Autotest
n
pel Astra ST 1.6 Turbo Sport
DE AUTOMAAT DONDERDAG 27 JANUARI 2011 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Extra lengte voor meer elegantie
Merk en type:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht
acceleratie
Verbruik:
C02-uitstoot
Prijs:
die zijn niet als zodanig herkenbaar.
Automaat
tiel detail
Twee hendels
94.
B
>etsing bij het
icfs.nl.
Z7C7Z
geen
2013!
tationwagons worden gewaardeerd en gekocht vanwege hun uitgebreide
agagemogelijkheden. Extra lengte betekent doorgaans meer volume in het
rterieur en toch blijkt Opel die extra centimeters bij de nieuwe Sports Tourer
ok te hebben aangewend om de vormgeving eleganter te maken.
Opel Astra ST 1.6
Turbo automaat
topsnelheid
210 km/u
0-100 in 9,5 sec
stadscyclus
10,1 liter/100 km
buitenwegcydus
5,8 liter/100 km
gecombineerd
7,4 liter/100 km
174g/km
(C-label)
30.895 euro
- van de
ebben we
kilogram
n lichtere
.etastlno
W wij voor
i voor een
11.250,-
9.6/119
^MMHBETILBURGSE KOERIER -
In tegenstelling tot bij de Astra hatchback,
kan de achterbank nagenoeg volledig
vlak worden geklapt om optimaal van de
binnenruimte te kunnen profiteren. Het
bagagevolume groeit daarmee van een
zeer verdienstelijke 500- naar maximaal
1.550 liter Een forse inhoud die echter
door menig kortere concurrent licht wordt
overschreden. Handig is dat de achterbank
in delen kan worden neergeklapt door
simpel aan de twee hendels te trekken
die direct achter de klep zijn geplaatst.
In de flanken zijn extra opbergruimtes
is fors. Toch is het Opel nog gelukt om
onder het testexemplaar wielen van nog
een maatje groter te schroeven. Uiteraard
vullen die uitermate fraaie de openingen
in de spatborden.
Nog sterker dan bij de hatchback wordt
de daklijn van de auto hoog gehouden tot
aan de achterklep, terwijl juist de ruiten al
eerder omlaag lopen om een meer dyna
mische uitstraling te krijgen. Opel geeft de
meest ruimtelijke Astra een diep uitgesne
den achterklep mee die keurig opent tot
op het niveau van de laadvloer.
fllicht dat ze aan de vooravond van
ontwikkeling zich bedachten dat de
staande Astra qua volume al voldoende
gelijkheden bood. Maar dat een wat
w elegante verschijningsvorm voor
tra afzetkansen zou kunnen zorgen.
Binnen het uitgebreide motorenprogram- de op
ma van de Astra staat de 1,6 liter turbo ophar
benzinemotor aan de top. De krachtbron
levert een vermogen van 180 pk en komt
tot een koppel van 230 tussen 2.200 en
5.400 tr/min. De souplesse die hieruit
spreekt combineert prima met de zestraps
automaat die met meerdere motoren te
combineren is. De bak laat in het scha-
ji steken vallen, terwijl juist m
uc uaiuvii ^ontrol bij snel wegrijden op n«
een natte ondergrond even bedenktijd
nodig heeft. De krachtige motor zorgt
voor een uitstekend prestatieniveau met
een top van 210 krn/u en acceler*1*
naar 100 in 9,5 seconden. De versie met
automaat doet hierbij nauwelijks onder
voor dezelfde auto met handgeschakelde
zesbak. Het brandstofverbruik schatten
we bij voorbaat niet al te gunstig in bij
een dergelijk krachtige turbomotor met
eleratie sterk
sie met dat komt
euro voor
Sport komt
en 30.895
|n elegant oogt de nieuwe Astra Sports
|®urer beslist. De auto toont langgerekt
foor zijn enorme lengte van 4,70 meter,
faarmee is het model qua buitenafmetin-
Ben de middenklasse volledig ontgroeid.
:r is overduidelijk gekeken naar de vorm-
leving van de grotere Insignia, immers
Jpel's eerste model van de huidige gene-
atie. De vleugelvorm in de flanken loopt
"j de Astra precies andersom. De voorkant
an de ST is gelijk aan de hatchback, dat
•as immers altijd al zo. Op subtiele wijze
•ordt chroom toegepast om de Astra een
ijke uitstraling te geven, een materiaal
“t bij een witte auto net wat minder
rpvalt. Een ander subtiel detail vormen dé
lakrails die zichtbaar, maar niet overheer-
end in de dakrand zijn opgenomen. Wie
lest voor de Sport qua uitrustingsniveau
njgt standaard 18 inch wielen en dat
automaat. En inderdaad, het gemiddelde
blijft in de praktijk net op of onder de 1
op 10.
Ondanks de grote 19 inch wielen en
J- op de turbomotor afgestemde wiel
ophanging, is de Astra in deze uitgave
beslist niet te stug. De relatief lange wiel
basis is natuurlijk een van de redenen
daarvoor. Ook de besturing voelt pret
tig, waardoor het gehele gevoel van de
auto de middenklasse ontstijgt De Ast
heeft gewoon een meer dan uitsteke
onderstel. Dat is optioneel uit te breiding
met elektronisch geregelde dempers die
naast de automatische stand ook een
sportievere of juist meer comfortabele
afstemming kennen.
Opel start de Astra ST met een 100 pk
-terke 1,4 liter vanaf 20.095 euro en
t neer op een meerprijs van 850
ir de Sports Tourer. De 1.6 Turbo
op 28.895 euro met zesbak
euro met automaat Die is
daarmee meteen de duurste van alle
benzinemodellen.
geplaatst, terwijl Opel verder op de Astra
handige rails levert waarin diverse acces
soires kunnen worden gehaakt om de
bagageruimte netjes in te delen.
Ondanks zijn forse formaat, weet de Astra
vijfdeurs op de achterbank het midden-
klassesegment niet te ontgroeien. Voor
de Sports Tourer geldt hetzelfde, omdat
de wielbasis gelijk is aan die hatchback.
Wel biedt de ST meer hoofdruimte sim
pelweg vanwege het andere verloop van
het dak. Voorin heeft echter niemand te
klagen, daar is ruimte voor passagiers combineren is. I
met een zeer uiteenlopend postuur. De kelgedrag geen
Sport-uitvoering heeft standaard stoelen de traction cont
die beter instelbaar zijn en zo goed onder
steunen dat ze een goedkeuring dragen
van een Duitse vereniging van herniapa-
tiënten. En er moet gezegd worden, waar
de standaard stoelen niet optimaal zijn,
weten deze zetels beslist te overtuigen.
Overtuigen doet de Astra ook waar het
gaat om de vormgeving en afwerking van
het dashboard. Er worden nog behoorlijk
harde kunststoffen toegepast, maar
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.598 cc
132kW/180pk
bij 5.500 tr/min
230 Nm bij 2200
5.400 tr/min
lengte 4,698 mtr,
breedte 1,814 mtr
1.450 kg
Aanhanggewicht
Prestaties: