2 tu) - V J De Tilburgse Gen^eeriteraad. Raad beslist op 7 april over Wmo Tilburg Reacties uit de stad ♦I 'We Nell hoe Beslist de moeite waard Lian Smits (De Bocht): Bied op tijd ondersteuning dat voorkomt problemen' Christel Schulz (SAM SAM): 'Niet leunen, maar steunen is een goed uitgangspunt' Anja van Splunder (Contour): 'Je kunt niet alles bij de vrijwilligers leggen' Cécih 'De fi bouw Nlarj (Gr o Niha 'Ik h< k ^0 De heer Hendriks (KBO en OTO): 'Wij blijven er bovenop zitten' Lian Raams (Huispitaal): 'Dat mensen de juiste zorg krijgen staat voorop' Sjef Zeebregts (Wijkorganisatie Goirke Hasselt Bouwmeesterbuurt): 'De wijkorganisaties moeten weer inspraak krijgen' jlllj - Marjolein de Graaff (De Twern): 'Mantelzorg verdient nog meer aandacht' DE TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 3 APRIL 2008 - PAGINA Ifaadswer [“■ji- I' Maandelij Maandelijkse rubriek van de gemeenteraad van Tilburg 3 april 2008 Raadsgriffie gemeente Tilburg Mercuur communicatie Gemeente Tilburg Uitgave: Realisatie: Fotografie: proces, er kan nog oe snel de politieke Uitgave: Realisatie: Fotografie: igt of alle risicogroepen in En wat zij hen vervolgens geld moet worden verdeeld, lat dat nu teveel naar de tro epen. Het gaat om de wet op maat- ondersteuning, dus iedereen heeft Kinderen en jongeren moeten de jgen. Centra voor Jeugd en Gezin jaarlijks ongeveer de gemeente voor ij de in uit naai Daarom blijven geven, pas voor de I met degene d we hen gratis ten slotte moe met sollicitati betreft afgesc] belangrijk pui willen we dat indicatie wille genoeg gaat de aanc ar de traditionele kwets- i en gehandicapten. Met worden niet genoemd. ideren waarmee opvang- nog niet r lijkt het >n naar wijken waar alles i worden naar wijken waar in wij voor gewaarschuwd, taken die op orde zijn te at je in de uitwerking van de Wmo het bestaande beleid terug ziet, is natuurlijk prima. Jammer genoeg gaat de aandacht in de plannen uit naar bare groepen als ouderen name de ‘stille groepen’ Zoals de vrouwen en kinc centrum De Bocht werkt. Het is bekend dat jonge moeders en alleenstaande ouders extra risico lopen om in de problemen te komen. Die moeten we daarom in een vroeg stadium onder steuning bieden. Dat werkt preventief. En juist die preventie zien we niet terug in de plannen. We moeten risicogroepen behoeden voor verder afglijden. We zouden dan ook graag zien dat de gemeente zich afvraaj beeld zijn bij de Wmo. e raad neemt aanstaande maandag 7 april een belangrijk besluit over de gevolgen van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning voor Tilburg. Een onder werp dat de afgelopen tijd veel aandacht heeft gehad in de stad. Vandaar deze dub bele aflevering van raadswerk. Op deze pagina blikken we terug op hoe de Tilburgse plannen tot stand zijn gekomen. We laten een aantal instellingen en organisaties aan het wóórd. Op de pagina hiernaast blikken we vooruit naar de raadsvergadering van aanstaande maandag. Alle fracties komen aan het woord en geven een schot voor de boeg van de standpunten die ze dan zullen innemen. wede invullin in de Loketten breed in beeld zorg vinden v* college. We m< hebben. Dat is aan zorg zich? heden moeten tafel liggen. Ik jongeren. Tege keuzes maken beeld hebt van we overigens v metorganisati krijgen. Dat m signaal. Er is dan meer of l riodig en er kunnen andere instanties en moeten worden. Een huishoudelijke je voorkomt wel ling moet inscha- ■t dat iemand die heeft op betaalde ben deze mensen meer aan Bijvoorbeeld gratis waar ze vaak he betalen voor de Regiotaxi. In tegenstelling tot •■-‘jwilligerswerk houdt mantelzorg niet op. ■roers hebben geen pauze, geen vakantie. u>agen die zorg continu en vinden het tilijk om de zorg over te dragen. Wij ig dat mantelzorgers op