viivi iaat
r
Opel Antara
Kostbare
Atletisch gevormde Renault Captur
a
Ssssst, hij rijdt al!
gram
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 22 nr 7 Donderdag 17 februari 2011 Oplage 111.000
Twee vermogensvarianten
de top van 190 km/u en acceleratie naar
100 in 10,5 seconden. Gelukkig heeft Opel
Voorbumper
Afdichting
Tony Vos
ledertand!
ZO: Gesloten
OPZIT
brochure
teuil
r
van
Dns!
Het Duitse Opel heeft veel vertrou
wen in het SUV-segment, al zijn de
verkoopcijfers van de huidige Antara
niet verrassend. Er komt in 2012 een
meer compact model, maar door een
flinke opwaardering moet de Antara
ook meer klanten naar zich toe
gaan trekken. Op naar de Schotse
hooglanden om de verbeteringen te
ervaren.
sank, 2-,
lemaal!
>ms
90 48
9116
70135
90 25
02 05
otwel
500
oor uw
ide stoel
f bank!
Vooral op het gebied van geluidscomfort
heeft Opel de Antara flink onder handen
genomen. Overigens heeft zijn Chevro-
let-broer, de Captiva, een vergelijkbare
update ondergaan. Er is nadrukkelijk ge
keken naar alle afdichtingsrubbers, maar
ook de motorsteunen en de rubber bussen
in het chassis. Daardoor worden geluiden
beter buiten gehouden en zijn er veel min
der trillingen waarneembaar. De Antara
is daardoor opmerkelijk stil, ongeacht de
motorvariant. Een lager geluidsniveau en
minder trillingen dragen enorm bij aan
een verhoogd gevoel van comfort. Daar
bij komt dat er in het interieur een aantal
materialen is uitgewisseld. Door de tradi
tionele handrem te vervangen door een
elektrisch bediend exemplaar is er voort
aan tussen de stoelen meer bergruimte
gecreëerd. Verder is de volledige vormge
ving in het interieur identiek gebleven. De
Antara is een voldoende ruime auto voor
atleet in de startblokken heeft als inspi
ratiebron gediend. Niets is recht aan de
auto, het zijn juist de ronde, organische
vormen die overheersen. De auto is een
compacte crossover met veel flexibiliteit.
Het dak bestaat uit een hardtop die kan
worden verwijderd voor een open karak
ter. In het interieur vallen onder meer de
lichtkabels op alsmede de aan de mid-
Doorgaans worden dit soort modellen aar
dig gestraft vanwege hun C02-uitstoot en
het feit dat er op de Volkswagen na nog
geen sprake is van downsizing. Dat zien
we ook bij de Opel Antara. Daar is wel
iswaar de krachtige V6 benzine niet meer
verkrijgbaar, maar aan de basis staat een
2,4 liter viercilinder die 167 pk voort
brengt en een keurig koppel van 230 Nm.
Qua prestaties is er niets mis mee, gezien
denconsole zwevend opgehangen stoe
len. Binnenin geeft de Captur het gevoel
van een zeilboot.
Onder de motorkap ligt de nieuwe, nog te
lanceren 1,6 liter dCi motor die met twee
turbo's een vermogen levert van 160 pk.
De motor is gekoppeld aan de geroboti
seerde EDC bak met dubbele koppeling.
De CO2-uitstoot blijft beperkt tot 99 g/km.
vier tot eventueel vijf volwassenen die ook
hun bagage prima kunnen meenemen. Het
beschikbare volume varieert in trappen
van 402 tot 1.391 liter.
aan de krachtbron een aantal verbeterin
gen doorgevoerd. Toch is een CO2-uitstoot
van 206 g/km geen stimulans voor een
aantrekkelijke prijs.
De 2 liter diesel heeft zelfs een grotere ci
linderinhoud gekregen. De sterk vernieuw
de motor komt nu aan 2,2 liter inhoud. Er
zijn twee vermogensvarianten, 163 en 184
pk met een bijbehorend koppel van 350 en
400 Nm. Daar de eerste uitsluitend wordt
geleverd met voorwielaandrijving en de
I krachtigste een vierwielaandrijver is, blijft
1 het prestatieverschil redelijk beperkt. De
motor loopt aanzienlijk trillingsvrijer dan
zijn voorloper en draagt daardoor bij aan
een veel lager geluidsniveau in het interi
eur. De C02-uitstoot van de diesel is aan
trekkelijk lager met 167 g/km bij de voor-
wielaandrijver.
Ook aan de buitenkant hebben de ontwer
pers weinig aandacht hoeven besteden.
