mi
Nieuw ir
IA
Speciale Raadswerk over de mail
De Tilburgse Gengeeiiteraad.
-
DONDERDAG 11 SEPTEMBER 2008 - PAGINA 12
DE TILBURGSE KOERIER
de tilburgse KOEI
ftaadswer
Veel belangen dus ook veel meningen
overhaasten en eerst
zorgen voor samenhang'
Nieuws van de raad thuis in uw mailbox
gemeente Tilburg
Raad neemt besluit over mail
een top regio'
COI
-
Maandelijkse rubriek van de gemeenteraad van Tilburg /II september 2008
Beslist de moeite waard
Geef op 22 september uw
mening over de mail
'Mall past bij
de ambitie van
Commissievoorzitter Arjan
Pronk: 'Ik wil nu de
individuele burger wel
eens horen'
Voorzitter college van bestuur van De Rooi Pannen
Tiny Pheninckx:
'Ik begrijp het dilemma'
Voorzitter Stichting Stadskern
Martin Dahlhaus: 'Niet
Directeur Brabants Zeeuwse Werkgevers (BZW)
Henk Oderkerk:
economische effecten, de gevolgen voor het milieu
en het verkeer. Die rapporten liggen sinds enige tijd
op tafel. Heel veel instanties, organisaties en belan
gengroeperingen hebben hun zegje kunnen doen.
Het college van burgemeester en wethouders van
de gemeente heeft zich over de rapporten en al die
inbreng gebogen. Nu is het woord aan de raad. Alle
reden voor een speciale Raadswerk.
Uitgave:
Realisatie:
Fotografie:
Raadsgriffie gemeente Tilburg
Mercuur communicatie
Peter v/d Kerkhof Photografy en JP Boelema
niddeld
jij alge-
jrake is van
tructuur. Dit
ke;
de
i als de raad overhaast een
komst van de mail. De raad
er dan voor dat alle betrokke-
Daar moet je als gemeentebe-
22 september a.s.
1 ik daar graag die
u ver-
maar
beslis
il veel
1 of door een e-mail
Ptilburg.nl
vergaderingen die
gekondigd, zijn voor
de digitale agenda en
dat de
ilgebied
rdt ver-
1 compensatie,
i stond. Ook de
Is de mail daar
t gemeentebestuur van Tilburg
de mail ondubbelzinnig dient
Brabantse Milieu Federatie
Michiel Visser: 'Komst mail
vereist duurzaamheid op
alle fronten'
ja tegen een
je wel weten
n je allemaal
jepalen. Daar
aad een soort wensenlijst ojj.
ollege de boodschap mee te
jeken maar je moet daar en
Bij het ouder
geheugen acl
geetachtighek
van onschuldig
dat laatst gei
als iemand g
re keren achi
verhaal vertel
afspraken ven
sprake van bec
tie. Speciaal vc
beginstadium
ber een ontn
in wijkcentrui
start: De Der
dagen per wee
terecht voor a<
gespreksgroep
ook hun mant<
kom zijn vooi
‘Het is belanc
terende en m
elkaar praten.”
edereen heeft het er over: de mail. Komt ie wel
of niet naar Tilburg? Daar gaat het steeds over.
Dit naar aanleiding van een initiatief van project
ontwikkelaars dat een jaar geleden is gepresenteerd.
Een plan voor een groot, modern winkelcomplex van
zo’n 100.000 vierkante meter dat aan de noordkant
van Tilburg zou kunnen verrijzen. Inmiddels is er
uitvoerig onderzoek gedaan. Naar onder meer de
raadswerkgroepen et cetera. De verg
in de nieuwsbrief worden aange
zien van een directe link naar de
alle vergaderstukken.
Aanmelden voor de digitale nieuwsbrief van de
raad kan via www.raadtilburg.nl
te sturen naar info.raadsgriffie@t
Er zijn veel initis
wonende dem
ren, onder and;
en dagbehandt
Lakeman, als o
deTwern betre
bereiding van 1
Maar een voc
mor beginnene
'tras tot op I
Tilburg.
