Rij impressie
Hyundai Genesis
<S> Auto SmM&ts
TEST 'M BIJ ONS
Superkrachtige elektrische
Peugeot EX1
HRbHrH
DE AUTOMAAT DONDERDAG 27 JANUARI 2011 PAGINA 11
011 «pagina!
Imagobooster
d
T
€12.940,
g,-p/mnd*
[Hyundai heeft vooral groen en zake-
Ijk verantwoorde modellen in zijn
[gamma De i-lijn staat dan ook in
Echril contrast tot de nieuwe Genesis
[Coupé. Een achterwielaandrijver
net heuse sportwagenaspiraties.
Dnbetwist een ware imagobooster!
zeer riante
een autorr
installatie
De enige echte Hyundai-dealer voor Tilburg en omstreken
Kraaivenstraat 16 5048 AB Tilburg - 013-5286900
ETILBURGSE KOERIER -
loord)
BO4695
Santa Fe
VE LPGG3
Lichtmetalen
io, Airbags,
idienmg etc.
16495,-
agnose
49.95
«-leges)
004 6.4®
005 6.250,-
005 7.950,-
000 2.9®-’
000 3.450,-1
004 11.9®
998 3.650,-
005 1 0.750,-
001 5.950,-
003 13.95*
000 5.59
998 2 45
■Hing heeft
zo ook bij
concept staat,
ordt aangedre-
•''■"otoren met
vier-
€7.240,-
v/mnd"
- procent
4, s 119-ir
BpRPjj uitla
-
een
9BIM V6.I
liHNH met
ft reen
1 qn
RHINE
Climate
rn, Electr.
listlampen, Cruis
stuurwiel,
achter en
:ing.
0e Genesis Coupé is met een lengte van
4,63 meter bijna even lang als de grote
Santa Fe. De wielbasis van de sportieveling
is met 2,82 meter zelfs een stuk langer. De
Genesis ligt dan ook als een blok op de
weg. De afstemming van vering en dem
ping is daarbij bepaald niet spijkerhard,
hij neigt wat dat betreft meer naar een
comfortabele GT. Hyundai kiest anderzijds
voor een vergevingsgezind stabiliteitssy-
steem. De achterkant kan gerust een stap
De Parijse tentoonstellir
de nodige blikvangers, z_
Peugeot waar de EX1 c"""'-*
De geinige roadster worul ™liat
ven door twee elektromotoren
totaal 340 pk, daarmee weet de
wieler topprestaties neer te zetten.
Peugeot bouwt en experimenteert
van een royale meter opzij zetten alvorens
ESP ingrijpt. En met een druk op de knop
kan het vangnet volledig worden uitge
schakeld. Mede door de lange wielbasis,
de specifieke afstemming en het optionele
Limited-slip differentieel (595 euro) ver
loopt het maken van een gecontroleerde
drift welhaast kinderlijk eenvoudig, zo
ondervonden we op de RDW-testbaan
in Lelystad, Ook wanneer de Genesis in
een onverwachte slip raakt, volstaat een
kordate stuurbeweging om de auto weer
in het juiste spoor te brengen.
Traditioneel
Op de RDW-testbaan mochten we tevens
kort proeven aan de’ Genesis 3.8 V6 met
303 pk en 361 Nm aan trekkracht, ook
weer standaard met handbak, maar in
dit geval uitgerust met de 2.000 euro
extra kostende Shiftronic-zestrapsauto-
maat met schakelflippers achter het stuur.
Geen transmissie met dubbele koppeling,
gewoon een traditioneel exemplaar. Toch
verlopen de schakelacties razendsnel.
Alleen bij het oppakken, bijvoorbeeld na
een drempel, houdt de automaat even
in en legt ie het af tegen exemplaren
met dubbele koppeling. Om het volledige
potentieel van de zescilinder te benutten,
zouden wij voor de handbak gaan. Dan is
het mogelijk om in 6,5 tellen naar de 100
km/u te accelereren en een topsnelheid
van 240 km/u op de klok te zetten.
Hyundai ging bij de ontwikkeling van de
Genesis Coupé zeker niet over één nacht
ijs en durft net als op de andere modellen
ook gewoon vijfjaar driedubbele garantie
te geven. Let wel, bumper tot bumper garan
tie, zonder kilometerbeperking. Of zoals een
woordvoerder van de importeur benadrukte:
'we maken geen uitzonderingen'. Vijf jaar
driedubbele garantie omvat vijfjaar fabriek-
garantie, vijf jaar mobiliteitsgarantie (pech-
hulp) door heel Europa en vijf jaar gratis
voertuiginspectie.
Tot slot de prijzen. De Genesis Coupé als
2.0 T kost 41.995 euro en de V6 staat voor
48.995 euro in de boeken, beide met een
al langer met elektrische voertuigen
en laat al deze kennis samenkomen
in dit model. De EX1 is maar negen
tig centimeter hoog. Aardig zijn de
deuren die naar achteren openen.
Een windvanger zou ervoor moeten
zorgen dat zonder helm op kan wor
den gereden.
standaarduitrusting waaronder subwoofer, een multifunctioneel
omatische airco, een Infinity-geluids- cruise control, parkeersensoren
,e (360 Watt) met cd-wisselaar en elektrisch inschakelende verlichtim
De Genesis Coupé is een echte liefheb-
bersauto. Zijn wigvormig lijnenspel, laag
van voren met een oplopende taillelijn,
maakt hem onmiskenbaar tot een sport-
coupé. Hyundai zelf spreekt van het Fluïdic
I Sculpture Design met vloeiende, zacht-
gewelfde lijnen. Verre van een Aziatische
vormgeving, dat moge duidelijk zijn.
Al kunnen we Hyundai de laatste jaren
sowieso niet meer betichten van een lou-
ter Oosterse visie. Dat is mede mogelijk
,7a door de vele R&D-centra verspreid over
a de wereld, waaronder één in het Duitse
Rüsselsheim. De Genesis Coupé slaat dan
W °°k abs°luut geen modderfiguur naast
bijvoorbeeld een Peugeot RCZ of Audi TT.
Korte pookje
In tegenstelling tot de genoemde concur
renten gebruikt Hyundai een platform met
if. achterwielaandrijving, zoals het een echte
sportcoupé betaamt. Ook de gewichtsver
deling van 55 procent op de vooras en 45
procent achter is van niveau. Lichtmetalen
19-inch wielen (standaard) en twee flinke
uitlaateindstukken onder de achterbum-
Jf verraden zijn potentieel. Welnu, daar
s dan ook weinig mis mee. Er is keuze uit
een 2,0 liter turbomotor en een 3,8 liter
V6. De 2.0 T rolt standaard uit de fabriek
meteen handgeschakelde zesbak en gene
reert 213 pk en 302 Nm aan koppel tussen
1.900 en 3.500 tr/min. Met het gaspedaal
gevloerd staat er vanuit stilstand in 8,5
seconden 100 km/u op de klok en de 2.0 T
raast door naar een topsnelheid van 222
km/u. Het korte pookje ligt daarbij lekker
in de hand. Klein discussiepunt vormt
de middenarmsteun. Met de bestuurders
stoel in de laagste stand komt tijdens
overschakelen naar de even versnellingen
voortdurend je elleboog in aanraking met
de armsteun. Bij rap overschakelen is dat
niet altijd even prettig. Verder produceert
de turboviercilinder zowaar een sportief
geluid en bewijst Hyundai dat ze wel
degelijk een communicatieve besturing
kunnen programmeren. De stuurinstallatie
in de Genesis is gewoon goed.
87-NXV-5