-1
Hoe duurzaam kan moe
«4
Groenlinks
WD
Partij vo
T
'Q)
TVP
Christen
Nederla
D66
1
DETILBURGSE KOERIER DONDERDAG 21 JANUARI 2010
Noem ons maar gerust Groen'Rechts'
Iedereen moet bijdragen aan een CO2 neutraal Tilburg
Veel maatregelen voor betere luchtkwaliteit
Duurzaamheid is dé kans om het anders te doen
Duurzame pr<
ipwekking zoals warmte-
ie opslag, windmolens en
of op aard-
Sesparen op
windmolens
Onze voor-
ondergrondse
slag als vorm
jeopwekking.
Tilburg kan mJ
ben ze liever dan bij elkaar gep"
worden in appartementencomp.
Met huizen met een tuin bewijs
de inwoners van de stad én het r
een dienst. Want niets is zo gc
de biodiversiteit als tuinen."
eten of stedenbouwkun-
ikkelingen. Aan bedrij- nodig, als je de
:n kunnen
vaker leeg maken of grotere
wij
aar
ken neerzetten, in sommige v
en buurten is het bier en daa
een rommeltje. Daar moet b
worden schooi
de omgeving
speeltuinen.”
huis met een tuin te bieden. Dat heb-
apropt te
nplexen.
is je én
milieu
goed voor
ingemaakt. Voora
van speelveldje!
Respect voor rr
nig openbaar vervoer verdient de
nodige Steun. Bij de nieuwe wijk
De Overhoeken in Berkel-Enschot
moet een NS station komen. Het
vervuilende Vrachtverkeer moeten
we zoveel mogelijk buiten de bin
nenstad houden. Dat kan onder
meer door een slim distributie
systeem voor het centrum van de
stad op te zetten. Tenslotte willen
we meer groen, niet alleen aan de
randen van de stad maar ook in de
verschillende wijken en buurten in
Tilburg.”
koppen die effectieve plannen en maat
regelen kunnen bedenken. Bijvoorbeeld
op het gebied van energiebesparing.
Daar moeten we als gemeente veel geld
in steken. Ook om als overheid zelf het
goede voorbeeld te geven. Het stadhuis
is nu nog een slecht voorbeeld van hoe
je zuinig met energie omgaat. Schone
lucht is heel belangrijk als het om
een duurzame stad gaat. Dat er vanuit
het Ruhrgebie,d veel vuile lucht onze
kant op komt, kunnen we niet beïnvloe-
energieoj
en koude
zonnecollectoren. Je bereikt het
met milieuzoneringen tegen ver
vuilend vrachtverkeer en met scho
ner openbaar vervoer. Je bereikt
het met een slimmer afvalbeleid
dat bewoners stimuleert om daar
bewuster mee om te gaan en met
meer groen in de stad. ‘Voor iedere
Tilburger een boom’, is ons parool.
Maar ook als gemeente zuiniger
omgaan met de ruimte in de stad,
is een probaat middel. Je hebt niet
steeds nieuwe bedrijventerreinen
bestaande ter
reinen waar nog ruimte is, eerst
apt en een tweede
(4*T) ilburg moet een CO2 neutrale
stad worden. Daar moet ieder
een zijn steentje aan bijdragen.
De gemeente, bedrijven en inwoners
van de stad. De gemeente moet zelf
het goede voorbeeld geven. Niet
voor niets heeft de raad al 15 mil
joen euro opzij gezet voor maatre
gelen op het gebied van duurzaam
heid. Daarnaast heeft de gemeente
ook een stimulerende rol in de
richting van burgers en bedrijven.
Dat kan onder meer door bepaalde
randvoorwaarden op te nemen bij
bouwproject
dige ontwik
ven of bedrijfsves
koper
we investeren en de g
dat stimuleren. Evenal
het rijden
Dan ben je
bezig. Ieder
zaamheid altijc
en Profit. Maar
mensen, Peop1'
'geten worden, i
van de stad. Het groen in Tilburg
ziet er gelukkig al een stuk beter
uit. Dat daar steeds meer onder
houdsarm groen bij zit, vinden we
een goede zaak. Nu moeten we er
nog voor gaan zorgen dat de hele
stad er netjes en schoon bij ligt, in
het centrum lukt dat al aardig. Al
moet daar wel iets gebeuren aan de
overvolle prullenbakken op straat.
