Het échte verhaal
achter de Tilburg Mali
Voor
Aventura Brabant.
tys
stad
aven ura
Il
9
‘1
hiiï
■ij daft
ijsaanbod
n in samenwerking mg
ijsaanbod voor studen-
uitbreiding is bedoeld
m door te studeren en
s voorzien dat - in deze
met een mbo-diploma
eigen te raken. De twee
'ers door laten stromen
ijsinstellingen uit zowel
Met hun gezamenlijke
iembo'erseengoedai
ff werkloos thuis kom»
DONDERDAG 14 MEI 2009
oetilburgse koerier
Op 4 juni mag u het zeggen.
VAN LEZERS
II
een grote aantrekkingskracht zal uitoefenen op mensen van buiten de regio.
Daarom ook, krijgt deze winkel attractie een VVV-kantoor dat informatie
geeft over de binnenstad en andere bezienswaardigheden in de regio.
Als io% van het verwachte aantal jaarlijkse bezoekers van 10 miljoen de
binnenstad bezoekt, krijgen de lokale winkeliers en horeca-exploitanten het
nog druk. Natuurlijk rekenen we erop dat dit de ondernemersgeest van de
binnenstad voldoende prikkelt!
Waarom Aventura Brabant een buitenkans is voor Tilburg
Voor wie het nog niet weet, Tilburg heeft de kans een unieke winkelattractie
binnen de gemeentegrenzen te trekken: Aventura Brabant. Of Tilburg die kans
ook grijpt, is aan u. Op 4 juni mag u voor of tegen stemmen. Misschien weet
u al wat u gaat stemmen. Toch willen wij u vragen ook deze feiten te lezen.
Ja, het zijn argumenten ten gunste van Aventura. Daar zijn we heel eerlijk in.
Maar het zijn wel allemaal harde feiten. Ook daar zijn we eerlijk in.
Zo groen en duurzaam was een winkelcomplex niet eerder
Waar hebben we het over? Het woord Mali, dat ooit de werktitel was, roept
associaties op met een lelijk Amerikaans shopping centre. Aventura Brabant
wordt het tegenovergestelde: een architectonisch hoogstandje dat versmelt
met het landschap. Een natuurlijke en mensvriendelijke omgeving waar
zorgvuldig wordt omgegaan met grondstoffen en energie. Een paradepaardje
op het gebied van duurzaamheid.
Wat nou crisis? Aventura betekent werkgelegenheid!
Aventura wordt helemaal betaald uit private middelen (en dus niet door de
gemeente, zoals wel eens wordt beweerd!). Dat is een investering in Tilburg
van 400 miljoen euro. Dat levert na de bouw 3.000 directe arbeidsplaatsen
op en 500 indirecte. En dan hebben we het nog niet eens over de bijna drie
jaar durende bouwperiode. Juist Tilburg, met een arbeidsparticipatie van
65% - tegenover het landelijk gemiddelde van 70% - kan dit goed gebruiken.
Daarnaast betaalt projectontwikkelaar OVG mee aan de oplossing van
knelpunten in de infrastructuur rondom Aventura. Ook dat is een investering
in werk en in een betere omgeving.
Alle aandacht voor het milieu
Elk nieuw initiatief wordt terecht beoordeeld op zijn impact op de omgeving.
Ook Aventura. Voor de luchtkwaliteit gelden strikte waarden die moeten
worden gehaald om een bouwvergunning te kunnen krijgen. Voor de kwaliteit
van de omliggende natuur is zelfs gesteld dat die gelijk moet blijven of
verbeteren. Voor Aventura spreekt dit echter vanzelf. Het ecologische karakter
moet juist één van de redenen zijn om deze attractie te willen bezoeken. En
dat sluit weer heel goed aan bij Tilburg, een stad die al jaren voorop loopt
in duurzaamheid.
U mag het zeggen
De vraag naar bijzondere shopping attracties neemt toe. Daarom
is de kans groot dat ook ons land er één of twee zal krijgen.
Wordt dat in Tilburg? Wordt het Aventura Brabant met zijn
ecologische opzet? Het is aan u. Op 4 juni mag u het zeggen.
Een attractie die bezoekers naar Tilburg trekt
De beoogde locatie is een oud militair complex aan de noordelijke
rand van de stad. De ligging op vijf kilometer van het centrum
van Tilburg en nabij de Efteling, de Loonse en Drunense
Duinen en de Beekse Bergen maakt dat Aventura Brabant
Brabant
7 00 uur
komst van een groot
Jsteek voor een stad
t kan zorgen vooreen
an bezoekers voorde
ngen moeten komen
■n de winkelgebieden
•atis vervoer is tussen
Centura, zullen meer
met de auto naar het
de mail bezoeken en
za n Tilburg reizen met
teer in de stad ontlas-
:htverontreinigingen
inkelklimaatHetcen-
anier vele tienduizen-
;n dat kan de huidige
rdelen bieden.
omdat de opleiding I»
vindt dat zij die inde
een plaats willen krijgen
wereld van de kunsten
kunnen doen dooreen
eken te hebben naar die
riten de muren van ha
ject krijgt de student te
ide locatie in de stad een
uit te voeren en de in»
It mogelijk gevraagd om
werking.
Niet concurrerend maar aanvullend!
I Tilburgse winkeliers vrezen concurrentie van Aventura Brabant. Hun omzetten
liggen nu hoger dan het landelijk gemiddelde omdat het aantal vierkante
meters winkelaanbod in Tilburg lager ligt dan het landelijk gemiddelde. Zij
zijn bang dat dit verandert. Maar Aventura wil niet concurreren, Aventura wil
en moet iets totaal anders bieden om bezoekers te trekken. Want hier is
ruimte voor collecties die elders geen plaats kunnen vinden. Ruimte voor
nieuwe en experimentele winkelformules. Waardoor Aventura een innovatieve
hotspot wordt die is gericht op beleving. Met naast winkels ook horeca,
shows, evenementen, exposities, een stadsstrand, speelvelden, een open
luchttheater, een kinderboerderij en diverse in- en outdoorsportactiviteiten.
Kortom, alles voor een dagje uit!
>09 gaan studenten
m zich op een aantal
algemeen en de stad