Autotest Denissen a issan Juke 1.6 Eco Acenta voor de originaliteitsprijs! Nissan Juke •TILBURGSE KOERIER 12011 DE AUTOMAAT- DONDERDAG 20 JANUARI 2011 PAGINA 3 Technische gegevens: Merk en type: Nissan Juke 1.6 EcoAcenta Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1.598 cc 86kW/117pk Vermogen: bij 6.000 tr/min Koppel: 158 Nm bij 4.000 tr/min Afmetingen: lengte 4,135 mtr, breedte 1,765 mtr Gewicht; 1.172 kg Aanhanggewicht: 1.250 kg (geremd) topsnelheid Prestaties: 178 km/u acceleratie 0-100 in 11,1 sec. Verbruik: gecombineerd 6 ,0 liter/100 km 136g/km CO2-uitstoot: (B-label) Prijs: 20.400 euro teuze .NISSAN Voldoende rtH p de hoeken Dubbelfunctie RENAULT ...gezet, een dub van dit jrg. tilburg.nl Kraaivenstraat 18, Tilbui 013 465 21 00 www.denissen-ti Startklaar om door u te worden getest Omdat deze voor meerdere functies wordt ingezet, hebben alle knoppen eromheen dubbelfunctie. Zo kan de instelling verwarming, ventilatie en airco op dit paneel worden geregeld, maar kan met dezelfde knoppen voor verschillende rijprogramma's worden gekozen. De dis play geeft dan afhankelijk van de gekozen functie de power van de motor of juist de zuinige manier van rijden aan. Het is alleen jammer dat dit Dynamic Control Systeem precies buiten het directe zicht- veld van de bestuurder valt en daarmee slechts een aardige gadget blijkt. st lukt Nissan wederom om origineel uit de hoek te komen, dit keer met een mpacte crossover die onder de succesvolle Qashqai in het programma heeft satsgenomen, Zelfs de naam en de schrijfwijze daarvan zijn origineel gevon- in: Juke. De 1,6 liter benzinemotor uit ons testexemplaar zal zonder twijfel i meest gevraagde versie worden, B vormgeving van de kleine SUV is zeer wallend, van welke kant het model ook ordt bekeken. Dat de wielen zoveel ƒ,4 °9e^ °P de hoeken zijn geplaatst, 7 ordt optisch door de breed uitgebouwde ett)0rden no9 eens extra benadrukt. De Ho maakt daardoor meteen een stoere druk. De aldus ontstane extra breedte >et natuurlijk helemaal niets voor de terieurruimte. Het front vergeet je nooit eer vanwege de enorm grote, ronde lam- n die dienen voor de hoofdverlichting. mistlampen zitten op de gebruikelijke aats onder in de voorbumper, terwijl vinvormige extra units bijna op de otorkap de richtingaanwijzers en dagrij- rhchting omvatten. Deze zijn goed vanaf Voorin is het goed toeven in de Juke. De auto verveelt niet snel, heeft compacte, maar voldoende steun biedende stoelen en biedt voor een groot deel van de Nederlands volop ruimte om hoofd en benen kwijt te kunnen. Maar naarmate we verder naar achteren gaan wordt dit minder. Het dak loopt al vanaf de voor ruit naar beneden af en dat kost nu eenmaal hoofdruimte op de achterbank. Het standaard bagagevolume van de Juke bedraagt 251 liter en dat is niet meer dan een compact model uit het B-segment. De hoofdsteunen van de achterbank raken bijna de achterruit, waardoor de bagage ruimte driehoekvormig is. Uiteraard kan De exterieurkleur speelt nadrukkelijk een rol in het grappig ingerichte interieur. Bij onze Acenta wordt de rode carrosserie- kleur toegepast op de middenconsole en een deel van de portierpanelen, terwijl eveneens de deels rode bekleding goed op dit geheel is afgestemd. Uiteraard gaat dat niet voor alle lakkleuren op. Hier en daar worden er nog wat aluminium accenten aan de feestvreugde toegevoegd en beschikt de Juke over een forse en veelkleurige display op de middenconsole. de bestuurderszitplaats te zien en vormen daardoor duidelijke markeringspunten. De portieren liggen duidelijk dieper dan de spatborden, terwijl de achterdeuren enigszins worden gemaskeerd omdat de portiergrepen in de ruitomlijsting zijn opgenomen. Waar Nissan onder meer bij de Note al boemerangvormige achterlichtunits toe past, komt deze vorm ook bij de Juke terug, terwijl de verlichting ook een asso ciatie opwekt met Volvo. De achteraanblik van het model is nog steeds opvallend, maar minder extreem dan de voorkant. jn lengte van 4,13 meter lanceert de crossover in het zogenaamde B- it. Toch is dat mooie marketingtaal, ant prijstechnisch moet de auto concur- ren met representanten uit de midden- asse. Voor automobilisten die eens wat iders willen dan een saaie hatchback, e moeten beslist eens bij Nissan gaan jken en proefrijden. de bank worden neergeklapt, zodat bij gebruik door twee personen de Juke vol doende mogelijkheden biedt. Natuurlijk maakt Nissan graag goede sier met de topversie voorzien van een 190 pk sterke turbomotor met CVT en vierwiel- aandrijving, maar in de praktijk gaat de interesse vooral uit naar de atmosferische 1,6 liter die met 117 pk en een koppel van 158 Nm tot prima prestaties in staat is. Immers een topsnelheid van 178 km/u en acceleratie naar 100 km/u in 11,1 seconden zijn prima. Bovendien houdt de gemeten CO2-uitstOot van 136 g/km niet alleen een B-label in, maar krijgt deze benzineversie ook 20 procent bijtelling. De motor doet voldoende stil z'n werk. In de praktijk blijkt een gemiddeld verbruik van 1 op 13 helemaal niet verkeerd. Het rijgedrag van de Juke is overduide lijk afgestemd op de grootste gemene deler. Verwacht daarbij niet het spektakel dat het uiterlijk wellicht doet vermoeden. De 17 inch wielen met grote banden (215/55) zorgen ervoor dat wegoneffen- heden prima worden weggewerkt en dat ook verkeersdrempels met een normale snelheid kunnen worden genomen zonder dat alle inzittenden met een noodgang richting dak worden gekatapulteerd. De Nissan Juke 1.6 Eco Acenta kost 20.400 euro en daarmee zit Nissan precies op het niveau van een enigszins aangeklede middenklasser. De instapversie begint bij 18.700 euro en het programma loopt tot een aanzienlijk bedrag van 31.700 euro die de 1.6 Turbo 4WD met CVT moet ople veren. Uiteraard kan de Juke ook met een 1.5 dCi dieselmotor worden besteld vanaf 22.200 euro.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 39