viivi iaat r Opel Antara Kostbare Atletisch gevormde Renault Captur a Ssssst, hij rijdt al! gram Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 22 nr 7 Donderdag 17 februari 2011 Oplage 111.000 Twee vermogensvarianten de top van 190 km/u en acceleratie naar 100 in 10,5 seconden. Gelukkig heeft Opel Voorbumper Afdichting Tony Vos ledertand! ZO: Gesloten OPZIT brochure teuil r van Dns! Het Duitse Opel heeft veel vertrou wen in het SUV-segment, al zijn de verkoopcijfers van de huidige Antara niet verrassend. Er komt in 2012 een meer compact model, maar door een flinke opwaardering moet de Antara ook meer klanten naar zich toe gaan trekken. Op naar de Schotse hooglanden om de verbeteringen te ervaren. sank, 2-, lemaal! >ms 90 48 9116 70135 90 25 02 05 otwel 500 oor uw ide stoel f bank! Vooral op het gebied van geluidscomfort heeft Opel de Antara flink onder handen genomen. Overigens heeft zijn Chevro- let-broer, de Captiva, een vergelijkbare update ondergaan. Er is nadrukkelijk ge keken naar alle afdichtingsrubbers, maar ook de motorsteunen en de rubber bussen in het chassis. Daardoor worden geluiden beter buiten gehouden en zijn er veel min der trillingen waarneembaar. De Antara is daardoor opmerkelijk stil, ongeacht de motorvariant. Een lager geluidsniveau en minder trillingen dragen enorm bij aan een verhoogd gevoel van comfort. Daar bij komt dat er in het interieur een aantal materialen is uitgewisseld. Door de tradi tionele handrem te vervangen door een elektrisch bediend exemplaar is er voort aan tussen de stoelen meer bergruimte gecreëerd. Verder is de volledige vormge ving in het interieur identiek gebleven. De Antara is een voldoende ruime auto voor atleet in de startblokken heeft als inspi ratiebron gediend. Niets is recht aan de auto, het zijn juist de ronde, organische vormen die overheersen. De auto is een compacte crossover met veel flexibiliteit. Het dak bestaat uit een hardtop die kan worden verwijderd voor een open karak ter. In het interieur vallen onder meer de lichtkabels op alsmede de aan de mid- Doorgaans worden dit soort modellen aar dig gestraft vanwege hun C02-uitstoot en het feit dat er op de Volkswagen na nog geen sprake is van downsizing. Dat zien we ook bij de Opel Antara. Daar is wel iswaar de krachtige V6 benzine niet meer verkrijgbaar, maar aan de basis staat een 2,4 liter viercilinder die 167 pk voort brengt en een keurig koppel van 230 Nm. Qua prestaties is er niets mis mee, gezien denconsole zwevend opgehangen stoe len. Binnenin geeft de Captur het gevoel van een zeilboot. Onder de motorkap ligt de nieuwe, nog te lanceren 1,6 liter dCi motor die met twee turbo's een vermogen levert van 160 pk. De motor is gekoppeld aan de geroboti seerde EDC bak met dubbele koppeling. De CO2-uitstoot blijft beperkt tot 99 g/km. vier tot eventueel vijf volwassenen die ook hun bagage prima kunnen meenemen. Het beschikbare volume varieert in trappen van 402 tot 1.391 liter. aan de krachtbron een aantal verbeterin gen doorgevoerd. Toch is een CO2-uitstoot van 206 g/km geen stimulans voor een aantrekkelijke prijs. De 2 liter diesel heeft zelfs een grotere ci linderinhoud gekregen. De sterk vernieuw de motor komt nu aan 2,2 liter inhoud. Er zijn twee vermogensvarianten, 163 en 184 pk met een bijbehorend koppel van 350 en 400 Nm. Daar de eerste uitsluitend wordt geleverd met voorwielaandrijving en de I krachtigste een vierwielaandrijver is, blijft 1 het prestatieverschil redelijk beperkt. De motor loopt aanzienlijk trillingsvrijer dan zijn voorloper en draagt daardoor bij aan een veel lager geluidsniveau in het interi eur. De C02-uitstoot van de diesel is aan trekkelijk lager met 167 g/km bij de voor- wielaandrijver. Ook aan de buitenkant hebben de ontwer pers weinig aandacht hoeven besteden. De auto is sléchts op een