Autotest BMW X3 xDrïve20 o,- DE AUTOMAAT DONDERDAG 13 JANUARI 2011 PAGINA 3 Technische gegevens: Merk en type: BMWX3 xDrive20dA Vermogen: Koppel Afmetingen: Gewicht acceleratie Verbruik: rence CO2-uitstoot: Prijs: Elektronisch gecontroleerd jubtiel euze www.renova.nl n - t voorin lontrol 0-100 in 8,5 sec. stadscyclus 6,1 liter/100 km buitenwegcydus 5,3 liter/100 km gecombineerd 5,6 liter/100 km 147 g/km (B-label) 54.300 euro 135kW/184pk bij 4.000 tr/min 380 Nm Renova Tilburg Ringbaan Oost 102a 5013 CD Tilburg T (013) 542 21 33 Renova Waalwijk Van Andelstraat 9 ,T(041^3^443 Renova Group Renova Breda Huifakkerstraat 1 4815 PN Breda T (076) 522 35 49 bij 1.750 tr/min lengte 4,648 mtr, breedte 1,881 mtr 1.700 kg Aanhanggewicht: g.o. Prestaties: topsnelheid 210km/u 312011 PAGH, ETILBURGSE KOERIER - Hoogste kwaliteit kleine pookje en dat is in het begin even wennen. De pook komt namelijk na scha kelen weer in de uitgangspositie terug en dat kan een beetje verwarrend zijn. Het ruimteaanbod is er in de X3 alleen maar op vooruit gegaan, voor- of ach terin heeft niemand te klagen en boven dien kan ook nog eens minimaal 550 liter aan bagage worden meegenomen. Neerklappen van de achterbank levert zelfs 1.600 liter op. O ja, toch nog een puntje van kritiek, de zitting van de ach terbank is behoorlijk laag geplaatst en geeft een wat onnatuurlijk zithouding met opgetrokken knieën. huidige designtaal van BMW en heel grappig zetten de reflectoren de horizon tale lijn onderaan de achterklep door in de bumpers. Subtiel! Veel oog voor detail, dat toont de X3 onder meer met zijn glanzend metaalkleurige ruitomlijsting, portiergre- pen met ingebouwde verlichting en fraai geïntegreerde dakrails. Bijzonder eigenlijk dat de zijrichtingaanwijzers op de spat borden zitten en niet in de buitenspiegels geïntegreerd zijn. Wuiven elukkig maakte de facelift een paar jaar ïleden het nodige goed. BMW kreeg de Leverde de facelift van het eerste model meer op Europees voor het interieur al een verbetering van tstraling was vanaf belang op, de nieuwe X3 kan aan nog - er wat hogere verwachtingen voldoen. Het is in het duidelijk dat BMW hier alles op alles heeft gezet om de eventueel licht negatieve gevoelens van weleer in één klap weg te wuiven. Uiteraard is het dashboard zeer herkenbaar BMW. De bovenkant is in zwart uitgevoerd, terwijl er voor de onder zijde en ook de accentstrips meer moge lijkheden zijn. Het brede i-Drive scherm is keurig onder de overkapping boven de J Jdenconsole geplaatst. Het instrumen tarium toont sober en heeft daardoor een optimale afleesbaarheid. Alle knoppen zijn qua functie snel duidelijk en ook leer je snel leven met de toetsen op het stuur wiel. Zonder instructieboekje kom je heel ver in de X3 en zo hoort het ook. Wie gaat cht. voor een variant met automaat krijgt het de inmiddels in veel modellen doorgevoerde -let het EfficientDynamics maakt BMW keer op keer duidelijk dat al haar lito's spaarzaam met brandstof om kunnen gaan, zodoende het milieu min- belasten en toch voldoen aan de hoge verwachtingen die de klant heeft, bewijst de nieuwe, tweede generatie X3 dubbel en dwars. Vergeet de ^HLde, dit is pas echt een BMW. Aantal cilinders: 6 in lijn Cilinderinhoud: 1.995 cc 1.700 kg wegende SUV of crossover voor wie dat liever hoort. De X3 is vooral erg comfortabel en dat ondanks de behoorlijk