Is Tilburg goeap (d
Groenlinks
WD
Nederlan
i
D66
H|Partij Voc
i Christenl
VSPT
DE TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 4 FEBRUARI 2010
s-
Tilburg weer fietsstad nr. 1
Er is niets vervuilender dan een auto in de file
jurg, Den
Spoorlaan tw
Buurtparkeergarages goed voor de leefruimte
van
ieel
te zijn. Dan ben
ven. Zeker zo bt
de aanleg
goed ondei
noordwest
moet met
elangrijke rol. We ple
'busverbindingen t
en de grote attractie]
en De Beekse
foeilej Omgeving. Met speciah
ilburg
er 1
M
met bewonë het o"
“epakt. De I king ki
kruisps wordt
el krijg aar—1
iets te friezen.
e stad moet go
zijn. Dat geldt z
verkeer dat van b
koor het verkeer in de
l et wegenonderhoud moet op
orde zijn. Dat wegen er slecht
bij liggen, zullen we nooit accep
teren. Als er ergens nog gaten zitten,
moeten die onmiddellijk dicht. Maar
het is nu ook weer niet zo dat elke
weg in maximale topconditie hoeft
i je aan het overdrij-
jelangrijk vinden we
g van nieuwe fietspaden en
ierhoud van de bestaande. De
stelijke randweg om Tilburg
ït de grootste voortvarend
heid worden afgemaakt en de noord
oostelijke ring moet zo snel mogelijk
worden verbreed tot 2x2 rijstroken.
Als het om parkeren gaat, zijn wat
goed bereikbaar zijn en aantrekkelijl
om met de fiets maar ook met d<
auto naar toe te gaan. De parkeerta
rieven mogen niet worden misbruikt
om gemeentelijke tekorten te dekken.
Betaald parkeren bij de grote winkel
centra in de Tilburgse wijken zien
wij niet zitten. Ten slotte willen we
het aan de mensen zelf overlaten of
er in hun wijk parkeervergunningen
moeten komen. Dat hebben we in de
huidige coalitie zo afgesprokem en dat
beleid willen we voorzetten."
openbaar vervoer
g kunnen brengen. 1
ut er daardoor all
aantrekkelijker door. 1
ie parken worde
iet de trein na
rages te bouwen. Vergunningparkei'* f)
invoeren in deze wijken mag alle Vj
als daarvoor vpldoende draagn v
bestaat bij bewoners. Behalve w koor
het autoverkeer breekt de TVP openbaar vervoer spe
een lans voor de fietsers. De inrt bel:
ting en uitstraling van het zogej re
ten Sternet van fietsroutes beha;
verbetering. Met de Capucijnenstt Efteling
als goed voorbeeld. De foeilelj omgevin.
en verkeersonvriendelijke Koests zou je de sfeer van di
moet, in samenspraak met b;
als eerste worden aangepakt,
moet ter hoogte van het k
bij Lei Ping een fietstunnel
Ten slotte het openbaar vervo van die
De Nightliner naar Berkel-Enscbj om me>
Udenhout en de Reeshof moet blijvrf
én betaalbaar blijven. Alle 80-phJ
sers krijgen gratis en zonder inc
catiestelling deeltaxivervoer en ee
parkeerkaart voor gehandicapten.* I
rg moet goed
bereikbaar z
de stad moeten de
in orde zijn. Vooral de t
kan bedrijven moeten
igaten houden en waar i
jen. Wanneer we nieuw
bouwen en bedrijvent
leggen, moet de infra
aneet af aan afdoende
mollen we achter de fe
Is bij de Reeshof gebe
mu ook bij de noordoc
weg. Deze laatste is no;
jaren geleden enkelbaa
6n wordt nu verdubbel,
kan weinig visie en lei
tot geldverspilling. We
tomen dat we het filej
ilaatsen van binnen n<
;tad. Het onderhoud va:
iwalitatief aan de ma:
lat wil niet zeggen dat
Eén keer op de schop
Indervindt de stad hee
pen van. Problemen zij
bet parkeren in het c<
fijn te weinig plekken,
het parkeren veel te du
Parkeergarages slecht b<
aakt de binnenstad er
P het gebied van ve
voer valt in Tilburg
Wagen. De stad is over
joed bereikbaar en het
toer is goed geregeld. He
roderen goedkoper met di
Jat moet zo blijven. Sinc
de gemeente extra werk
erstallig onderhoud aan
"ilburg. Dat was hard no
ijk mag dat nog wel iets s
M De Cityring is nog vol
De Nederlandse Moslim
I niet mee eens dat van
Ié Spoorlaan straks eenric
rordt. Dat is veel te inge
iet autoverkeer. Dit onde
jng om de binnenstad m
fcgsverkeer blijven. In di
lebben we momenteel vo
(*4Cj inds de WD in 2008 is toege-
K treden tot het college, is het een
stuk beter gegaan met het wegen
onderhoud en met de verbreding van
belangrijke verkeersverbindingen. De
WD heeft de wegen in en om Tilburg
weer op de kaart gezet en dat willen
we zo houden. Zo willen we dat de
A58 naar 4x2 rijstroken wordt verdub
beld en dus dubbelbaans wordt voor
doorgaand verkeer én voor verkeer
dat in Tilburg moet zijn. Dat is van
belang voor een goede bereikbaarheid
van de stad. Datzelfde belang dienen
we door van de N65 een snelweg
te maken. Die verbinding met Den
Bosch is in onze ogen nu niet veel
meer dan een veredeld karrenspoor.
