vi ivi lam i
7'
Citroën C-Zero
n
Kia laat nieuwe
Picanto zien
IW
D
N
Peugeot brengt
Accent terug
goedbeterbertens.nl
Eeuwfeest
I \9
- W L
Flying
Lady
«3SE KOE'
Audi A7 3.0 TFSI Quattro
Uitbreiding Mondeo
Ampera heeft prijs
ciTROËn
Lees verder op pagina 5
n
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 22* nr 1 Donderdag 6 januari 2011 Oplage 111.000
Prijzen voor nieuwe
hybride
formaat nog steeds een redelijke 166 liter
over.
een
opd
een
Alhoewel het jaar nog maar nau
welijks begonnen is. zal 2011 in
de autowereld belangrijk zijn met
betrekking tot de brede invoering
van de elektrische auto. Diverse
merken zullen in de loop van dit jaar
modellen lanceren. Bij Citroen staat
de C-Zero inmiddels in de show
room.
J
De Flying Lady, het beroemde beeldmerk
van Rolls Royce, bestaat exact honderd
jaar. Om dat heuglijke feit te vieren zul
len alle exemplaren van de Ghost en
Phantom die in dit jubileumjaar worden
geproduceerd in de voet van het beeldje
de inscriptie 'Spirit of Exctasy Centenary
- 2011' dragen.
Citroen Bertens Oisterwijk
Belgiëstraat 8
5061 KG Oisterwijk
T 013-511 1532
ook keurige prestatiecijfers als een accele
ratie naar 100 km/u jn 15,9 seconden en
in top van 130 km/u. Zowel in de stad als
p de snelweg gedraagt de C-Zero zich als
=n volwaardige auto.
Tanken via het stopcontact
i met zeer
tkelijk van
energie teruggewonnen.
Opmerkelijk is de acceleratiekracht die de
64 pk leverende elektromotor tentoon
spreidt. Het gaat dan overigens wel over
het piekvermogen, terwijl het continu ver
mogen is gemeten op 34 pk. Belangrijker
is het koppel van 180 Nm dat al meteen bij
wegrijden volledig beschikbaar is. Vandaar
107 en de 206+. Beide auto's kennen de
basisversie aangevuld met airconditioning.
Daarmee kost de 107 Accent 8.990 euro met
behoudt van belastingvrijstelling. De Peuge-
- Accent heeft ook airco die 515 euro
waardoor het model voor 10.995
prijslijst is opgenomen.
En toch komt de eerste auto die Citr
in dit nieuwe elektrische tijdperk lanc
niet uit de eigen koker. PSA Peugeot
roën werkt al enige tijd op diverse vlakken
samen met Mitsubishi. En omdat dit Ja
panse bedrijf al bijna een elektrisch voer
tuig gereed had, stapte het Franse concern
op een rijdende trein. Dat betekent dat
de Citroen C-Zero een licht aangepaste
Mitsubishi i-MiEV is. Die wijzigingen zijn
inderdaad uiterst bescheiden en moeten
worden gezocht op het niveau van logo's
en kleurtjes. Qua afmetingen is de Citroen
een zeer bescheiden type: niet meer dan
3,475 meter lang en qua breedte nog on
der de 1,50 meter. Dat betekent dat de
olijke vijfdeurs een strikte vierzitter is. De
aardige hoogte maakt gelukkig wel wat
goéd. De C-Zero is zelfs hoger dan dat ie
breed is en dat verklaart mede het bijzon
der grappige voorkomen.
Voor en achter is er sprake van verschil
lende banden. De lichtmetalen wielen
in alle gevallen 15 inch groot, alleen lig
gen op de aangedreven achterste wielen
175/55 R15 banden, terwijl de voorwielen
het met 145/65 R15 moeten doen. Een
van de voordelen van een elektromotor
is de compacte bouw en daardoor kan de
aandrijving keurig onder de bagagevloer
worden geplaatst en blijft er gezien het
In de jaren negentig maakten we al ken
met de Citroen Saxo Electrique, een eigen
model van het merk dat van elektrische
tractie was voorzien alsmede een enorm
accupakket waardoor de achterbank ver
viel. Ook de Berlingo kreeg een elektrische
carrière, vooral in Franse steden met een
specifiek budget.
Elektromotor
In de jaren negentig werd de 205 Accent
speciaal voor Nederland ontwikkeld. Een
I enorm succes, er werden er zo'n 50.000
I stuks van verkocht. De 106 Accent deed het behoudt
I nog voorzichtig over: resultaat, nog 29.000 ot 206+
I Accents erbij. extra kost,
En nu heeft Peugeot Accent-versies van de euro in de
Na een tekening, heeft Kia nu al de
eerste foto's vrijgegeven van de twee
de generatie Picanto, die zoals ver
wacht helemaal aansluit bij de andere,
nieuwe modellen van het merk. De
nieuweling is langer, heeft een grotere
wielbasis en toont mede daardoor vol
wassen. Er zijn zichtbaar parallellen
in het ontwerp met de Venga. Voor
het eerst komen er twee carrosserie-
varianten, deze vijfdeurs en een meer
sportief getinte driedeurs, die specifiek
voor Europa is bedoeld. De nieuwe Pi
canto, die begin maart in Genève de
buteert, komt beschikbaar met de t,0
en 1,2 liter benzinemotoren
lage CO2-emissies en afhanl
het land ook met LPG.
Citroen Bertens Tilburg
Kapitein Hatterasstraat 21
5015 BB Tilburg
T 013 -542 30 30
Volwaardig
Het interieur is stemmig ingericht en oogt
compleet. De stof van de stoelen keer in
de kleur van het dashboard terug en bo
vendien zijn er delen in pianolak zwart.
Het instrumentarium is uiterst eenvoudig
van samenstelling. In het midden wordt
digitaal de snelheid weergegeven. Daar
van verschil- om heen' een instrument die laat zien of
an wielen zijn er zuinig wordt gereden, terwijl links de
ot, alleen lig- hoeveelheid stroom in de accu's zichtbaar
worjt gemaakt en rechts de actieradius.
Die zou volgens Citroen maximaal 150
km kunnen bedragen, maar dat gaat bij
de C-Zero alleen op als er veelvuldig in
stadsverkeer wordt gereden. Indat geval
hebben de aërodynamische wetten geen
invloed en wordt bij gas los en remmen
anden, terwijl de voor
65 R15 moeten doe
i een elekui
an daardoc-