Autotest
Audi A7 3.0 TFSI quattro
DE AUTOMAAT DONDERDAG 6 JANUARI 2011 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Elegant voorrijden
Merk en type:
Audi A7 3.0
Cilinderinhoud:
2.995 cc
Vermogen:
Koppel:
440 Nm bij
2.900-4.500 tr/min
Afmetingen:
Gewicht:
acceleratie 0-100
in 5,6 sec.
Verbruik:
CO2-uitstoot:
190 g/km (B-label)
Prijs:
72.910 euro
www.audicentrumtilburg.nl
Grote wielen
en'
Dominant
Soepel en krachtig
I Over chique auto's praat je op een aangepaste toon. Je pleurt je vette bak
niet in een parkeerplekkie, maar met de Audi A7 komt je op een zeer ele-
I gante manier voorgereden. Merk je het verschil? Juist en dat verschil wil Audi
I bewust bereiken, want de uit de kluiten gewassen vijfdeurs loopt over van de
elegantie.
Audi
Centrum Tilburg
buitenwegcydus
6,6 liter/100 km
lengte 4,969 meter,
breedte 1,911 mtr
220 kW/300 pk bij
5.250-6.500 tr/min
topsnelheid
250km/u
Kraaivenstraat 14, Tilburg
T: 013 75 00 777
gecombineerd
8,2 liter/100 km
stadscyclus
10,8 liter/100 km
prachtig
aanwezig. Het c
herkenbaar Auc
TFSI quattro
Aantal cilinders: 6 in V-vorm
1.860 kg
Aanhanggewicht 2.100 kg (geremd)
Prestaties:
Voorlopig zijn alle varianten van de
voorzien van quattro vierwielaandrijving,
het bekende systeem dat afhankelijk van
de beschikbare grip de aandrijfkrachten
over alle vier de wielen verdeeld zon
der dat de bestuurder er omkijken naar
heeft. De sterkste benzinemotor is op dit
moment de 3 liter V6 met compressor
die zonder enige inspanning komt aan
een vermogen van 300 pk en een koppel
van 440 Nm. In de verte hoort daarbij
een zacht zoevend geluid en is de motor
Mercedes CLS bleef jaren onbeant
woord, deze vierdeurs coupé was daar
door zijn tijd en de trend een t"
voor. Inmiddels zitten we in een tijc,
I dat meerdere sedans een wat vloeiender
daklijn krijgen, maar de viedeurs coupé op
hoog niveau blijft nog steeds zeldzaam.
hoofd niet te stoten.
Opties en accessoires, daar zitten test-
auto's zoals gebruikelijk mee vol. Grote
wielen, nachtzichtcamera, maar ook
t een handige functie om
de zitting elektrisch te
dat er een open ruimte
n, de mogelijkheden zijn
voor mensen met een
Audi zou zichzelf niet zijn als het antwoord
niet op een bij het merk passende manier
zou worden gegeven. Geen vierdeurs maken
coupé van stand, maar een model met helema
een grote achterklep net zoals het merk al
met de A5 Sportback heeft laten zien. En
ondanks de grote gelijkenis op foto's is de
A7 een model dat totaal anders overkomt.
Opeen klein beetje na is deA7 vijf meter
lang en juist die lengte gecombineerd met
de ver doorgetrokken daklijn verschaft de
auto een geweldige elegantie. De zijruiten
hebben geen omlijsting en zakken dus een
fractie bij het openen van de portieren.
i Het front is laag en breed met een domi
nante rol de singleframe grille waarvan
de spijlen en de omlijsting in chroom zijn
uitgevoerd. De LED dagrijverlichting zit
uiteraard in de koplampunits besloten.
net als bij de A8 klapt het navigatie/MMI
keurig uit de middenconsole tevoorschijn
als de motor wordt gestart. Waar steeds
meer merken de stuurwielen volhangen
met allerhande knopjes houdt Audi het
uiterst bescheiden en daardoor overzich
telijk. Maar de mogelijkheden van het
MMI zijn bijna onuitputtelijk.
De forse lengte brengt een flink bagage-
volume met zich mee, minimaal 535 liter
en uit te breiden tot 1.390 liter. Voorin is
de auto ook fors bemeten, maar op de
achterbank is de hoofdruimte wat beperkt
en wordt de beenruimte snel minder naar
mate de voorpassagiers groter van lengte
naar achter aflopende daklijn
t ook het nadeel dat achterpassagiers
istappen moeten oppassen om het
gekoppeld aan een zeventraps S tronie
versnellingsbak met de bekende schakel-
programma's. In de normale stand is de
A7 al meer dan soepel en krachtig, maar
de Sport-stand verandert het karakter
naar een immer bijtgraag type dat rea
geert op de minste of geringe beroering
van het gaspedaal. Dan worden ook de
maximale prestaties behaald zoals de
acceleratie naar 100 in 5,6 seconden.
Uiteraard heeft Audi de topsnelheid poli
tiek correct begrensd op 250 km/u. Het
brandstofverbruik komt op papier keurig
uit op 1 op 12, maar wie van de gebalde
kracht van de motor gebruik maak, die
haalt eerder op 1 op 8,5.
Het heerlijke soepele rijkarakter van de
zespitter wordt door het onderstel gewel
dig aangevuld. Luchtvering rondom is
verantwoordelijk voor het hoogstaand
comfort, zonder dat de auto bij een spor
tiever rijgedrag zijn scherpte verliest.
Aan de achterkant toont de nieuwe A7
- het meest bijzonder. Dat begint al bij
beetje het kleine zijruitje dat samen met de
ijdperk helling van de achterruit en het korte
meegespoten deel van de achterklep de
allure evenaart van een Aston Martin. De
achterlichten gaan voor de verandering
eens niet het hoekje om, maar zijn juist
strak ingekaderd. In de klep zit een rand
die de spoiler aangeeft die boven een
bepaalde snelheid omhoog komt v
extra druk op de achterwielen. Tot
'~n de twee uitlaten de nieuwe A
laai af.
Het echte Audi-gevoel gaat naadloos over
in het interieur. Dat is wederom van top
kwaliteit. Iedere keer weet het merk te
verbazen door de fantastische detaillering. mate de voorpassagiers grol
Kunststoffen, houtaccenten, prachtig leer zijn. De naar achter aflof
het is allemaal weer aanwezig. Het dash- heeft c
boarddesign is zeer herkenbaar Audi en bij ins
wieien, nacnizic
sportstoelen met
de lengte van c
variëren zonder c
ontstaat. Kortom,
weer uitgebreid
dikke bankrekening.
Omdat Audi bijna alle modellen uit de A7-
reeks standaard voorziet van quattro vier
wielaandrijving, is de auto geen aanbieding.
De meest betaalbare is de 2.8 FSI quattro
voor 63.990 euro. Onze 3.0 TFSI gaat daar
met 72.910 euro flink boven uit. Er is overi
gens een 3 liter TDI zonder quattro die voor
63.620 euro in de prijslijst staat.
!O11 pagina; de T|LBURGSE koerier -