Ontmoetingsce
nenheuvel - ee
Wever; het Out
Twern, de gen
zorgkantoor VG
andering in brer
‘Bij De Dennenl
IrumDeReit, ki
beginnende dei
per week terec
mn. “Op ma<
en vrijdag is er
gerund door dt
dinator, activitei
vrijwilligers. Da
ran meedoen a
muziek luisterer
schappen doer
ken van de lunc
gespreksgroep
een beweging:
de gesprekken
zigen over den
nogkan. Ookw
gen uit, en krijg
hun ziekte om
die zich mondei
een uitdrukken,
zen een therap
fchaam te gebr
kunt het nieuws en alle wetenswaardig
heden over de raad van Tilburg voortaan
ook thuis in uw mailbox vinden. U meldt
zich dan aan voor de digitale nieuwsbrief van
de raad. Die besteedt aandacht aan belangrijke
raadsbesluiten, nieuws uit de commissies, speciale
raadsbijeenkomsten, de werkzaamheden van de
Tilburg voor omzetverliezen van gemii
15 tot 20%. Veel meer dan de 10% waarbij
meen wordt aangenomen dat spr
een ontwrichting van de winkelstr
betekent de doodsteek voor veel winkeliers
met als gevolg leegstand, verschraling en
paupering van niet alleen de binnenstad, n
ook van de wijk- en dorpscentra.
Om deze redenen zijn de bij de OFT aange
sloten ondernemersorganisaties unaniem van
mening dat het
de komst van d
af te wijzen.”
De Seniorenwi
eenmaal in de
De Tilburgse F
Redactie: Isat
Vettieijen, And
Flipse-Tiemen
Petra Jansen,
facteur), Lo
meer, Mat de 1
Redactieadrei
Stichting de Ti
Vincentiusstra
Tilburg; tel. 01
Kopij kan gesi
naar Senioren
Twern, Postbu
Tilburg; e-mail
twem.nl.
Kopijsluiting:
even weken oi
4* e kunt op twee manieren naar de
l mail kijken. Belangrijk zijn de gevol-
gen voor de bestaande middenstand. Met hun belangen moetje
heel zorgvuldig omgaan. Maar er is ook nog een andere invalshoek.
Véél breder dan Tilburg. Dan doel ik op de regio BrabantStad die de vijf
grote steden in Brabant met elkaar vormen. BrabantStad wil een econo
mische topregio in Europa zijn. Een regio die zich kan meten met steden
als Milaan en Lyon. Dan heb je dus hoge ambities en wij steunen die.
Bij dat ambitieniveau horen dan wel voorzieningen van internationaal
niveau. Op het gebied van bedrijvigheid, toerisme, cultuur en openbaar
vervoer. Ook een mall past in .dat rijtje. Maar voor een standpunt over
de mail moet je eerst weten wat die nu echt gaat bieden. En dat is nog
onduidelijk. Wat voegt de mail toe aan wat er al is? Heeft de mail echt
iets nieuws te bieden en trekt die een ander publiek aan dan er nu al
naar de steden komt? En, ook belangrijk, hoe ziet de verbinding met de
Tilburgse binnenstad er uit? De antwoorden op dat soort vragen hangen
nog teveel in de lucht. Het is duidelijk dat een mall die een doublure
zou opleveren met de bestaande binnenstad ongewenst is. Dan concur
reer je de bestaande middenstand kapot. Maar als BrabantStad een echte
Europese topregio wil zijn, dan moet je het idee van de mail niet te snel
afserveren. Wij vinden het daarom jammer dat in de presentatie de mail
als top attractie nog te weinig is uitgewerkt. Wij begrijpen goed dat de
raad van Tilburg op dat punt meer duidelijkheid wil."
