mi Nieuw ir IA Speciale Raadswerk over de mail De Tilburgse Gengeeiiteraad. - DONDERDAG 11 SEPTEMBER 2008 - PAGINA 12 DE TILBURGSE KOERIER de tilburgse KOEI ftaadswer Veel belangen dus ook veel meningen overhaasten en eerst zorgen voor samenhang' Nieuws van de raad thuis in uw mailbox gemeente Tilburg Raad neemt besluit over mail een top regio' COI - Maandelijkse rubriek van de gemeenteraad van Tilburg /II september 2008 Beslist de moeite waard Geef op 22 september uw mening over de mail 'Mall past bij de ambitie van Commissievoorzitter Arjan Pronk: 'Ik wil nu de individuele burger wel eens horen' Voorzitter college van bestuur van De Rooi Pannen Tiny Pheninckx: 'Ik begrijp het dilemma' Voorzitter Stichting Stadskern Martin Dahlhaus: 'Niet Directeur Brabants Zeeuwse Werkgevers (BZW) Henk Oderkerk: economische effecten, de gevolgen voor het milieu en het verkeer. Die rapporten liggen sinds enige tijd op tafel. Heel veel instanties, organisaties en belan gengroeperingen hebben hun zegje kunnen doen. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente heeft zich over de rapporten en al die inbreng gebogen. Nu is het woord aan de raad. Alle reden voor een speciale Raadswerk. Uitgave: Realisatie: Fotografie: Raadsgriffie gemeente Tilburg Mercuur communicatie Peter v/d Kerkhof Photografy en JP Boelema niddeld jij alge- jrake is van tructuur. Dit ke; de i als de raad overhaast een komst van de mail. De raad er dan voor dat alle betrokke- Daar moet je als gemeentebe- 22 september a.s. 1 ik daar graag die u ver- maar beslis il veel 1 of door een e-mail Ptilburg.nl vergaderingen die gekondigd, zijn voor de digitale agenda en dat de ilgebied rdt ver- 1 compensatie, i stond. Ook de Is de mail daar t gemeentebestuur van Tilburg de mail ondubbelzinnig dient Brabantse Milieu Federatie Michiel Visser: 'Komst mail vereist duurzaamheid op alle fronten' ja tegen een je wel weten n je allemaal jepalen. Daar aad een soort wensenlijst ojj. ollege de boodschap mee te jeken maar je moet daar en Bij het ouder geheugen acl geetachtighek van onschuldig dat laatst gei als iemand g re keren achi verhaal vertel afspraken ven sprake van bec tie. Speciaal vc beginstadium ber een ontn in wijkcentrui start: De Der dagen per wee terecht voor a< gespreksgroep ook hun mant< kom zijn vooi ‘Het is belanc terende en m elkaar praten.” edereen heeft het er over: de mail. Komt ie wel of niet naar Tilburg? Daar gaat het steeds over. Dit naar aanleiding van een initiatief van project ontwikkelaars dat een jaar geleden is gepresenteerd. Een plan voor een groot, modern winkelcomplex van zo’n 100.000 vierkante meter dat aan de noordkant van Tilburg zou kunnen verrijzen. Inmiddels is er uitvoerig onderzoek gedaan. Naar onder meer de raadswerkgroepen et cetera. De verg in de nieuwsbrief worden aange zien van een directe link naar de alle vergaderstukken. Aanmelden voor de digitale nieuwsbrief van de raad kan via www.raadtilburg.nl te sturen naar info.raadsgriffie@t Er zijn veel initis wonende dem ren, onder and; en dagbehandt Lakeman, als o deTwern betre bereiding van 1 Maar een voc mor beginnene 'tras tot op I Tilburg. Ontmoetingsce nenheuvel - ee Wever; het Out Twern, de gen zorgkantoor VG andering in brer ‘Bij De Dennenl IrumDeReit, ki beginnende dei per week terec mn. “Op ma< en vrijdag is er gerund door dt dinator, activitei vrijwilligers. Da ran meedoen a muziek luisterer schappen doer ken van de lunc gespreksgroep een beweging: de gesprekken zigen over den nogkan. Ookw gen uit, en krijg hun ziekte om die zich mondei een uitdrukken, zen een therap fchaam te gebr kunt het nieuws en alle wetenswaardig heden over de raad van Tilburg voortaan ook thuis in uw mailbox vinden. U meldt zich dan aan voor de digitale nieuwsbrief van de raad. Die besteedt aandacht aan belangrijke raadsbesluiten, nieuws uit de commissies, speciale raadsbijeenkomsten, de werkzaamheden van de Tilburg voor omzetverliezen van gemii 15 tot 20%. Veel meer dan de 10% waarbij meen wordt aangenomen dat spr een ontwrichting van de winkelstr betekent de doodsteek voor veel winkeliers met als gevolg leegstand, verschraling