u
Schot voor de boeg van alle fracties
J
Nihan Iskenderkaptanoglu (PvdA)
'Ik hoop dat we echt aan de slag gaan'
Cécile Franssen (WD):
'De financiële onder
bouwing ontbreekt'
Cees van Dijk (AB):
Wmo ruimhartiger èn
menselijker invoeren'
Arjen Roos (LST):
'Betrek de burger
bij het maken van
plannen'
Loes Dielissen
(TVP): 'Wij leggen
het accent bij de
ouderen'
Meer weten of
contact zoeken
Ruud van Esch (D66):
'Houd het binnen de
perken, want als je iets
belooft moet je het ook
doen'
Nell Schoenmakers
(VSP):
'Papier is geduldig,
hoe is de praktijk?'
Marjo Frenk
(Groenlinks):
'We zijn goed op weg
Bart van de Camp (SP):
'Ik mis daadkracht en
i ambitie'
Marie-Thérèse Blomme (CDA):
Wij steunen het plan'
DONDERDAG 3 APRIL 2008 - PAGINA 13
3 APRIL 2008-PAGINA 1
ETILBURGSE koerier
Ijaadswer
Maandelijkse rubriek van de gemeenteraad van Tilburg 3 april 2008
iard
Beslist de moeite waard
Uitgave:
Realisatie:
Fotografie:
Raadsgriffie gemeente Tilburg
Mercuur communicatie
Gemeente Tilburg
een plan t
initiatiever
mten zijn we
mag niet bij
het toewijzen van z
e gemeente. Tilburg
opnieuw
het recht
nbare gebouwen in kunnen. V
itlijnen voor de inrichting var
jke verander
de zorg voor
niet te
moet<
geld v
behoef
TUburosp Gpmppntpracid
erkgroep was om mensen
Om te beginnen willen we
“houden met de toeg
i buurtniveau wer
belar
wille
Wie meer wil weten over het doen en laten van de raad, heeft verschillende
mogelijkheden om aan informatie te komen. Zo is er een speciale brochure
over de raad. Die is onder meer verkrijgbaar bij de stadswinkels en biblio-
en kan natuurlijk ook. Tenslotte is er
programma met en over de raad. Dat
bij TévédèrlO. Het pro-
md 18.00 uur.
naar wij zeg-
oplossingen.
aantrekkelijk
even minder
irdelijkheden
Ook onder
naar alles bij
roet hen eert
Dat geldt ook
idee komen
1 ze een vast
ite. Maar dat
;el regels en
initiatieven
dan meer of
2re instanties
nshoudelijke
oorkomt wel
moet inscha-
t iemand die
t op betaalde
voor patiën-
n koste gaan
Vat we goed
Vmo zijn de
goed contact
van de situ-
adig hebben.,
iten thuis en
.et Z.”
e zullen hard moeten werken aan een heldere, concrete uit
ing van het beleid. De Wmo beslaat natuurlijk een heel
gebied. Al onze wethouders hebben ermee te maken.
i zijn we voor de uitvoering financieel afhankelijk van ande-
illeen het
tische zaken.
»t ziekenhuis
niet hoeven
ïnstelling tot
irg niet op.
>een vakantie,
n vinden het
dragen. Wij
lomenten dat
en genomen,
zorgers indi-
inloopdagen
1 goed gevoel
i. We werden
avertuigd dat
mantelzorg I
i
len verdeeld,
naar de tra-
wet op maat-
idereen heeft
m moeten de
ugd en Gezin
moeten daar
en ook graag
s in Tilburg,
merkingen in
verwacht dan
Wmo beleid,
epen
dat een scheef beeld. Die moet je ontmoeten.
De herindicatie voor mensen waarvan de
situatie toch niet verbetert hoeft ook niet
meer. Over de Regiotaxi zijn wij ontevreden. Daar
kunnen mensen niet op rekenen. Als mensen moeten meedoen,
dan moeten ze zich wel binnen de stad kunnen verplaatsen. Het
openbaar vervoer in de stad moet in orde zijn. We zijn tevreden
over de lage instaptredes in de bus. Maar ook de bushaltes moe
ten toegankelijk zijn. Ook mensen met een beperking moeten
gemakkelijk de bus kunnen nemen. Buiten deze pur
tevreden met het plan van het college, maar het r
blijven. We moeten aan de slag met goede projecten en
■en.”
