is gewoon netjes. Belangrijker is dat door tussenkomst van net blaasapparaat het koppel beslist ver rassend is: 200 Nm tussen 1.500 en 4.000 Wmin. Dat de trekkracht over zo’n breed toerengebied volledig beschikbaar is, illu streert de souplesse van de Passat en dat betekent weer dat de bestuurder niet over- toven veel hoeft te schakelen. Natuurlijk tland9eschakelde zesbak standaard. |0°k slaat de motor stilstaand voor een stoplicht af om na het intrappen van het Koppelingspedaal weer tot leven te komen. bovendien naar de adviezen van de schakelindicator handelt, kan optimaal met de k!eine krachtbron omgaan, waardoor de maximale efficiency wordt bereikt. Volgens de officiële meetmethode zou de Passat gemiddeld 1 op 16,9 moeten rijden, maar dat is meestal niet haalbaar. In de praktijk scoren we een nog steeds keurige 1 op 13. Niet gek voor een 1.351 kg wegende grote sedan. 'MaM Als er één auto een topper is in het hogere zakelijke segment, dan is het wel de Volkswagen Passat. Een auto die bijna ongevoelig lijkt te zijn voor de conjunctuur en waarvan de fabrikant zeer nauwgezet de marktontwikkelingen W en daarop snel inspeelt. De sterk vernieuwde Passat is er met een 1,4 liter turbo benzinemotor die voldoet aan de eisen voor 20 procent bijtelling. Een groot voordeel is wel dat de gemeten CO2-uitstoot van 138 g/km bij de sedan leidt tot 20 procent bijtelling en daarmee kan Volkswagen ongestoord scoren bij zakelijke rijders. Wie gaat voor de 7-traps DSG automaat houdt hetzelfde voordeel. De Variant is het meest populair, maar daar blijven de handgeschakelde versies boven de grenswaarde, maar scoort de DSG precies goed. En ondanks de meer prijs voor de versnellingsbak is de bijtel ling aantrekkelijk lager. Belangrijk is dat de 1.4 TSI-motor voor het gevoel beslist groter overkomt. Je krijgt daardoor niet snel de indruk dat de Passat iets te kort komt. Een top van 205 km/u en sprintje naar 100 km/u in 10,3 seconden is natuurlijk uitstekend. Je vraagt je wer kelijk af waarom deze manier van down sizing al niet veel eerder is toegepast. Overigens, de 1.4 TSI is er ook op aardgas waarvan alle versies aan de 20 procent De lange wielbasis zorgt bij de Passat mede voor een prettig comfort. Ook op de besturing is niet aan te merken. De Passat is geen auto die uitnodigt tot een uitzonderlijk sportieve rijstijl, maar wie het niet kan laten zal door de kwaliteiten van het onderstel niet worden tegen gehouden. In z'n totaliteit is de auto echt gemaakt voor lange, comfortabele ritten. Een auto met een zeer representatieve uitstraling die prima inzetbaar is als gezinsauto, al zal dan vaak weer voor de Variant worden gekozen. Volkswagen levert de Passat 1.4 TSI in de uitrustingsvarianten Easyline, Trendline, Comfortline en Highline. Een ruime keuze dus, die in prijs uiteenloopt van 27.990 euro voor de Easyline tot 35.490 euro voor de Hihgline met DSG. Wie gaat voor de variant moet daar in alle gevallen 1.400 euro bij optellen. De Comfortline is een mooie mid denweg met standaard onder meer 16 inch lichtmetaal, volledig automatische airco, chroom rond de zijruiten, licht- en regen- sensor en zogenaamde comfortstoelen. ■■m ia

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 31