A Zorg en welzijn in 2011 LOKE 51115 JrïiJ Algemeen 8 Waarom een nieuwe koers Individuele voorzieningen Voorzieningen voor groepen <wl Wijkgericht werken oi gemeente Tilburg Veranderingen bij Loket Z 1 DETILBURGSE DONDERDAG 2 DECEMBER 2010 DE TILBURGSE KOERIER 2. MINDER VERSNIPPERING, BETAALBARE ZORG, ALLE TILBURGERS DOEN MEE 6. 8. 10.. wonen zorg welzijn ondersteuning vervoer op maat voorzieningen voor groepen; wijkgericht werken. NIEUW TELEFOONNUMMER LOKET Z IS (013) 213 13 13, OOK VOOR AFSPRAKEN Wat gaat er in Tilburg in 2011 veranderen op het vlak van zorg en welzijn? Het antwoord op deze vraag leest u op deze pagina. We besteden aandacht aan vijf thema’s: waarom een nieuwe koers; veranderingen bij Loket Z; individuele voorzieningen; Hetwi ters di inde F deeld, wasw Ondar Klanten bellen voortaan eerst (013) 213 13 13 Sommige vragen worden direct aan de telefoon al beantwoord. In andere gevallen wordt een afspraak gemaakt voor een huisbezoek of een gesprek bij Loket Z. Klanten kunnen in de loop van 2011 ook zelf een afspraak maken via internet (digitaal loket op www.tilburg.nl). Meer huisbezoeken, minder loketten Medewerkers van Loket Z gaan vaker op huisbezoek. Dat is prettig voor de klant. En de medewerker ziet snel welke hulp of hulpmiddelen nodig zijn. Hierdoor zijn er minder loketten nodig. Vier in plaats van acht. Die loketten liggen verspreid over de stad. Zo blijft Loket Z voor iedereen goed bereikbaar. In de komende tijd wordt besloten welke loketten open blijven. En wat de nieuwe openingstijden worden. Voor alle loketten geldt: bel van te voren even naar (013) 213 13 13. Of kijk op www.loketz.nl LOKET Z GAAT VAKER OP HUISBEZOEK, ER ZIJN MINDER LOKETTEN NODIG EN DE MEDEWERKERS VOEREN DE GESPREKKEN AAN DE HAND VAN DUIDELIJKE UITGANGSPUNTEN. Duidelijke uitgangspunten De gemeenteraad heeft duidelijke uitgangspunten vastgesteld. Loket Z werkt op basis van die uitgangs punten. Bij elk gesprek komt aan de orde: Snel duidelijkheid De medewerkers van Loket Z gaan indiceren voor de individuele voorzieningen van de gemeente Tilburg. Dat wil zeggen dat ze samen met de klant (en familieleden) nagaan welke voorziening de klant nodig heeft. Veel klanten weten daardoor sneller of ze een voorziening krijgen. De gemeente Tilburg heeft nu vier jaar ervaring met de Wet maatschappelijke ondersteuning. In Tilburg is de invoering van de wet (begin 2007) goed verlopen. Maar er zijn ook knelpunten. Steeds meer burgers vinden dat de huidige zorg nogal versnipperd is. Ze hebben last van de vele regels. En ze hebben behoefte aan herkenbare zorgverleners. Zorgverleners die tijd en aandacht hebben en waarmee ze een vertrouwensband kunnen opbouwen. Bovendien wil de gemeente Tilburg dat nog meer mensen "meedoen”. Meedoen aan de samenleving. En dat geldt voor alle Tilburgers. Ook voor u. De gemeente doet een beroep op Tilburgers om nog meer te doen voor familie of buurtgenoten. Ook moet de zorg betaalbaar blijven voor de gemeente. De vraag naar zorg stijgt. Dat komt door de vergrijzing en doordat steeds meer mensen met een beperking in de wijken blijven wonen. Daarnaast krijgt de gemeente steeds meer zorgtaken van het Rijk, zonder dat er voldoende geld mee komt. Dit maakt het nodig om bewust keuzes te maken. Er zijn duidelijke uitgangspunten vastgesteld. De gemeente zal niet meer alles betalen en organiseren. Er wordt vaker een beroep gedaan op burgers, om zelf te regelen