hoge carrosserie. Wegoneffenheden lijken nauwelijks te bestaan. In bochten blijft de koets mooi stabiel en wie wat steviger met de auto omgaat zal niets merken van het gewicht. Ook of misschien wel vooral op dit vlak betekent de nieuwe X3 weer een flinke stap vooruit. BMW start de nieuwe X3 als 2.0 diesel met zesbak voor 51.735 euro. Met auto maat komt hetzelfde model op 54.300 euro uit. De topper is de High Executive die met automaat 60.050 euro moet kos ten. Op dit moment zijn er twee zescilin der benzinemotoren en komt er nog een 3 liter zescilinder diesel aan. feleden het nodige goed. BMW kreeg P vooral qua interieur meer op Europe^ fveau, want met de uitstraling was v F begin al weinig mis. Intussen is er .vet leschoven in het X-programma van het perk. De X5 is groter geworden, de X1 er aan de onderkant bij gekomen, dus Pocht de X3 een stukje groeien tot een hrigte van 4,65 meter. De auto is daarmee P9 steeds geen kolos. Dat de vormgeving F de X3 nog immer in goede aarde valt, "ijkt wel uit een aantal typische ken- pken die in de nieuwe oplage bewust is keu phouden zijn gebleven. Zo is de belijning midde pn de voorbumper vrijwel identiek en het tariun peest bijzondere is nog steeds het knikje |de ruitlijn achteraan. Alleen dat detail prgt al voor een enorme herkenbaarheid, laar de koets van de X3 is van voor tot pter helemaal nieuw. Er zijn op de flan- Fn een paar strakke lijnen aangebracht F grote achterlichten passen binnen g<= ote SUV's werden ooit in Amerika bedacht ook de Europese merken die met dit ort auto's op de proppen kwamen, had- !n hun modellen op de Amerikaanse naak afgestemd. Daar stoort men zich at aan harde kunststoffen en een wat inder fraaie afwerking. En waar de zelfs Amerika gebouwde grote X5 de toets lr kritiek kon doorstaan, gold dat in eerste stantie niet voor de X3. 2 liter diesel nogal hoorbaar in het vooron der lag, is er nu ook serieus werk gemaakt van de geluidsisolatie. BMW levert de X3 De minst vermogende motor is de 2 liter louter met vierwielaandrijving, een elek- diesel, maar de kracht van deze 184 pk tronisch gecontroleerde variant waar je als viercilinder is zo overtuigend, dat we ook bestuurder nooit en te nimmer omkijken geloof hebben in de andere krachtbronnen. naar hebt. In deze tijd met veel sneeuw Dat komt dan vooral door het meer dan en verminderde grip is deze voorziening uitstekende koppel van 380 Nm dat al bij samen met winterhanden heer en meester. 1.750 tr/min volledig bij de les is. Alhoewel Pas als je daarna in een auto zonder stapt, de diesel start met een handgeschakelde merk je dat het niet vanzelfsprekend is dat zesbak, is de nieuwe achttraps automaat je iedere situatie de baas bent. een juweel die de meerprijs beslist waard De diesel heeft alle EfficientDynamics ele- is. Schakelen is niet voelbaar en door de menten zoals een start/stop systeem die extra verzetten kan onder alle omstandig- de motor uitschakelt voor een stoplicht en heden de meest efficiënte overbrenging bijvoorbeeld energieregeneratie bij rem- worden gekozen. Het gaat zelfs zover dat men en gas los. Dat alles zorgt voor een de automaat op papier zuiniger is dan de schappelijk brandstofverbruik van gemid- handgeschakelde versie. Waar voorheen de deld 1 op 15 en dat is uitstekend voor een [31'NSfFï

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 35