l
IS
J
Fietsstraten
Bromfietser
J
1
lp
bewegwijzering
z.
Uw f
Hr
Sm k
gx
De scholen zijn weer begonnen
4
Legenda
Algemeen 8
nieuw in Tilburg.
f
5 4
g 1
I
gr
g 6
g7
g 8
g 5
sa
Ng 2
H
g 1
4
Tilburg
Pet
me
IZz,
icuwe
vaker op rijbaan
J
C^xAo ft
vei ligverkeer
M I
E
E
ra
BE
Z
ïÊiT
Ój
\®a<
- v
1
Ki ai
DE TILBURGSE KOERIER
DONDERDAG 23 SEPTEMBER 2010
fietsstraat
VI
R 2
Overige fietsroutes
Spoorlijn
Station
Museum
Klooster
Kapel
ZV
Ziekenhuis
VVV
Informatiebord
t
gemeente Tilburg
DONGEN
COIRLE LOON OP ZAND
FIETSROUTE 1
HILVARENBEEK DONGEN
FIETSROUTE 4
FIETSROUTE 5
MVIJJ
COIRLE UDENHOUT
FIETSROUTE 6
RIJEN UDENHOUT
FIETSROUTE 7
QRÜËNl
FIETSROUTE 8
DONGEN RIEL
RIEL MOERGESTEL
FIETSROUTE 9
[MOERGESTEL©]
Maandeli
GOIRI t
[goirle©
HILVARENBEEK 1
BEEKSE BERGEN
Langs alle invalswegen naar Tilburg zijn overzichtskaarten geplaatst met de fietsroutes en hun nummers.
Deze overzichtskaarten zijn ook in de gemeentelijke fietsenstallingen en bij het centraal station te vinden (zie
voorbeeld Fietskaart Tilburg).
Gratis fietsenstalling
Universiteit van Tilburg
Boot
fractil
nieuvl
Tilburg heeft een nieuwe duidelijke bewegwijzering voor fietsers. Dit was nodig omdat
in de afgelopen jaren er veel routes voor de fietser veranderd zijn. Duidelijke beweg
wijzering zorgt ervoor dat fietsers makkelijker de weg kunnen vinden.
De wit met rode bewegwijzering is vernieuwd. Vanaf nu kunnen fietsers bijvoorbeeld ook de route naar de
fietsenstallingen vinden en naar gebouwen zoals een ziekenhuis of naar een stadsdeel zotils de Reeshof.
De bewegwijzering is gebruiksvriendelijker geworden door een hieuw systeem met routenummers. Fietsers
hoeven maar één keer hun route te bepalen en kunnen vervolgens de nummers volgen. Dit is al het geval bij
de toeristische fietsroutes. Deze groen met witte bewegwijzering blijft overigens hetzelfde.
Een fietsstraat is herkenbaar aan het rode wegdek en aan een verkeersbord
(zie afbeelding).
Sinds 1999 zijn bromfietsers verplicht om op de rijbaan te rijden in plaats van op het
fietspad. In Tilburg zijn er echter veel uitzonderingen gemaakt bij de invoering van deze
maatregel. Bijna al deze uitzonderingen verdwijnen de komende maanden. Vanaf
december 2010 mogen bromfietsers ook in Tilburg niet meer op de fietspaden rijden.
Meer informatie:
www. tilburg. nl/fiets
Door de manier waarop een fietsstraat is ingericht, wordt het autogebruik in
zo'n straat beperkt. De fietser is hoofdgebruiker en de auto is te gast. In een
fietsstraat is het de bedoeling dat automobilisten hun weggedrag aanpassen
aan de fietser en langzamer gaan rijden. Fietsstraten worden alleen aangelegd
in straten waar het aantal auto’s laag is.
Er verschijnen steeds meer fietsstraten in Tilburg,
bijvoorbeeld in de Trouwlaan of langs de Coirleseweg.
Een fietsstraat ziet eruit als een fietspad, maar er mogen
ook auto’s rijden. Fietsstraten zijn een veilige oplossing
als er geen ruimte is om een aparte strook voor fietsers
aan te leggen.
Ringbanen en wegen met een maximumsnelheid van 70 km/uur zijn de enige wegen binnen de bebouwde kom
waar de bromfietser niet op de rijbaan mag rijden. Zodra bromfietsers binnen de bebouwde kom op het fietspad
moeten rijden, moeten zij hun snelheid aanpassen naar 30 km/uur. Buiten de bebouwde kom zijn bromfietsers
verplicht om op het fietspad te rijden. Uitzondering hierop zijn de 60 km/uur gebieden met fietspaden en
-stroken. Snorfietsers rijden overal op het fiets- en bromfietspad met een maximale snelheid van 25 km/uur.
I
toegestaan
3
Cécile Fran
'De WD-fra
Noordanus
nemende bi
en vooruitg
begroeten.
democraat
raad en coll
het bouwen
mooier Tilbu
(2E3E3EIS
NOORÓERBOS
Uitgave:
Realisatie:
Fotografie:
Maarten va
‘Wij rekenen
een goede sl
tussen raad
succes dat n
kelijker mak
en het invesi
van de Spoor
GILZE - BERKELENSCHÜI
OISTERWIJK
Mieke Heuv
'D66 wenst F
en plezier ii
het verbeter
bij zijn taak
■ook in de r;
binden en n
functie bij c
van Tilburg.’
raads
de stad, de
eerste ervai
Noordanus
ren van de ra
van een goed
mag er stevi
de mensen o
de man of vr
len. En beha
we ook voor
Door de bromfietsers naar de rijbaan te verplaatsen wordt het op de fietspaden een stuk veiliger. Er is namelijk
gebleken dat bromfietsers veel ongelukken veroorzaken op tweerichtingsfietspaden. Dit heeft te maken met de
hogere snelheid van bromfietsers. In 2009 is de maximumsnelheid voor bromfietsers op de rijbaan verhoogd
naar 45 km/uur. Het snelheidsverschil van bromfietsers met auto’s is hierdoor minimaal geworden. Bovendien zijn
bromfietsers op de rijbaan beter zichtbaar voor andere weggebruikers.
I
DE TILBURGSE KO
Auke Blaau
‘Beste Peter,
tijd van kill
met college
een pakket t
stad en zijn i
ook perspect
ook et
We vroegei
de tien rai
belangrijks
Peter Noorc
Paulus Oerl
'Tilburgers e
voor zware
financieel.
on intoleran
mensen over
tiger vaarwa'
die zijn kibl
tot één, sai
«hap maakt
,2. 3
MOERENBURG
FIETSROUTE 2 RIJEN MOERGESTEL
FIETSROUTE 3 RIEL LOON OP ZAND
Iriel ©I
'ALPHEN©