Autotest n pel Astra ST 1.6 Turbo Sport DE AUTOMAAT DONDERDAG 27 JANUARI 2011 PAGINA 3 Technische gegevens: Extra lengte voor meer elegantie Merk en type: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht acceleratie Verbruik: C02-uitstoot Prijs: die zijn niet als zodanig herkenbaar. Automaat tiel detail Twee hendels 94. B >etsing bij het icfs.nl. Z7C7Z geen 2013! tationwagons worden gewaardeerd en gekocht vanwege hun uitgebreide agagemogelijkheden. Extra lengte betekent doorgaans meer volume in het rterieur en toch blijkt Opel die extra centimeters bij de nieuwe Sports Tourer ok te hebben aangewend om de vormgeving eleganter te maken. Opel Astra ST 1.6 Turbo automaat topsnelheid 210 km/u 0-100 in 9,5 sec stadscyclus 10,1 liter/100 km buitenwegcydus 5,8 liter/100 km gecombineerd 7,4 liter/100 km 174g/km (C-label) 30.895 euro - van de ebben we kilogram n lichtere .etastlno W wij voor i voor een 11.250,- 9.6/119 ^MMHBETILBURGSE KOERIER - In tegenstelling tot bij de Astra hatchback, kan de achterbank nagenoeg volledig vlak worden geklapt om optimaal van de binnenruimte te kunnen profiteren. Het bagagevolume groeit daarmee van een zeer verdienstelijke 500- naar maximaal 1.550 liter Een forse inhoud die echter door menig kortere concurrent licht wordt overschreden. Handig is dat de achterbank in delen kan worden neergeklapt door simpel aan de twee hendels te trekken die direct achter de klep zijn geplaatst. In de flanken zijn extra opbergruimtes is fors. Toch is het Opel nog gelukt om onder het testexemplaar wielen van nog een maatje groter te schroeven. Uiteraard vullen die uitermate fraaie de openingen in de spatborden. Nog sterker dan bij de hatchback wordt de daklijn van de auto hoog gehouden tot aan de achterklep, terwijl juist de ruiten al eerder omlaag lopen om een meer dyna mische uitstraling te krijgen. Opel geeft de meest ruimtelijke Astra een diep uitgesne den achterklep mee die keurig opent tot op het niveau van de laadvloer. fllicht dat ze aan de vooravond van ontwikkeling zich bedachten dat de staande Astra qua volume al voldoende gelijkheden bood. Maar dat een wat w elegante verschijningsvorm voor tra afzetkansen zou kunnen zorgen. Binnen het uitgebreide motorenprogram- de op ma van de Astra staat de 1,6 liter turbo ophar benzinemotor aan de top. De krachtbron levert een vermogen van 180 pk en komt tot een koppel van 230 tussen 2.200 en 5.400 tr/min. De souplesse die hieruit spreekt combineert prima met de zestraps automaat die met meerdere motoren te combineren is. De bak laat in het scha- ji steken vallen, terwijl juist m uc uaiuvii ^ontrol bij snel wegrijden op n« een natte ondergrond even bedenktijd nodig heeft. De krachtige motor zorgt voor een uitstekend prestatieniveau met een top van 210 krn/u en acceler*1* naar 100 in 9,5 seconden. De versie met automaat doet hierbij nauwelijks onder voor dezelfde auto met handgeschakelde zesbak. Het brandstofverbruik schatten we bij voorbaat niet al te gunstig in bij een dergelijk krachtige turbomotor met eleratie sterk sie met dat komt euro voor Sport komt en 30.895 |n elegant oogt de nieuwe Astra Sports |®urer beslist. De auto toont langgerekt foor zijn enorme lengte van 4,70 meter, faarmee is het model qua buitenafmetin- Ben de middenklasse volledig ontgroeid. :r is overduidelijk gekeken naar de vorm- leving van de grotere Insignia, immers Jpel's eerste model van de huidige gene- atie. De vleugelvorm in de flanken loopt "j de Astra precies andersom. De voorkant an de ST is gelijk aan de hatchback, dat •as immers altijd al zo. Op subtiele wijze •ordt chroom toegepast om de Astra een ijke uitstraling te geven, een materiaal “t bij een witte auto net wat minder rpvalt. Een ander subtiel detail vormen dé lakrails die zichtbaar, maar niet overheer- end in de dakrand zijn opgenomen. Wie lest voor de Sport qua uitrustingsniveau njgt standaard 18 inch wielen en dat automaat. En inderdaad, het gemiddelde blijft in de praktijk net op of onder de 1 op 10. Ondanks de grote 19 inch wielen en J- op de turbomotor afgestemde wiel ophanging, is de Astra in deze uitgave beslist niet te stug. De relatief lange wiel basis is natuurlijk een van de redenen daarvoor. Ook de besturing voelt pret tig, waardoor het gehele gevoel van de auto de middenklasse ontstijgt De Ast heeft gewoon een meer dan uitsteke onderstel. Dat is optioneel uit te breiding met elektronisch geregelde dempers die naast de automatische stand ook een sportievere of juist meer comfortabele afstemming kennen. Opel start de Astra ST met een 100 pk -terke 1,4 liter vanaf 20.095 euro en t neer op een meerprijs van 850 ir de Sports Tourer. De 1.6 Turbo op 28.895 euro met zesbak euro met automaat Die is daarmee meteen de duurste van alle benzinemodellen. geplaatst, terwijl Opel verder op de Astra handige rails levert waarin diverse acces soires kunnen worden gehaakt om de bagageruimte netjes in te delen. Ondanks zijn forse formaat, weet de Astra vijfdeurs op de achterbank het midden- klassesegment niet te ontgroeien. Voor de Sports Tourer geldt hetzelfde, omdat de wielbasis gelijk is aan die hatchback. Wel biedt de ST meer hoofdruimte sim pelweg vanwege het andere verloop van het dak. Voorin heeft echter niemand te klagen, daar is ruimte voor passagiers combineren is. I met een zeer uiteenlopend postuur. De kelgedrag geen Sport-uitvoering heeft standaard stoelen de traction cont die beter instelbaar zijn en zo goed onder steunen dat ze een goedkeuring dragen van een Duitse vereniging van herniapa- tiënten. En er moet gezegd worden, waar de standaard stoelen niet optimaal zijn, weten deze zetels beslist te overtuigen. Overtuigen doet de Astra ook waar het gaat om de vormgeving en afwerking van het dashboard. Er worden nog behoorlijk harde kunststoffen toegepast, maar Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1.598 cc 132kW/180pk bij 5.500 tr/min 230 Nm bij 2200 5.400 tr/min lengte 4,698 mtr, breedte 1,814 mtr 1.450 kg Aanhanggewicht Prestaties:

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 31