paar details veranderd. Al het plaatwerk is identiek gebleven, terwijl de wijzigingen vooral ge- moeten worden in de nieuwe grille “er chroom, de compleet gewijzigde □mper met nieuwe mistlampen, gro- ■chtinlaat en lager geplaatst num- jid en nieuwe wielen in een drietal 1. Aan de achterkant zijn het slechts tunits die voor het verschil zorgen, cht vreemd, want de Antara is pas i/ier oud en heeft geen enorme dig. Vorige week kwam naar voren dat een aantal auto-importeurs in Neder land niet echt gelukkig is met de hui- Idige vrijstellingsregeling van BPM en (wegenbelasting. Vooral dit soort sub sidies op kleine diesels is een doorn in [het oog van de merken die hier niet [van kunnen profiteren. Er wordt zelfs [gesproken over een serieuze versto- I ring van de markt. Tja, ik kan ze geen ongelijk geven, want als we naar de [auto's kijken die afgelopen januari in (Nederland zijn verkocht, blijkt meer dan dertig procent BPM-vrije model- I len te zijn. Van alle auto's in de top [vijf bestaat er een dergelijke variant. Sterker nog, sommige merken zouden hun afzet weer gigantisch zien slinken als de regeling zou worden beëindigd. Ik krijg bijna een flashback, want de gang van zaken begint als we niet op passen te lijken of de jarenlange aan passingen van het grijze kenteken. In dejaren tachtig kon je een Chevrolet Corvette zonder achterbank als 'be- stelauto' krijgen. Maar langzaam is “I de overheid zo doorgeschoten in het wijzigen van de regels, dat er nu spe cifieke bestelauto's bestaan met han dige vervoersoplossingen die in Ne derland geen zin hebben, omdat een volledig tussenschot verplicht is. Hoe het zal vergaan met de belastingvrije diesels, dat is voor mij al langere tijd een grote vraag. Diverse importeurs zouden graag een meer gevarieerd ta rief voor BPM, wegenbelasting en vrij stelling zien. Precies 1 gram verschil in C02-uitstoot kan een auto maken of breken qua verkoopmogelijkheden. En wat is nu één gram? in sommige gevallen bij auto's een uiterst kost bare hoeveelheid, gezien de prijsver schillen die de CO2-uitstoot teweeg kan brengen... „lieven, 1 zocht moe met meer voorbump tere luch. merbord i maten. A< de lichtur Niet echv een jaar of vic ingrepen nodii,. Opel heeft geen hoge doelstellingen voor het model in Europa. Dit jaar denken ze er nog 15.000 stuks te gaan afzetten, volgend jaar moeten dat er 20.000 zijn. Natuurlijk wordt de Antara ook in an dere delen van de wereld verkocht waar SUV's vaak meer succes hebben en niet zo wordt gekeken naar grotere motoren. Grappig om te weten dat Chevrolet de Captiva in Korea verkoopt als de Daewoo Captiva en dat de Opel-versie met Dae woo logo de Captiva Sport heet. Overi gens is de Opel strikt een vijfzitter, waar de iets langere Chevrolet ook als zeven- zitter leverbaar is. En dan de prijzen: de 2.4 benzine start bij 35.495 euro. De diesel met voorwiel aandrijving komt op 38.995 euro en de vierwielaangedreven diesel in luxueuze Cosmo-uitvoering staat voor 45.895 euro in de prijs. Beide motoren zijn er ook met een 6-traps automaat. :heel op maatte /anaf€1490,- Met een lengte van 4,22 meter lekker compact, maar toch met een indruk wekkend atletisch voorkomen. Dat is de Renault Captur, de tweede designstudie van het merk op weg naar een nieuwe 'oerksignatuur. Na de Dezir is dit de tweede auto die onder leiding van onze «nagenoot Laurens van den Acker tot stand is gekomen. Het beeld van een Wat is er toch met de SUV's van de Eu ropese automerken? Hebben ze de boot gemist of zijn ze te duur ten opzichte van de Aziatische concurrentie? Toch doet bij voorbeeld een Volkswagen Tiguan het uit stekend, maar de Ford Kuga, Opel Antara en Renault Koleos zijn zeldzaamheden, de laatste is zelfs in Nederland uit het pro gramma geschrapt. BURGSE

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 29