Autotest
Denissen
a
issan Juke 1.6 Eco Acenta
voor de originaliteitsprijs!
Nissan Juke
•TILBURGSE KOERIER
12011
DE AUTOMAAT- DONDERDAG 20 JANUARI 2011 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Merk en type:
Nissan Juke
1.6 EcoAcenta
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
1.598 cc
86kW/117pk
Vermogen:
bij 6.000 tr/min
Koppel:
158 Nm
bij 4.000 tr/min
Afmetingen:
lengte 4,135 mtr,
breedte 1,765 mtr
Gewicht;
1.172 kg
Aanhanggewicht: 1.250 kg (geremd)
topsnelheid
Prestaties:
178 km/u
acceleratie
0-100 in 11,1 sec.
Verbruik:
gecombineerd 6
,0 liter/100 km
136g/km
CO2-uitstoot:
(B-label)
Prijs:
20.400 euro
teuze
.NISSAN
Voldoende rtH
p de hoeken
Dubbelfunctie
RENAULT
...gezet,
een dub
van
dit
jrg.
tilburg.nl
Kraaivenstraat 18, Tilbui
013 465 21 00 www.denissen-ti
Startklaar om door u te worden getest
Omdat deze voor meerdere functies wordt
ingezet, hebben alle knoppen eromheen
dubbelfunctie. Zo kan de instelling
verwarming, ventilatie en airco op
dit paneel worden geregeld, maar kan
met dezelfde knoppen voor verschillende
rijprogramma's worden gekozen. De dis
play geeft dan afhankelijk van de gekozen
functie de power van de motor of juist
de zuinige manier van rijden aan. Het is
alleen jammer dat dit Dynamic Control
Systeem precies buiten het directe zicht-
veld van de bestuurder valt en daarmee
slechts een aardige gadget blijkt.
st lukt Nissan wederom om origineel uit de hoek te komen, dit keer met een
mpacte crossover die onder de succesvolle Qashqai in het programma heeft
satsgenomen, Zelfs de naam en de schrijfwijze daarvan zijn origineel gevon-
in: Juke. De 1,6 liter benzinemotor uit ons testexemplaar zal zonder twijfel
i meest gevraagde versie worden,
B vormgeving van de kleine SUV is zeer
wallend, van welke kant het model ook
ordt bekeken. Dat de wielen zoveel
ƒ,4 °9e^ °P de hoeken zijn geplaatst,
7 ordt optisch door de breed uitgebouwde
ett)0rden no9 eens extra benadrukt. De
Ho maakt daardoor meteen een stoere
druk. De aldus ontstane extra breedte
>et natuurlijk helemaal niets voor de
terieurruimte. Het front vergeet je nooit
eer vanwege de enorm grote, ronde lam-
n die dienen voor de hoofdverlichting.
mistlampen zitten op de gebruikelijke
aats onder in de voorbumper, terwijl
vinvormige extra units bijna op de
otorkap de richtingaanwijzers en dagrij-
rhchting omvatten. Deze zijn goed vanaf
Voorin is het goed toeven in de Juke. De
auto verveelt niet snel, heeft compacte,
maar voldoende steun biedende stoelen
en biedt voor een groot deel van de
Nederlands volop ruimte om hoofd en
benen kwijt te kunnen. Maar naarmate
we verder naar achteren gaan wordt dit
minder. Het dak loopt al vanaf de voor
ruit naar beneden af en dat kost nu
eenmaal hoofdruimte op de achterbank.
Het standaard bagagevolume van de Juke
bedraagt 251 liter en dat is niet meer dan
een compact model uit het B-segment. De
hoofdsteunen van de achterbank raken
bijna de achterruit, waardoor de bagage
ruimte driehoekvormig is. Uiteraard kan
De exterieurkleur speelt nadrukkelijk een
rol in het grappig ingerichte interieur. Bij
onze Acenta wordt de rode carrosserie-
kleur toegepast op de middenconsole en
een deel van de portierpanelen, terwijl
eveneens de deels rode bekleding goed
op dit geheel is afgestemd. Uiteraard
gaat dat niet voor alle lakkleuren op. Hier
en daar worden er nog wat aluminium
accenten aan de feestvreugde toegevoegd
en beschikt de Juke over een forse en
veelkleurige display op de middenconsole.
de bestuurderszitplaats te zien en vormen
daardoor duidelijke markeringspunten.
De portieren liggen duidelijk dieper dan
de spatborden, terwijl de achterdeuren
enigszins worden gemaskeerd omdat de
portiergrepen in de ruitomlijsting zijn
opgenomen.
Waar Nissan onder meer bij de Note al
boemerangvormige achterlichtunits toe
past, komt deze vorm ook bij de Juke
terug, terwijl de verlichting ook een asso
ciatie opwekt met Volvo. De achteraanblik
van het model is nog steeds opvallend,
maar minder extreem dan de voorkant.
jn lengte van 4,13 meter lanceert
de crossover in het zogenaamde B-
it. Toch is dat mooie marketingtaal,
ant prijstechnisch moet de auto concur-
ren met representanten uit de midden-
asse. Voor automobilisten die eens wat
iders willen dan een saaie hatchback,
e moeten beslist eens bij Nissan gaan
jken en proefrijden.
de bank worden neergeklapt, zodat bij
gebruik door twee personen de Juke vol
doende mogelijkheden biedt.
Natuurlijk maakt Nissan graag goede sier
met de topversie voorzien van een 190 pk
sterke turbomotor met CVT en vierwiel-
aandrijving, maar in de praktijk gaat de
interesse vooral uit naar de atmosferische
1,6 liter die met 117 pk en een koppel
van 158 Nm tot prima prestaties in staat
is. Immers een topsnelheid van 178 km/u
en acceleratie naar 100 km/u in 11,1
seconden zijn prima. Bovendien houdt de
gemeten CO2-uitstOot van 136 g/km niet
alleen een B-label in, maar krijgt deze
benzineversie ook 20 procent bijtelling. De
motor doet voldoende stil z'n werk. In de
praktijk blijkt een gemiddeld verbruik van
1 op 13 helemaal niet verkeerd.
Het rijgedrag van de Juke is overduide
lijk afgestemd op de grootste gemene
deler. Verwacht daarbij niet het spektakel
dat het uiterlijk wellicht doet vermoeden.
De 17 inch wielen met grote banden
(215/55) zorgen ervoor dat wegoneffen-
heden prima worden weggewerkt en dat
ook verkeersdrempels met een normale
snelheid kunnen worden genomen zonder
dat alle inzittenden met een noodgang
richting dak worden gekatapulteerd.
De Nissan Juke 1.6 Eco Acenta kost 20.400
euro en daarmee zit Nissan precies op
het niveau van een enigszins aangeklede
middenklasser. De instapversie begint bij
18.700 euro en het programma loopt tot
een aanzienlijk bedrag van 31.700 euro
die de 1.6 Turbo 4WD met CVT moet ople
veren. Uiteraard kan de Juke ook met een
1.5 dCi dieselmotor worden besteld vanaf
22.200 euro.