u Schot voor de boeg van alle fracties J Nihan Iskenderkaptanoglu (PvdA) 'Ik hoop dat we echt aan de slag gaan' Cécile Franssen (WD): 'De financiële onder bouwing ontbreekt' Cees van Dijk (AB): Wmo ruimhartiger èn menselijker invoeren' Arjen Roos (LST): 'Betrek de burger bij het maken van plannen' Loes Dielissen (TVP): 'Wij leggen het accent bij de ouderen' Meer weten of contact zoeken Ruud van Esch (D66): 'Houd het binnen de perken, want als je iets belooft moet je het ook doen' Nell Schoenmakers (VSP): 'Papier is geduldig, hoe is de praktijk?' Marjo Frenk (Groenlinks): 'We zijn goed op weg Bart van de Camp (SP): 'Ik mis daadkracht en i ambitie' Marie-Thérèse Blomme (CDA): Wij steunen het plan' DONDERDAG 3 APRIL 2008 - PAGINA 13 3 APRIL 2008-PAGINA 1 ETILBURGSE koerier Ijaadswer Maandelijkse rubriek van de gemeenteraad van Tilburg 3 april 2008 iard Beslist de moeite waard Uitgave: Realisatie: Fotografie: Raadsgriffie gemeente Tilburg Mercuur communicatie Gemeente Tilburg een plan t initiatiever mten zijn we mag niet bij het toewijzen van z e gemeente. Tilburg opnieuw het recht nbare gebouwen in kunnen. V itlijnen voor de inrichting var jke verander de zorg voor niet te moet< geld v behoef TUburosp Gpmppntpracid erkgroep was om mensen Om te beginnen willen we “houden met de toeg i buurtniveau wer belar wille Wie meer wil weten over het doen en laten van de raad, heeft verschillende mogelijkheden om aan informatie te komen. Zo is er een speciale brochure over de raad. Die is onder meer verkrijgbaar bij de stadswinkels en biblio- en kan natuurlijk ook. Tenslotte is er programma met en over de raad. Dat bij TévédèrlO. Het pro- md 18.00 uur. naar wij zeg- oplossingen. aantrekkelijk even minder irdelijkheden Ook onder naar alles bij roet hen eert Dat geldt ook idee komen 1 ze een vast ite. Maar dat ;el regels en initiatieven dan meer of 2re instanties nshoudelijke oorkomt wel moet inscha- t iemand die t op betaalde voor patiën- n koste gaan Vat we goed Vmo zijn de goed contact van de situ- adig hebben., iten thuis en .et Z.” e zullen hard moeten werken aan een heldere, concrete uit ing van het beleid. De Wmo beslaat natuurlijk een heel gebied. Al onze wethouders hebben ermee te maken. i zijn we voor de uitvoering financieel afhankelijk van ande- illeen het tische zaken. »t ziekenhuis niet hoeven ïnstelling tot irg niet op. >een vakantie, n vinden het dragen. Wij lomenten dat en genomen, zorgers indi- inloopdagen 1 goed gevoel i. We werden avertuigd dat mantelzorg I i len verdeeld, naar de tra- wet op maat- idereen heeft m moeten de ugd en Gezin moeten daar en ook graag s in Tilburg, merkingen in verwacht dan Wmo beleid, epen dat een scheef beeld. Die moet je ontmoeten. De herindicatie voor mensen waarvan de situatie toch niet verbetert hoeft ook niet meer. Over de Regiotaxi zijn wij ontevreden. Daar kunnen mensen niet op rekenen. Als mensen moeten meedoen, dan moeten ze zich wel binnen de stad kunnen verplaatsen. Het openbaar vervoer in de stad moet in orde zijn. We zijn tevreden over de lage instaptredes in de bus. Maar ook de bushaltes moe ten toegankelijk zijn. Ook mensen met een beperking moeten gemakkelijk de bus kunnen nemen. Buiten deze pur tevreden met het plan van het college, maar het r blijven. We moeten aan de slag met goede projecten en ■en.” e consequenties zijn nog niet helemaal duidelijk. Maar de Wmo ‘Tj moet er k°men’ c*aar kunnen we niet omheen. Als raad proberen we de nieuwe wet zo goed mogelijk in te voeren in Tilburg. De invulling moet aansluiten bij wat de gemeente wil en kan. We hebben geïnvesteerd in de Loketten Z. Nu is het belangrijk dat daar mensen werken die de situatie van burgers breed in beeld krijgen. Zodat zij goed