Rij impressie Hyundai Genesis <S> Auto SmM&ts TEST 'M BIJ ONS Superkrachtige elektrische Peugeot EX1 HRbHrH DE AUTOMAAT DONDERDAG 27 JANUARI 2011 PAGINA 11 011 «pagina! Imagobooster d T €12.940, g,-p/mnd* [Hyundai heeft vooral groen en zake- Ijk verantwoorde modellen in zijn [gamma De i-lijn staat dan ook in Echril contrast tot de nieuwe Genesis [Coupé. Een achterwielaandrijver net heuse sportwagenaspiraties. Dnbetwist een ware imagobooster! zeer riante een autorr installatie De enige echte Hyundai-dealer voor Tilburg en omstreken Kraaivenstraat 16 5048 AB Tilburg - 013-5286900 ETILBURGSE KOERIER - loord) BO4695 Santa Fe VE LPGG3 Lichtmetalen io, Airbags, idienmg etc. 16495,- agnose 49.95 «-leges) 004 6.4® 005 6.250,- 005 7.950,- 000 2.9®-’ 000 3.450,-1 004 11.9® 998 3.650,- 005 1 0.750,- 001 5.950,- 003 13.95* 000 5.59 998 2 45 ■Hing heeft zo ook bij concept staat, ordt aangedre- •''■"otoren met vier- €7.240,- v/mnd" - procent 4, s 119-ir BpRPjj uitla - een 9BIM V6.I liHNH met ft reen 1 qn RHINE Climate rn, Electr. listlampen, Cruis stuurwiel, achter en :ing. 0e Genesis Coupé is met een lengte van 4,63 meter bijna even lang als de grote Santa Fe. De wielbasis van de sportieveling is met 2,82 meter zelfs een stuk langer. De Genesis ligt dan ook als een blok op de weg. De afstemming van vering en dem ping is daarbij bepaald niet spijkerhard, hij neigt wat dat betreft meer naar een comfortabele GT. Hyundai kiest anderzijds voor een vergevingsgezind stabiliteitssy- steem. De achterkant kan gerust een stap De Parijse tentoonstellir de nodige blikvangers, z_ Peugeot waar de EX1 c"""'-* De geinige roadster worul ™liat ven door twee elektromotoren totaal 340 pk, daarmee weet de wieler topprestaties neer te zetten. Peugeot bouwt en experimenteert van een royale meter opzij zetten alvorens ESP ingrijpt. En met een druk op de knop kan het vangnet volledig worden uitge schakeld. Mede door de lange wielbasis, de specifieke afstemming en het optionele Limited-slip differentieel (595 euro) ver loopt het maken van een gecontroleerde drift welhaast kinderlijk eenvoudig, zo ondervonden we op de RDW-testbaan in Lelystad, Ook wanneer de Genesis in een onverwachte slip raakt, volstaat een kordate stuurbeweging om de auto weer in het juiste spoor te brengen. Traditioneel Op de RDW-testbaan mochten we tevens kort proeven aan de’ Genesis 3.8 V6 met 303 pk en 361 Nm aan trekkracht, ook weer standaard met handbak, maar in dit geval uitgerust met de 2.000 euro extra kostende Shiftronic-zestrapsauto- maat met schakelflippers achter het stuur. Geen transmissie met dubbele koppeling, gewoon een traditioneel exemplaar. Toch verlopen de schakelacties razendsnel. Alleen bij het oppakken, bijvoorbeeld na een drempel, houdt de automaat even in en legt ie het af tegen exemplaren met dubbele koppeling. Om het volledige potentieel van de zescilinder te benutten, zouden wij voor de handbak gaan. Dan is het mogelijk om in 6,5 tellen naar de 100 km/u te accelereren en een topsnelheid van 240 km/u op de klok te zetten. Hyundai ging bij de ontwikkeling van de Genesis Coupé zeker niet over één nacht ijs en durft net als op de andere modellen ook gewoon vijfjaar driedubbele garantie te geven. Let wel, bumper tot bumper garan tie, zonder kilometerbeperking. Of zoals een woordvoerder van de importeur benadrukte: 'we maken geen uitzonderingen'. Vijf jaar driedubbele garantie omvat vijfjaar fabriek- garantie, vijf jaar mobiliteitsgarantie (pech- hulp) door heel Europa en vijf jaar gratis voertuiginspectie. Tot slot de prijzen. De Genesis Coupé als 2.0 T kost 41.995 euro en de V6 staat voor 48.995 euro in de boeken, beide met een al langer met elektrische voertuigen en laat al deze kennis samenkomen in dit model. De EX1 is maar negen tig centimeter hoog. Aardig zijn de deuren die naar achteren openen. Een windvanger zou ervoor moeten zorgen dat zonder helm op kan wor den gereden. standaarduitrusting waaronder subwoofer, een multifunctioneel omatische airco, een Infinity-geluids- cruise control, parkeersensoren ,e (360 Watt) met cd-wisselaar en elektrisch inschakelende verlichtim De Genesis Coupé is een echte liefheb- bersauto. Zijn wigvormig lijnenspel, laag van voren met een oplopende taillelijn, maakt hem onmiskenbaar tot een sport- coupé. Hyundai zelf spreekt van het Fluïdic I Sculpture Design met vloeiende, zacht- gewelfde lijnen. Verre van een Aziatische vormgeving, dat moge duidelijk zijn. Al kunnen we Hyundai de laatste jaren sowieso niet meer betichten van een lou- ter Oosterse visie. Dat is mede mogelijk ,7a door de vele R&D-centra verspreid over a de wereld, waaronder één in het Duitse Rüsselsheim. De Genesis Coupé slaat dan W °°k abs°luut geen modderfiguur naast bijvoorbeeld een Peugeot RCZ of Audi TT. Korte pookje In tegenstelling tot de genoemde concur renten gebruikt Hyundai een platform met if. achterwielaandrijving, zoals het een echte sportcoupé betaamt. Ook de gewichtsver deling van 55 procent op de vooras en 45 procent achter is van niveau. Lichtmetalen 19-inch wielen (standaard) en twee flinke uitlaateindstukken onder de achterbum- Jf verraden zijn potentieel. Welnu, daar s dan ook weinig mis mee. Er is keuze uit een 2,0 liter turbomotor en een 3,8 liter V6. De 2.0 T rolt standaard uit de fabriek meteen handgeschakelde zesbak en gene reert 213 pk en 302 Nm aan koppel tussen 1.900 en 3.500 tr/min. Met het gaspedaal gevloerd staat er vanuit stilstand in 8,5 seconden 100 km/u op de klok en de 2.0 T raast door naar een topsnelheid van 222 km/u. Het korte pookje ligt daarbij lekker in de hand. Klein discussiepunt vormt de middenarmsteun. Met de bestuurders stoel in de laagste stand komt tijdens overschakelen naar de even versnellingen voortdurend je elleboog in aanraking met de armsteun. Bij rap overschakelen is dat niet altijd even prettig. Verder produceert de turboviercilinder zowaar een sportief geluid en bewijst Hyundai dat ze wel degelijk een communicatieve besturing kunnen programmeren. De stuurinstallatie in de Genesis is gewoon goed. 87-NXV-5

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 39