lil I
Jl
Duurzaafrtfleid
islied
nder
Algemeen 9
een
iTTDoto
PvdA
erricht
Hoe duurzaam kan of moet Tilburg zijn?
het woord
het milieu
r Alle partijen
over
aan
CDA
Beslist de moeite waard
van
Mees
De Tilburgse Genieeriteraad.
SP
DONDERDAG 21 JANUARI 2010
www.tilburgheeftietstekiezen.nl
Iedereen moet werk maken van duurzaamheid
lechte luchtkwa-
I Liever zonne-energie dan windenergie
*4
van Amalia Roa
|en interpretatie
vanaf 20.30 uur
lOisterwijkoml
eind vorige wee
iartij verricht.
Uitgave:
Realisatie:
fotografie:
Raadsgriffie gemeente Tilburg
Mercuur communicatie
Gemeente Tilburg
sns heeft de LST besli
:t deel te nemen aan d
>roducten in te
t nu al. De PvdA
/enterrein
eesten van
len de derde editt
thema van dit k»
uziek, vertolkt door
in het Storioni Fa
iici als o.a. Yi-Pingi
Waterman (altvióf
De salonconcerteq
t concert plaats opi
i dit concert werk?
en Wijnand Hulst*
teer informatie on
'w.storionifestivala
het gebied van duurzaam-
:id gaat de PvdA er vol voor,
'••■g kan en moet een CO2
stad worden. Maar dan
Overiget
ten niet
gemeenteraadsverkiezingen.
Van deze nartii verschijnen
daarom
deze pub
liedjes. Ontdekkii»
ills, Townes van 2
zetten hem ooki
:hrijven van songs
6 met tal van gast
Drive them all era
end door heel Ev
wordt hij regel»
troubadour of sik
i hoopt drie zetelstj
gse gemeenteraad]
er jaar lang voorn
t. We staan te port
te gaan in de stad.1
■n wij een serieuzer
1 het college te kor
uder voor jeugd erf
m stijgen de kanserf
het politieke gebint
e afgelopen jaren'. I
Het sociale gezicht van
Tilburg
28 januari
Tilburg is goed op (de)
weg
4 februari
Hoe komt Tilburg de
crisis door?
11 februari
Het is goed buurten in
de Tilburgse wijken
18 februari
Samenvattend overzicht
25 februari
Op 14 januari verschenen in de
Tilburgse Koerier:
De lijsttrekkers stellen
zich voor
Hoe veilig is Tilburg?
og wat onaangeka
ngrediënten voord
all zijn compleet. I
gen staan in het
van Nettie Smold
rol, resp. 50 en 40j
pE TILBURGSE KOERIER
Maar het bestuurt
an hier een halfjaar!
e willen, dus dat tl
ers is bestuurslid
>e vanaf 1982 en
sinds 1983. Zij
inlopende rollen]
)oto. Hennie van
laar zo'n 85 rollen
jrgse toneelverej
even en is al sinds
Doto.
meent dat dit op ruimere schaal
in de stad zou moeten kunnen.
En last but not least willen we een
flinke groenimpuls. De PvdA wil
dat er ten minste 10.000 nieuwe
bomen worden geplant. Daarmee
planten we het Sterrenbos in de
Nieuwe Warande aan. Ook in de
beslaande stad willen we nog
meer groen terugbrengen. Groene
buffers zijn immers belangrijk
voor de leefbaarheid, de kwaliteit
van de stad en voor onze gezond
heid. Niet voor niets komen er
dergelijke buffers in Moerenburg,
in de Nieuwe Warande en
sen het nieuwe bedrijvc
Wijkevoort en het zuidwe
de stad.”
Tilburg
neutrale st
moet iedereen meedoen. Bedrijven,
bewoners en natuurlijk de gemeen
te zelf. Slimmere en eerlijkere
afvalsystemen, nieuwe en moderne
manieren van energieopwekking en
energietoepassing, duurzaam bou
wen en heel veel groen. Dat zijn de
belangrijkste maatregelen. Op het
gebied van duurzaam bouwen heb
ben we in Tilburg een naam hoog te
houden. Dus dat duurzaam bouwen
blijven we stimuleren en doen. Het
toepassen van zonne-energie moet
alle kans krijgen. De PvdA wil een
windmolenpark op het bedrijven
terrein Vossenberg. Zo'n park kan
de hele wijk De Reeshof van energie
voorzien. De PvdA wil aanhaken
bij de initiatieven van bedrijven
en bewoners. Maar de gemeente
geeft zelf het goede voorbeeld.
