rs'
d^to
Autonieuws
in
ircuitpark Zandvo
nieuw seizoefll
Peugeot 508
tart
Schoon
branden
Kalender Circuit Park
Zandvoort 2011
Kleine diesel voor grote Fords
Dealers
S.NL
*rs
JTDEAi
DE AUTOMAAT DONDERDAG 3 FEBRUARI 2011 PAGINA 5
t!
Tony Vos
in dezelfde uitvoering 42.839
eding, een sp
den en rondom
aurt. RDWedj
i. 1800,]
u uit I
1554254
1:30
?hot
miere
ivendien
voensdag
O bij de
in de
der het
e als
iere auto.
Email:
tonyvos@automedia.nl
Alfa Romeo Fiat Lancia VanDeVen013-5943980
Audi Audi Centrum Tilburg013-7500777
BMW I MINI Renova013-5422133
Chevrolet Auto Noordhoek Waalwijk-Tilburg 0416-651590
Chrysler I Dodge I Jeep Rüttchen013-5959100
Citroen Bertens013-5423030
Daihatsu IMG Bink 013-5420143
Ford P. van de Veni.......013-5943943
Jaguar Bogaers Jaguar Breda076-5263800
Kia Denissen013-4652100
Mercedes Rüttchen
Mitsubishi I Suzuki De Auto-Avenue
Nissan Denissen
Peugeot Vingerhoets
Saab Zuid Oost
Seat I Skoda Auto Noordhoek
Smart Rüttchen
Toyota Van Dorst Tilburg
Volkswagen Van Mossel Tilburg.
Volvo Van Roosmalen
Email:
advertentie@tilburgsekoerier.nl
Tony Vos
Tel. 0495-430930
Postbus 2144, 6020 AC Budel
krt Historische Zandvoort Trophy
"center Pinksterraces
.andvoort Circuit Triathlon
j volle kalender van ons
■erlandse Circuitpark
mdvoort laat weer de
fcige spannende evene-
Inten zien, zowel nati-
laal als internationaal.
Ie bekende races staan
ter geprogrammeerd
lusief de populaire
isters of Formula 3 en
DTM. Op de site van
circuitpark is uitgebrei-
informatie te vinden en
hnen voor diverse eve-
menten vooraf kaarten
irden besteld.
013-5959100
013-5443330
013-4652100
013-4634355
013-4647676
013-5470040
013-5959100
013-5351035
013-5321411
013-5840000
Galaxy in dezelfde uil
euro moet opbrengen.
Edition pakte h"
sat CC uit maa k
die met named
motoren
voorkomend
starten met
e i,o liter TDCi motor
ïalaxy. De krachtbron
i vermogen van
i koppel van 270
'*~'t de motor
.„-at 20 procent
zicht komt. De
r is er alleen als
arwijl de
Vervolg van voorpagina
6 februari
19 februari
6 maart
27 maart
17 april
2 april
23 25 april
8 mei
14 15 mei
4 5 juni
11 13 juni
19 juni
26 juni
2 3 juli
9 10 juli
23 24 juli
12 -14 augustus
3 4 september
10 11 september
17.& 18 september
25 september
15 16 oktober
5 november
Dieselrijders zijn veelrijders, dat is
een inmiddels wat verouderd gezeg
de. Het gaat namelijk maar ten dele
op. Waarom? Door de specifieke wet
geving in Nederland neemt het aan
tal auto's met een ultrazuinige die
selmotoren enorm toe. Niet vreemd,
want wie is er niet in de markt voor
vrijstelling van BPM en wegenbe
lasting eventueel nog aangevuld
met een lage bijtelling. Maar ik wil
het hier vooral over dè particuliere
koper hebben. Mensen die per jaar
een bescheiden aantal kilometers
rijden en die zeer gecharmeerd zijn
van de financiële voordelen die de
zuinige diesels bieden. Al die auto's
beschikken over moderne common
rail techniek en zijn uitgerust met
een roetfilter. Dit roetfilter wordt
bij normaal gebruik om de zoveel
tijd schoon gebrand. Daar hoeft u
als gebruiker niets voor te doen, dat
proces voltrekt zich helemaal auto
matisch. Voorwaarde is wel dat de
motor op zo'n moment samen met
het uitlaatsysteem goed op tempera
tuur is. En juist daar komt een relatief
nieuw probleem om de hoek kijken.
