Autotest Audi A7 3.0 TFSI quattro DE AUTOMAAT DONDERDAG 6 JANUARI 2011 PAGINA 3 Technische gegevens: Elegant voorrijden Merk en type: Audi A7 3.0 Cilinderinhoud: 2.995 cc Vermogen: Koppel: 440 Nm bij 2.900-4.500 tr/min Afmetingen: Gewicht: acceleratie 0-100 in 5,6 sec. Verbruik: CO2-uitstoot: 190 g/km (B-label) Prijs: 72.910 euro www.audicentrumtilburg.nl Grote wielen en' Dominant Soepel en krachtig I Over chique auto's praat je op een aangepaste toon. Je pleurt je vette bak niet in een parkeerplekkie, maar met de Audi A7 komt je op een zeer ele- I gante manier voorgereden. Merk je het verschil? Juist en dat verschil wil Audi I bewust bereiken, want de uit de kluiten gewassen vijfdeurs loopt over van de elegantie. Audi Centrum Tilburg buitenwegcydus 6,6 liter/100 km lengte 4,969 meter, breedte 1,911 mtr 220 kW/300 pk bij 5.250-6.500 tr/min topsnelheid 250km/u Kraaivenstraat 14, Tilburg T: 013 75 00 777 gecombineerd 8,2 liter/100 km stadscyclus 10,8 liter/100 km prachtig aanwezig. Het c herkenbaar Auc TFSI quattro Aantal cilinders: 6 in V-vorm 1.860 kg Aanhanggewicht 2.100 kg (geremd) Prestaties: Voorlopig zijn alle varianten van de voorzien van quattro vierwielaandrijving, het bekende systeem dat afhankelijk van de beschikbare grip de aandrijfkrachten over alle vier de wielen verdeeld zon der dat de bestuurder er omkijken naar heeft. De sterkste benzinemotor is op dit moment de 3 liter V6 met compressor die zonder enige inspanning komt aan een vermogen van 300 pk en een koppel van 440 Nm. In de verte hoort daarbij een zacht zoevend geluid en is de motor Mercedes CLS bleef jaren onbeant woord, deze vierdeurs coupé was daar door zijn tijd en de trend een t" voor. Inmiddels zitten we in een tijc, I dat meerdere sedans een wat vloeiender daklijn krijgen, maar de viedeurs coupé op hoog niveau blijft nog steeds zeldzaam. hoofd niet te stoten. Opties en accessoires, daar zitten test- auto's zoals gebruikelijk mee vol. Grote wielen, nachtzichtcamera, maar ook t een handige functie om de zitting elektrisch te dat er een open ruimte n, de mogelijkheden zijn voor mensen met een Audi zou zichzelf niet zijn als het antwoord niet op een bij het merk passende manier zou worden gegeven. Geen vierdeurs maken coupé van stand, maar een model met helema een grote achterklep net zoals het merk al met de A5 Sportback heeft laten zien. En ondanks de grote gelijkenis op foto's is de A7 een model dat totaal anders overkomt. Opeen klein beetje na is deA7 vijf meter lang en juist die lengte gecombineerd met de ver doorgetrokken daklijn verschaft de auto een geweldige elegantie. De zijruiten hebben geen omlijsting en zakken dus een fractie bij het openen van de portieren. i Het front is laag en breed met een domi nante rol de singleframe grille waarvan de spijlen en de omlijsting in chroom zijn uitgevoerd. De LED dagrijverlichting zit uiteraard in de koplampunits besloten. net als bij de A8 klapt het navigatie/MMI keurig uit de middenconsole tevoorschijn als de motor wordt gestart. Waar steeds meer merken de stuurwielen volhangen met allerhande knopjes houdt Audi het uiterst bescheiden en daardoor overzich telijk. Maar de mogelijkheden van het MMI zijn bijna onuitputtelijk. De forse lengte brengt een flink bagage- volume met zich mee, minimaal 535 liter en uit te breiden tot 1.390 liter. Voorin is de auto ook fors bemeten, maar op de achterbank is de hoofdruimte wat beperkt en wordt de beenruimte snel minder naar mate de voorpassagiers groter van lengte naar achter aflopende daklijn t ook het nadeel dat achterpassagiers istappen moeten oppassen om het gekoppeld aan een zeventraps S tronie versnellingsbak met de bekende schakel- programma's. In de normale stand is de A7 al meer dan soepel en krachtig, maar de Sport-stand verandert het karakter naar een immer bijtgraag type dat rea geert op de minste of geringe beroering van het gaspedaal. Dan worden ook de maximale prestaties behaald zoals de acceleratie naar 100 in 5,6 seconden. Uiteraard heeft Audi de topsnelheid poli tiek correct begrensd op 250 km/u. Het brandstofverbruik komt op papier keurig uit op 1 op 12, maar wie van de gebalde kracht van de motor gebruik maak, die haalt eerder op 1 op 8,5. Het heerlijke soepele rijkarakter van de zespitter wordt door het onderstel gewel dig aangevuld. Luchtvering rondom is verantwoordelijk voor het hoogstaand comfort, zonder dat de auto bij een spor tiever rijgedrag zijn scherpte verliest. Aan de achterkant toont de nieuwe A7 - het meest bijzonder. Dat begint al bij beetje het kleine zijruitje dat samen met de ijdperk helling van de achterruit en het korte meegespoten deel van de achterklep de allure evenaart van een Aston Martin. De achterlichten gaan voor de verandering eens niet het hoekje om, maar zijn juist strak ingekaderd. In de klep zit een rand die de spoiler aangeeft die boven een bepaalde snelheid omhoog komt v extra druk op de achterwielen. Tot '~n de twee uitlaten de nieuwe A laai af. Het echte Audi-gevoel gaat naadloos over in het interieur. Dat is wederom van top kwaliteit. Iedere keer weet het merk te verbazen door de fantastische detaillering. mate de voorpassagiers grol Kunststoffen, houtaccenten, prachtig leer zijn. De naar achter aflof het is allemaal weer aanwezig. Het dash- heeft c boarddesign is zeer herkenbaar Audi en bij ins wieien, nacnizic sportstoelen met de lengte van c variëren zonder c ontstaat. Kortom, weer uitgebreid dikke bankrekening. Omdat Audi bijna alle modellen uit de A7- reeks standaard voorziet van quattro vier wielaandrijving, is de auto geen aanbieding. De meest betaalbare is de 2.8 FSI quattro voor 63.990 euro. Onze 3.0 TFSI gaat daar met 72.910 euro flink boven uit. Er is overi gens een 3 liter TDI zonder quattro die voor 63.620 euro in de prijslijst staat. !O11 pagina; de T|LBURGSE koerier -

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 31