er
1
114
Algemeen |15
I
PvdA
De Tilburgse Gemeenteraad.
Is Tilburg goed op (de) weg?
r Alle partijen
verkeer, wegen, fietspaden
openbaar
het woord
en
vervoer
aan
over
SP
4
Beslist de moeite waard
CDA
I
thuis
DONDERDAG 4 FEBRUARI 2010
DETILBURGSE KOERIER
0
de
in
33739.
Nu voorrang voor fietsers en voetgangers
I
Fotografie:
als eerste I
iterk magneet,
iaat om een 31
Raadsgriffie gemeente Tilburg
Mercuur communicatie
Gemeente Tilburg
estaan en
leet hang-
Kijk ook c
www.tilbut
21
He<
ge:
28
gaan met de uitvoer
tsplan dat de raad h<
steld. In plaats van i
heid moeten we nu
op
jrgheeftietstekiezen.nl.
Betaald parkeren wijkwinkelcentra mag niet leiden
tot oneerlijke concurrentie
scan te verkort»
tsen van het high
ring gemoeid va
adioloog Fiek va
;n maken van H
slijtage van den
tletsels. Bovendi
goede kwaliteit;
n een veel bete
rijvoorbeeld klei
chtbaar en zien’
;t is echt een flir
Houd de komende
de Tilburgse Koerier
gaten. Nog twee weke
len we een thema aan de
waarover de 12 partijen
mening ^even. Dan slui
af met een samenvatting. Het
schema ziet er als volgt uit:
Tilburg
stenigingen in II
armonie Tilburg
standige harnw
Muziekverenij
ilijft gehuisvest
teinevaarstraat
weken
r in de
ten stel-
orde
hun
titen we
iddag
ganiseert Smart-1
oor de tweede
an een gezellige
nmiddag onds
lends. Naast Rat-
rouwenkoor Sjo-
ppenkoor Ut kan
’angRiela uit Rid
nee wil zingend
00 uur welkom»
Hasseltstraat 194
wordt de zang
>en grande finale
amen nog enkele
tis.
Eerder verschenen
Tilburgse Koerier:
De lijsttrekkers stellen
zich voor
14 januari
Hoe veilig is Tilburg?
14 januari
Hoe duurzaam kan of
moet Tilburg zijn?
januari
aeft Tilburg een sociaal
‘zicht?
januari
>m deze midday.’
ratis en ieder»’.1
d voor carnavald
bij de Tunndpw|
i residentie Boert
Iburg. Tevens is Ij
rkoop gestart voi
-houden wordt tj
00 tot 17.00 urn
Hoe komt Tilburg de
crisis door?
11 februari
Het is goed buurten in de
Tilburgse wijken
18 februari
Samenvattend overzicht
25 februari
p 3 maart z*Jn er 8emeen
\J// teraadsverkiezingen. Ook
Tilburg kiest dan een nieu
we raad. En Tilburg heeft inder
daad iets te kiezen want de
verkiezingen gaan ergens over.
Bijvoorbeeld over verkeer en
vervoer. ‘Is Tilburg goed op (de)
weg?’ We vroegen het aan de
lijsttrekkers van de 12 partijen
die meedoen aan de verkiezin
gen. Op deze en de volgende
pagina’s geven zij hun mening
en laten zij weten wat er op het
gebied van verkeer en vervoer
in Tilburg moet gebeuren.
Naar de zones die er al zijn, moe
ten we nog eens goed kijken. Daar
zijn de straten hier en daar nog
vliegtuigbanen waardoor het nog
steeds onveilig is. Tenslotte willen
we de verkeersveiligheid rond zo’n
65 scholen aanpakken. Ook daar
moeten speciale zones komen. Er is
een project dat Brabant Veilijgheids
Label heet. Dat is bedoeld om de
omgeving van scholen veiliger te
maken en het verkeersgedrag tege
lijk onderwerp te maken van het
onderwijs op school. In Tilburg
doen nog veel te weinig scholen
mee aan dat project.”
V Öz e PvdA kiest voor de zwakste
XÏJ' verkeersdeelnemers: de fiet
sers en voetgangers. Voor het
autoverkeer hebbeh we de afge
lopen jaren heel veel gedaan. Het
achterstallig wegenonderhoud is
geheel weggewerkt. Dat kan nu weer
een tandje lager. De bereikbaarheid
van de stad wordt een stuk beter
met de afronding van de ruit om
Tilburg. De ringbanen zijn opge
knapt. De aanleg van de Cityring
ligt op schema. De verbinding vanaf
de Ringbaan Zuid komt er aan.