De auto is sléchts op een paar details
veranderd. Al het plaatwerk is identiek
gebleven, terwijl de wijzigingen vooral ge-
moeten worden in de nieuwe grille
“er chroom, de compleet gewijzigde
□mper met nieuwe mistlampen, gro-
■chtinlaat en lager geplaatst num-
jid en nieuwe wielen in een drietal
1. Aan de achterkant zijn het slechts
tunits die voor het verschil zorgen,
cht vreemd, want de Antara is pas
i/ier oud en heeft geen enorme
dig.
Vorige week kwam naar voren dat
een aantal auto-importeurs in Neder
land niet echt gelukkig is met de hui-
Idige vrijstellingsregeling van BPM en
(wegenbelasting. Vooral dit soort sub
sidies op kleine diesels is een doorn in
[het oog van de merken die hier niet
[van kunnen profiteren. Er wordt zelfs
[gesproken over een serieuze versto-
I ring van de markt. Tja, ik kan ze geen
ongelijk geven, want als we naar de
[auto's kijken die afgelopen januari in
(Nederland zijn verkocht, blijkt meer
dan dertig procent BPM-vrije model-
I len te zijn. Van alle auto's in de top
[vijf bestaat er een dergelijke variant.
Sterker nog, sommige merken zouden
hun afzet weer gigantisch zien slinken
als de regeling zou worden beëindigd.
Ik krijg bijna een flashback, want de
gang van zaken begint als we niet op
passen te lijken of de jarenlange aan
passingen van het grijze kenteken. In
dejaren tachtig kon je een Chevrolet
Corvette zonder achterbank als 'be-
stelauto' krijgen. Maar langzaam is
“I de overheid zo doorgeschoten in het
wijzigen van de regels, dat er nu spe
cifieke bestelauto's bestaan met han
dige vervoersoplossingen die in Ne
derland geen zin hebben, omdat een
volledig tussenschot verplicht is. Hoe
het zal vergaan met de belastingvrije
diesels, dat is voor mij al langere tijd
een grote vraag. Diverse importeurs
zouden graag een meer gevarieerd ta
rief voor BPM, wegenbelasting en vrij
stelling zien. Precies 1 gram verschil
in C02-uitstoot kan een auto maken
of breken qua verkoopmogelijkheden.
En wat is nu één gram? in sommige
gevallen bij auto's een uiterst kost
bare hoeveelheid, gezien de prijsver
schillen die de CO2-uitstoot teweeg
kan brengen...
„lieven, 1
zocht moe
met meer
voorbump
tere luch.
merbord i
maten. A<
de lichtur
Niet echv
een jaar of vic
ingrepen nodii,.
Opel heeft geen hoge doelstellingen voor
het model in Europa. Dit jaar denken ze
er nog 15.000 stuks te gaan afzetten,
volgend jaar moeten dat er 20.000 zijn.
Natuurlijk wordt de Antara ook in an
dere delen van de wereld verkocht waar
SUV's vaak meer succes hebben en niet
zo wordt gekeken naar grotere motoren.
Grappig om te weten dat Chevrolet de
Captiva in Korea verkoopt als de Daewoo
Captiva en dat de Opel-versie met Dae
woo logo de Captiva Sport heet. Overi
gens is de Opel strikt een vijfzitter, waar
de iets langere Chevrolet ook als zeven-
zitter leverbaar is.
En dan de prijzen: de 2.4 benzine start
bij 35.495 euro. De diesel met voorwiel
aandrijving komt op 38.995 euro en de
vierwielaangedreven diesel in luxueuze
Cosmo-uitvoering staat voor 45.895 euro
in de prijs. Beide motoren zijn er ook met
een 6-traps automaat.
:heel op maatte
/anaf€1490,-
Met een lengte van 4,22 meter lekker
compact, maar toch met een indruk
wekkend atletisch voorkomen. Dat is de
Renault Captur, de tweede designstudie
van het merk op weg naar een nieuwe
'oerksignatuur. Na de Dezir is dit de
tweede auto die onder leiding van onze
«nagenoot Laurens van den Acker tot
stand is gekomen. Het beeld van een
Wat is er toch met de SUV's van de Eu
ropese automerken? Hebben ze de boot
gemist of zijn ze te duur ten opzichte van
de Aziatische concurrentie? Toch doet bij
voorbeeld een Volkswagen Tiguan het uit
stekend, maar de Ford Kuga, Opel Antara
en Renault Koleos zijn zeldzaamheden, de
laatste is zelfs in Nederland uit het pro
gramma geschrapt.
BURGSE