wat ze kunnen regelen. Alleen zo kan de gemeente de zorg garanderen voor Tilburgers die het echt nodig hebben. Verandert er iets in uw hulp of hulpmiddelen die u de gemeente regelt? Dan krijgt u op tijd een persoonlijke brief. Eigen bijdrage In de loop van 2010 is een eigen bijdrage ingevoerd voor elke voorziening, behalve voor een rolstoel. Klanten betalen dus mee aan hulp bij het huishouden, een woningaanpassing, een scootmobiel, een trap- lift, een vervoersvoorziening e.d. Er is wel een maximum voor de eigen bijdragen die een klant moet be talen. De eigen bijdrage is afhankelijk van het inkomen en van de kosten van de verstrekte voorziening. Scootmobielen De gemeente Tilburg bezuinigt op scootmobielen. Per klant wordt bekeken of een grote of kleine scoot mobiel nodig is. Scootmobielen mogen niet meer in de Regiotaxi (een uitzondering geldt voor kleine opvouwbaar scootmobielen). Regiotaxi In 2010 zijn al bezuinigingen ingegaan op de Regiotaxi. Tilburgers met een indicatie voor de Regiotaxi, mogen per jaar maximaal 500 zones rijden tegen het goedkope tarief. Er is ook een nieuwe inkomens grens vastgesteld voor de Regiotaxi. Tilburgers met een inkomen boven 1,5 maal de bijstandsnorm, krijgen geen vergoeding van de gemeente. Verhuiskosten De gemeente Tilburg verstrekt lagere bedragen voor verhuiskosten en herinrichtingskosten. Bovendien krijgen ouderen geen verhuiskosten en herinrichtingskosten meer als ze verhuizen naar een gelijk vloerse woning of aanleunwoning. De achterliggende gfedachte daarbij is dat iedereen vanaf een bepaalde leeftijd kosten moet maken om te verhuizen. Meerkosten voor chronisch zieken en gehandicapten Chronisch zieken en gehandicapten hebben vaak extra kosten als gevolg van hun ziekte of beperking. Voor aantoonbare meerkosteh kunnen ze bijzondere bijstand aanvragen bij de gemeente, als ze een laag inkomen en vermogen hebben. De tegemoetkoming voor niet aantoonbare meerkosten wordt voortaan geregeld via het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Dat staat in de nieuwe Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten. De gemeente Tilburg zal de niet aantoonbare meerkosten daarom vanaf 1 januari 2011 niet meer te vergoeden. Om de gemeentelijke begroting rond te krijgen, moet ook bezuinigd worden op voorzieningen waar groepen Tilburgers gebruik van maken. Er komt minder geld voor: preventieve geestelijke gezondheidszorg van de GGZ Breburg Groep; voorlichting en preventie vanuit de vrouwenopvang De Bocht; belangenorganisaties: Zorgbelang en het Tilburgs Overleg Gehandicaptenorganisaties: het wijkgezondheidswerk van de GGD Hart voor Brabant; het beheer van diverse wijkcentra vanuit de Twern en de Diamantgroep; het wijk- en buurtwerk vanuit de Twern; bewonersinitiatieven in de diverse wijken: Verrijk je Wijk personenalarmering. De gemeente Tilburg geeft geen subsidie meer aan Thebe voor personen alarmering. Klanten betalen hun aansluiting dus zelf. Als ze dat niet kunnen betalen, kunnen ze bijzondere bijstand aanvragen. Mensen met een aandoening die voortdurende bewaking nood zakelijk maakt, kunnen een beroep blijven doen op hun zorgverzekeraar. De gemeente Tilburg wil zorg en welzijn dichter bij de burgers organiseren. En samenwerking tussen beroepskrachten en vrijwilligers in de wijken bevorderen. Dat is goed voor de zelfred zaamheid van kwetsbare burgers. En goed voor de contacten en onderlinge hulp in de