Vooral als het druk is, puilen die
uit en ligt er vuil op straat. Dus
Tilburg wfl
sa iets te biel
j ilburg is de
door allerlei st
ge ingrepen aai
stad zit te schrt
groen, vooral in De
maakt Tilburg aa
goed voor de leefbi
bovendien een bijd
vermindering die
Minder CO2 uitsto
energieverbruik k
bereiken door duu
te stimuleren en t
Het wil er bij de Pa
niet in dat alleen
bestaande woninge
komen voor subsi
voor hun energie'
warmtepomp insta
gemeenten is men
staat om bij nieu
als voorwaarde te s
installaties w<
om gebeurt de
consequent? En al
zaam moet bouwe
je dan geen subsi
van een bedrijf d;
of loods bouwt, wi
er een sprinkler!
maar geen eisen
e ChristenUni,
van een goed
groei en duurza
voor mens en milie
belang. Dat kan
allerlei project,
de Spoorzone,
gemeente investe
energietoepassinge
ke eisen stellen aa
containers! die nieuwe gebc
ten. Ervoor zorgen
11 publiekstrekkers ii
bereikbaar zijn mi
H vervoer, is ook zo
Natuurlijk moet d
het gebied van dui
n e moeten in
zuiniger worde
die we hebben.
gebouwd, we brei
der uit, het kan nie
oppassen dat we n
stand bouwen. En al:
moeten we het wel
duurzaam bouwen,
een laag energieverk
en bedrijfspanden,
bezig voor het mil
ook effectief bezig
mag iets kosten ma;
al veel opleveren.
Moslim Partij heeft
op dit moment niel
van een goede bala
en baten. Dus willei
teit van milieumaa!
nze opvattingen over duur
zaamheid ademen één en
al verandering uit. Je ziet en
hoort steeds meer dat inwoners
van de stad best hun steentje wil
len bijdragen. Niettemin moet de
gemeente zelf het goede voorbeeld
geven. Onder meer door duurzaam
in te kopen. Nieuwe woningen rrjoe-
ten duurzaam worden gebouwd.
Investeren in langzaam verkeer
voorzieningen is ook een goed mid
del. Voor het fietsverkeer moet ‘de
rode loper’ weer terug in de stad.
Ook het gebruik van energiezui-
f ommigen beweren dat de VVD
niet voor het milieu is. Maar
dan hebben ze het mis. We zijn
tegen milieuhobbyisme zoals de auto
vrije zondag en tegen maatregelen
die niets of bijna niets bijdragen
aan een beter milieu. Denk hierbij
aan het uitbreiden van milieuzones.
Onderzoek wijst uit dat dit niets
bijdraagt aan schonere lucht maar
het kost de Tilburgers wel 5 miljoen
euro. Dat noemen wij ondernemers
en bewoners pesten. Je kunt voor
duurzaamheid wel degelijk bij de
WD terecht. Noem ons maar gerust
Groen’Rechts’. Wat ons betreft haal je
de grootste milieuwinst uit innova
ties. Bijvoorbeeld uit zonne-energie.
Hoe meer je het toepast, des te goed-
het zal worden. Daarin moeten’
gemeente moet
als bijvoorbeeld
op elektrische scooters.
met slimme maatregelen
ïreen heeft het bij duur-
'*‘jd over People, Planet
>«»ar de WD vindt dat de
ople dus, nogal eens ver
in. In plaats van het koste
*1#) m c'e lefkwaliteit in en om
de stad te laten voldoen aan
de Europese normen, hebben
we heel wat maatregelen nodig. Zo
- kun je het aantal vrachtauto’s in de
stad, zeker wanneer ze half leeg
zijh, verminderen door de bevoor
rading van het centrum beter te
regelen. Door taxi’s officieel op de
busbanen toe te laten krijg je een
betere doorstroming van het auto
verkeer. Er de stadsbussen zouden
elektrisch moeten zijn
gas moeten rijden. Be
energie is goed, maar
zien we niet zitten,
keur gaat uit naar oi
warmte- en koudeopsl;
van duurzame energie
De uitstoot van CO2 verminderen
lukt ook door voor meer groen in
met afval. Een- en tweepersoo
huishoudens die minder afval
duceren, moeten dat merken in
tarief voor de afvalstoffenheff
Ook voor zuiniger waterverbi
moeten zij op soortgelijke wi bij a
worden beloond. Afval moet op in d(
duur ondergronds worden inge
meld. Te beginnen met de binn
stad. Dan zijn we meteen van
ruimteverslindende
velden, kunnen we mensen beter echt
in het groen laten wonen door ze een
bovendien ten goede aan de kwali
teit van het straatbeeld. Het groen
in de stad moet sowieso versterkt
worden en waardevolle en monu
mentale bomen moeten behouden
blijven. Aantasting van het groen
is slechts toelaatbaar als natuur
compensatie gegarandeerd is.
Duurzaamheid kun Je tenslotte ook
bereiken door slimmer om te gaan
eisen worden gesteld. Hoewel je
ziet dat steeds meer bedrijven ook
uit zichzelf hun verantwoorde
lijkheid op het gebied van duur
zaamheid nemen. Subsidies voor
bijvoorbeeld de isolatie van hui
zen zijn ook een goed middel. De
praktijk in Scandinavische landen
en Puitsland laat zien dat een der
gelijke aanpak wel degelijk succes
heeft. Helaas blijven we op dat
punt in Nederland sterk achter en
kan Tilburg dat niet in zijn eentje
goedmaken. Meer duurzaamheid
bereik je met nieuwe vormen van
ilburg moet de duurzaamste stad
van Nederland worden. Ik ben geen
expert op het gebied van milieu maar er
zijn bij de gemeente voldoende knappe