Door duurzame pr
kopen, gebeurt dat
Houd de komende weken de
Tilburgse Koerier in de gaten.
Elke week stellen we een thema
aan de orde waarover de 12
partijen hun mening geven. Het
schema ziet er als volgt
D p 3 maart zÜn er gemeente-
\V/ raadsverkiezingen. Ook
Tilburg kiest dan een nieuwe
raad. En Tilburg heeft inder
daad iets te kiezen want de
verkiezingen gaan ergens over.
Bijvoorbeeld over het milieu.
‘Hoe duurzaam kan en moet
Tilburg zijn? 'We vroegen het
aan de lijsttrekkers van de 12
irtijen die meedoen aan de
irkiezingen. Op deze en de
dgende pagina’s geven zij hun
ening en laten zij weten wat
op het gebied van duurzaam
heid in Tilburg moet gebeuren.
tot een duurzaam onderkomen
verbouwt. Een heel belangrijke
maatregel vinden wij duurzaam
bouwen. De gemeente kan dat sti
muleren bij nieuwe bouwprojecten
en de renovatie van bestaande
woningcomplexen. Dat duurzaam
bouwen zou moeten gebeuren vol
gens de nieuwste inzichten die op
dat gebied bestaan. Ook groen
voorzieningen zijn belangrijk voor
een gezond milieu in de stad. Het
huidige niveau moet sowieso op
peil blijven. Maar we denken ook
aan nieuwe projecten. Zoals een
groene long in de Spoorzone. Dat
zou een prima tegenwicht vormen
tegen de relatief slechte luchtkwa
liteit in Tilburg."
e moeten als een goed huis-
vader op onze planeet passen
en ons ook verantwoordelijkheid
voelen voor de generaties die na
ons komen. Rentmeesterschap noe
men we dat bij het CDA. Waken
over het milieu betekent dat we
ons gematigder moeten opstel
len in ons energieverbruik. Om
dat te bereiken, zijn verschillende
oplossingen mogelijk. Zoals het
overschakelen op meer duurzame
energie. Maar tot die oplossingen
behoort naar de mening van het
CDA niet het grootschalig toepas
sen van windenergie. Daar geloven
we niet in, omdat we nu eenmaal te
weinig ruimte hebben voor echte
molenparken. Waar we wel heil
van verwachten, is de toepassing
van zonne-energie en maximaal
inzetten op energiebesparing. Dat
moet een flinke impuls krijgen. De
gemeente kan daaraan meehelpen
door geen bouwleges te rekenen
over de meerkosten die iemand
maakt wanneer hij zijn woning
1U- 1
Nir
nu*»*'
Gemeente moet zeggenschap over busvervoer
terugkrijgen
nu bij de provincie en dan zie je
wat er gebeurt. De provincie heeft
namelijk goedgekeurd dat ergens in
Tilburg zomaar een busverbinding
verdwijnt, omdat Veolia niet door
een 30 kilometer zone wil rijden.
We leggen zo'n zone nota bene met
subsidie van dezelfde provincie
aan. Als we de zeggenschap terug
hebben, kunnen we meteen weer
tariefacties als de piekbus terug
invoeren.”
e willen dat het geld dat voor
VS' maatregelen op het gebied van
duurzaam is bestemd, dan ook
echt naar duurzaamheid gaat. Nu
wordt er mooie sier gemaakt met
een speciale pot van 16 miljoen
euro. Maar als daar de loskades
voor het Wilhelminakanaal uit wor
den betaald, hoeft het niet voor
ons. Het geld kan veel beter naar
voorzieningen die er echt toe doen.
Zoals een infrastructuur voor elek
trisch rijden. Te denken valt onder
meer aan oplaadpunten voor elek
trische auto’s. Waar je als gemeen
te alternatieven kunt bieden voor
het autovervoer, moet je dat doen.
Parkeerplaatsen hebben we nu wel
genoeg en met de bereikbaarheid
van de binnenstad zit het ook wel
goed. Het wordt nu tijd om extra
te investeren in faciliteiten voor
het fietsverkeer. En als het kan,
moeten we als gemeente de zeggen
schap over het openbaar vervoer
met de bus terughalen. Dat zit