wijk. SAMENWERKING TUSSEN BEROEPSKRACHTEN EN VRIJWILLIGERS IN DE WIJKEN, TALENTEN BENUTTEN. EEN EIGEN BIJDRAGE VOOR MEER VOORZIENINGEN, EN BEZUINIGINGEN OP SCOOTMOBIELEN/ REGIOTAXI/ VERHUISKOSTEN. Werken op afspraak Nu komen veel klanten zonder afspraak bij Loket Z. Dat betekent dat klanten soms lang moeten wachten voor ze aan de beurt zijn. En dat medewerkers het de ene dag heel druk hebben en de andere dag heel rustig. Om de tijd beter te benutten, gaat Loket Z op afspraak werken. Wat kan de klant zelf of samen met familie of vrijwilligers? Gemeente Tilburg vindt de eigen kracht van mensen belangrijk. Daarom zal de eerste vraag altijd zijn wat mensen zelf kunnen doen. Of wat ze samen met familie of vrijwilligers kunnen doen. Pas als dat niet lukt, geeft de gemeente Tilburg een steun in de rug. Kunnen algemene voorzieningen een oplossing bieden? Er zijn veel algemene voorzieningen in Tilburg. Denk aan de wijkcentra, de sportclubs, allerlei gezelligheidsverenigingen, verschillende vrijwilligersorganisaties, enzovoort. Loket Z kent de moge lijkheden. En helpt klanten graag op weg. Zijn er aanvullend individuele voorzieningen nodig? Zijn de eerste twee vragen beantwoord? En blijft er dan nog iets nodig? Dan komen individuele voor zieningen in beeld. Zoals hulp in het huishouden of een hulpmiddel. Voor individuele voorzieningen (behalve voor rolstoelen) geldt een eigen bijdrage. De klant moet dus zelf meebetalen. Hoe hoger het inkomen, hoe hoger de eigen bijdrage. Nieuw telefoonnummer Loket Z is voortaan bereikbaar via het algemene nummer van de gemeente Tilburg: (013)213 13 13. Tilburg Zorgt 9 v De gemeente Tilburg wil mensen die dat nodig hebben, blijven ondersteunen. Zodat ze zo zelfstandig en zelfredzaam mogelijk kunnen leven. Tegelijkertijd zijn maatregelen nodig om de voorzieningen betaalbaar te houden: weer r Alle pi berich DeTilbu NS-Plein 1 waarde Mevr, vai DeTilbu N.S.-Pleir 1 waarde A.deCoe DeTilbu N.S.-Pleir 1 waarde Nicole vc Bloemsi Korvelse 5x 1 waa Anja van Fam. van Fam. Mu R. van He Mevr. CI CravatH Besterdp 2x 1 cade Pim van i Jeroen v; Spiering Broekho' Een geza t.w.v.€1 Kristel de Eric's Tal Poppelse 1 waarde Bas van E Van Erve Ceramstr 1 Klokthe Berrie va Nico van Besterdri 1 Satellie Resy Jan: JMLede Heuvelst 1 waarde J. Kouwe 1 waarde RMattijs 1 waarde AVerhae 1 waarde Andrea v 11. KosKapi Insulinde 3x 1 bon Wendy C Mevr, var Mevr, var 12. Coiffure Westerpe Ixeenbe knippen Mevr. Nie 13. Divana Brunostr; 1 collier e Mevr, de 14. Beau Vis Vletterva 2x 1 cade Angeliqu E. van Do 15. Team Ka Nieuwlar 1 waarde Hanneke 16. Kapper Winkelce bosch 21 Talenten benutten Er komen proefprojecten in twee wijken. Welke wijken dat zijn wordt binnenkort besloten. In die wijken wordt ervaring opgedaan met wijkgerichte samenwerking tussen beroepskrachten en vrijwilligers. ‘De uitdaging is om ook talenten te benutten van mensen die zorg vragen. Veel van hen zoeken mogelijkhe den om in contact te komen met andere mensen. Ze willen graag iets doen voor de wijk en hebben vaak iets moois te bieden", aldus wethouder Marjo Frenk. Loket Z is in Tilburg de plek voor alle vragen op het vlak van wonen, zorg, welzijn en inkomensondersteuning. Dat blijft zo, maar Loket Z gaat anders werken. De gemeente Tilburg wil klanten namelijk sneller en beter helpen. En tegelijkertijd bezuinigen op de loketten.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2010 | | pagina 10