utotest EL! ARI 2011 1LBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT- DONDERDAG 3 FEBRUARI 2011 PAGINA 3 Technische gegevens: Merk en type: Mercedes GLK 200 CDI Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: acceleratie 0-100 Verbruik: C02-uitstoot: Prijs: Itl Ondersteuning foorge- Redelijk compact JRG, -TILBURG 105kW/143pk bij 3.200 tr/min 350 Nm bij 1.200-2.800 tr/min in 10,3 sec. stadscyclus 7,2 liter/100 km buitenwegcydus 5,1 liter/100 km gecombineerd 5,9 liter/100 km 153 g/km (C-label) 42.900 euro Zoveel meer. Hyundai. lengte 4,528 mtr, breedte 1,840 mtr 1.790 kg Aanhanggewicht: 2.000 kg (geremd) topsnelheid 195km/u enen met grote motoren en stuk voor metvierwielaandrijving. Maar als één j in een sneltreinvaart de efficiency haar modellen heeft verbeterd, is wel Mercedes. Vandaar dat de GLK in twee dieselversies met louter ach- jewandrijving op de prijslijst staat dat de 2,1 liter viercilinder diesel in programma de leidende rol speelt. <20 CDI was al enige tijd beschikbaar r een vermogen van 170 pk, terwijl Het interieur ziet er strak en verzorgd uit, tijdloos, maar daardoor ook al licht jes door modernere producten voorbij gestreefd. Alle knoppen en bedieningsor- ganen zijn duidelijk, terwijl cruise control dé grote afwezige is. Zwart wordt afge wisseld door metaalkleurige accenten. De stoelen bieden een goede ondersteuning en is er gezorgd voor volop bergvakken en uiteraard bekerhouders. Door de relatief hoge carrosserie kunnen passagiers lekker rechtop zitten en dat spaart ruimte. Ook op de achterbank is er genoeg hoofd- De motor overtuigt beslist door zijn trek kracht en daaraan gekoppelde prestaties zoals een acceleratie naar 100 in 10,3 seconden en een top van maar liefst 195 km/u. Omdat de GLK niet overdreven ruimte, terwijl de beenruimte normaal is. Daarnaast biedt de GLK een mooi hoekige bagageruimte met onder de rolhoes een volume van 450 liter uit te breiden tot 1.550 liter. Ook op dat vlak biedt de GLK de mogelijkheden van bijvoorbeeld een C-klasse Estate. Het veergedrag van de GLK is dat eer der dat van een terreinwagen dan van een limousine. Wegoneffenheden worden redelijk voelbaar doorgegeven, terwijl de auto toch zeker geen te korte wielbasis heeft. Mercedes biedt de instapversie van de GLK aan voor 42.900 euro met zesbak, terwijl de automaat voor 47.600 euro op de prijslijst staat. Dat betekent 3.000 euro goedkoper dan de GLK 220 CDI die als eerste met vierwielaandrijving (optie) wordt geleverd. En dat betekent dat ook prijstechnisch de GLK redelijk in de pas loopt met de C-klasse, dus een prima alternatief vormt voor iemand dfe eens wat anders wil. leidenheid is niet direct de eerste schap die we achter een Mercedes maar toch blijken de afmetingen de GLK binnen die aanduiding te en. De auto is namelijk maar 4,53 er lang en dat is dus minder dan een asse. Ook de breedte van 1,84 meter» s meer dan normaal, terwijl het model volume vooral haalt uit de hoogte van meter. Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 2.143 cc parkeerhulp, alarm en het zogenaamde Audio 50 systeem. Dat bestaat uit een radio/CD/DVD-speler met externe aanslui ting en navigatie. Alleen gaat het in het laatste geval om een systeem met pijltjes, dus zonder kaarten dat bovendien niet gebruikt kan worden als men een muziek CD wil afspelen. inen de indrukwekkende range SUV's en crossovers vervult de GLK bij brcedes de rol van instapper. De compacte, hoekige auto toont vriendelijk jwege zijn formaat, maar komt uiterst stoer over door zijn vormgeving. Mds kort is er binnen het programma een nieuwe basisversie, de GLK 200 hoog op de poten staat, benadert de positie van de bestuurder die van een normale personenauto. Datzelfde geldt voor het stuurgevoel en de stabiliteit van de koets, zowel rechtuit op de snelweg als in snel genomen bochten. Ook in druk verkeer wen je snel aan de dimensies van de GLK en blijkt de auto inderdaad redelijk compact. Hoekige auto's behouden lang hun actu ele uitstraling. Grappig om te ontdekken dat de op de achterportieren doorge trokken spatbordvorm van de huidige E-klasse voorheen ook al op de GLK werd toegepast. De auto maakt een complete indruk met aluminium dakrails, chromen accenten en de grote, grijze grille met indrukwekkend logo. De standaarduitrus- ting lijkt redelijk veelomvattend, maar toch heeft Mercedes voor de 200 en 220 CDI nog een Business Class uitvoe ring samengesteld. Deze bestaat uit een afdekking van de bagageruimte, metaal- lak, regensensor, grotere brandstoftank, dezelfde krachtbron in de 250 CDI zelfs tot 204 pk komt. De 200 CDI haalt uit dezelfde cilinderinhoud nog keurig 143 pk en blijkt ook met zijn koppel van 350 Nm al vanaf 1.200 tr/min zeker te overtuigen. Het is alleen zaak ondanks deze gunstig waarde bij wegrijden voldoende ver het gaspedaal in te trappen. De instapdiesel slaat anders heel gemakkelijk af. De GLK 200 CDI wordt door het merk aangeboden met een handgeschakelde zesbak of een zeventraps automaat. De laatste dient het comfort, de eerste heeft als resultaat een gunstiger verbruik en daardoor zelfs een beter energielabel. Voor een SUV- model blijkt het brandstofverbruik van de handgeschakelde versie in de praktijk redelijk uit te komen op 1 op 13 en dat is normaal. ima alternatief PuntoEvq jnulüJetDtoM

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 35