A
Zorg en welzijn in 2011
LOKE
51115
JrïiJ
Algemeen 8
Waarom een nieuwe koers
Individuele voorzieningen
Voorzieningen voor groepen
<wl
Wijkgericht werken
oi
gemeente Tilburg
Veranderingen bij Loket Z
1
DETILBURGSE
DONDERDAG 2 DECEMBER 2010
DE TILBURGSE KOERIER
2.
MINDER VERSNIPPERING, BETAALBARE ZORG, ALLE TILBURGERS DOEN MEE
6.
8.
10..
wonen
zorg
welzijn
ondersteuning
vervoer op maat
voorzieningen voor groepen;
wijkgericht werken.
NIEUW TELEFOONNUMMER LOKET Z IS (013) 213 13 13, OOK VOOR AFSPRAKEN
Wat gaat er in Tilburg in 2011 veranderen op het vlak van zorg en welzijn? Het antwoord
op deze vraag leest u op deze pagina. We besteden aandacht aan vijf thema’s:
waarom een nieuwe koers;
veranderingen bij Loket Z;
individuele voorzieningen;
Hetwi
ters di
inde F
deeld,
wasw
Ondar
Klanten bellen voortaan eerst (013) 213 13 13
Sommige vragen worden direct aan de telefoon al beantwoord. In andere gevallen
wordt een afspraak gemaakt voor een huisbezoek of een gesprek bij Loket Z.
Klanten kunnen in de loop van 2011 ook zelf een afspraak maken via internet
(digitaal loket op www.tilburg.nl).
Meer huisbezoeken, minder loketten
Medewerkers van Loket Z gaan vaker op huisbezoek. Dat is prettig voor de klant.
En de medewerker ziet snel welke hulp of hulpmiddelen nodig zijn. Hierdoor zijn
er minder loketten nodig. Vier in plaats van acht. Die loketten liggen verspreid
over de stad. Zo blijft Loket Z voor iedereen goed bereikbaar. In de komende tijd
wordt besloten welke loketten open blijven. En wat de nieuwe openingstijden
worden. Voor alle loketten geldt: bel van te voren even naar (013) 213 13 13.
Of kijk op www.loketz.nl
LOKET Z GAAT VAKER OP HUISBEZOEK, ER ZIJN MINDER LOKETTEN NODIG EN DE MEDEWERKERS
VOEREN DE GESPREKKEN AAN DE HAND VAN DUIDELIJKE UITGANGSPUNTEN.
Duidelijke uitgangspunten
De gemeenteraad heeft duidelijke uitgangspunten vastgesteld. Loket Z werkt op basis van die uitgangs
punten. Bij elk gesprek komt aan de orde:
Snel duidelijkheid
De medewerkers van Loket Z gaan indiceren voor de individuele voorzieningen van de gemeente
Tilburg. Dat wil zeggen dat ze samen met de klant (en familieleden) nagaan welke voorziening de klant
nodig heeft. Veel klanten weten daardoor sneller of ze een voorziening krijgen.
De gemeente Tilburg heeft nu vier jaar ervaring met de Wet maatschappelijke ondersteuning.
In Tilburg is de invoering van de wet (begin 2007) goed verlopen. Maar er zijn ook knelpunten.
Steeds meer burgers vinden dat de huidige zorg nogal versnipperd is. Ze hebben last van de vele
regels. En ze hebben behoefte aan herkenbare zorgverleners. Zorgverleners die tijd en aandacht
hebben en waarmee ze een vertrouwensband kunnen opbouwen. Bovendien wil de gemeente
Tilburg dat nog meer mensen "meedoen”. Meedoen aan de samenleving. En dat geldt voor alle
Tilburgers. Ook voor u. De gemeente doet een beroep op Tilburgers om nog meer te doen voor
familie of buurtgenoten.
Ook moet de zorg betaalbaar blijven voor de gemeente. De vraag naar zorg stijgt. Dat komt door
de vergrijzing en doordat steeds meer mensen met een beperking in de wijken blijven wonen.
Daarnaast krijgt de gemeente steeds meer zorgtaken van het Rijk, zonder dat er voldoende geld
mee komt. Dit maakt het nodig om bewust keuzes te maken. Er zijn duidelijke uitgangspunten
vastgesteld. De gemeente zal niet meer alles betalen en organiseren. Er wordt vaker een beroep
gedaan op burgers, om zelf te regelen wat ze kunnen regelen. Alleen zo kan de gemeente de zorg
garanderen voor Tilburgers die het echt nodig hebben.