e consequenties zijn nog niet helemaal duidelijk. Maar de Wmo
‘Tj moet er k°men’ c*aar kunnen we niet omheen. Als raad proberen
we de nieuwe wet zo goed mogelijk in te voeren in Tilburg. De
invulling moet aansluiten bij wat de gemeente wil en kan. We hebben geïnvesteerd
in de Loketten Z. Nu is het belangrijk dat daar mensen werken die de situatie van burgers
breed in beeld krijgen. Zodat zij goed en volledig geholpen worden. Het grootste punt van
zorg vinden wij het ontbreken van de financiële onderbouwing van de plannen van het
college. We moeten de kosten in de hand houden en tegelijkertijd goede voorzieningen
hebben. Dat is ons streven. Nog teveel zaken zijn onduidelijk. Hoe ontwikkelt de behoefte
aan zorg zich? Wat gebeurt er als de vergrijzing sneller g-
heden moeten in kaart worden gebracht. Evenals de gevol
tafel liggen. Ik vind dat de Wmo voor iedereen moet gelder
jongeren. Tege’
keuzes maken.
jwilligers. Verder zijn we niet gelukkig met de indicatiestelling,
.uien we niet zonder kaders, maar over een aantal standaardza-
zorg van iemand inschatten, lijkt ons
onder hulp kunnen. De indicatiesteller
kan die mensen beter persoonlijk ontmoeten. Voor een paar duizend mensen moet de indicatiestelling
gebeuren. Zij krijgen wat ons betreft nog niet de nieuwe strengere richtlijnen opgelegd en houden dus 1
op de zorg waaraan ze gewend zijn. We zijn ons ervan bewust dat het ruimhartig invoeren van de Wmo niet zon
der risico’s is. Er heerst onzekerheid of er voldoende geld beschikbaar is om de plannen uit te voeren. Het moet
duidelijk worden of we geld tekort komen of niet."
r niet genoeg geld
ielijk voor het wel.'
n voor mantelzorgers. Waarom zet de gemeente
Izorg en vrijwilligerswerk onder de aandacht te
jongeren die zich voor anderen inzetten vind
n. De gemeente mag ook best haar waarder
ers tonen. De Wmo doet immers wel een beroe
Idoende betaalbare seniorenwoningen. Daaraa
de toegankelijkheid van de stad
ij vinden het belangrijk hoe de mens
k rK' Plannen goed, maar daarna hapert 1
het moeilijk hebben door de .veranderingen,
bonden budget (PGB). Mensen moeten
die tijd geen hulp. Daarover ga
moeten ervoor zorgen dat ouder
toekomt. Want zelf lukt het ze vaal
er in de binnenstad nog een Loket 2
mensen die te voet naar zo’n loket toe n
de zorg moet op peil blijven. Als daar
bijleggen. Die is immers verantwoorde
moet meer aandacht komen
pagne op touw om mantelzi
Ook onder jongeren. Want j.
het algemeen leuk om te doen,
mantelzorgers en vrijwilliger
Verder pleit ik nog voor void
tekort. En ook de verbetering van
aandachtspunt."
et plan van het college ziet er goed uit. Al is het vreemd dat de risico's wèl genoemd worden,
ffmaar n>et b°e ze worden ondervangen. Met de Wmo hebben we als gemeente extra werk gekre-
Vgen van het rijk. Bij de uitvoering moeten we er rekening mee houden dat het budget beperkt
is. Dat betekent kiezen en dus ook kiezen wat je niet doet. Zoals gezegd is de financiering van de
Wmo kwetsbaar. Daar hebben wij zorgen over. Niet al het geld moet naar de Wmo gaan. De gemeente
heeft nog andere verantwoordelijkheden buiten welzijn en zorg. Onderwijs, om een voorbeeld te noe-
men. Houd het daarom bij de uitvoering van de Wmo binnen de perken. Immers, als je iets toezegt,
moet je het ook doen. Verder vinden we dat mensen zelf mogen bepalen hoe ze hun geld besteden. Het
persoonsgebonden budget (PGB) past daarbij. Uiteraard heeft D66 ook wel inhoudelijke kritiek. De wijk
gerichte aanpak moet op juiste schaal gebeuren. Alle wijken moeten op een gelijkwaardige manier wor
den bediend. Bovendien is het belangrijk dat de gemeente voortdurend in gesprek blijft met de burgers.
