o I Tilburg Mali? dat is er toch al! i i ss Nee tegen de “Mali” c 33 maar..., tegen de “Mall”! zeg zeg grab OP*"! if IC I ri «si i-F ^3 Iffilve nit dn Parot zolan: Ko 'wW fear Ko de tilburgse koerier Ondernemersfederatie Tilburg OPEN BRIEF AAN DE TILBURGSE POLITIEK Nee Want dit zijn de feiten: I Ondernemersfederatie Tilburg ijsverenigingen. 1 t I De komst van deze megamail heeft grote effecten op onze stad en dreigt de bestaande Tilburgse winkelstructuur totaal te ontwrichten. Wij, de winkeliers in Tilburg, roepen de Tilburgse politiek op om zuinig te zijn op onze huidige detailhandel. Gebruik uw gezond verstand en zeg nee tegen de megamail. De Rotterdamse projectontwikkelaar OVG en haar Amerikaanse partner MDG zetten hun plannen door voor de ontwikkeling van een shopping mall, 'een mega winkelcentrum van 100.00 m2 aan de Midden-Brabantweg in Tilburg. Er is al volop winkelruimte in Tilburg. In vergelijking met andere Brabantse steden is er in Tilburg al veel winkelruimte. Het Pieter Vreedeplein is onlangs nog uitgebreid met 20.000 m2. En er zijn plannen voor uitbreiding van o.a. Berkel-Enschot en Heyhoef. Stijging werkgelegenheid is een fabel. De bouw van de megamail is goed voor de werkgelegenheid. Daarna gaat de winst van werkgelegenheid van de megamail ten koste van de werkgelegenheid- in binnenstad en wijkwinkels. Bovendien zijn er al 24.000 vacatures in de detailhandel in Brabant die nauwelijks in te vullen zijn. Milieu de dupe. De megamail wordt gepresenteerd als een duurzaam gebouw. Alleen: daar rijden straks miljoenen auto’s per jaar naartoe. Die zorgen met elkaar voor een enorme extra uitstoot van schadelijke gassen rond Tilburg. Gevolgen voor de samenleving... De ontwrichting van de huidige winkelstructuur heeft haar weerslag op de Tilburgse bevolking. In onze Tilburgse samenleving waar veel senioren zelfstandig participeren is het belangrijk dat de ouderen op loopafstand kunnen blijven winkelen waar het veilig is en waar een goed aanbod is. Bereikbaarheid wordt een probleem. Zeker 80 procent van de bezoekers van de megamail komt met de auto. Dat levert meer autobewegingen op dan voor de Efteling. Gevolg: enorme files. U, de politiek, zou geloofwaardig moeten zijn. Hoe betrouwbaar is een overheid die amper twee jaar geleden een Structuurvisie Detailhandel opstelt en de afspraken daarin nu op het spel zet. U hebt toch gekozen voor behoud en versterking van een fijnmazige detailhandelstructuur met wijkwinkels en een winkelhart in ons centrum? Deze opsomming van feiten tegen de mail zouden we nog flink kunnen uitbreiden. Met de waardevermindering van de panden, met gekleurde onderzoeken naar de mail zoals die van DHV en twijfels over het rendement van de mail door experts. Enorme omzetverliezen van winkeliers. De huidige winkeliers gaan meer dan tien procent omzet verliezen. In vaktermen heet dit een stelselmatige ontwrichting van de detailhandel. Gevolgen: leegstand van winkelpanden, verpaupering van de binnenstad en de buurt- en wijkcentra. Dus roep de projectontwikkelaars nu een halt toe. Luister naar uw eigen bedrijfsleven en... Andere steden wijzen de mail af. Breda, Geldermalsen en Venlo hebben eerder medewerking aan de ontwikkeling van de mail geweigerd. De mail bleek niet rendabel. Dat geldt voor Tilburg ook. Omliggende steden als Eindhoven, Den Bosch en Waalwijk spreken zich ook uit tegen de mail. I Parochies in het 1 j zijn bereid sami I elkaar regionaal I zolang dat niet fc I de eigen positie I heid. Dat blijkt u enquête, die het I jaar heeft gehoud toraal kader en e van de parochie!) I Hel bisdom is niet I komsten, ze bevesi I beeld. De enquête I het kader van he I waarin het bisdom I beleidsvormingspr I eerste helft van het I toteen beleidsplan I aangeschreven pc I iets meer dan de h I gen zij onderstaan; Het merendeel var j maakt deel uit va I langsverband. Mi; I vindt dat het same I ook als eenheid I ervaart ruim tweec I dues de parochie I schap. Bijna eend I dues constateert d ucipatie zal afnem net driekwart var <ie Kerk als keuze volkskerk. W betreft de 1 j Rijwiel ToerClu verzorgt op zond - _~~o«vul; I mffiJvarenbeek. I De deelnemers 1 I uit drie routes I lelijkheid niet v< I to. Starten kar I 14.00 uur voor de 145 kilometer. Wi< I fietsen, kan I 12.00 uur. In jec stempelpost opg I tos een café m «en oud. Op ra 45 kilometer i stalleke onder Po ^eze pubbcabe werd mogelijk gemaakt m IKgemaak>m.m.v. Ondernemersfederatie n,,„ S en alle aangesloten winkelle

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2008 | | pagina 14