Bij impressie MAZDA 5 4» Mazda5 diesel F 100’- Auto SiAtMws 1 I? 2011 PAGINA DE AUTOMAAT DONDERDAG 27 JANUARI 2011 PAGINA 9 er acht el 113 -4672872 SARANTBEW i Alhoewel ons land geen traditio neel dieselland is en het aandeel dieselmotoren in de totale verko- pen relatief bescheiden is, blijft dit I type brandstof van groot belang In Europa en naarmate de auto's I groter zijn, worden er meer diesels H verkocht, soms tot wel negentig pro- h cent. Vandaar dat Mazda in nieuwe h generatie '5' niet zonder diesel kan. Kleine diesel, grote ruimte i van ptstudies i DETILBURGSE KOERIER - Middelste zitplaats Waar het aar*-1 - tewagens concept tn merk het vervolgens Qua forma van een n.._ auto heeft een fors de binnenn instapversii zitplaë*— borden die breed z logisch aansluiten op Kinderen tij»5 zijn uitgebouwd en p de voorbumper. Mazda rust de 5 uit met zijschuifdeuren, zodat de achterpassagiers een ruime toegang hebben tot hun zitplaatsen. Om helemaal achterin de komen moet een stoel naar voren worden geklapt en dat levert altijd wat extra klc_* - op. Zoals bij veel ruimtewagens ruimte achterin vooral geschikt kinderen. Bijna de volle breedte van de carrosse rie wordt aan de achterkant ingenomen door de achterklep die ter hoogte van de achterruit maximaal breed is. Om dit naar beneden door te kunnen zetten, zijn de forse lichtunits voor een deel aangebracht op de klep. Inladen van bagage gaat heel gemakkelijk omdat de klep tot op de bagagevloer opent. Naast een fors bagagevolume en vele flexibele mogelijkheden zijn er in de Mazda5 ook rvolop opbergvakken en bekerhouders, ren moet zodat iedere inzittenden zijn of haar i geklapt spullen gemakkelijk kwijt kan. clauteren Het rijgedrag kan het best worden ;ns is de omschreven als goedmoedig en com- likt voor fortabel. De diesel presteert voldoende en doet zijn werk redelijk geïsoleerd. Er carrosse- is alleen een handgeschakelde versnel- genomen lingsbak beschikbaar, geen automaat. n Mazda gaat de nieuwe 5 met 1.6 die- n selmotor leveren vanaf 28.740 euro. s Lange tijd was Ford groot aandeelhouder s van Mazda en liepen diverse ontwikkelin gen bij de twee fabrikanten synchroon. Er worden zowel complete onderstellen I als aandrijflijnen uitgewisseld. Ford heeft inmiddels het aandeel in Mazda tot een t paar procent teruggebracht, maar de tech- i nische uitwisseling istot nu toe gebleven. j Zuiniger En vandaar dat de dieselmotor voor de j Mazda5 wordt betrokken bij... juist, Peugeot1 Dat is dan weer te verklaren omdat Ford en PSA Peugeot Citroen een vergaande samenwerking hebben op het gebied van dieselmotoren. Vanuit Europa gaan de diesels op transport naar Japan om daar te worden toegepast in zowel de Mazda3 als de nieuwe Mazda5. Het i. moge duidelijk zijn dat de dieselversie uitsluitend voor Europa wordt gebouwd j'wgja en de karakteristiek van de totale auto I - j op Europa is afgestemd. bekende 1,6 liter voldoet uiteraard IBaan de Euro5 emissienorm en is aan- Wzienlijk lichter in vergelijking met de 2 liter diesel die in de vorige Mazda5 werd ■geleverd. Ook de versnellingsbak weegt ■minder. De krachtbron levert een vermo- 1 gen van 115 pk bij 3.600 tr/min en komt -Wtot een maximaal koppel van 270 Nm tussen 1.750 en 2.500 tr/min. Volgens de Bijofficiële cijfers is de Mazda5 diesel bijna ■■■f15 procent zuiniger dan zijn voorganger Waar het aantal aanbieders van ruim- 1|| en dat laat zich vertalen in een CO2- tewagens terugloopt, blijft Mazda het r uitstoot van 138 g/km. Voor een diesel concept trouw. Jaren geleden betrad het is dat niet genoeg om in aanmerking te merk het segment met de Premacy die komen voor een lagere bijtelling. Een van vervolgens doorevolueerde in de Mazda5. de verbeteringen is de snelle opwarming Qua formaat kan er eigenlijk niet meer na een koude start en daarmee worden van een midi-MPV worden gesproken, de wat meer zi de emissies teruggebracht. De prestaties auto heeft een fors formaat en bijpassen- heeft geeft i zijn meer dan voldoende met een top de binnenruimte. Met uitzondering van de ling. De carr van 180 km/u en een acceleratie naar instapversie heeft iedere Mazda5 zeven 100 km/u in 13,7 seconden. Geen stre- zitplaatsen. De manier om de middelste pentrekker bij een stoplicht, maar een zitplaats op de tweede zitrij snel weg te I uitermate ruime gezinswagen die prima klappen is eenvoudiger geworden (het Imee komt. Karaknri nrinrinpï De vormgeving doet qua proporties sterk aan de vorige generatie denken, maar het is de eerste productie Mazda die elementen van de zogenaamde Nagare conceptstudies vertoond. Dat is duidelijk te zien aan de golvende lijnen op de flan ken van de carrosserie. Dat is overigens wel een beetje wennen en bij de ene kleur >*'at meer zichtbaar dan bij de andere. Het ^...'t de auto wel een eigen uitstra ling. De carrosserielijn loopt naar achteren flink op, waardoor de zijkant een hoog gesloten indruk afgeeft. De grille in de voorbumper is door zijn vijfkantige grille zeer nadrukkelijk aanwezig. Een typisch De enige echte Mazda-dealer voor Tilburg en omstreken Kraaivenstraat 16 5048 AB Tilburg - 013-5286900 jé

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 37