en volledig geholpen worden. Het grootste punt van zorg vinden wij het ontbreken van de financiële onderbouwing van de plannen van het college. We moeten de kosten in de hand houden en tegelijkertijd goede voorzieningen hebben. Dat is ons streven. Nog teveel zaken zijn onduidelijk. Hoe ontwikkelt de behoefte aan zorg zich? Wat gebeurt er als de vergrijzing sneller g- heden moeten in kaart worden gebracht. Evenals de gevol tafel liggen. Ik vind dat de Wmo voor iedereen moet gelder jongeren. Tege’ keuzes maken. jwilligers. Verder zijn we niet gelukkig met de indicatiestelling, .uien we niet zonder kaders, maar over een aantal standaardza- zorg van iemand inschatten, lijkt ons onder hulp kunnen. De indicatiesteller kan die mensen beter persoonlijk ontmoeten. Voor een paar duizend mensen moet de indicatiestelling gebeuren. Zij krijgen wat ons betreft nog niet de nieuwe strengere richtlijnen opgelegd en houden dus 1 op de zorg waaraan ze gewend zijn. We zijn ons ervan bewust dat het ruimhartig invoeren van de Wmo niet zon der risico’s is. Er heerst onzekerheid of er voldoende geld beschikbaar is om de plannen uit te voeren. Het moet duidelijk worden of we geld tekort komen of niet." r niet genoeg geld ielijk voor het wel.' n voor mantelzorgers. Waarom zet de gemeente Izorg en vrijwilligerswerk onder de aandacht te jongeren die zich voor anderen inzetten vind n. De gemeente mag ook best haar waarder ers tonen. De Wmo doet immers wel een beroe Idoende betaalbare seniorenwoningen. Daaraa de toegankelijkheid van de stad ij vinden het belangrijk hoe de mens k rK' Plannen goed, maar daarna hapert 1 het moeilijk hebben door de .veranderingen, bonden budget (PGB). Mensen moeten die tijd geen hulp. Daarover ga moeten ervoor zorgen dat ouder toekomt. Want zelf lukt het ze vaal er in de binnenstad nog een Loket 2 mensen die te voet naar zo’n loket toe n de zorg moet op peil blijven. Als daar bijleggen. Die is immers verantwoorde moet meer aandacht komen pagne op touw om mantelzi Ook onder jongeren. Want j. het algemeen leuk om te doen, mantelzorgers en vrijwilliger Verder pleit ik nog voor void tekort. En ook de verbetering van aandachtspunt." et plan van het college ziet er goed uit. Al is het vreemd dat de risico's wèl genoemd worden, ffmaar n>et b°e ze worden ondervangen. Met de Wmo hebben we als gemeente extra werk gekre- Vgen van het rijk. Bij de uitvoering moeten we er rekening mee houden dat het budget beperkt is. Dat betekent kiezen en dus ook kiezen wat je niet doet. Zoals gezegd is de financiering van de Wmo kwetsbaar. Daar hebben wij zorgen over. Niet al het geld moet naar de Wmo gaan. De gemeente heeft nog andere verantwoordelijkheden buiten welzijn en zorg. Onderwijs, om een voorbeeld te noe- men. Houd het daarom bij de uitvoering van de Wmo binnen de perken. Immers, als je iets toezegt, moet je het ook doen. Verder vinden we dat mensen zelf mogen bepalen hoe ze hun geld besteden. Het persoonsgebonden budget (PGB) past daarbij. Uiteraard heeft D66 ook wel inhoudelijke kritiek. De wijk gerichte aanpak moet op juiste schaal gebeuren. Alle wijken moeten op een gelijkwaardige manier wor den bediend. Bovendien is het belangrijk dat de gemeente voortdurend in gesprek blijft met de burgers. Want wijkgericht is voor mij ook burgergericht. Betrek de mensen die het aangaat bij het maken van de plannen. Voor wat betreft de aandacht voor de mantelzorgers mogen we nu niet teveel te gaan doen wat we straks wellicht niet meer kunnen betalen. Daarvoor willen we de gemeente waarschuwen. We moeten ons bovendien afvragen of er de komende jaren nog wel genoeg vrijwilligers zijn.” rsen de praktijk ervaren. Op papier zijn de het. Ik krijg telefoontjes van mensen die