Autotest
BMW X3 xDrïve20
o,-
DE AUTOMAAT DONDERDAG 13 JANUARI 2011 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Merk en type:
BMWX3
xDrive20dA
Vermogen:
Koppel
Afmetingen:
Gewicht
acceleratie
Verbruik:
rence
CO2-uitstoot:
Prijs:
Elektronisch gecontroleerd
jubtiel
euze
www.renova.nl
n -
t voorin
lontrol
0-100 in 8,5 sec.
stadscyclus
6,1 liter/100 km
buitenwegcydus
5,3 liter/100 km
gecombineerd
5,6 liter/100 km
147 g/km (B-label)
54.300 euro
135kW/184pk
bij 4.000 tr/min
380 Nm
Renova Tilburg
Ringbaan Oost 102a
5013 CD Tilburg
T (013) 542 21 33
Renova Waalwijk
Van Andelstraat 9
,T(041^3^443 Renova Group
Renova Breda
Huifakkerstraat 1
4815 PN Breda
T (076) 522 35 49
bij 1.750 tr/min
lengte 4,648 mtr,
breedte 1,881 mtr
1.700 kg
Aanhanggewicht: g.o.
Prestaties: topsnelheid
210km/u
312011 PAGH,
ETILBURGSE KOERIER -
Hoogste kwaliteit
kleine pookje en dat is in het begin even
wennen. De pook komt namelijk na scha
kelen weer in de uitgangspositie terug en
dat kan een beetje verwarrend zijn.
Het ruimteaanbod is er in de X3 alleen
maar op vooruit gegaan, voor- of ach
terin heeft niemand te klagen en boven
dien kan ook nog eens minimaal 550
liter aan bagage worden meegenomen.
Neerklappen van de achterbank levert
zelfs 1.600 liter op. O ja, toch nog een
puntje van kritiek, de zitting van de ach
terbank is behoorlijk laag geplaatst en
geeft een wat onnatuurlijk zithouding met
opgetrokken knieën.
huidige designtaal van BMW en heel
grappig zetten de reflectoren de horizon
tale lijn onderaan de achterklep door in de
bumpers. Subtiel! Veel oog voor detail, dat
toont de X3 onder meer met zijn glanzend
metaalkleurige ruitomlijsting, portiergre-
pen met ingebouwde verlichting en fraai
geïntegreerde dakrails. Bijzonder eigenlijk
dat de zijrichtingaanwijzers op de spat
borden zitten en niet in de buitenspiegels
geïntegreerd zijn.
Wuiven
elukkig maakte de facelift een paar jaar
ïleden het nodige goed. BMW kreeg de Leverde de facelift van het eerste model
meer op Europees voor het interieur al een verbetering van
tstraling was vanaf belang op, de nieuwe X3 kan aan nog
- er wat hogere verwachtingen voldoen. Het is
in het duidelijk dat BMW hier alles op alles heeft
gezet om de eventueel licht negatieve
gevoelens van weleer in één klap weg te
wuiven. Uiteraard is het dashboard zeer
herkenbaar BMW. De bovenkant is in
zwart uitgevoerd, terwijl er voor de onder
zijde en ook de accentstrips meer moge
lijkheden zijn. Het brede i-Drive scherm
is keurig onder de overkapping boven de
J Jdenconsole geplaatst. Het instrumen
tarium toont sober en heeft daardoor een
optimale afleesbaarheid. Alle knoppen zijn
qua functie snel duidelijk en ook leer je
snel leven met de toetsen op het stuur
wiel. Zonder instructieboekje kom je heel
ver in de X3 en zo hoort het ook. Wie gaat
cht. voor een variant met automaat krijgt het
de inmiddels in veel modellen doorgevoerde
-let het EfficientDynamics maakt BMW keer op keer duidelijk dat al haar
lito's spaarzaam met brandstof om kunnen gaan, zodoende het milieu min-
belasten en toch voldoen aan de hoge verwachtingen die de klant heeft,
bewijst de nieuwe, tweede generatie X3 dubbel en dwars. Vergeet de
^HLde, dit is pas echt een BMW.