Verandert er iets in uw hulp of hulpmiddelen die u de gemeente regelt? Dan krijgt u op tijd een
persoonlijke brief.
Eigen bijdrage
In de loop van 2010 is een eigen bijdrage ingevoerd voor elke voorziening, behalve voor een rolstoel.
Klanten betalen dus mee aan hulp bij het huishouden, een woningaanpassing, een scootmobiel, een trap-
lift, een vervoersvoorziening e.d. Er is wel een maximum voor de eigen bijdragen die een klant moet be
talen. De eigen bijdrage is afhankelijk van het inkomen en van de kosten van de verstrekte voorziening.
Scootmobielen
De gemeente Tilburg bezuinigt op scootmobielen. Per klant wordt bekeken of een grote of kleine scoot
mobiel nodig is. Scootmobielen mogen niet meer in de Regiotaxi (een uitzondering geldt voor kleine
opvouwbaar scootmobielen).
Regiotaxi
In 2010 zijn al bezuinigingen ingegaan op de Regiotaxi. Tilburgers met een indicatie voor de Regiotaxi,
mogen per jaar maximaal 500 zones rijden tegen het goedkope tarief. Er is ook een nieuwe inkomens
grens vastgesteld voor de Regiotaxi. Tilburgers met een inkomen boven 1,5 maal de bijstandsnorm,
krijgen geen vergoeding van de gemeente.
Verhuiskosten
De gemeente Tilburg verstrekt lagere bedragen voor verhuiskosten en herinrichtingskosten. Bovendien
krijgen ouderen geen verhuiskosten en herinrichtingskosten meer als ze verhuizen naar een gelijk
vloerse woning of aanleunwoning. De achterliggende gfedachte daarbij is dat iedereen vanaf een bepaalde
leeftijd kosten moet maken om te verhuizen.
Meerkosten voor chronisch zieken en gehandicapten
Chronisch zieken en gehandicapten hebben vaak extra kosten als gevolg van hun ziekte of beperking.
Voor aantoonbare meerkosteh kunnen ze bijzondere bijstand aanvragen bij de gemeente, als ze een laag
inkomen en vermogen hebben. De tegemoetkoming voor niet aantoonbare meerkosten wordt voortaan
geregeld via het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Dat staat in de nieuwe Wet tegemoetkoming
chronisch zieken en gehandicapten. De gemeente Tilburg zal de niet aantoonbare meerkosten daarom
vanaf 1 januari 2011 niet meer te vergoeden.
Om de gemeentelijke begroting rond te krijgen, moet ook bezuinigd worden op voorzieningen
waar groepen Tilburgers gebruik van maken. Er komt minder geld voor:
preventieve geestelijke gezondheidszorg van de GGZ Breburg Groep;
voorlichting en preventie vanuit de vrouwenopvang De Bocht;
belangenorganisaties: Zorgbelang en het Tilburgs Overleg Gehandicaptenorganisaties:
het wijkgezondheidswerk van de GGD Hart voor Brabant;
het beheer van diverse wijkcentra vanuit de Twern en de Diamantgroep;
het wijk- en buurtwerk vanuit de Twern;
bewonersinitiatieven in de diverse wijken: Verrijk je Wijk
personenalarmering. De gemeente Tilburg geeft geen subsidie meer aan Thebe voor personen
alarmering. Klanten betalen hun aansluiting dus zelf. Als ze dat niet kunnen betalen, kunnen ze
bijzondere bijstand aanvragen. Mensen met een aandoening die voortdurende bewaking nood
zakelijk maakt, kunnen een beroep blijven doen op hun zorgverzekeraar.
De gemeente Tilburg wil zorg en welzijn dichter bij de burgers organiseren. En samenwerking
tussen beroepskrachten en vrijwilligers in de wijken bevorderen. Dat is goed voor de zelfred
zaamheid van kwetsbare burgers. En goed voor de contacten en onderlinge hulp in de wijk.
SAMENWERKING TUSSEN BEROEPSKRACHTEN EN VRIJWILLIGERS
IN DE WIJKEN, TALENTEN BENUTTEN.