Want wijkgericht is voor mij ook burgergericht. Betrek de mensen die het aangaat bij het maken van de
plannen. Voor wat betreft de aandacht voor de mantelzorgers mogen we nu niet teveel te gaan doen wat
we straks wellicht niet meer kunnen betalen. Daarvoor willen we de gemeente waarschuwen. We moeten
ons bovendien afvragen of er de komende jaren nog wel genoeg vrijwilligers zijn.”
rsen de praktijk ervaren. Op papier zijn de
het. Ik krijg telefoontjes van mensen die
Bijvoorbeeld met het persoonsge-
lang wachten op toewijzing en krijgen al
i ik vragen stellen, want zo ga je met niemand om. Wij
:ren en gehandicapten de zorg op maat krijgen die hen
«=>ak niet om dat te regelen. Daarnaast willen wij dat
’mi Z komt. Ook in dat deel van de stad wonen oudere
moeten kunnen. Voor wat betreft de financiën:
1 voor is, moet de gemeente
ïlzijn van haar inwoners. Er
n zet de gemeente geen cam-
illigerswerk onder de aandacht te brengen?
x. zich voor anderen inzetten vinden dat over
neente mag ook best haar waardering voor de
De Wmo doet immers wel een beroep op hen.
taalbare seniorenwoningen. Daaraan is nu een
is een belangrijk
’•w
werkir
breed g
Bovendien z“”
ren. Niet alleen het rijk en de provincie, maar ook zorgverzekeraars
en woningcorporaties betalen mee. Daar komt nog bij dat de budget
ten wel eens te krap kunnen zijn ingeschat. Bovendien moeten we
onze aandacht blijven verdelen. Zo mogen andere wijken niet lijden
onder de aandacht voor de impulswijken. Je moet focussen op pro
blemen, maar daarnaast moet je de wijken waar het goed gaat in het
oog houden. De herindicaties mogen evenmin problemen opleveren.
Indicering, het toewijzen van zorg, is een nieuwe verantwoordelijk
heid van de gemeente. Tilburg heeft het voornemen om zelf te gaan
x e Wmo is aan de ene kant heel ouderwets. Dat leunen
op vrijwilligers is iets uit de 40-er jaren. In een tijd jzing en indivi-
dualisering is dat volgens ons niet realistisch. Er zal s groter beroep
worden gedaan op professionele hulp. En dat heeft financiële gevolgen. Daarom
wil Lijst Smolders forsere budgetten zien voor de Wmo. Positief staan we tegenover de
plannen voor het vergroten van de inzet van vrijwilligersorganisatie Contour, het ont
wikkelen van centra voor Jeugd en Gezin en het verbeteren van de toegankelijkheid in de
stad. Maar we hebben ook punten van kritiek. Vervoer is een punt van aandacht. Mensen
moeten kunnen rekenen op de bus, maar ook op de Regiotaxi. Daarnaast kan de dienst
verlening beter. Laat de organisaties die de Wmo uitvoeren hun krachten bundelen. Zo
kunnen zij mensen sneller en vollediger helpen. Tot slot maken we een kantekening bij
het opstellen van dit plan. Het college en de raad hebben er veel organisaties bij betrok
ken. Wij vinden het opmerkelijk dat de kerkelijke organisaties niet gevraagd zijn om mee
te denken. Dat moet alsnog gebeuren, want kunnen mensen die het moeilijk hebben niet
van oudsher juist daar terecht. Met de Wmo willen we dat mensen zo lang mogelijk mee
kunnen doen in de samenleving. Betrek dan ook de burgers zelf bij het maken van plan
nen. Vraag waaraan behoefte is. Geven ze de
voorkeur aan een shopping mall buiten de stad
of aan een buurtcentnyn in de wijk? Dat zijn
keuzes die gemaakt moeten worden.”
ij het doorvoeren van een omvangrijke verandering als de Wmo, moet
je accenten leggen. Deze wet bundelt de zorg voor de kwetsbare burger.
Dat zijn ouderen, minder validen, verslaafden. Wij leggen het accent bij de
ouderen. Momenteel is 15 miljoen min of meer geoormerkt voor ouderenzorg.
