l IS J Fietsstraten Bromfietser J 1 lp bewegwijzering z. Uw f Hr Sm k gx De scholen zijn weer begonnen 4 Legenda Algemeen 8 nieuw in Tilburg. f 5 4 g 1 I gr g 6 g7 g 8 g 5 sa Ng 2 H g 1 4 Tilburg Pet me IZz, icuwe vaker op rijbaan J C^xAo ft vei ligverkeer M I E E ra BE Z ïÊiT Ój \®a< - v 1 Ki ai DE TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 23 SEPTEMBER 2010 fietsstraat VI R 2 Overige fietsroutes Spoorlijn Station Museum Klooster Kapel ZV Ziekenhuis VVV Informatiebord t gemeente Tilburg DONGEN COIRLE LOON OP ZAND FIETSROUTE 1 HILVARENBEEK DONGEN FIETSROUTE 4 FIETSROUTE 5 MVIJJ COIRLE UDENHOUT FIETSROUTE 6 RIJEN UDENHOUT FIETSROUTE 7 QRÜËNl FIETSROUTE 8 DONGEN RIEL RIEL MOERGESTEL FIETSROUTE 9 [MOERGESTEL©] Maandeli GOIRI t [goirle© HILVARENBEEK 1 BEEKSE BERGEN Langs alle invalswegen naar Tilburg zijn overzichtskaarten geplaatst met de fietsroutes en hun nummers. Deze overzichtskaarten zijn ook in de gemeentelijke fietsenstallingen en bij het centraal station te vinden (zie voorbeeld Fietskaart Tilburg). Gratis fietsenstalling Universiteit van Tilburg Boot fractil nieuvl Tilburg heeft een nieuwe duidelijke bewegwijzering voor fietsers. Dit was nodig omdat in de afgelopen jaren er veel routes voor de fietser veranderd zijn. Duidelijke beweg wijzering zorgt ervoor dat fietsers makkelijker de weg kunnen vinden. De wit met rode bewegwijzering is vernieuwd. Vanaf nu kunnen fietsers bijvoorbeeld ook de route naar de fietsenstallingen vinden en naar gebouwen zoals een ziekenhuis of naar een stadsdeel zotils de Reeshof. De bewegwijzering is gebruiksvriendelijker geworden door een hieuw systeem met routenummers. Fietsers hoeven maar één keer hun route te bepalen en kunnen vervolgens de nummers volgen. Dit is al het geval bij de toeristische fietsroutes. Deze groen met witte bewegwijzering blijft overigens hetzelfde. Een fietsstraat is herkenbaar aan het rode wegdek en aan een verkeersbord (zie afbeelding). Sinds 1999 zijn bromfietsers verplicht om op de rijbaan te rijden in plaats van op het fietspad. In Tilburg zijn er echter veel uitzonderingen gemaakt bij de invoering van deze maatregel. Bijna al deze uitzonderingen verdwijnen de komende maanden. Vanaf december 2010 mogen bromfietsers ook in Tilburg niet meer op de fietspaden rijden. Meer informatie: www. tilburg. nl/fiets Door de manier waarop een fietsstraat is ingericht, wordt het autogebruik in zo'n straat beperkt. De fietser is hoofdgebruiker en de auto is te gast. In een fietsstraat is het de bedoeling dat automobilisten hun weggedrag aanpassen aan de fietser en langzamer gaan rijden. Fietsstraten worden alleen aangelegd in straten waar het aantal auto’s laag is. Er verschijnen steeds meer fietsstraten in Tilburg, bijvoorbeeld in de Trouwlaan of langs de Coirleseweg. Een fietsstraat ziet eruit als een fietspad, maar er mogen ook auto’s rijden. Fietsstraten zijn een veilige oplossing als er geen ruimte is om een aparte strook voor fietsers aan te leggen. Ringbanen en wegen met een maximumsnelheid van 70 km/uur zijn de enige wegen binnen de bebouwde kom waar de bromfietser niet op de rijbaan mag rijden. Zodra bromfietsers binnen de bebouwde kom op het fietspad moeten rijden, moeten zij hun snelheid aanpassen naar 30 km/uur. Buiten de bebouwde kom zijn bromfietsers verplicht om op het fietspad te rijden. Uitzondering hierop zijn de 60 km/uur gebieden met fietspaden en -stroken. Snorfietsers rijden overal op het fiets- en bromfietspad met een maximale snelheid van 25 km/uur. I toegestaan 3 Cécile Fran 'De WD-fra Noordanus nemende bi en vooruitg begroeten. democraat raad en coll het bouwen mooier Tilbu (2E3E3EIS NOORÓERBOS Uitgave: Realisatie: Fotografie: Maarten va ‘Wij rekenen een goede sl tussen raad succes dat n kelijker mak en het invesi van de Spoor GILZE - BERKELENSCHÜI OISTERWIJK Mieke Heuv 'D66 wenst F en plezier ii het verbeter bij zijn taak ■ook in de r; binden en n functie bij c van Tilburg.’ raads de stad, de eerste ervai Noordanus ren van de ra van een goed mag er stevi de mensen o de man of vr len. En beha we ook voor Door de bromfietsers naar de rijbaan te verplaatsen wordt het op de fietspaden een stuk veiliger. Er is namelijk gebleken dat bromfietsers veel ongelukken veroorzaken op tweerichtingsfietspaden. Dit heeft te maken met de hogere snelheid van bromfietsers. In 2009 is de maximumsnelheid voor bromfietsers op de rijbaan verhoogd naar 45 km/uur. Het snelheidsverschil van bromfietsers met auto’s is hierdoor minimaal geworden. Bovendien zijn bromfietsers op de rijbaan beter zichtbaar voor andere weggebruikers. I DE TILBURGSE KO Auke Blaau ‘Beste Peter, tijd van kill met college een pakket t stad en zijn i ook perspect ook et We vroegei de tien rai belangrijks Peter Noorc Paulus Oerl 'Tilburgers e voor zware financieel. on intoleran mensen over tiger vaarwa' die zijn kibl tot één, sai «hap maakt ,2. 3 MOERENBURG FIETSROUTE 2 RIJEN MOERGESTEL FIETSROUTE 3 RIEL LOON OP ZAND Iriel ©I 'ALPHEN©

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2010 | | pagina 8