anneer we als raadscommissie Economie op 1
allerlei meningen over de mail aanhoren, wil
van de individuele Tilburgers bij zien. De ochtend is ingeruimd
voor de zogeheten professionals. Zeg maar de officiële instanties,
organisaties en belangengroeperingen. Die zijn al maanden met de
mail bezig. Die weten hun belangen goed vertegenwoordigd. Maar A
raad wil ook graag weten wat de inwoners van de stad ervan vinden. Of
individuele ondernemers. Het gaat immers om een project met verstrek
kende gevolgen voor de stad. We zitten nu op een cruciaal moment in
het proces. Als we nee zeggen tegen de mail, stoppen we met de verdere
discussie en planontwikkeling. Zeggen we ja, dan zeggen we ja
volgende stap: een haalbaarheidsonderzoek. Maar dan moetje
wat je allemaal wilt onderzoeken. Met welke voorwaarden
rekening wilt houden. Die voorwaarden zijn we nu aan het be
gaat het ook de 22e over. We maken als raad cc;
Öm, wanneer we ja zouden zeggen, aan het colleg
geven: ‘je mag de haalbaarheid gaan onderzoen.
daar allemaal op letten.’ Dus zeg ik nu tegen de inwoners van Tilburg:
‘Kom ons op 22 september vertellen wat je van de mail vindt zodat wij
als raad onze afwegingen kunnen maken.’”
e raad heeft het laatste woord over de mail.’ Dat is de afspraak die is gemaakt
toen in het voorjaar van dit jaar het nieuwe college aantrad. Zoals het er nu
uitziet, neemt de raad op maandag 27 oktober een definitief besluit over de
mail. Tot september van dit jaar heeft het college met tal van groeperingen en
organisaties zich over het initiatief gebogen. Vervolgens is de raad in het proces
betrokken. Dat begon op 1 september met een informatiebijeenkomst voor de raads
leden. De initiatiefnemers en een deskundige hebben toen hun licht over het project
laten schijnen. Op 22 september belegt de commissie Economie van de raad een
speciale bijeenkomst voor belangengroeperingen én voor individuele Tilburgers.
Een week later, op de 29e, gaat de commis; bat over de mail. Bijna een maand
daarna volgt dan het slotdebat in de raad.
met elkaar een lange lijst. Die zijn tot nu toe ook
bij het proces betrokken geweest. Op deze pagina
laten we er enkele aan het woord: de Ondernemers
Federatie Tilburg (OFT), daarin zijn de winkeliersver
enigingen vertegenwoordigd; de Stichting Stadskern,
een gesprekspartner van de gemeente waarin onder
meer de winkeliers en horeca van het centrum zijn
vertegenwoordigd; de Brabants Zeeuwse Werkgevers
(BZW) die optreedt namens het bedrijfsleven; De Rooi
Pannen waar studenten worden opgeleid tot onder
nemers; en tenslotte de Brabantse Milieu Federatie.
e komst van de mail betekent zonder meer een geweldige kans
voor De Rooi Pannen. Wij leiden immers de ondernemers van
de toekomst op. Veel studenten van onze MBO afdeling Handel
maken carrière als detaillist of verwerven een andere plek in de retail.
Bovendien is de mail ook goed voor onze opleidingen Toerisme en Horeca.