Bijvoorbeeld met het persoonsge- lang wachten op toewijzing en krijgen al i ik vragen stellen, want zo ga je met niemand om. Wij :ren en gehandicapten de zorg op maat krijgen die hen «=>ak niet om dat te regelen. Daarnaast willen wij dat ’mi Z komt. Ook in dat deel van de stad wonen oudere moeten kunnen. Voor wat betreft de financiën: 1 voor is, moet de gemeente ïlzijn van haar inwoners. Er n zet de gemeente geen cam- illigerswerk onder de aandacht te brengen? x. zich voor anderen inzetten vinden dat over neente mag ook best haar waardering voor de De Wmo doet immers wel een beroep op hen. taalbare seniorenwoningen. Daaraan is nu een is een belangrijk ’•w werkir breed g Bovendien z“” ren. Niet alleen het rijk en de provincie, maar ook zorgverzekeraars en woningcorporaties betalen mee. Daar komt nog bij dat de budget ten wel eens te krap kunnen zijn ingeschat. Bovendien moeten we onze aandacht blijven verdelen. Zo mogen andere wijken niet lijden onder de aandacht voor de impulswijken. Je moet focussen op pro blemen, maar daarnaast moet je de wijken waar het goed gaat in het oog houden. De herindicaties mogen evenmin problemen opleveren. Indicering, het toewijzen van zorg, is een nieuwe verantwoordelijk heid van de gemeente. Tilburg heeft het voornemen om zelf te gaan x e Wmo is aan de ene kant heel ouderwets. Dat leunen op vrijwilligers is iets uit de 40-er jaren. In een tijd jzing en indivi- dualisering is dat volgens ons niet realistisch. Er zal s groter beroep worden gedaan op professionele hulp. En dat heeft financiële gevolgen. Daarom wil Lijst Smolders forsere budgetten zien voor de Wmo. Positief staan we tegenover de plannen voor het vergroten van de inzet van vrijwilligersorganisatie Contour, het ont wikkelen van centra voor Jeugd en Gezin en het verbeteren van de toegankelijkheid in de stad. Maar we hebben ook punten van kritiek. Vervoer is een punt van aandacht. Mensen moeten kunnen rekenen op de bus, maar ook op de Regiotaxi. Daarnaast kan de dienst verlening beter. Laat de organisaties die de Wmo uitvoeren hun krachten bundelen. Zo kunnen zij mensen sneller en vollediger helpen. Tot slot maken we een kantekening bij het opstellen van dit plan. Het college en de raad hebben er veel organisaties bij betrok ken. Wij vinden het opmerkelijk dat de kerkelijke organisaties niet gevraagd zijn om mee te denken. Dat moet alsnog gebeuren, want kunnen mensen die het moeilijk hebben niet van oudsher juist daar terecht. Met de Wmo willen we dat mensen zo lang mogelijk mee kunnen doen in de samenleving. Betrek dan ook de burgers zelf bij het maken van plan nen. Vraag waaraan behoefte is. Geven ze de voorkeur aan een shopping mall buiten de stad of aan een buurtcentnyn in de wijk? Dat zijn keuzes die gemaakt moeten worden.” ij het doorvoeren van een omvangrijke verandering als de Wmo, moet je accenten leggen. Deze wet bundelt de zorg voor de kwetsbare burger. Dat zijn ouderen, minder validen, verslaafden. Wij leggen het accent bij de ouderen. Momenteel is 15 miljoen min of meer geoormerkt voor ouderenzorg. Niemand weet of dat genoeg is. Wel stel ik vast dat het budget dat we besteden gelijk is gebleven terwijl er meer mensen een beroep op zorg zullen doen. Dat voelt niet goed. Wat ons betreft gaan eventuele overschotten op de begroting dan ook naar de Wmo. En niet in de pot waaruit grootschalige projecten als de Cityring en het Textielmuseum worden betaald. Als we ruimhartig willen omgaan met de Wmo moet er geld bij. Bovendien zijn er reserves nodig. Zoveel is duidelijk. Verder houdt het college er onvoldoende rekening mee dat er steeds minder vrijwilligers en mantelzorgers zullen zijn. In veel gezinnen werken de ouders allebei. Zorgen voor een ziek