EEN EIGEN BIJDRAGE VOOR MEER VOORZIENINGEN, EN
BEZUINIGINGEN OP SCOOTMOBIELEN/ REGIOTAXI/
VERHUISKOSTEN.
Werken op afspraak
Nu komen veel klanten zonder afspraak bij Loket Z. Dat betekent dat klanten soms
lang moeten wachten voor ze aan de beurt zijn. En dat medewerkers het de ene
dag heel druk hebben en de andere dag heel rustig. Om de tijd beter te benutten,
gaat Loket Z op afspraak werken.
Wat kan de klant zelf of samen met familie of vrijwilligers?
Gemeente Tilburg vindt de eigen kracht van mensen belangrijk. Daarom zal de eerste vraag altijd zijn
wat mensen zelf kunnen doen. Of wat ze samen met familie of vrijwilligers kunnen doen. Pas als dat
niet lukt, geeft de gemeente Tilburg een steun in de rug.
Kunnen algemene voorzieningen een oplossing bieden?
Er zijn veel algemene voorzieningen in Tilburg. Denk aan de wijkcentra, de sportclubs, allerlei
gezelligheidsverenigingen, verschillende vrijwilligersorganisaties, enzovoort. Loket Z kent de moge
lijkheden. En helpt klanten graag op weg.
Zijn er aanvullend individuele voorzieningen nodig?
Zijn de eerste twee vragen beantwoord? En blijft er dan nog iets nodig? Dan komen individuele voor
zieningen in beeld. Zoals hulp in het huishouden of een hulpmiddel. Voor individuele voorzieningen
(behalve voor rolstoelen) geldt een eigen bijdrage. De klant moet dus zelf meebetalen. Hoe hoger het
inkomen, hoe hoger de eigen bijdrage.
Nieuw telefoonnummer
Loket Z is voortaan bereikbaar via het algemene nummer van de gemeente Tilburg:
(013)213 13 13.
Tilburg Zorgt
9
v
De gemeente Tilburg wil mensen die dat nodig hebben, blijven ondersteunen. Zodat ze zo
zelfstandig en zelfredzaam mogelijk kunnen leven. Tegelijkertijd zijn maatregelen nodig om
de voorzieningen betaalbaar te houden:
weer r
Alle pi
berich
DeTilbu
NS-Plein
1 waarde
Mevr, vai
DeTilbu
N.S.-Pleir
1 waarde
A.deCoe
DeTilbu
N.S.-Pleir
1 waarde
Nicole vc
Bloemsi
Korvelse
5x 1 waa
Anja van
Fam. van
Fam. Mu
R. van He
Mevr. CI
CravatH
Besterdp
2x 1 cade
Pim van i
Jeroen v;
Spiering
Broekho'
Een geza
t.w.v.€1
Kristel de
Eric's Tal
Poppelse
1 waarde
Bas van E
Van Erve
Ceramstr
1 Klokthe
Berrie va
Nico van
Besterdri
1 Satellie
Resy Jan:
JMLede
Heuvelst
1 waarde
J. Kouwe
1 waarde
RMattijs
1 waarde
AVerhae
1 waarde
Andrea v
11. KosKapi
Insulinde
3x 1 bon
Wendy C
Mevr, var
Mevr, var
12. Coiffure
Westerpe
Ixeenbe
knippen
Mevr. Nie
13. Divana
Brunostr;
1 collier e
Mevr, de
14. Beau Vis
Vletterva
2x 1 cade
Angeliqu
E. van Do
15. Team Ka
Nieuwlar
1 waarde
Hanneke
16. Kapper
Winkelce
bosch 21
Talenten benutten
Er komen proefprojecten in twee wijken. Welke wijken dat zijn wordt binnenkort besloten. In die wijken
wordt ervaring opgedaan met wijkgerichte samenwerking tussen beroepskrachten en vrijwilligers. ‘De
uitdaging is om ook talenten te benutten van mensen die zorg vragen. Veel van hen zoeken mogelijkhe
den om in contact te komen met andere mensen. Ze willen graag iets doen voor de wijk en hebben vaak
iets moois te bieden", aldus wethouder Marjo Frenk.
Loket Z is in Tilburg de plek voor alle vragen op het vlak van
wonen, zorg, welzijn en inkomensondersteuning. Dat blijft
zo, maar Loket Z gaat anders werken. De gemeente Tilburg
wil klanten namelijk sneller en beter helpen. En tegelijkertijd
bezuinigen op de loketten.