Je zou kunnen zeggen dat het project De Rooi Pannen op het lijf geschre
ven is. Niet omdat we als school zo groot mogelijk willen zijn. Wel omdat
we het beste ondernemersonderwijs willen geven. Maar tegelijkertijd zit er ook voor ons een andere kant
aan die medaille. Als centrum voor ondernemersonderwijs beschikken we over uitstekende contacten met
tal van bedrijven in Tilburg en omgeving. Ook met de winkeliers in het centrum van de stad. Die contacten
werpen onder meer hun vruchten af wanneer onze studenten op zoek gaan naar een stageplek. Zij worden
overal met open armen ontvangen vanwege de goede reputatie van De Rooi Pannen. Die stageplaatsen
hebben we ook in Breda en Eindhoven. Want ook daar zijn vestigingen van onze school. En ook daar zijn
de contacten met het bedrijfsleven erg goed. Dat willen we graag zo houden. Wanneer de raad van Tilburg
ja zegt tegen de mail en er is geen draagvlak in de Tilburgse binnenstad en in de andere Brabantse steden,
dan weet ik niet wat dat voor ons betekent. De Rooi Pannen is zelf geen partij in de discussie over ja of
nee. Maar wij begrijpen het dilemma volledig. Het zou dan ook geen ja/nee debat moeten zijn. Het liefst
hebben we een besluit dat in zekere harmonie wordt genomen en waarvoor een breed begrip bestaat. Daar
is iedereen het meest mee gediend. Ook De Rooi Pannen en zijn toekomstige ondernemers.”
ver de komst van de mail naar Tilburg b
fj J je als raad niet zomaar. Er zijn heel
uiteenlopende belangen mee gemoeid. Hoe
staan de winkeliers in de binnenstad er tegen
over? En hun collega's in de grotere winkelcentra
in de wijken. Wat vinden de andere grote steden in
Brabant ervan? Wat is de mening van de provincie?
Hoe kijken milieuorganisaties tegen de plannen aan?
En ga zo maar door. Al die instellingen, organisaties
en groeperingen die over de mogelijke komst van
de mail naar Tilburg hun mening hebben, vormen
Mantelzorgers
Bijzonder is d<
gers onderstel
gen in De Der
eens in de
gespreksgroep,
uitgewisseld ki
*aar emotione
*ordt gebodei
voorlichtingsbi
r*J]\ e mail is alleen mogelijk als gemeente en initiatiefnemers de
gevolgen voor milieu en natuur serieus nemen en tijdig eigentijdse
maatregelen treffen. Om te beginnen met het groen. Het militaire
complex met zijn bossen maakt plaats voor bebouwing. Dat was bekend en vereist sowieso al cc
Maar de mail betekent een nóg intensievere bebouwing dan wat iedereen op die plek voor ogen s
uitstraling van zo’n mail op de kwetsbare natuur in de omgeving moet je ruita compenseren. Als
straks staat, zal er 's avonds en 's nachts veel licht branden. Dat heeft gevolgen voor de flora en fauna in de
omgeving. Ook daar moet je rekening mee houden. Zo’n groot winkelcomplex gaat massa’s mensen aantrek
ken. Vergeet ook niet de enorme goederenstroom. Ook al wordt straks de weg naar Waalwijk opgekrikt, dan
nog zul je stevige maatregelen moeten treffen om die enorme mobiliteitsgroei op te vangen. Sla dan twee
vliegen in één klap. Zorg voor een hoogwaardig, eigentijds openbaar vervoersysteem. Sluit daar meteen de
Efteling op aan. En zorg voor verbindingen, piet alleen van en naar Tilburg maar ook met Waalwijk en Den
Bosch. Dat alles moet van meet af aan gereed zijn. Dat de mail duurzaam gebouwd wordt en dat er klimaat-
vriendelijke energievoorzieningen komen, vinden wij vanzelfsprekend. Maar je zou ook eens moeten kijken
naar de spullen die er straks over de toonbank gaan. Bijvoorbeeld duurzame gebruiksgoederen als meubels
en wit- en bruingoed. Geef voorrang aan de energiezuinige varianten. En introduceer ‘repair en second hand
shops'. Met deze moderne variant op de kringloopwinkel voorkom je dat we onze spullen vroegtijdig afdan
ken. Maak dus op alle fronten een flinke stap vooruit op het gebied van duurzaamheid."
tebestuur is het aan
de Tilburgse samen
leving verplicht om
daar beleid voor te
ontwikkelen. De ontwikkelaar moet worden aang
ken op zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid tot
vergaande investeringen. Er moet sprake zijn van een
open en democratisch proces van afwegen en besluiten
nemen. Met daarin ook ruimte voor de mening van de
inwoners van Tilburg. Die zijn naar verwachting niet
tegen de mail. Maar we hebben hen nog niet gehoord. Een
meteoriet kan best mooi zijn. Als je 'm maar, voordat ie
valt, in zoveel mogelijk kleine, mooie sterren schiet. Met
andere woorden, een mail is niet ondenkbaar. Maar wie
van Tilburg houdt, zorgt i
nen er beter van worden,
stuur duidelijk in zijn."
