er 1 114 Algemeen |15 I PvdA De Tilburgse Gemeenteraad. Is Tilburg goed op (de) weg? r Alle partijen verkeer, wegen, fietspaden openbaar het woord en vervoer aan over SP 4 Beslist de moeite waard CDA I thuis DONDERDAG 4 FEBRUARI 2010 DETILBURGSE KOERIER 0 de in 33739. Nu voorrang voor fietsers en voetgangers I Fotografie: als eerste I iterk magneet, iaat om een 31 Raadsgriffie gemeente Tilburg Mercuur communicatie Gemeente Tilburg estaan en leet hang- Kijk ook c www.tilbut 21 He< ge: 28 gaan met de uitvoer tsplan dat de raad h< steld. In plaats van i heid moeten we nu op jrgheeftietstekiezen.nl. Betaald parkeren wijkwinkelcentra mag niet leiden tot oneerlijke concurrentie scan te verkort» tsen van het high ring gemoeid va adioloog Fiek va ;n maken van H slijtage van den tletsels. Bovendi goede kwaliteit; n een veel bete rijvoorbeeld klei chtbaar en zien’ ;t is echt een flir Houd de komende de Tilburgse Koerier gaten. Nog twee weke len we een thema aan de waarover de 12 partijen mening ^even. Dan slui af met een samenvatting. Het schema ziet er als volgt uit: Tilburg stenigingen in II armonie Tilburg standige harnw Muziekverenij ilijft gehuisvest teinevaarstraat weken r in de ten stel- orde hun titen we iddag ganiseert Smart-1 oor de tweede an een gezellige nmiddag onds lends. Naast Rat- rouwenkoor Sjo- ppenkoor Ut kan ’angRiela uit Rid nee wil zingend 00 uur welkom» Hasseltstraat 194 wordt de zang >en grande finale amen nog enkele tis. Eerder verschenen Tilburgse Koerier: De lijsttrekkers stellen zich voor 14 januari Hoe veilig is Tilburg? 14 januari Hoe duurzaam kan of moet Tilburg zijn? januari aeft Tilburg een sociaal ‘zicht? januari >m deze midday.’ ratis en ieder»’.1 d voor carnavald bij de Tunndpw| i residentie Boert Iburg. Tevens is Ij rkoop gestart voi -houden wordt tj 00 tot 17.00 urn Hoe komt Tilburg de crisis door? 11 februari Het is goed buurten in de Tilburgse wijken 18 februari Samenvattend overzicht 25 februari p 3 maart z*Jn er 8emeen \J// teraadsverkiezingen. Ook Tilburg kiest dan een nieu we raad. En Tilburg heeft inder daad iets te kiezen want de verkiezingen gaan ergens over. Bijvoorbeeld over verkeer en vervoer. ‘Is Tilburg goed op (de) weg?’ We vroegen het aan de lijsttrekkers van de 12 partijen die meedoen aan de verkiezin gen. Op deze en de volgende pagina’s geven zij hun mening en laten zij weten wat er op het gebied van verkeer en vervoer in Tilburg moet gebeuren. Naar de zones die er al zijn, moe ten we nog eens goed kijken. Daar zijn de straten hier en daar nog vliegtuigbanen waardoor het nog steeds onveilig is. Tenslotte willen we de verkeersveiligheid rond zo’n 65 scholen aanpakken. Ook daar moeten speciale zones komen. Er is een project dat Brabant Veilijgheids Label heet. Dat is bedoeld om de omgeving van scholen veiliger te maken en het verkeersgedrag tege lijk onderwerp te maken van het onderwijs op school. In Tilburg doen nog veel te weinig scholen mee aan dat project.” V Öz e PvdA kiest voor de zwakste XÏJ' verkeersdeelnemers: de fiet sers en voetgangers. Voor het autoverkeer hebbeh we de afge lopen jaren heel veel gedaan. Het achterstallig wegenonderhoud is geheel weggewerkt. Dat kan nu weer een tandje lager. De bereikbaarheid van de stad wordt een stuk beter met de afronding van de ruit om Tilburg. De ringbanen zijn opge knapt. De aanleg van de Cityring ligt op schema. De verbinding vanaf de Ringbaan Zuid komt er aan. Het tweede deel van de Bredaseweg moet nog worden verdubbeld. Het wordt dus nu weer tijd