familielid past dan vaak niet in de planning. Dat betekent dat we duurdere professionele hulpverlening moeten inzetten. Daarom is het zo belangrijk om de vrijwilligers en mantelzorgers waar we nu op kunnen rekenen te ondersteunen. Als ze daar behoefte aan hebben, moet er iemand zijn die hun taak even van hen kan ovememen. Immers, de Wmo maakt van mantelzorg een verplichting. Wij vinden dat daar iets tegenover mag staan. Enerzijds door een vervangingsregeling en anderzijds met een onkostenregeling zoals een tegemoetkoming in de reiskosten. Tot slot mogen we ook de vrijwilligers niet vergeten." k ben commissielid en lid van de raadswerkgroep Wmo. Het doel van de wer ruimhartig te helpen. Op dat punt heeft Algemeen Belang enkele kritiekpunten. C er met een bouwrichtlijn voor zorgen dat in alle bouwplannen rekening wordt gehouden met de toeganke lijkheid voor minder validen. Daarnaast zien we dat de gemeente steeds meer op wijk- en buurtniveau werkt. Ook binnen de Wmo. Maar de bezetting van veel wijkorganisaties is minimaal. Daarom moet op goede besturen van wijk- en buurtraden worden ingezet. Steun die vrijwil ofwel het toewijzen van zorg. Vanzelfsprekend kunne ken moeten we niet al te moeilijk doen. Met een telefoontje de behoefte aan z niet zorgvuldig. Mensen geven niet gemakkelijk toe dat ze zaken niet meer zor kan die mensen beter persoon!’ “1*euren. Zij krijgen wat ons U waaraan ze gewend is. Er heerst onzeker ij zien de invoering van de Wmo nog steeds als een bezuinigings- en zorg. Die basis kan de stad niet missen. De uitvoering van de Wmo richt zich wat ons betreft op preventieve activiteiten. En dat kan met dë nodige daadkracht. Dat missen we nog in dit uitvoeringsplan. Laat wijkcentra ook ’s avonds open zijn. Dan is de jeugd vrij en moeten de jongerenwerkers voor hen klaar staan. Dat voorkomt proble men. Deze wet leunt op vrijwilligers en mantelzorg, maar dat is niet meer van deze tijd. Bijna iedereen werkt en heeft geen tijd om voor anderen te zorgen. Steun voor de mensen die dat wel doen is essentieel. Zodat mantelzorgers voor hun familielid kunnen blijven zorgen. Daarin mogen we ruimhartig zijn. Kwetsbare burgers hebben steun en soms ’n duwtje in de rug nodig. Kijk vanuit vertrouwen in plaats van wantrouwen of mensen zorg nodig hebben en hoeveel. De behoefte aan zorg moet goed worden beoordeeld. Maar niet per se door indicatieorganisaties als CIZ. We zijn er dan ook voor dat de zogeheten indicatie van de thuiszorg opnieuw wordt beke ken. Misschien kan het anders, bijvoorbeeld door de huisarts. Voor mensen met een niet-aan- geboren hersenafwijking willen we de indicatie laten uitvoeren door de behandelend specialist. Dat is misschien iets duurder, maar wij denken dat het zich terug verdient door de preventieve werking. Bovendien gaat het er over de gehele linie om dat mensen beter worden geholpen." jkheden om aan informatie te komen. Zo is er een sp e raad. Die is onder meer verkrijgbaar bij de stadswi theekvestigingen. Gratis bestellen kan ook bij de raadsgriffie van de gemeente Tilburg, tel. 542 82 84, e-mailadres info.raadsgriffie@tilburg.nl. Daar is oo"k actuele informatie over de raad verkrijgbaar. Verder is er www. raadtilburg.nl. Een informatieve site over de raad met allerlei wetenswaar digheden. Hierop zijn de agenda’s van alle vergaderingen met bijbehorende stukken te vinden en kunt u live de commissie- en raadsvergaderingen volgen. De website bevat ook informatie van alle raadsleden. Dus contact zoeken met raadsleden is daardoor eenvoudig. Berichten in de plaatselijke pers volger ■Afzender gemeente Tilburg’. Het TV pi is elke donderdagavond vanaf 18.00 uur te zien is gramma wordt elk half uur herhaald tot vrijdagavor ij zijn