en paupering van niet alleen de binnenstad, n ook van de wijk- en dorpscentra. Om deze redenen zijn de bij de OFT aange sloten ondernemersorganisaties unaniem van mening dat het de komst van d af te wijzen.” De Seniorenwi eenmaal in de De Tilburgse F Redactie: Isat Vettieijen, And Flipse-Tiemen Petra Jansen, facteur), Lo meer, Mat de 1 Redactieadrei Stichting de Ti Vincentiusstra Tilburg; tel. 01 Kopij kan gesi naar Senioren Twern, Postbu Tilburg; e-mail twem.nl. Kopijsluiting: even weken oi 4* e kunt op twee manieren naar de l mail kijken. Belangrijk zijn de gevol- gen voor de bestaande middenstand. Met hun belangen moetje heel zorgvuldig omgaan. Maar er is ook nog een andere invalshoek. Véél breder dan Tilburg. Dan doel ik op de regio BrabantStad die de vijf grote steden in Brabant met elkaar vormen. BrabantStad wil een econo mische topregio in Europa zijn. Een regio die zich kan meten met steden als Milaan en Lyon. Dan heb je dus hoge ambities en wij steunen die. Bij dat ambitieniveau horen dan wel voorzieningen van internationaal niveau. Op het gebied van bedrijvigheid, toerisme, cultuur en openbaar vervoer. Ook een mall past in .dat rijtje. Maar voor een standpunt over de mail moet je eerst weten wat die nu echt gaat bieden. En dat is nog onduidelijk. Wat voegt de mail toe aan wat er al is? Heeft de mail echt iets nieuws te bieden en trekt die een ander publiek aan dan er nu al naar de steden komt? En, ook belangrijk, hoe ziet de verbinding met de Tilburgse binnenstad er uit? De antwoorden op dat soort vragen hangen nog teveel in de lucht. Het is duidelijk dat een mall die een doublure zou opleveren met de bestaande binnenstad ongewenst is. Dan concur reer je de bestaande middenstand kapot. Maar als BrabantStad een echte Europese topregio wil zijn, dan moet je het idee van de mail niet te snel afserveren. Wij vinden het daarom jammer dat in de presentatie de mail als top attractie nog te weinig is uitgewerkt. Wij begrijpen goed dat de raad van Tilburg op dat punt meer duidelijkheid wil." anneer we als raadscommissie Economie op 1 allerlei meningen over de mail aanhoren, wil van de individuele Tilburgers bij zien. De ochtend is ingeruimd voor de zogeheten professionals. Zeg maar de officiële instanties, organisaties en belangengroeperingen. Die zijn al maanden met de mail bezig. Die weten hun belangen goed vertegenwoordigd. Maar A raad wil ook graag weten wat de inwoners van de stad ervan vinden. Of individuele ondernemers. Het gaat immers om een project met verstrek kende gevolgen voor de stad. We zitten nu op een cruciaal moment in het proces. Als we nee zeggen tegen de mail, stoppen we met de verdere discussie en planontwikkeling. Zeggen we ja, dan zeggen we ja volgende stap: een haalbaarheidsonderzoek. Maar dan moetje wat je allemaal wilt onderzoeken. Met welke voorwaarden rekening wilt houden. Die voorwaarden zijn we nu aan het be gaat het ook de 22e over. We maken als raad cc; Öm, wanneer we ja zouden zeggen, aan het colleg geven: ‘je mag de haalbaarheid gaan onderzoen. daar allemaal op letten.’ Dus zeg ik nu tegen de inwoners van Tilburg: ‘Kom ons op 22 september vertellen wat je van de mail vindt zodat wij als raad onze afwegingen kunnen maken.’” e raad heeft het laatste woord over de mail.’ Dat is de afspraak die is gemaakt toen in het voorjaar van dit jaar het nieuwe college aantrad. Zoals het er nu uitziet, neemt de raad op maandag 27 oktober een definitief besluit over de mail. Tot september van dit jaar heeft het college met tal van groeperingen en organisaties zich over het initiatief gebogen. Vervolgens is de raad in het proces betrokken. Dat begon op 1 september met een informatiebijeenkomst voor de raads leden. De initiatiefnemers en een deskundige hebben toen hun licht over het project laten schijnen. Op 22 september belegt de commissie Economie van de raad een speciale bijeenkomst voor belangengroeperingen én voor individuele Tilburgers. Een week later, op de 29e, gaat de commis; bat over de mail. Bijna een maand daarna volgt dan het slotdebat in de raad. met elkaar een lange lijst. Die zijn tot nu toe ook bij het proces