Is Tilburg goeap (d Groenlinks WD Nederlan i D66 H|Partij Voc i Christenl VSPT DE TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 4 FEBRUARI 2010 s- Tilburg weer fietsstad nr. 1 Er is niets vervuilender dan een auto in de file jurg, Den Spoorlaan tw Buurtparkeergarages goed voor de leefruimte van ieel te zijn. Dan ben ven. Zeker zo bt de aanleg goed ondei noordwest moet met elangrijke rol. We ple 'busverbindingen t en de grote attractie] en De Beekse foeilej Omgeving. Met speciah ilburg er 1 M met bewonë het o" “epakt. De I king ki kruisps wordt el krijg aar—1 iets te friezen. e stad moet go zijn. Dat geldt z verkeer dat van b koor het verkeer in de l et wegenonderhoud moet op orde zijn. Dat wegen er slecht bij liggen, zullen we nooit accep teren. Als er ergens nog gaten zitten, moeten die onmiddellijk dicht. Maar het is nu ook weer niet zo dat elke weg in maximale topconditie hoeft i je aan het overdrij- jelangrijk vinden we g van nieuwe fietspaden en ierhoud van de bestaande. De stelijke randweg om Tilburg ït de grootste voortvarend heid worden afgemaakt en de noord oostelijke ring moet zo snel mogelijk worden verbreed tot 2x2 rijstroken. Als het om parkeren gaat, zijn wat goed bereikbaar zijn en aantrekkelijl om met de fiets maar ook met d< auto naar toe te gaan. De parkeerta rieven mogen niet worden misbruikt om gemeentelijke tekorten te dekken. Betaald parkeren bij de grote winkel centra in de Tilburgse wijken zien wij niet zitten. Ten slotte willen we het aan de mensen zelf overlaten of er in hun wijk parkeervergunningen moeten komen. Dat hebben we in de huidige coalitie zo afgesprokem en dat beleid willen we voorzetten." openbaar vervoer g kunnen brengen. 1 ut er daardoor all aantrekkelijker door. 1 ie parken worde iet de trein na rages te bouwen. Vergunningparkei'* f) invoeren in deze wijken mag alle Vj als daarvoor vpldoende draagn v bestaat bij bewoners. Behalve w koor het autoverkeer breekt de TVP openbaar vervoer spe een lans voor de fietsers. De inrt bel: ting en uitstraling van het zogej re ten Sternet van fietsroutes beha; verbetering. Met de Capucijnenstt Efteling als goed voorbeeld. De foeilelj omgevin. en verkeersonvriendelijke Koests zou je de sfeer van di moet, in samenspraak met b; als eerste worden aangepakt, moet ter hoogte van het k bij Lei Ping een fietstunnel Ten slotte het openbaar vervo van die De Nightliner naar Berkel-Enscbj om me> Udenhout en de Reeshof moet blijvrf én betaalbaar blijven. Alle 80-phJ sers krijgen gratis en zonder inc catiestelling deeltaxivervoer en ee parkeerkaart voor gehandicapten.* I rg moet goed bereikbaar z de stad moeten de in orde zijn. Vooral de t kan bedrijven moeten igaten houden en waar i jen. Wanneer we nieuw bouwen en bedrijvent leggen, moet de infra aneet af aan afdoende mollen we achter de fe Is bij de Reeshof gebe mu ook bij de noordoc weg. Deze laatste is no; jaren geleden enkelbaa 6n wordt nu verdubbel, kan weinig visie en lei tot geldverspilling. We tomen dat we het filej ilaatsen van binnen n< ;tad. Het onderhoud va: iwalitatief aan de ma: lat wil niet zeggen dat Eén keer op de schop Indervindt de stad hee pen van. Problemen zij bet parkeren in het c< fijn te weinig plekken, het parkeren veel te du Parkeergarages slecht b< aakt de binnenstad er P het gebied van ve voer valt in Tilburg Wagen. De stad is over joed bereikbaar en het toer is goed geregeld. He roderen goedkoper met di Jat moet zo blijven. Sinc de gemeente extra werk erstallig onderhoud aan "ilburg. Dat was hard no ijk mag dat nog wel iets s M De Cityring is nog vol De Nederlandse Moslim I niet mee eens dat van Ié Spoorlaan straks eenric rordt. Dat is veel te inge iet autoverkeer. Dit onde jng om de binnenstad m fcgsverkeer blijven. In di lebben we momenteel vo (*4Cj inds de WD in 2008 is toege- K treden tot het college, is het een stuk beter gegaan met het wegen onderhoud en met de verbreding van belangrijke verkeersverbindingen. De WD heeft de wegen in en om Tilburg weer op de kaart gezet en dat willen we zo houden. Zo willen we dat de A58 naar 4x2 rijstroken wordt verdub beld en dus dubbelbaans wordt voor doorgaand verkeer én voor verkeer dat in Tilburg moet zijn. Dat is van belang voor een goede bereikbaarheid van de stad. Datzelfde belang dienen we door van de N65 een snelweg te maken. Die verbinding met Den Bosch is in onze ogen nu niet veel meer dan een veredeld karrenspoor. Het doortrekken van de Baron Van Voorst tot Voorstweg tot aan de