-1 Hoe duurzaam kan moe «4 Groenlinks WD Partij vo T 'Q) TVP Christen Nederla D66 1 DETILBURGSE KOERIER DONDERDAG 21 JANUARI 2010 Noem ons maar gerust Groen'Rechts' Iedereen moet bijdragen aan een CO2 neutraal Tilburg Veel maatregelen voor betere luchtkwaliteit Duurzaamheid is dé kans om het anders te doen Duurzame pr< ipwekking zoals warmte- ie opslag, windmolens en of op aard- Sesparen op windmolens Onze voor- ondergrondse slag als vorm jeopwekking. Tilburg kan mJ ben ze liever dan bij elkaar gep" worden in appartementencomp. Met huizen met een tuin bewijs de inwoners van de stad én het r een dienst. Want niets is zo gc de biodiversiteit als tuinen." eten of stedenbouwkun- ikkelingen. Aan bedrij- nodig, als je de :n kunnen vaker leeg maken of grotere wij aar ken neerzetten, in sommige v en buurten is het bier en daa een rommeltje. Daar moet b worden schooi de omgeving speeltuinen.” huis met een tuin te bieden. Dat heb- apropt te nplexen. is je én milieu goed voor ingemaakt. Voora van speelveldje! Respect voor rr nig openbaar vervoer verdient de nodige Steun. Bij de nieuwe wijk De Overhoeken in Berkel-Enschot moet een NS station komen. Het vervuilende Vrachtverkeer moeten we zoveel mogelijk buiten de bin nenstad houden. Dat kan onder meer door een slim distributie systeem voor het centrum van de stad op te zetten. Tenslotte willen we meer groen, niet alleen aan de randen van de stad maar ook in de verschillende wijken en buurten in Tilburg.” koppen die effectieve plannen en maat regelen kunnen bedenken. Bijvoorbeeld op het gebied van energiebesparing. Daar moeten we als gemeente veel geld in steken. Ook om als overheid zelf het goede voorbeeld te geven. Het stadhuis is nu nog een slecht voorbeeld van hoe je zuinig met energie omgaat. Schone lucht is heel belangrijk als het om een duurzame stad gaat. Dat er vanuit het Ruhrgebie,d veel vuile lucht onze kant op komt, kunnen we niet beïnvloe- energieoj en koude zonnecollectoren. Je bereikt het met milieuzoneringen tegen ver vuilend vrachtverkeer en met scho ner openbaar vervoer. Je bereikt het met een slimmer afvalbeleid dat bewoners stimuleert om daar bewuster mee om te gaan en met meer groen in de stad. ‘Voor iedere Tilburger een boom’, is ons parool. Maar ook als gemeente zuiniger omgaan met de ruimte in de stad, is een probaat middel. Je hebt niet steeds nieuwe bedrijventerreinen bestaande ter reinen waar nog ruimte is, eerst apt en een tweede (4*T) ilburg moet een CO2 neutrale stad worden. Daar moet ieder een zijn steentje aan bijdragen. De gemeente, bedrijven en inwoners van de stad. De gemeente moet zelf het goede voorbeeld geven. Niet voor niets heeft de raad al 15 mil joen euro opzij gezet voor maatre gelen op het gebied van duurzaam heid. Daarnaast heeft de gemeente ook een stimulerende rol in de richting van burgers en bedrijven. Dat kan onder meer door bepaalde randvoorwaarden op te nemen bij bouwproject dige ontwik ven of bedrijfsves koper we investeren en de g dat stimuleren. Evenal het rijden Dan ben je bezig. Ieder zaamheid altijc en Profit. Maar mensen, Peop1' 'geten worden, i van de stad. Het groen in Tilburg ziet er gelukkig al een stuk beter uit. Dat daar steeds meer onder houdsarm groen bij zit, vinden we een goede zaak. Nu moeten we er nog voor gaan zorgen dat de hele stad er netjes en schoon bij ligt, in het centrum lukt dat al aardig. Al moet daar wel iets gebeuren aan de overvolle prullenbakken op straat. Vooral als het druk is, puilen die uit en ligt er vuil op straat. Dus Tilburg wfl sa iets te biel j ilburg is de door allerlei st ge ingrepen aai stad zit te schrt groen, vooral in De maakt Tilburg aa goed voor de leefbi bovendien een bijd vermindering die Minder CO2 uitsto energieverbruik k bereiken door duu te stimuleren en t Het wil er bij de Pa niet in dat alleen bestaande woninge komen voor subsi voor hun energie' warmtepomp insta gemeenten is men staat om bij nieu als voorwaarde te s installaties w< om gebeurt de consequent? En al zaam moet bouwe je dan geen subsi van een bedrijf d; of loods bouwt, wi er een sprinkler! maar geen eisen e ChristenUni, van