om voorrang te geven aan de fietsers en voetgan gers. Door het fietsbeleid van de afgelopen jaren is het fietsgebruik met 4 procent gestegen. De PvdA wil voor de komende jaren ten min ste nog zo’n verhoging. Daar wil len we de fietsvoorzieningen in de vorm van fietsroutes en stallingen op afstemmen. Ook voetgangers moeten de ruimte krijgen. Trottoirs behandeling afgelopen najaar losge laten. Daarmee dreigt er onderlinge en oneerlijke concurrentie tussen die wijkwinkelcentra en dat willen we niet. Het openbaar vervoer is in Tilburg goed geregeld. Recent onderzoek onder ouderen wijst uit dat zij redelijk tevreden zijn over het busvervoer. Dat moeten we zo houden. Óus moeten we de pro vincie oproepen door te gaan met speciale tarievenacties voor deze doelgroep.” n de bereikbaarheid van de stad voor het autoverkeer hoe ven we niet meer te investeren. Daar is de afgelopen jaren heel veel geld aan besteed en daarmee zit het nu wél goed. Als het aan de SP ligt, komt de zogeheten oostelijke inprikker er niet. Dat is de verbin dingsweg vanaf de Ringbaan Oost naar de binnenstad, waarvoor een nieuwe brug over de Piushaven nodig is. De bereikbaar van de stad voor het fietsverkeer vraagt nog wel om aandacht. We moeten ver der gaan met de uitvoering van het Fietsplan dat de raad heeft vastge- op bereikbaar- i alle aandacht richten op veiligheid. Dat is voor ons hét verkeersonderwerp voor de komende periode. We moeten hoog nodig de onveilige plekken, de ‘hot spots', aanpakken. Zoals de kruising van de Ringbaan Zuid bij het Willem II stadion. Er zijn ook meer 30 kilometer zones nodig. is de Philips scat esla MRI-scanna Ier belastend vw ns een scan som :t geluid en de tut ttig ervaren, rtkomingen^van innovatie waart» zich automatisJ inatomie van em jeuwe Philips MM lostische beeld» oor zelfs de roetsj moeten er goed bij liggen. Vooral in de omgeving van verzorgings huizen moeten ze honderd pro cent in orde zijn. Over het open baar vervoer maken we ons enige zorgen. Sinds de provincie het op dat gebied voor het zeggen heeft, is de kwaliteit van het busvervoer er in Tilburg niet beter op gewor den. Door het wijzigen of schrap pen van routes en haltes laat de bereikbaarheid hier en daar te wensen over. Dat willen we bij de provincie aankaarten. De PvdA pleit ook voor een hogere frequen tie van de treinverbindingen tus sen de Tilburgse stations Centraal, Universiteit en de Reeshof. Vooral met het oog op de komst van de Spoorzone is dat van belang. Ten slotte willen we een stevige lobby in de richting van het rijk om de A58 ubbelen W et is goed dat de inhaalslag voor het wegenonderhoud er is gekomen. De kwaliteit van onze wegen moeten we voortdurend in de gaten houden. Nu wordt het tijd om de straten en wegen in de Tilburgse wijken aan ie pakken. We moeten ook de ruit om Tilburg afmaken. Dat wil zeggen de noord westelijke randweg doortrekken en de noordoostelijke randweg ver dubbelen. De verbreding van het Wilhelminakanaal heeft steeds hoog op ons verlanglijstje ges gaat er nu komen. Een he ijzer wordt nog het betaald par keren bij de grote winkelcentra in onze wijken in Tilburg. Daar zijn we eigenlijk helemaal geen voorstander van. Mocht er al van betaald parke ren sprake zijn, dan is dat alleen wanneer die centra parkeergarages krijgen. De afspraak was dat de eventuele invoering van betaald parkeren tegelijk zou plaatsvinden in alle wijkwinkelcentra. De raad heeft die afspraak bij de begrotings-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2010 | | pagina 15