Aantal cilinders: 6 in lijn
Cilinderinhoud: 1.995 cc
1.700 kg wegende SUV of crossover voor
wie dat liever hoort.
De X3 is vooral erg comfortabel en dat
ondanks de behoorlijk hoge carrosserie.
Wegoneffenheden lijken nauwelijks te
bestaan. In bochten blijft de koets mooi
stabiel en wie wat steviger met de auto
omgaat zal niets merken van het gewicht.
Ook of misschien wel vooral op dit vlak
betekent de nieuwe X3 weer een flinke
stap vooruit.
BMW start de nieuwe X3 als 2.0 diesel
met zesbak voor 51.735 euro. Met auto
maat komt hetzelfde model op 54.300
euro uit. De topper is de High Executive
die met automaat 60.050 euro moet kos
ten. Op dit moment zijn er twee zescilin
der benzinemotoren en komt er nog een 3
liter zescilinder diesel aan.
feleden het nodige goed. BMW kreeg
P vooral qua interieur meer op Europe^
fveau, want met de uitstraling was v
F begin al weinig mis. Intussen is er .vet
leschoven in het X-programma van het
perk. De X5 is groter geworden, de X1
er aan de onderkant bij gekomen, dus
Pocht de X3 een stukje groeien tot een
hrigte van 4,65 meter. De auto is daarmee
P9 steeds geen kolos. Dat de vormgeving
F de X3 nog immer in goede aarde valt,
"ijkt wel uit een aantal typische ken-
pken die in de nieuwe oplage bewust is keu
phouden zijn gebleven. Zo is de belijning midde
pn de voorbumper vrijwel identiek en het tariun
peest bijzondere is nog steeds het knikje
|de ruitlijn achteraan. Alleen dat detail
prgt al voor een enorme herkenbaarheid,
laar de koets van de X3 is van voor tot
pter helemaal nieuw. Er zijn op de flan-
Fn een paar strakke lijnen aangebracht
F grote achterlichten passen binnen g<=
ote SUV's werden ooit in Amerika bedacht
ook de Europese merken die met dit
ort auto's op de proppen kwamen, had-
!n hun modellen op de Amerikaanse
naak afgestemd. Daar stoort men zich
at aan harde kunststoffen en een wat
inder fraaie afwerking. En waar de zelfs
Amerika gebouwde grote X5 de toets
lr kritiek kon doorstaan, gold dat in eerste
stantie niet voor de X3.
2 liter diesel nogal hoorbaar in het vooron
der lag, is er nu ook serieus werk gemaakt
van de geluidsisolatie. BMW levert de X3
De minst vermogende motor is de 2 liter louter met vierwielaandrijving, een elek-
diesel, maar de kracht van deze 184 pk tronisch gecontroleerde variant waar je als
viercilinder is zo overtuigend, dat we ook bestuurder nooit en te nimmer omkijken
geloof hebben in de andere krachtbronnen. naar hebt. In deze tijd met veel sneeuw
Dat komt dan vooral door het meer dan en verminderde grip is deze voorziening
uitstekende koppel van 380 Nm dat al bij samen met winterhanden heer en meester.
1.750 tr/min volledig bij de les is. Alhoewel Pas als je daarna in een auto zonder stapt,
de diesel start met een handgeschakelde merk je dat het niet vanzelfsprekend is dat
zesbak, is de nieuwe achttraps automaat je iedere situatie de baas bent.
een juweel die de meerprijs beslist waard De diesel heeft alle EfficientDynamics ele-
is. Schakelen is niet voelbaar en door de menten zoals een start/stop systeem die
extra verzetten kan onder alle omstandig- de motor uitschakelt voor een stoplicht en
heden de meest efficiënte overbrenging bijvoorbeeld energieregeneratie bij rem-
worden gekozen. Het gaat zelfs zover dat men en gas los. Dat alles zorgt voor een
de automaat op papier zuiniger is dan de schappelijk brandstofverbruik van gemid-
handgeschakelde versie. Waar voorheen de deld 1 op 15 en dat is uitstekend voor een
[31'NSfFï