Detailhandel van 2007 heeft de
gemeente Tilburg het tot nu toe
olgde detailhandelsbeleid nog eens
kelijk bevestigd. Dat houdt in c
binnenstad van Tilburg als hoofdwinkelj
voor inwoners van stad en regio word
sterkt. En dat tegelijk op wijk- en buurtniveau
een zo compleet mogelijk pakket aan detail-
handelsvoorzieningen blijft behouden. Dicht
bij de consument dus. Waar mogelijk moeten
de wijkwinkelcentra nog worden versterkt.
Op basis van' dit beleid hebben de onderne
mers in de afgelopen jaren in samenwerking
met de gemeente veel investeringen gepleegd
en vernieuwende plannen ontwikkeld in zowel
de binnenstad als de buitenwijken van Tilburg.
Instemmen met de komst van de mail aan de
rand van de'stad zou deze inspanningen volle
dig teniet doen en zou volstrekt in strijd zijn
met zowel de door het gemeentebestuur zelf
geformuleerde beleidsuitgangspunten als met
het provinciale en landelijke detailhandelsbe
leid, dat eveneens is gericht op versterking
van de positie van de bestaande stads- en
dorpscentra. De rapporten van DHV, EIM en
ECORYS tonen aan dat de komst van de mail
geen nieuwe laag aan het regionale winkel-
landschap toevoegt, maar tot desastreuze
effecten voor de bestaande lokale en regionale
et zou een ramp zijn
HJ besluit neemt over de 1
moet zich niet laten leiden door het tempo van de
ontwikkelaar. Ook de vrees dat Tilburg een dergelij-
grote investering aan zich voorbij ziet gaan, mag niet
reden zijn. Het gaat om een project met een giganti
sche impact. Circa 100.000 vierkante meter aan winkels,
dat is een megamail. Echt Amerikaans, groot, heel com
mercieel. Met die mall is het net als met een meteoriet.
Die komt plotseling uit de lucht vallen. Er ontstaat angst
en paniek. Angst dat die meteoriet een grote krater slaat,
in de binnenstad bijvoorbeeld. Die moet, ook bij de
komst van de mail, zijn betekenis als centrum zonder
meer behouden. Dus moet je de risico’s goed in beeld
hebben en samen op zoek gaan naar oplossingen waarin
een goed evenwicht ontstaat tussen een eventuele mail
en de binnenstad en andere winkelcentra. Het gemeen-
11J/\ ie in Tilburg vindt dat zijn of haar mening over de mail door de raad gehoord
moet worden, kan op 22 september a.s. in het stadhuis terecht. Daar is, in
de raadzaal, bijna de hele dag de raadscommissie Economie bij elkaar. Die
luistert vanaf 09.00 uur naar de opvattingen van allerlei instanties, organisaties
en groeperingen. Vanaf 13.00 uur zijn de individuele Tilburgers aan de beurt. Wie
bij de commissie zijn of haar zegje wil komen doen, kan zich tot en met vrijdag 19
september melden bij de raadsgriffie, tel. (013) 542 82 84. De commissie gaat tij
dens de bijeenkomst niet in discussie maar beperkt zich tot het inventariseren van
meningen. U kunt uw mening tot en met 19 september ook per e-mail of brief kwijt:
info.raadsgriffie@tilburg.nl; Raadsgriffie Tilburg, Postbus 90155, 5000 LH Tilburg.