Wie met zijn zuinige, goedkope die
sel een paar kilometer per dag rijdt
zoals voorheen met de benzineauto,
zal de motor nooit warm rijden. Dan
ontstaat het reële gevaar dat eerst
het roetfilter totaal verstopt raakt en
niet meer te redden is en vervolgens
ook de motor sterk vervuilt. |Als ik
dat nog even verder doortrek, komen
er over drie/vier jaar grote aantallen
kleine diesels van particulieren op
de markt die veel te weinig gereden
hebben met een grote kans op dure
reparaties. Het is dus met zo'n voor-
deeldiesel erg belangrijk om er met
grote regelmaat een stevige rit mee
te maken, zodat de motor helemaal
schoon wordt en een lange levens
duur wordt bereikt...
Grote auto's met compacte
zijn inmiddels een veel -
fenomeen. Zo gaat Ford
de levering van de 1,6 liter
in de S-MAX en Galaxy,
levert onveranderd een 1
115 pk en komt aan een l<
Nm. In beide gevallen stoot
139 g/km aan C02 uit, zodat 2
bijtelling helaas niet in zicht
S-MAX met deze motor is er
Titanium voor 39.266 euro, ter
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013-5368805
Fax 013-5359985
DE AUTOMAAT IS EEN UITGAVE VAN DE TILBURGSE KOERIER I.S.M. DEALER ASSOCIATIE TILBURG EN OMSTREKEN, VERSCHIJNT IN GEHEEL TILBURG, GOIRLE, RIEL, LOON OP ZAND,
UDENHOUT, BERKEL ENSCHOT, OISTERWIJK, MOERGESTEL, HILVARENBEEK EN HULTEN.
de grote auto.
In totaal zijn er vier uitrustingsvarian-
ten van Access via Active en Allure tot
GT. Aan de basis staat de 1.6 VTi met
2Tronic bak voor 25.740 euro. De 1.6
HDi is er ook met vijfbak, maar zit dan
niet aan 20 procent. Die versie kost
28.925 euro, terwijl de e-HDi bij 30.755
euro begint. De topper is de 2.2 HDi GT
vanaf 46.550 euro. De meerprijs voor
de SW bedraagt afhankelijk van het
model 1.585 tot 1.850 euro.
de meest verkochte versie worden om
dat deze als sedan en SW in aanmer
king komt voor 20 procent bijtelling.
De 112 pk motor met een koppel van
270 Nm heeft een zogenaamde 2Tro-
nic versnellingsbak. Deze automatisch
schakelende gerobotiseerde handbak
is nog steeds niet vrij van kritiek, maar
laat zich in combinatie met een diesel
motor van de best kant zien. Het scha
kelen vraagt wat meer tijd, maar verder
heeft de diesel geen enkele moeite met
TILBURGSE KOERIER -
4 uur Zandvoort (WEK)
Circuit Short-Rally
Final 4 (WEK)
Runner's World Zandvoort Circuit Run
American Sunday
Vacansoleil 4 Challenge
Kruidvat Gillette Paasraces
Japanse Autosport Festival
DTM
State of Ar
Profile Tyrece
K-Swiss Zanc
Italia a Zandvoort
Dutch Power Pack Festival
Caterham Motorsports Weekend
24 uur op de fiets
Masters of Formula 3
Trophy of the Dunes
State ofArtGP Classic
Spettacolo Sportivo (SCARB)
AutoMaxx Super Sunday
Formido Finaleraces
Zandvoort 500 (WEK)