Niemand weet of dat genoeg is. Wel stel ik vast dat het budget dat we besteden
gelijk is gebleven terwijl er meer mensen een beroep op zorg zullen doen. Dat voelt
niet goed. Wat ons betreft gaan eventuele overschotten op de begroting dan ook
naar de Wmo. En niet in de pot waaruit grootschalige projecten als de Cityring en
het Textielmuseum worden betaald. Als we ruimhartig willen omgaan met de Wmo
moet er geld bij. Bovendien zijn er reserves nodig. Zoveel is duidelijk. Verder houdt
het college er onvoldoende rekening mee dat er steeds minder vrijwilligers en
mantelzorgers zullen zijn. In veel gezinnen werken de ouders allebei. Zorgen voor
een ziek familielid past dan vaak niet in de planning. Dat betekent dat we duurdere
professionele hulpverlening moeten inzetten. Daarom is het zo belangrijk om de
vrijwilligers en mantelzorgers waar we nu op kunnen rekenen te ondersteunen. Als
ze daar behoefte aan hebben, moet er iemand zijn die hun taak even van hen kan
ovememen. Immers, de Wmo maakt van mantelzorg een verplichting. Wij vinden
dat daar iets tegenover mag staan. Enerzijds door een vervangingsregeling en
anderzijds met een onkostenregeling zoals een tegemoetkoming in de reiskosten.
Tot slot mogen we ook de vrijwilligers niet vergeten."
k ben commissielid en lid van de raadswerkgroep Wmo. Het doel van de wer
ruimhartig te helpen. Op dat punt heeft Algemeen Belang enkele kritiekpunten. C
er met een bouwrichtlijn voor zorgen dat in alle bouwplannen rekening wordt gehouden met de toeganke
lijkheid voor minder validen. Daarnaast zien we dat de gemeente steeds meer op wijk- en buurtniveau werkt. Ook
binnen de Wmo. Maar de bezetting van veel wijkorganisaties is minimaal. Daarom moet op goede besturen van
wijk- en buurtraden worden ingezet. Steun die vrijwil
ofwel het toewijzen van zorg. Vanzelfsprekend kunne
ken moeten we niet al te moeilijk doen. Met een telefoontje de behoefte aan z
niet zorgvuldig. Mensen geven niet gemakkelijk toe dat ze zaken niet meer zor
kan die mensen beter persoon!’
“1*euren. Zij krijgen wat ons U
waaraan ze gewend
is. Er heerst onzeker
ij zien de invoering van de Wmo nog steeds als een bezuinigings-
en zorg. Die basis kan de stad niet missen. De uitvoering van de
Wmo richt zich wat ons betreft op preventieve activiteiten. En dat kan met dë nodige
daadkracht. Dat missen we nog in dit uitvoeringsplan. Laat wijkcentra ook ’s avonds open zijn.
Dan is de jeugd vrij en moeten de jongerenwerkers voor hen klaar staan. Dat voorkomt proble
men. Deze wet leunt op vrijwilligers en mantelzorg, maar dat is niet meer van deze tijd. Bijna
iedereen werkt en heeft geen tijd om voor anderen te zorgen. Steun voor de mensen die dat
wel doen is essentieel. Zodat mantelzorgers voor hun familielid kunnen blijven zorgen. Daarin
mogen we ruimhartig zijn. Kwetsbare burgers hebben steun en soms ’n duwtje in de rug nodig.
Kijk vanuit vertrouwen in plaats van wantrouwen of mensen zorg nodig hebben en hoeveel. De
behoefte aan zorg moet goed worden beoordeeld. Maar niet per se door indicatieorganisaties als
CIZ. We zijn er dan ook voor dat de zogeheten indicatie van de thuiszorg opnieuw wordt beke
ken. Misschien kan het anders, bijvoorbeeld door de huisarts. Voor mensen met een niet-aan-
geboren hersenafwijking willen we de indicatie laten uitvoeren door de behandelend specialist.
Dat is misschien iets duurder, maar wij denken dat het zich terug verdient door de preventieve
werking. Bovendien gaat het er over de gehele linie om dat mensen beter worden geholpen."
jkheden om aan informatie te komen. Zo is er een sp
e raad. Die is onder meer verkrijgbaar bij de stadswi
theekvestigingen. Gratis bestellen kan ook bij de raadsgriffie van de
gemeente Tilburg, tel. 542 82 84, e-mailadres info.raadsgriffie@tilburg.nl.
Daar is oo"k actuele informatie over de raad verkrijgbaar. Verder is er www.
raadtilburg.nl. Een informatieve site over de raad met allerlei wetenswaar
digheden. Hierop zijn de agenda’s van alle vergaderingen met bijbehorende
stukken te vinden en kunt u live de commissie- en raadsvergaderingen
volgen. De website bevat ook informatie van alle raadsleden. Dus contact
zoeken met raadsleden is daardoor eenvoudig.
