utotest
EL!
ARI 2011
1LBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT- DONDERDAG 3 FEBRUARI 2011 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Merk en type:
Mercedes
GLK 200 CDI
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
acceleratie 0-100
Verbruik:
C02-uitstoot:
Prijs:
Itl
Ondersteuning
foorge-
Redelijk compact
JRG,
-TILBURG
105kW/143pk
bij 3.200 tr/min
350 Nm bij
1.200-2.800 tr/min
in 10,3 sec.
stadscyclus
7,2 liter/100 km
buitenwegcydus
5,1 liter/100 km
gecombineerd
5,9 liter/100 km
153 g/km
(C-label)
42.900 euro
Zoveel
meer.
Hyundai.
lengte 4,528 mtr,
breedte 1,840 mtr
1.790 kg
Aanhanggewicht: 2.000 kg
(geremd)
topsnelheid
195km/u
enen met grote motoren en stuk voor
metvierwielaandrijving. Maar als één
j in een sneltreinvaart de efficiency
haar modellen heeft verbeterd, is
wel Mercedes. Vandaar dat de GLK
in twee dieselversies met louter ach-
jewandrijving op de prijslijst staat
dat de 2,1 liter viercilinder diesel in
programma de leidende rol speelt.
<20 CDI was al enige tijd beschikbaar
r een vermogen van 170 pk, terwijl
Het interieur ziet er strak en verzorgd
uit, tijdloos, maar daardoor ook al licht
jes door modernere producten voorbij
gestreefd. Alle knoppen en bedieningsor-
ganen zijn duidelijk, terwijl cruise control
dé grote afwezige is. Zwart wordt afge
wisseld door metaalkleurige accenten. De
stoelen bieden een goede ondersteuning
en is er gezorgd voor volop bergvakken en
uiteraard bekerhouders. Door de relatief
hoge carrosserie kunnen passagiers lekker
rechtop zitten en dat spaart ruimte. Ook
op de achterbank is er genoeg hoofd-
De motor overtuigt beslist door zijn trek
kracht en daaraan gekoppelde prestaties
zoals een acceleratie naar 100 in 10,3
seconden en een top van maar liefst 195
km/u. Omdat de GLK niet overdreven
ruimte, terwijl de beenruimte normaal is.
Daarnaast biedt de GLK een mooi hoekige
bagageruimte met onder de rolhoes een
volume van 450 liter uit te breiden tot
1.550 liter. Ook op dat vlak biedt de GLK
de mogelijkheden van bijvoorbeeld een
C-klasse Estate.
Het veergedrag van de GLK is dat eer
der dat van een terreinwagen dan van
een limousine. Wegoneffenheden worden
redelijk voelbaar doorgegeven, terwijl de
auto toch zeker geen te korte wielbasis
heeft.
Mercedes biedt de instapversie van de
GLK aan voor 42.900 euro met zesbak,
terwijl de automaat voor 47.600 euro
op de prijslijst staat. Dat betekent 3.000
euro goedkoper dan de GLK 220 CDI die
als eerste met vierwielaandrijving (optie)
wordt geleverd. En dat betekent dat ook
prijstechnisch de GLK redelijk in de pas
loopt met de C-klasse, dus een prima
alternatief vormt voor iemand dfe eens
wat anders wil.
leidenheid is niet direct de eerste
schap die we achter een Mercedes
maar toch blijken de afmetingen
de GLK binnen die aanduiding te
en. De auto is namelijk maar 4,53
er lang en dat is dus minder dan een
asse. Ook de breedte van 1,84 meter»
s meer dan normaal, terwijl het model
volume vooral haalt uit de hoogte van
meter.
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 2.143 cc
parkeerhulp, alarm en het zogenaamde
Audio 50 systeem. Dat bestaat uit een
radio/CD/DVD-speler met externe aanslui
ting en navigatie. Alleen gaat het in het
laatste geval om een systeem met pijltjes,
dus zonder kaarten dat bovendien niet
gebruikt kan worden als men een muziek
CD wil afspelen.
inen de indrukwekkende range SUV's en crossovers vervult de GLK bij
brcedes de rol van instapper. De compacte, hoekige auto toont vriendelijk
jwege zijn formaat, maar komt uiterst stoer over door zijn vormgeving.
Mds kort is er binnen het programma een nieuwe basisversie, de GLK 200
hoog op de poten staat, benadert de
positie van de bestuurder die van een
normale personenauto. Datzelfde geldt
voor het stuurgevoel en de stabiliteit van
de koets, zowel rechtuit op de snelweg
als in snel genomen bochten. Ook in druk
verkeer wen je snel aan de dimensies van
de GLK en blijkt de auto inderdaad redelijk
compact.
Hoekige auto's behouden lang hun actu
ele uitstraling. Grappig om te ontdekken
dat de op de achterportieren doorge
trokken spatbordvorm van de huidige
E-klasse voorheen ook al op de GLK werd
toegepast. De auto maakt een complete
indruk met aluminium dakrails, chromen
accenten en de grote, grijze grille met
indrukwekkend logo. De standaarduitrus-
ting lijkt redelijk veelomvattend, maar
toch heeft Mercedes voor de 200 en
220 CDI nog een Business Class uitvoe
ring samengesteld. Deze bestaat uit een
afdekking van de bagageruimte, metaal-
lak, regensensor, grotere brandstoftank,
dezelfde krachtbron in de 250 CDI zelfs
tot 204 pk komt. De 200 CDI haalt uit
dezelfde cilinderinhoud nog keurig 143 pk
en blijkt ook met zijn koppel van 350 Nm
al vanaf 1.200 tr/min zeker te overtuigen.
Het is alleen zaak ondanks deze gunstig
waarde bij wegrijden voldoende ver het
gaspedaal in te trappen. De instapdiesel
slaat anders heel gemakkelijk af. De GLK
200 CDI wordt door het merk aangeboden
met een handgeschakelde zesbak of een
zeventraps automaat. De laatste dient
het comfort, de eerste heeft als resultaat
een gunstiger verbruik en daardoor zelfs
een beter energielabel. Voor een SUV-
model blijkt het brandstofverbruik van
de handgeschakelde versie in de praktijk
redelijk uit te komen op 1 op 13 en dat
is normaal.
ima alternatief
PuntoEvq
jnulüJetDtoM