Het échte verhaal achter de Tilburg Mali Voor Aventura Brabant. tys stad aven ura Il 9 ‘1 hiiï ■ij daft ijsaanbod n in samenwerking mg ijsaanbod voor studen- uitbreiding is bedoeld m door te studeren en s voorzien dat - in deze met een mbo-diploma eigen te raken. De twee 'ers door laten stromen ijsinstellingen uit zowel Met hun gezamenlijke iembo'erseengoedai ff werkloos thuis kom» DONDERDAG 14 MEI 2009 oetilburgse koerier Op 4 juni mag u het zeggen. VAN LEZERS II een grote aantrekkingskracht zal uitoefenen op mensen van buiten de regio. Daarom ook, krijgt deze winkel attractie een VVV-kantoor dat informatie geeft over de binnenstad en andere bezienswaardigheden in de regio. Als io% van het verwachte aantal jaarlijkse bezoekers van 10 miljoen de binnenstad bezoekt, krijgen de lokale winkeliers en horeca-exploitanten het nog druk. Natuurlijk rekenen we erop dat dit de ondernemersgeest van de binnenstad voldoende prikkelt! Waarom Aventura Brabant een buitenkans is voor Tilburg Voor wie het nog niet weet, Tilburg heeft de kans een unieke winkelattractie binnen de gemeentegrenzen te trekken: Aventura Brabant. Of Tilburg die kans ook grijpt, is aan u. Op 4 juni mag u voor of tegen stemmen. Misschien weet u al wat u gaat stemmen. Toch willen wij u vragen ook deze feiten te lezen. Ja, het zijn argumenten ten gunste van Aventura. Daar zijn we heel eerlijk in. Maar het zijn wel allemaal harde feiten. Ook daar zijn we eerlijk in. Zo groen en duurzaam was een winkelcomplex niet eerder Waar hebben we het over? Het woord Mali, dat ooit de werktitel was, roept associaties op met een lelijk Amerikaans shopping centre. Aventura Brabant wordt het tegenovergestelde: een architectonisch hoogstandje dat versmelt met het landschap. Een natuurlijke en mensvriendelijke omgeving waar zorgvuldig wordt omgegaan met grondstoffen en energie. Een paradepaardje op het gebied van duurzaamheid. Wat nou crisis? Aventura betekent werkgelegenheid! Aventura wordt helemaal betaald uit private middelen (en dus niet door de gemeente, zoals wel eens wordt beweerd!). Dat is een investering in Tilburg van 400 miljoen euro. Dat levert na de bouw 3.000 directe arbeidsplaatsen op en 500 indirecte. En dan hebben we het nog niet eens over de bijna drie jaar durende bouwperiode. Juist Tilburg, met een arbeidsparticipatie van 65% - tegenover het landelijk gemiddelde van 70% - kan dit goed gebruiken. Daarnaast betaalt projectontwikkelaar OVG mee aan de oplossing van knelpunten in de infrastructuur rondom Aventura. Ook dat is een investering in werk en in een betere omgeving. Alle aandacht voor het milieu Elk nieuw initiatief wordt terecht beoordeeld op zijn impact op de omgeving. Ook Aventura. Voor de luchtkwaliteit gelden strikte waarden die moeten worden gehaald om een bouwvergunning te kunnen krijgen. Voor de kwaliteit van de omliggende natuur is zelfs gesteld dat die gelijk moet blijven of verbeteren. Voor Aventura spreekt dit echter vanzelf. Het ecologische karakter moet juist één van de redenen zijn om deze attractie te willen bezoeken. En dat sluit weer heel goed aan bij Tilburg, een stad die al jaren voorop loopt in duurzaamheid. U mag het zeggen De vraag naar bijzondere shopping attracties neemt toe. Daarom is de kans groot dat ook ons land er één of twee zal krijgen. Wordt dat in Tilburg? Wordt het Aventura Brabant met zijn ecologische opzet? Het is aan u. Op 4 juni mag u het zeggen. Een attractie die bezoekers naar Tilburg trekt De beoogde locatie is een oud militair complex aan de noordelijke rand van de stad. De ligging op vijf kilometer van het centrum van Tilburg en nabij de Efteling, de Loonse en Drunense Duinen en de Beekse Bergen maakt dat Aventura Brabant Brabant 7 00 uur komst van een groot Jsteek voor een stad t kan zorgen vooreen an bezoekers voorde ngen moeten komen ■n de winkelgebieden •atis vervoer is tussen Centura, zullen meer met de auto naar het de mail bezoeken en za n Tilburg reizen met teer in de stad ontlas- :htverontreinigingen inkelklimaatHetcen- anier vele tienduizen- ;n dat kan de huidige rdelen bieden. omdat de opleiding I» vindt dat zij die inde een plaats willen krijgen wereld van de kunsten kunnen doen dooreen eken te hebben naar die riten de muren van ha ject krijgt de student te ide locatie in de stad een uit te voeren en de in» It mogelijk gevraagd om werking. Niet concurrerend maar aanvullend! I Tilburgse winkeliers vrezen concurrentie van Aventura Brabant. Hun omzetten liggen nu hoger dan het landelijk gemiddelde omdat het aantal vierkante meters winkelaanbod in Tilburg lager ligt dan het landelijk gemiddelde. Zij zijn bang dat dit verandert. Maar Aventura wil niet concurreren, Aventura wil en moet iets totaal anders bieden om bezoekers te trekken. Want hier is ruimte voor collecties die elders geen plaats kunnen vinden. Ruimte voor nieuwe en experimentele winkelformules. Waardoor Aventura een innovatieve hotspot wordt die is gericht op beleving. Met naast winkels ook horeca, shows, evenementen, exposities, een stadsstrand, speelvelden, een open luchttheater, een kinderboerderij en diverse in- en outdoorsportactiviteiten. Kortom, alles voor een dagje uit! >09 gaan studenten m zich op een aantal algemeen en de stad

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2009 | | pagina 9