ruit om Tilburg staat ook op ons lijstje. De noordwestelijke randweg van die ruit zal de komende jaren voltooid worden. Daarmee zou de ruit rond de Reeshof compleet zijn en is deze wijk, wanneer straks ook de Bredaseweg verder verdubbeld is, verzekerd van een goede ontsluiting. Behalve het verkeer is ook ons milieu gebaat met al deze maatregelen. Want er is niets vervuilender dan een auto in de file. Ook het centrum van de stad moet schoon zijn, bijvoorbeeld met bus- sen die op aardgas rijden. Schoon en aantrekkelijk openbaar vervoer bui ten de stad kan ook-. We zijn verder voorstander van de aanleg van een tramverbinding tusjen Tilbt Bosch en Waa Extra miljoenen nodig voor wegen, fietspaden en trotto Speciale1 themat betreft D66 ook nu de wijken en buur ten een aandachtspunt. Door daar buurtparkeergarages aan te leggen, verbeter je de leefruimte en daarmee de leefbaarheid. Het parkeren bij de grote winkelcentra in de wijken moet gratis blijven. We doen in Tilburg voor de automobilist. Toch zoudei die nog meer moeten overhalen om van andere vervoersmiddelen gebruik te maken. De terugkeer van ‘de rode loper’ in Tilburg betekent stimulering van het fietsverkeer. Verder moeten we het openbaar vervoer nog aantrek kelijker maken.” fjj e onderhoudstoestand van de wegen, fietspaden en trottoirs is nog steeds niet goed. Er is jaarlijks 3 tot 5 miljoen euro extra nodig. Een duidelijk onderhotyjsp gramma mag geen ruimte laten vt vrijblijvendheid. De stad moet voor het autoverkeer goed bereikbaar zijn. Doorstroming is van groot belang. Op de ringbanen, maar ook op de wegen rond de stad. Taxi’s krijgen officieel ontheffing voor rijden op de busbaan. De noordwestelijke randweg moet zo snel mogelijk klaar en de noordoos telijke randweg moet worden verdub beld. Voor een vlottere ontsluiting v de Reeshof moet ook het tweede dt van de Bredaseweg worden verdub beld. De parkeermogelljkheden voor automobilisten moeten aantrekkelij ker worden. In het centrum mogen de parkeertarieven niet meer stijgen dan de jaarlijkse inflatiecorrectie. Wanneer de winkels ditht zijn, moet het parkeren zelfs goedkoper zijn. Dan krijg je ook een betere bezetting van de parkeergarages. Parkeren in de woonwijken binnen de ringbanen T) ilburg moet weer fietsstad num- mer 1 van Nederland worden. Je ziet dat het beleid en de maat regelen van de afgelopen jaren hun vruchten afwerpen. Het aantal men sen dat in Tilburg de fiets pakt, is voor het eerst weer gestegen. Dat is onder meer te danken aan de gratis fietsenstallingen die we in het cen trum van de stad hebben. Die moeten wat ons betreft ook komen bij de grote winkelcentra in de Tilburgse wijken. Het netwerk van fietsrou tes in Tilburg is er met onder meer de Capucijnenstraat en Trouwlaan behoorlijk op vooruit gegaan. Maar Voldoende geld voor goed wegenonderhoud wagen goed uit de voeten kunnen. Het openbaar vervoer voor ouderen moet goedkoop blijven. Betaald par keren bij de. grote winkelcentra in de Tiburgse wijken is voor ons uit den boze. Daarmee verleg je de parkeer overlast naar de omliggende straten. wordt steeds meer een probleem. Dat kunnen we oplossen door niet elke open plek vol te bouwen. Maar ook door voor bewoners kleine parkeerga- we zijn er nog niet. Ook andere onderdelen moeten aan de béurt komen. Met dit soort maatregelen kun je verkeersdeelnemers verleiden om de auto thuis te laten. De druk van het autoverkeer op de stad, vooral op de binnenstad, moet omlaag. Dat kun je ook doen door het parkeren iets duurder te maken. Zolang dat tenminste niet ten koste gaat van de aantrekkelijkheid van het centrum. GroenLinks heeft geen moeite met betaald parkeren als er parkeerga rages komen bij wijkwinkelcentra. Een goed alternatief voor de auto is ook het openbaar vervoer. Dat moet l Ijl at de wegen in Tilburg goed wor- den onderhouden, vindt de VSPT heel belangrijk. Daar is heel veel geld voor nodig. Maar ik begrijp ook dat er een grens is aan de financiële mogelijkheden. De Cityring wordt echt een aanwinst, dat kun je nu al merken. De bereikbaarheid van en naar het centrum van de stad is er een stuk beter door geworden. Dat er tijdens de spits files zullen zijn, moeten we op de koop toe nemen. We leven en werken nu eenmaal in een grote stad. Behalve de autowegen moeten ook de fietspaden en trottoirs goed worden onderhouden. De Jaatste vooral om ervoor te zorgen dat ouderen en mensen met een kinder-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2010 | | pagina 16