Berichten in de plaatselijke pers volger
■Afzender gemeente Tilburg’. Het TV pi
is elke donderdagavond vanaf 18.00 uur te zien is
gramma wordt elk half uur herhaald tot vrijdagavor
ij zijn redelijk tevreden. Het plan van het college voldoet aan
de vastgestelde uitgangspunten. Er staat weinig nieuw beleid
in. In feite doen we alles al. Op een paar nieuwe beleidsvoor
stellen na, maar dat zijn kleinere projecten. Daarom kun je er ook
tegen zijn. Toch is er wat ons betreft nog wat te winnen. Tilburg
t de financiële risico’s in de gaten houden. We pleiten ervoor de komende jaren meer
I vrij te maken voor zorg en welzijn. Er is een structureel tekort en we weten dat de
oefte aan zorg alleen maar groeit. We moeten dus een flinke reserve opbouwen voor
de Wmo. Een ander aandachtspunt is de burgerparticipatie. Actieve burgers die zelf wil
len bijdragen aan een betere samenleving moeten kunnen rekenen op een onkostenver
goeding. Een voorbeeld van zo’n initiatief is een maatjesproject voor kwetsbare mensen
in de buurt. Hiervoor is nu nog een potje beschikbaar, maar volgend jaar niet meer. Wij
vragen het college om er toch geld voor te reserveren. Burgers die oog hebben voor hun
omgeving moeten we steunen. Daarnaast willen we dat de gemeente contact houdt met
de stad, zoals bij het maken van dit plan is gebeurd. Dat heeft positief bijgedragen aan
de kwaliteit van dit plan en al met al zijn we goed op weg met de uitvoering. Tot slot wil
len we dat niet alleen ouderen en gehandicapten, maar alle kwetsbare groepen worden
uitgenodigd om mee te doen. De Wmo is er ook voor daklozen, verslaafden en mensen
met een psychiatrische aandoening."
komen voor mante
:t solliciteren mag wat ons
«eval verminderd worden. Een ander
ic indicatiestelling. Met een protocol
riste zorg krijgt. Van de telefonische
bij mensen ouder dan 80 jaar geeft
indiceren. Daar staan we positief tegen
over, maar wat ons betreft mag dat pas
nadat die herindicaties zijn afgerond.
Dat moet goed en vlekkeloos gebetiren. Wij willen
rust en duidelijkheid voor de mensen die hiermee te maken krijgen.
Er komen immers al zoveel veranderingen op hen af. In de tussentijd
kunnen we wel onderzoeken hoe we die indicering als gemeente gaan
doen. Tot slot bereiden we een motie voor over de toegankelijkheid in
de stad. Minder valide mensen moeten gemakkelijk over straat kun
nen gaan en openbare gebouwen in kunnen. Wij vinden dat Tilburg
de landelijke richtlijnen voor de inrichting van de openbare ruimte
openbare gebouwen moet volgen. Dat gebeurt nu nog alleen op
derdelen.”
tegelijkertijd goede voorzieningen
lidelijk. Hoe ontwikkelt de behoefte
gaat dan verwacht? Die onzeker-
volgen van de plannen die nu op
uen. Voor ouderen maar ook voor
gelijkertijd weet iedereen dat je geld maar een keer kan uitgeven. Dat betekent
■n. Of er moet geld bij. En wat ons betreft kun je pas kiezen als je een volledig
beeld hebt van de situatie, de ontwikkelingen en de mogelijkheden. Over het plan zelf zijn
we overigens wel tevreden. Ik kijk positief terug op de gesprekken die de raadswerkgroep
met organisaties en burgers had. Het was goed om te horen waar mensen mee te maken
krijgen. Dat mag de raad vaker doen."
1}j ij de invoering van de Wmo gaat onze speciale aandacht
uit naar de mantelzorgers. Er wordt veel van hen verwacht.
Daarom willen we hen ontlasten, zodat ze de zorg kunnen
blijven geven. We denken bijvoorbeeld aan een gratis begeleiders-
pas voor de Regiotaxi. Daarmee kunnen ze gemakkelijk samen
met degene die ze verzorgen ergens naartoe. Daarnaast willen
we hen gratis opvang bieden voor hun kinderen tot 14 jaar. En
ten slotte moet er een goede regeling komen voor mantelzorgers
met sollicitatieplicht. De last van het
betreft afgeschaft of in ieder gev
elangrijk punt vinden wij de ir
illen we dat iedereen de jui
indicatie willen we af. Zeker I