Het tweede deel van de Bredaseweg
moet nog worden verdubbeld. Het
wordt dus nu weer tijd om voorrang
te geven aan de fietsers en voetgan
gers. Door het fietsbeleid van de
afgelopen jaren is het fietsgebruik
met 4 procent gestegen. De PvdA
wil voor de komende jaren ten min
ste nog zo’n verhoging. Daar wil
len we de fietsvoorzieningen in de
vorm van fietsroutes en stallingen
op afstemmen. Ook voetgangers
moeten de ruimte krijgen. Trottoirs
behandeling afgelopen najaar losge
laten. Daarmee dreigt er onderlinge
en oneerlijke concurrentie tussen
die wijkwinkelcentra en dat willen
we niet. Het openbaar vervoer is
in Tilburg goed geregeld. Recent
onderzoek onder ouderen wijst uit
dat zij redelijk tevreden zijn over
het busvervoer. Dat moeten we zo
houden. Óus moeten we de pro
vincie oproepen door te gaan met
speciale tarievenacties voor deze
doelgroep.”
n de bereikbaarheid van de
stad voor het autoverkeer hoe
ven we niet meer te investeren.
Daar is de afgelopen jaren heel veel
geld aan besteed en daarmee zit
het nu wél goed. Als het aan de SP
ligt, komt de zogeheten oostelijke
inprikker er niet. Dat is de verbin
dingsweg vanaf de Ringbaan Oost
naar de binnenstad, waarvoor een
nieuwe brug over de Piushaven
nodig is. De bereikbaar van de stad
voor het fietsverkeer vraagt nog
wel om aandacht. We moeten ver
der gaan met de uitvoering van het
Fietsplan dat de raad heeft vastge-
op bereikbaar-
i alle aandacht
richten op veiligheid. Dat is voor
ons hét verkeersonderwerp voor
de komende periode. We moeten
hoog nodig de onveilige plekken,
de ‘hot spots', aanpakken. Zoals de
kruising van de Ringbaan Zuid bij
het Willem II stadion. Er zijn ook
meer 30 kilometer zones nodig.
is de Philips scat
esla MRI-scanna
Ier belastend vw
ns een scan som
:t geluid en de tut
ttig ervaren,
rtkomingen^van
innovatie waart»
zich automatisJ
inatomie van em
jeuwe Philips MM
lostische beeld»
oor zelfs de roetsj
moeten er goed bij liggen. Vooral
in de omgeving van verzorgings
huizen moeten ze honderd pro
cent in orde zijn. Over het open
baar vervoer maken we ons enige
zorgen. Sinds de provincie het op
dat gebied voor het zeggen heeft,
is de kwaliteit van het busvervoer
er in Tilburg niet beter op gewor
den. Door het wijzigen of schrap
pen van routes en haltes laat de
bereikbaarheid hier en daar te
wensen over. Dat willen we bij
de provincie aankaarten. De PvdA
pleit ook voor een hogere frequen
tie van de treinverbindingen tus
sen de Tilburgse stations Centraal,
Universiteit en de Reeshof. Vooral
met het oog op de komst van de
Spoorzone is dat van belang. Ten
slotte willen we een stevige lobby
in de richting van het rijk om de
A58 ubbelen
W et is goed dat de inhaalslag
voor het wegenonderhoud er is
gekomen. De kwaliteit van onze
wegen moeten we voortdurend in
de gaten houden. Nu wordt het
tijd om de straten en wegen in de
Tilburgse wijken aan ie pakken.
We moeten ook de ruit om Tilburg
afmaken. Dat wil zeggen de noord
westelijke randweg doortrekken en
de noordoostelijke randweg ver
dubbelen. De verbreding van het
Wilhelminakanaal heeft steeds hoog
op ons verlanglijstje ges
gaat er nu komen. Een he
ijzer wordt nog het betaald par
keren bij de grote winkelcentra in
onze wijken in Tilburg. Daar zijn we
eigenlijk helemaal geen voorstander
van. Mocht er al van betaald parke
ren sprake zijn, dan is dat alleen
wanneer die centra parkeergarages
krijgen. De afspraak was dat de
eventuele invoering van betaald
parkeren tegelijk zou plaatsvinden
in alle wijkwinkelcentra. De raad
heeft die afspraak bij de begrotings-