betrokken geweest. Op deze pagina laten we er enkele aan het woord: de Ondernemers Federatie Tilburg (OFT), daarin zijn de winkeliersver enigingen vertegenwoordigd; de Stichting Stadskern, een gesprekspartner van de gemeente waarin onder meer de winkeliers en horeca van het centrum zijn vertegenwoordigd; de Brabants Zeeuwse Werkgevers (BZW) die optreedt namens het bedrijfsleven; De Rooi Pannen waar studenten worden opgeleid tot onder nemers; en tenslotte de Brabantse Milieu Federatie. e komst van de mail betekent zonder meer een geweldige kans voor De Rooi Pannen. Wij leiden immers de ondernemers van de toekomst op. Veel studenten van onze MBO afdeling Handel maken carrière als detaillist of verwerven een andere plek in de retail. Bovendien is de mail ook goed voor onze opleidingen Toerisme en Horeca. Je zou kunnen zeggen dat het project De Rooi Pannen op het lijf geschre ven is. Niet omdat we als school zo groot mogelijk willen zijn. Wel omdat we het beste ondernemersonderwijs willen geven. Maar tegelijkertijd zit er ook voor ons een andere kant aan die medaille. Als centrum voor ondernemersonderwijs beschikken we over uitstekende contacten met tal van bedrijven in Tilburg en omgeving. Ook met de winkeliers in het centrum van de stad. Die contacten werpen onder meer hun vruchten af wanneer onze studenten op zoek gaan naar een stageplek. Zij worden overal met open armen ontvangen vanwege de goede reputatie van De Rooi Pannen. Die stageplaatsen hebben we ook in Breda en Eindhoven. Want ook daar zijn vestigingen van onze school. En ook daar zijn de contacten met het bedrijfsleven erg goed. Dat willen we graag zo houden. Wanneer de raad van Tilburg ja zegt tegen de mail en er is geen draagvlak in de Tilburgse binnenstad en in de andere Brabantse steden, dan weet ik niet wat dat voor ons betekent. De Rooi Pannen is zelf geen partij in de discussie over ja of nee. Maar wij begrijpen het dilemma volledig. Het zou dan ook geen ja/nee debat moeten zijn. Het liefst hebben we een besluit dat in zekere harmonie wordt genomen en waarvoor een breed begrip bestaat. Daar is iedereen het meest mee gediend. Ook De Rooi Pannen en zijn toekomstige ondernemers.” ver de komst van de mail naar Tilburg b fj J je als raad niet zomaar. Er zijn heel uiteenlopende belangen mee gemoeid. Hoe staan de winkeliers in de binnenstad er tegen over? En hun collega's in de grotere winkelcentra in de wijken. Wat vinden de andere grote steden in Brabant ervan? Wat is de mening van de provincie? Hoe kijken milieuorganisaties tegen de plannen aan? En ga zo maar door. Al die instellingen, organisaties en groeperingen die over de mogelijke komst van de mail naar Tilburg hun mening hebben, vormen Mantelzorgers Bijzonder is d< gers onderstel gen in De Der eens in de gespreksgroep, uitgewisseld ki *aar emotione *ordt gebodei voorlichtingsbi r*J]\ e mail is alleen mogelijk als gemeente en initiatiefnemers de gevolgen voor milieu en natuur serieus nemen en tijdig eigentijdse maatregelen treffen. Om te beginnen met het groen. Het militaire complex met zijn bossen maakt plaats voor bebouwing. Dat was bekend en vereist sowieso al cc Maar de mail betekent een nóg intensievere bebouwing dan wat iedereen op die plek voor ogen s uitstraling van zo’n mail op de kwetsbare natuur in de omgeving moet je ruita compenseren. Als straks staat, zal er 's avonds en 's nachts veel licht branden. Dat heeft gevolgen voor de flora en fauna in de omgeving. Ook daar moet je rekening mee houden. Zo’n groot winkelcomplex gaat massa’s mensen aantrek ken. Vergeet ook niet de enorme goederenstroom. Ook al wordt straks de weg naar Waalwijk opgekrikt, dan nog zul je stevige maatregelen moeten treffen om die enorme mobiliteitsgroei op te vangen. Sla dan twee vliegen in één klap. Zorg voor een hoogwaardig, eigentijds openbaar vervoersysteem. Sluit daar meteen de Efteling op aan. En zorg voor verbindingen, piet alleen van en naar Tilburg maar ook met Waalwijk en Den Bosch. Dat alles moet van meet af aan gereed zijn. Dat de mail duurzaam gebouwd wordt en dat er klimaat- vriendelijke energievoorzieningen komen, vinden wij