Bij impressie
MAZDA 5 4»
Mazda5 diesel
F
100’-
Auto SiAtMws
1
I?
2011 PAGINA
DE AUTOMAAT DONDERDAG 27 JANUARI 2011 PAGINA 9
er
acht
el
113 -4672872
SARANTBEW
i Alhoewel ons land geen traditio
neel dieselland is en het aandeel
dieselmotoren in de totale verko-
pen relatief bescheiden is, blijft dit
I type brandstof van groot belang
In Europa en naarmate de auto's
I groter zijn, worden er meer diesels
H verkocht, soms tot wel negentig pro-
h cent. Vandaar dat Mazda in nieuwe
h generatie '5' niet zonder diesel kan.
Kleine diesel, grote ruimte
i van
ptstudies i
DETILBURGSE KOERIER -
Middelste zitplaats
Waar het aar*-1 -
tewagens
concept tn
merk het
vervolgens
Qua forma
van een n.._
auto heeft een fors
de binnenn
instapversii
zitplaë*—
borden die breed z
logisch aansluiten op
Kinderen
tij»5
zijn uitgebouwd en
p de voorbumper.
Mazda rust de 5 uit met zijschuifdeuren,
zodat de achterpassagiers een ruime
toegang hebben tot hun zitplaatsen.
Om helemaal achterin de komen moet
een stoel naar voren worden geklapt
en dat levert altijd wat extra klc_* -
op. Zoals bij veel ruimtewagens
ruimte achterin vooral geschikt
kinderen.
Bijna de volle breedte van de carrosse
rie wordt aan de achterkant ingenomen
door de achterklep die ter hoogte van
de achterruit maximaal breed is. Om
dit naar beneden door te kunnen zetten,
zijn de forse lichtunits voor een deel
aangebracht op de klep. Inladen van
bagage gaat heel gemakkelijk omdat de
klep tot op de bagagevloer opent. Naast
een fors bagagevolume en vele flexibele
mogelijkheden zijn er in de Mazda5 ook
rvolop opbergvakken en bekerhouders,
ren moet zodat iedere inzittenden zijn of haar
i geklapt spullen gemakkelijk kwijt kan.
clauteren Het rijgedrag kan het best worden
;ns is de omschreven als goedmoedig en com-
likt voor fortabel. De diesel presteert voldoende
en doet zijn werk redelijk geïsoleerd. Er
carrosse- is alleen een handgeschakelde versnel-
genomen lingsbak beschikbaar, geen automaat.
n Mazda gaat de nieuwe 5 met 1.6 die-
n selmotor leveren vanaf 28.740 euro.
s Lange tijd was Ford groot aandeelhouder
s van Mazda en liepen diverse ontwikkelin
gen bij de twee fabrikanten synchroon.
Er worden zowel complete onderstellen
I als aandrijflijnen uitgewisseld. Ford heeft
inmiddels het aandeel in Mazda tot een
t paar procent teruggebracht, maar de tech-
i nische uitwisseling istot nu toe gebleven.
j Zuiniger
En vandaar dat de dieselmotor voor de
j Mazda5 wordt betrokken bij... juist,
Peugeot1 Dat is dan weer te verklaren
omdat Ford en PSA Peugeot Citroen een
vergaande samenwerking hebben op het
gebied van dieselmotoren. Vanuit Europa
gaan de diesels op transport naar Japan
om daar te worden toegepast in zowel
de Mazda3 als de nieuwe Mazda5. Het
i. moge duidelijk zijn dat de dieselversie
uitsluitend voor Europa wordt gebouwd
j'wgja en de karakteristiek van de totale auto
I - j op Europa is afgestemd.
bekende 1,6 liter voldoet uiteraard
IBaan de Euro5 emissienorm en is aan-
Wzienlijk lichter in vergelijking met de 2
liter diesel die in de vorige Mazda5 werd
■geleverd. Ook de versnellingsbak weegt
■minder. De krachtbron levert een vermo-
1 gen van 115 pk bij 3.600 tr/min en komt
-Wtot een maximaal koppel van 270 Nm
tussen 1.750 en 2.500 tr/min. Volgens de
Bijofficiële cijfers is de Mazda5 diesel bijna
■■■f15 procent zuiniger dan zijn voorganger Waar het aantal aanbieders van ruim-
1|| en dat laat zich vertalen in een CO2- tewagens terugloopt, blijft Mazda het
r uitstoot van 138 g/km. Voor een diesel concept trouw. Jaren geleden betrad het
is dat niet genoeg om in aanmerking te merk het segment met de Premacy die
komen voor een lagere bijtelling. Een van vervolgens doorevolueerde in de Mazda5.
de verbeteringen is de snelle opwarming Qua formaat kan er eigenlijk niet meer
na een koude start en daarmee worden van een midi-MPV worden gesproken, de wat meer zi
de emissies teruggebracht. De prestaties auto heeft een fors formaat en bijpassen- heeft geeft i
zijn meer dan voldoende met een top de binnenruimte. Met uitzondering van de ling. De carr
van 180 km/u en een acceleratie naar instapversie heeft iedere Mazda5 zeven
100 km/u in 13,7 seconden. Geen stre- zitplaatsen. De manier om de middelste
pentrekker bij een stoplicht, maar een zitplaats op de tweede zitrij snel weg te
I uitermate ruime gezinswagen die prima klappen is eenvoudiger geworden (het
Imee komt. Karaknri nrinrinpï
De vormgeving doet qua proporties sterk
aan de vorige generatie denken, maar
het is de eerste productie Mazda die
elementen van de zogenaamde Nagare
conceptstudies vertoond. Dat is duidelijk
te zien aan de golvende lijnen op de flan
ken van de carrosserie. Dat is overigens
wel een beetje wennen en bij de ene kleur
>*'at meer zichtbaar dan bij de andere. Het
^...'t de auto wel een eigen uitstra
ling. De carrosserielijn loopt naar achteren
flink op, waardoor de zijkant een hoog
gesloten indruk afgeeft. De grille in de
voorbumper is door zijn vijfkantige grille
zeer nadrukkelijk aanwezig. Een typisch
De enige echte Mazda-dealer voor Tilburg en omstreken
Kraaivenstraat 16 5048 AB Tilburg - 013-5286900
jé