o
I
Tilburg
Mali?
dat is
er
toch al!
i i
ss
Nee tegen de “Mali”
c
33
maar...,
tegen de “Mall”!
zeg
zeg
grab
OP*"!
if
IC
I
ri
«si
i-F
^3
Iffilve
nit dn
Parot
zolan:
Ko
'wW
fear
Ko
de tilburgse koerier
Ondernemersfederatie Tilburg
OPEN BRIEF AAN DE TILBURGSE POLITIEK
Nee
Want dit zijn de feiten:
I
Ondernemersfederatie Tilburg
ijsverenigingen.
1
t
I
De komst van deze megamail heeft grote effecten op onze stad en dreigt de bestaande Tilburgse winkelstructuur totaal
te ontwrichten. Wij, de winkeliers in Tilburg, roepen de Tilburgse politiek op om zuinig te zijn op onze huidige
detailhandel. Gebruik uw gezond verstand en zeg nee tegen de megamail.
De Rotterdamse projectontwikkelaar OVG en haar Amerikaanse partner MDG zetten hun plannen door voor de
ontwikkeling van een shopping mall, 'een mega winkelcentrum van 100.00 m2 aan de Midden-Brabantweg in Tilburg.
Er is al volop winkelruimte in Tilburg. In vergelijking met andere Brabantse steden is er in Tilburg al veel
winkelruimte. Het Pieter Vreedeplein is onlangs nog uitgebreid met 20.000 m2. En er zijn plannen voor uitbreiding van
o.a. Berkel-Enschot en Heyhoef.
Stijging werkgelegenheid is een fabel. De bouw van de megamail is goed voor de werkgelegenheid.
Daarna gaat de winst van werkgelegenheid van de megamail ten koste van de werkgelegenheid- in binnenstad en
wijkwinkels. Bovendien zijn er al 24.000 vacatures in de detailhandel in Brabant die nauwelijks in te vullen zijn.
Milieu de dupe. De megamail wordt gepresenteerd als een duurzaam gebouw. Alleen: daar rijden straks miljoenen
auto’s per jaar naartoe. Die zorgen met elkaar voor een enorme extra uitstoot van schadelijke gassen rond Tilburg.
Gevolgen voor de samenleving... De ontwrichting van de huidige winkelstructuur heeft haar weerslag op de
Tilburgse bevolking. In onze Tilburgse samenleving waar veel senioren zelfstandig participeren is het belangrijk dat de
ouderen op loopafstand kunnen blijven winkelen waar het veilig is en waar een goed aanbod is.
Bereikbaarheid wordt een probleem. Zeker 80 procent van de bezoekers van de megamail komt met de auto.
Dat levert meer autobewegingen op dan voor de Efteling. Gevolg: enorme files.
U, de politiek, zou geloofwaardig moeten zijn. Hoe betrouwbaar is een overheid die amper twee jaar geleden
een Structuurvisie Detailhandel opstelt en de afspraken daarin nu op het spel zet. U hebt toch gekozen voor behoud en
versterking van een fijnmazige detailhandelstructuur met wijkwinkels en een winkelhart in ons centrum?
Deze opsomming van feiten tegen de mail zouden we nog flink kunnen uitbreiden.
Met de waardevermindering van de panden, met gekleurde onderzoeken naar de mail
zoals die van DHV en twijfels over het rendement van de mail door experts.
Enorme omzetverliezen van winkeliers. De huidige winkeliers gaan meer dan tien procent omzet verliezen.
In vaktermen heet dit een stelselmatige ontwrichting van de detailhandel. Gevolgen: leegstand van winkelpanden,
verpaupering van de binnenstad en de buurt- en wijkcentra.
Dus roep de projectontwikkelaars nu een halt toe. Luister naar uw eigen bedrijfsleven en...
Andere steden wijzen de mail af. Breda, Geldermalsen en Venlo hebben eerder medewerking aan de
ontwikkeling van de mail geweigerd. De mail bleek niet rendabel. Dat geldt voor Tilburg ook. Omliggende steden als
Eindhoven, Den Bosch en Waalwijk spreken zich ook uit tegen de mail.
I Parochies in het 1
j zijn bereid sami
I elkaar regionaal
I zolang dat niet fc
I de eigen positie
I heid. Dat blijkt u
enquête, die het I
jaar heeft gehoud
toraal kader en e
van de parochie!)
I Hel bisdom is niet
I komsten, ze bevesi
I beeld. De enquête
I het kader van he
I waarin het bisdom
I beleidsvormingspr
I eerste helft van het
I toteen beleidsplan
I aangeschreven pc
I iets meer dan de h
I gen zij onderstaan;
Het merendeel var
j maakt deel uit va
I langsverband. Mi;
I vindt dat het same
I ook als eenheid
I ervaart ruim tweec
I dues de parochie
I schap. Bijna eend
I dues constateert d
ucipatie zal afnem
net driekwart var
<ie Kerk als keuze
volkskerk.
W betreft de 1
j Rijwiel ToerClu
verzorgt op zond
- _~~o«vul;
I mffiJvarenbeek.
I De deelnemers 1
I uit drie routes
I lelijkheid niet v<
I to. Starten kar
I 14.00 uur voor de
145 kilometer. Wi<
I fietsen, kan
I 12.00 uur. In jec
stempelpost opg
I tos een café m
«en oud. Op
ra 45 kilometer i
stalleke onder Po
^eze pubbcabe werd mogelijk gemaakt m
IKgemaak>m.m.v. Ondernemersfederatie n,,„
S en alle aangesloten winkelle