een goed groei en duurza voor mens en milie belang. Dat kan allerlei project, de Spoorzone, gemeente investe energietoepassinge ke eisen stellen aa containers! die nieuwe gebc ten. Ervoor zorgen 11 publiekstrekkers ii bereikbaar zijn mi H vervoer, is ook zo Natuurlijk moet d het gebied van dui n e moeten in zuiniger worde die we hebben. gebouwd, we brei der uit, het kan nie oppassen dat we n stand bouwen. En al: moeten we het wel duurzaam bouwen, een laag energieverk en bedrijfspanden, bezig voor het mil ook effectief bezig mag iets kosten ma; al veel opleveren. Moslim Partij heeft op dit moment niel van een goede bala en baten. Dus willei teit van milieumaa! nze opvattingen over duur zaamheid ademen één en al verandering uit. Je ziet en hoort steeds meer dat inwoners van de stad best hun steentje wil len bijdragen. Niettemin moet de gemeente zelf het goede voorbeeld geven. Onder meer door duurzaam in te kopen. Nieuwe woningen rrjoe- ten duurzaam worden gebouwd. Investeren in langzaam verkeer voorzieningen is ook een goed mid del. Voor het fietsverkeer moet ‘de rode loper’ weer terug in de stad. Ook het gebruik van energiezui- f ommigen beweren dat de VVD niet voor het milieu is. Maar dan hebben ze het mis. We zijn tegen milieuhobbyisme zoals de auto vrije zondag en tegen maatregelen die niets of bijna niets bijdragen aan een beter milieu. Denk hierbij aan het uitbreiden van milieuzones. Onderzoek wijst uit dat dit niets bijdraagt aan schonere lucht maar het kost de Tilburgers wel 5 miljoen euro. Dat noemen wij ondernemers en bewoners pesten. Je kunt voor duurzaamheid wel degelijk bij de WD terecht. Noem ons maar gerust Groen’Rechts’. Wat ons betreft haal je de grootste milieuwinst uit innova ties. Bijvoorbeeld uit zonne-energie. Hoe meer je het toepast, des te goed- het zal worden. Daarin moeten’ gemeente moet als bijvoorbeeld op elektrische scooters. met slimme maatregelen ïreen heeft het bij duur- '*‘jd over People, Planet >«»ar de WD vindt dat de ople dus, nogal eens ver in. In plaats van het koste *1#) m c'e lefkwaliteit in en om de stad te laten voldoen aan de Europese normen, hebben we heel wat maatregelen nodig. Zo - kun je het aantal vrachtauto’s in de stad, zeker wanneer ze half leeg zijh, verminderen door de bevoor rading van het centrum beter te regelen. Door taxi’s officieel op de busbanen toe te laten krijg je een betere doorstroming van het auto verkeer. Er de stadsbussen zouden elektrisch moeten zijn gas moeten rijden. Be energie is goed, maar zien we niet zitten, keur gaat uit naar oi warmte- en koudeopsl; van duurzame energie De uitstoot van CO2 verminderen lukt ook door voor meer groen in met afval. Een- en tweepersoo huishoudens die minder afval duceren, moeten dat merken in tarief voor de afvalstoffenheff Ook voor zuiniger waterverbi moeten zij op soortgelijke wi bij a worden beloond. Afval moet op in d( duur ondergronds worden inge meld. Te beginnen met de binn stad. Dan zijn we meteen van ruimteverslindende velden, kunnen we mensen beter echt in het groen laten wonen door ze een bovendien ten goede aan de kwali teit van het straatbeeld. Het groen in de stad moet sowieso versterkt worden en waardevolle en monu mentale bomen moeten behouden blijven. Aantasting van het groen is slechts toelaatbaar als natuur compensatie gegarandeerd is. Duurzaamheid kun Je tenslotte ook bereiken door slimmer om te gaan eisen worden gesteld. Hoewel je ziet dat steeds meer bedrijven ook uit zichzelf hun verantwoorde lijkheid op het gebied van duur zaamheid nemen. Subsidies voor bijvoorbeeld de isolatie van hui zen zijn ook een goed middel. De praktijk in Scandinavische landen en Puitsland laat zien dat een der gelijke aanpak wel degelijk succes heeft. Helaas blijven we op dat punt in Nederland sterk achter en kan Tilburg dat niet in zijn eentje goedmaken. Meer duurzaamheid bereik je met nieuwe vormen van ilburg moet de duurzaamste stad van Nederland worden. Ik ben geen expert op het gebied van milieu maar er zijn bij de gemeente voldoende knappe

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2010 | | pagina 10