Het doortrekken van de Baron Van
Voorst tot Voorstweg tot aan de ruit
om Tilburg staat ook op ons lijstje.
De noordwestelijke randweg van die
ruit zal de komende jaren voltooid
worden. Daarmee zou de ruit rond de
Reeshof compleet zijn en is deze wijk,
wanneer straks ook de Bredaseweg
verder verdubbeld is, verzekerd van
een goede ontsluiting. Behalve het
verkeer is ook ons milieu gebaat met
al deze maatregelen. Want er is niets
vervuilender dan een auto in de file.
Ook het centrum van de stad moet
schoon zijn, bijvoorbeeld met bus-
sen die op aardgas rijden. Schoon en
aantrekkelijk openbaar vervoer bui
ten de stad kan ook-. We zijn verder
voorstander van de aanleg van een
tramverbinding tusjen Tilbt
Bosch en Waa
Extra miljoenen nodig voor wegen, fietspaden en trotto Speciale1 themat
betreft D66 ook nu de wijken en buur
ten een aandachtspunt. Door daar
buurtparkeergarages aan te leggen,
verbeter je de leefruimte en daarmee
de leefbaarheid. Het parkeren bij de
grote winkelcentra in de wijken moet
gratis blijven. We doen in Tilburg
voor de automobilist. Toch zoudei
die nog meer moeten overhalen om
van andere vervoersmiddelen gebruik
te maken. De terugkeer van ‘de rode
loper’ in Tilburg betekent stimulering
van het fietsverkeer. Verder moeten
we het openbaar vervoer nog aantrek
kelijker maken.”
fjj e onderhoudstoestand van de
wegen, fietspaden en trottoirs
is nog steeds niet goed. Er is
jaarlijks 3 tot 5 miljoen euro extra
nodig. Een duidelijk onderhotyjsp
gramma mag geen ruimte laten vt
vrijblijvendheid. De stad moet voor
het autoverkeer goed bereikbaar zijn.
Doorstroming is van groot belang. Op
de ringbanen, maar ook op de wegen
rond de stad. Taxi’s krijgen officieel
ontheffing voor rijden op de busbaan.
De noordwestelijke randweg moet zo
snel mogelijk klaar en de noordoos
telijke randweg moet worden verdub
beld. Voor een vlottere ontsluiting v
de Reeshof moet ook het tweede dt
van de Bredaseweg worden verdub
beld. De parkeermogelljkheden voor
automobilisten moeten aantrekkelij
ker worden. In het centrum mogen
de parkeertarieven niet meer stijgen
dan de jaarlijkse inflatiecorrectie.
Wanneer de winkels ditht zijn, moet
het parkeren zelfs goedkoper zijn.
Dan krijg je ook een betere bezetting
van de parkeergarages. Parkeren in
de woonwijken binnen de ringbanen
T) ilburg moet weer fietsstad num-
mer 1 van Nederland worden.
Je ziet dat het beleid en de maat
regelen van de afgelopen jaren hun
vruchten afwerpen. Het aantal men
sen dat in Tilburg de fiets pakt, is
voor het eerst weer gestegen. Dat is
onder meer te danken aan de gratis
fietsenstallingen die we in het cen
trum van de stad hebben. Die moeten
wat ons betreft ook komen bij de
grote winkelcentra in de Tilburgse
wijken. Het netwerk van fietsrou
tes in Tilburg is er met onder meer
de Capucijnenstraat en Trouwlaan
behoorlijk op vooruit gegaan. Maar
Voldoende geld voor goed wegenonderhoud
wagen goed uit de voeten kunnen.
Het openbaar vervoer voor ouderen
moet goedkoop blijven. Betaald par
keren bij de. grote winkelcentra in de
Tiburgse wijken is voor ons uit den
boze. Daarmee verleg je de parkeer
overlast naar de omliggende straten.
wordt steeds meer een probleem. Dat
kunnen we oplossen door niet elke
open plek vol te bouwen. Maar ook
door voor bewoners kleine parkeerga-
we zijn er nog niet. Ook andere
onderdelen moeten aan de béurt
komen. Met dit soort maatregelen
kun je verkeersdeelnemers verleiden
om de auto thuis te laten. De druk
van het autoverkeer op de stad, vooral
op de binnenstad, moet omlaag. Dat
kun je ook doen door het parkeren
iets duurder te maken. Zolang dat
tenminste niet ten koste gaat van de
aantrekkelijkheid van het centrum.
GroenLinks heeft geen moeite met
betaald parkeren als er parkeerga
rages komen bij wijkwinkelcentra.
Een goed alternatief voor de auto is
ook het openbaar vervoer. Dat moet
l Ijl at de wegen in Tilburg goed wor-
den onderhouden, vindt de VSPT heel
belangrijk. Daar is heel veel geld voor
nodig. Maar ik begrijp ook dat er een grens
is aan de financiële mogelijkheden. De
Cityring wordt echt een aanwinst, dat kun
je nu al merken. De bereikbaarheid van
en naar het centrum van de stad is er een
stuk beter door geworden. Dat er tijdens
de spits files zullen zijn, moeten we op
de koop toe nemen. We leven en werken
nu eenmaal in een grote stad. Behalve
de autowegen moeten ook de fietspaden
en trottoirs goed worden onderhouden.
De Jaatste vooral om ervoor te zorgen
dat ouderen en mensen met een kinder-