redelijk tevreden. Het plan van het college voldoet aan de vastgestelde uitgangspunten. Er staat weinig nieuw beleid in. In feite doen we alles al. Op een paar nieuwe beleidsvoor stellen na, maar dat zijn kleinere projecten. Daarom kun je er ook tegen zijn. Toch is er wat ons betreft nog wat te winnen. Tilburg t de financiële risico’s in de gaten houden. We pleiten ervoor de komende jaren meer I vrij te maken voor zorg en welzijn. Er is een structureel tekort en we weten dat de oefte aan zorg alleen maar groeit. We moeten dus een flinke reserve opbouwen voor de Wmo. Een ander aandachtspunt is de burgerparticipatie. Actieve burgers die zelf wil len bijdragen aan een betere samenleving moeten kunnen rekenen op een onkostenver goeding. Een voorbeeld van zo’n initiatief is een maatjesproject voor kwetsbare mensen in de buurt. Hiervoor is nu nog een potje beschikbaar, maar volgend jaar niet meer. Wij vragen het college om er toch geld voor te reserveren. Burgers die oog hebben voor hun omgeving moeten we steunen. Daarnaast willen we dat de gemeente contact houdt met de stad, zoals bij het maken van dit plan is gebeurd. Dat heeft positief bijgedragen aan de kwaliteit van dit plan en al met al zijn we goed op weg met de uitvoering. Tot slot wil len we dat niet alleen ouderen en gehandicapten, maar alle kwetsbare groepen worden uitgenodigd om mee te doen. De Wmo is er ook voor daklozen, verslaafden en mensen met een psychiatrische aandoening." komen voor mante :t solliciteren mag wat ons «eval verminderd worden. Een ander ic indicatiestelling. Met een protocol riste zorg krijgt. Van de telefonische bij mensen ouder dan 80 jaar geeft indiceren. Daar staan we positief tegen over, maar wat ons betreft mag dat pas nadat die herindicaties zijn afgerond. Dat moet goed en vlekkeloos gebetiren. Wij willen rust en duidelijkheid voor de mensen die hiermee te maken krijgen. Er komen immers al zoveel veranderingen op hen af. In de tussentijd kunnen we wel onderzoeken hoe we die indicering als gemeente gaan doen. Tot slot bereiden we een motie voor over de toegankelijkheid in de stad. Minder valide mensen moeten gemakkelijk over straat kun nen gaan en openbare gebouwen in kunnen. Wij vinden dat Tilburg de landelijke richtlijnen voor de inrichting van de openbare ruimte openbare gebouwen moet volgen. Dat gebeurt nu nog alleen op derdelen.” tegelijkertijd goede voorzieningen lidelijk. Hoe ontwikkelt de behoefte gaat dan verwacht? Die onzeker- volgen van de plannen die nu op uen. Voor ouderen maar ook voor gelijkertijd weet iedereen dat je geld maar een keer kan uitgeven. Dat betekent ■n. Of er moet geld bij. En wat ons betreft kun je pas kiezen als je een volledig beeld hebt van de situatie, de ontwikkelingen en de mogelijkheden. Over het plan zelf zijn we overigens wel tevreden. Ik kijk positief terug op de gesprekken die de raadswerkgroep met organisaties en burgers had. Het was goed om te horen waar mensen mee te maken krijgen. Dat mag de raad vaker doen." 1}j ij de invoering van de Wmo gaat onze speciale aandacht uit naar de mantelzorgers. Er wordt veel van hen verwacht. Daarom willen we hen ontlasten, zodat ze de zorg kunnen blijven geven. We denken bijvoorbeeld aan een gratis begeleiders- pas voor de Regiotaxi. Daarmee kunnen ze gemakkelijk samen met degene die ze verzorgen ergens naartoe. Daarnaast willen we hen gratis opvang bieden voor hun kinderen tot 14 jaar. En ten slotte moet er een goede regeling komen voor mantelzorgers met sollicitatieplicht. De last van het betreft afgeschaft of in ieder gev elangrijk punt vinden wij de ir illen we dat iedereen de jui indicatie willen we af. Zeker I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2008 | | pagina 13