vanzelfsprekend. Maar je zou ook eens moeten kijken naar de spullen die er straks over de toonbank gaan. Bijvoorbeeld duurzame gebruiksgoederen als meubels en wit- en bruingoed. Geef voorrang aan de energiezuinige varianten. En introduceer ‘repair en second hand shops'. Met deze moderne variant op de kringloopwinkel voorkom je dat we onze spullen vroegtijdig afdan ken. Maak dus op alle fronten een flinke stap vooruit op het gebied van duurzaamheid." tebestuur is het aan de Tilburgse samen leving verplicht om daar beleid voor te ontwikkelen. De ontwikkelaar moet worden aang ken op zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid tot vergaande investeringen. Er moet sprake zijn van een open en democratisch proces van afwegen en besluiten nemen. Met daarin ook ruimte voor de mening van de inwoners van Tilburg. Die zijn naar verwachting niet tegen de mail. Maar we hebben hen nog niet gehoord. Een meteoriet kan best mooi zijn. Als je 'm maar, voordat ie valt, in zoveel mogelijk kleine, mooie sterren schiet. Met andere woorden, een mail is niet ondenkbaar. Maar wie van Tilburg houdt, zorgt i nen er beter van worden, stuur duidelijk in zijn." Detailhandel van 2007 heeft de gemeente Tilburg het tot nu toe olgde detailhandelsbeleid nog eens kelijk bevestigd. Dat houdt in c binnenstad van Tilburg als hoofdwinkelj voor inwoners van stad en regio word sterkt. En dat tegelijk op wijk- en buurtniveau een zo compleet mogelijk pakket aan detail- handelsvoorzieningen blijft behouden. Dicht bij de consument dus. Waar mogelijk moeten de wijkwinkelcentra nog worden versterkt. Op basis van' dit beleid hebben de onderne mers in de afgelopen jaren in samenwerking met de gemeente veel investeringen gepleegd en vernieuwende plannen ontwikkeld in zowel de binnenstad als de buitenwijken van Tilburg. Instemmen met de komst van de mail aan de rand van de'stad zou deze inspanningen volle dig teniet doen en zou volstrekt in strijd zijn met zowel de door het gemeentebestuur zelf geformuleerde beleidsuitgangspunten als met het provinciale en landelijke detailhandelsbe leid, dat eveneens is gericht op versterking van de positie van de bestaande stads- en dorpscentra. De rapporten van DHV, EIM en ECORYS tonen aan dat de komst van de mail geen nieuwe laag aan het regionale winkel- landschap toevoegt, maar tot desastreuze effecten voor de bestaande lokale en regionale et zou een ramp zijn HJ besluit neemt over de 1 moet zich niet laten leiden door het tempo van de ontwikkelaar. Ook de vrees dat Tilburg een dergelij- grote investering aan zich voorbij ziet gaan, mag niet reden zijn. Het gaat om een project met een giganti sche impact. Circa 100.000 vierkante meter aan winkels, dat is een megamail. Echt Amerikaans, groot, heel com mercieel. Met die mall is het net als met een meteoriet. Die komt plotseling uit de lucht vallen. Er ontstaat angst en paniek. Angst dat die meteoriet een grote krater slaat, in de binnenstad bijvoorbeeld. Die moet, ook bij de komst van de mail, zijn betekenis als centrum zonder meer behouden. Dus moet je de risico’s goed in beeld hebben en samen op zoek gaan naar oplossingen waarin een goed evenwicht ontstaat tussen een eventuele mail en de binnenstad en andere winkelcentra. Het gemeen- 11J/\ ie in Tilburg vindt dat zijn of haar mening over de mail door de raad gehoord moet worden, kan op 22 september a.s. in het stadhuis terecht. Daar is, in de raadzaal, bijna de hele dag de raadscommissie Economie bij elkaar. Die luistert vanaf 09.00 uur naar de opvattingen van allerlei instanties, organisaties en groeperingen. Vanaf 13.00 uur zijn de individuele Tilburgers aan de beurt. Wie bij de commissie zijn of haar zegje wil komen doen, kan zich tot en met vrijdag 19 september melden bij de raadsgriffie, tel. (013) 542 82 84. De commissie gaat tij dens de bijeenkomst niet in discussie maar beperkt zich tot het inventariseren van meningen. U kunt uw mening tot en met 19 september ook per e-mail of brief kwijt: info.raadsgriffie@tilburg.nl; Raadsgriffie Tilburg, Postbus 90155, 5000 LH Tilburg.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2008 | | pagina 12