Kies uoor
I
stem op 4 juni met
uoorje stad
lblijlij.kiesuoortilburg.nl
Tilburg óf
uoor de mail
ren
H
r
1
EM(
I
113
een |lj
ll
-
i
b.
kort]
B@helfteren.nl
I
Kies uoor een leuendig en ueilig Tilburg
Winkels die open zijn en winkelend publiek dat de binnenstad
bevolkt. Een bruisend Piusplein en Korte Heuvel. Dit alles geeft
Tyburg karakter. Een levendige stad met mensen op straat is
een veilige stad. De afgelopen jaren is er veel geïnvesteerd
in de Tilburgse binnenstad. Hierdoor is Tilburg gezelliger en
veiliger geworden.
Op 4 juni stemmen we vóór of tégen de komst van een mega
mail naar Tilburg. De keuze is eenvoudig. We kiezen voor
onze buurtwinkels en de winkels in een levendige binnen
stad. Of we kiezen voor een mega mall van het gemeente
bestuur en een Rotterdamse ontwikkelaar. We kiezen voor
een veilige en schone stad. Of we kiezen voor meer verkeer
en bebouwing van het noorden van Tilburg. Het is het één
of het ander.
Kies uoor winkels dichtbij
De winkels van de wijkcentra en de buurten van Tilburg zijn
altijd lekker dichtbij. Binnen een paar fietsminuten doet nu
uw dagelijkse boodschappen en kunt ook nog ontspannend
shoppen. Dit willen we graag zo houden.
Kies uoor een schoon en fris Tilburg
Nu kunnen we nog met de fiets naar de stad, wandelend of
met de rollator. Komt er een mail, dan gaan velen met de
auto. Dat is niet goed voor het milieu. Wie voor Tilburg kiest,
kiest voor een stad die zo schoon en fris mogelijk is. Tilburg.
de schónste stad van ’t land, toch?
Het fabeltje uan de nieuwe winkels
Voorstanders zeggen dat de mail nieuwe winkels naar Tilburg brengt. De mail wordt niet
concurrerend maar aanvullend op de winkels die we nu hebben. Maar tot nu toe staat alleen
vast dat de winkels vooral veel groter worden, en niet anders. Verwacht nauwelijks nieuwe
winkelformules of unieke zaken. Er komt geen PC Hooftstraat naar Tilburg. We krijgen alleen
meer, heel veel meer, van hetzelfde.
In campagnetijd worden kiezers verleid met mooie beloften. Fabeltjes soms. Ook de
voorstanders van de mega mail vertellen sterke verhalen. Wij wonen dan wel dichtbij het
sprookjesbos, maar dit soort fabeltjes gaat er bij ons niet in:
Het fabeltje uan de bereikbaarheid
Nog een fabeltje: de mega mail wordt goed bereikbaar zonder dat'Tilburg groots hoeft te
investeren. De ontwikkelaar betaalt een klein deel mee om enorme files op de wegen van en
naar de mail te voorkomen. Maar zijn bod is een schijntje van wat nodig is. Met 25.000 auto’s
per dag erbij, moeten alle wegen rond de mail breder worden gemaakt. Wie betaalt dit straks
echt? Niet de ontwikkelaar, maar u.
Het fabeltje uan de werkgelegenheid
Er komen banen bij door de mail, zeggen voorstanders. Iets nieuws bouwen levert extra werk
op, dat klopt. Maar wat als de mail er echt zou staan? Dan verschuift de werkgelegenheid van
binnenstad en buurtwinkels naar de mail. En dat geldt ook voor omliggende plaatsen. Komt
de mail er niet, dan wordt er opnieuw geïnvesteerd in de wijkwinkelcentra. Dat levert al met al
net zo veel werkgelegenheid op.
Het fabeltje uan de duurzaamheid
De mega mail in Tilburg zou het ‘groenste’ winkelcentrum van Nederland worden. Op zich
een vriendelijke gedachte. Alleen jammer dat de mail geplaatst wordt op een terrein dat nu al
hartstikke groen is. Nu vind je er nog bijzondere planten en dieren. Straks alleen parkeerplaat
sen en auto’s.
Het fabeltje uan ‘beter hier dan in Breda of Eindhouen’
Breda heeft de mail als eerste aangeboden gekregen, maar wilde er niet aan. De provincie
heeft gezegd dat de mail nergens in Noord-Brabant komt als Tilburg op 4 juni tegen de mail
stemt. Dat de mail anders In Breda of Eindhoven komt, kan dus ook naar het rijk der fabelen
worden verwezen.
WITGOED
HOUDELIJK
226,05
377,31
419,32
671,42
226,05
Het fabeltje uan het milieu en de luchtkwaliteit
De luchtkwaliteit van de omgeving van de mega mail gaat erop vooruit. Dat is het volgende
fabeltje. Nu al rijden we 80 km per uur op de A58 langs Tilburg om de vieze lucht van autogas-
sen te beperken. Straks komen er elke dag 25.000 auto’s bij op de weg van en naar de mail.
Gelooft u dan dat de luchtkwaliteit erop vooruit gaat?
btwvrij
251,26
293,2/
335,29
377,3
444,53
461,34
587,39
587,39
629,41
1259,66
1427,73
2099,00
1931,93
n met
moeten
letaald zijn
e dagen
mei.
eta
24 mei om 11.00 uur I
rierikaanse dr. LaurieI
lezing over de cheeta I
■k Beekse Bergen in 1I
■k. Marker is in Ne- I
uitnodiging van de I
a stichting SPOTS, die I
>or bedreigde katach- I
de cheeta als speer- I
teresseerden die de I
n bijwonen, kunnen 11
erveren via stichting] I
fo@stichtingspots.nl),i I
natie over de lezing I
van SPOTS vindt uopI
/ww.stichtingspotsjw I
ntreekaartje voor het I
en, kunt u eveneens I
bezoeken. Abonne- I
rs kunnen de lezing I
iken.
ivond
g 16 mei organiseert I
irscentrum Oisterwijk
irmonumenten een I
ond. De avond begint I
ur en duurt ongeveer I
n half uur. Omdat het I
nemers beperkt is, Is 1I
'eren noodzakelijk. U
or bellen met het be- I
rum,tel.O13-5231800l||
.natuurmonumentestl I
en voor deze avond I
4,- voor leden van 1I
umenten, niet-ledenI
cht
rdag 21 mei, He-
ig, houdt stichting
■1 een recreatieve I
t in en om Diessen:
nk Dürpkestocht, De
es variëren van 5 tot
De start en de finish I
Gildeweide, naast de
erk. Van daaruit ver-
verschillende routes
omliggende dorpen
Haghorst, Esbeek,
kker en Hilvarenbeek. I
can op de dag zelf op
ide vanaf 09.00 uur.
n tot 19.00 uur. Vanaf
er livemuziek.op de
Het inschrijfgeld be-
iro voor volwassenen
voor kinderen van 6
Kinderen onder de
en gratis mee onder
Bij dit inschrijfgeld
hee, ranja en fruit in-
120.00 uur. Za 09-30 tot
JE TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 14 MEI 2009