momenten dat vragen serieus worden genomen, al blijven wij mantelzorgers indi- leiden, cut de vast in. In fei stellen na, mat niet tegen zijn. moet de financ I geld vrij te mal behoefte aan z de Wmo. Een ai len bijdragen a goeding. Een vi in de buurt. Hi vragen het coll omgeving moe de stad, zoals 1 de kwaliteit vai len we dat niet uitgenodigd or met een psych dan zien ze dat als een andere zorg bij betrokker hulp kan dus wel duurder zijn, dat je weer andere zorgverleni: kelen. Wij vinden het niet juist mantelzorg krijgt, minder recht h zorg. Dat familieleden zich inzetten voor patiën ten, is prima. Maar dat mag niet ten koste gaan van professionele hulpverlening. Wat we goed vinden aan de uitvoering van de Wmo zijn de Loketten Z. Daar hebben we een goed contact mee. We houden elkaar op de'hoogte van de situ atie bij patiënten en zorg die zij nodig hebben.. Wij komen vaak al jaren bij die klanten thuis en onze kennis delen we graag met Loket Z." praktische zaken, “is parkeren bij het ziekenhuis teen moeten of niet hoeven Regiotaxi. In t“ houdt mantel moet bieden. Het g Wat ons betreft gaat ditionele groei schappelijke o daar recht op. 1 juiste zorg krijg zijn daarvoor geschikt, maar dan moeten daa wel professionals werken.’ Wij willen ook graag een steunpunt voor tienermoeders in Tilburg. Tijdens het gesprek vielen onze opmerkingen in goede aarde bij de raadsleden. Ik verwacht dan ook dat er nuances komen in het Wmo beleid. Maar of dat meer geld oplevert voor de groepen waar wij voor staan, betwijfel ik. In ieder geval hebben wij serieus gebruik gemaakt van de gebo den inspraakmogelijkheid omdat het de enige manier is om iets te veranderen.” vhet m< bonden die tijd geen moeten ervo< toekomt. Wai er in de binn mensen die t de zorg moe bijleggen. Di moet meer ai pagne op toi Ook onder jc het algemeei mantelzorgei Verder pleit tekort. En oc aandachtspu delijk naar voren gebracht. Allereerst dat wij vinden dat Tilburg royaal bezig is wat betreft het zorgbeleid voor ouderen. Zeker niet zuinig. Daarnaast hebben we aangegeven dat het op sommige punten nog een vage nota is. Daaruit blijkt dat de politiek i helemaal weet wat er gebeuren moet. Verder erop dat gelden die nu gaan goed verloopt, overgeheveld w het minder gaat. Daar hebben Het is niet verstandig om za. r is veel te doen geweest over de inzet \L/ van thuiszorg bij huishoudelijke hulp. Maar mensen hebben wat ons betreft recht op de juiste zorg. En dan kun je met een huishoudelijke hulp beter af. zijn dan met een goedkopere alfahulp. Maar de tarieven die wij voor een alfahulp ontvangen zijn lager dan de loonkosten die we moeten betalen. Er moet dus geld bij. Daarover zijn we in gesprek met de gemeente. Voorheen heette de huishoudelijke hulp overigens huishoudelijke zorg. Zo zien wij onze dienstverlening nog steeds. Het is niet alleen poetsen, het gaat erom datje de situatie bij mensen thuis goed inschat en in de gaten houdt. Als onze medewerkers in de koelkast etenswaren vinden die over de houdbaarheidsdatum zijn, vrijw....o~.~. Mantelzorger Mensen drag ook moeilijk zien graag zij om hulp v In ieder geval vidueel begeleiden, cursussen en inloopdagen organiseren. Tot slot kijk ik met een goed gevoel terug op ons gesprek met de raad. We werden serieus genomen en ik ben ervan overtuigd dat onze boodschap is overgekomen: mantelzorg verdient nog meer aandacht." Plannen maken met de hele stad Het was druk, op 3 en 4 maart, in het stad huis. Zo’n 40 instellingen en organisaties kwamen er vertellen wat zij vinden van de Tilburgse Wmo plannen. Ofwel de uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Daarin staat hoe de gemeente omgaat met allerlei zorg- en welzijnstaken die het rijk heeft overgeheveld. Sinds. 2007 doet de gemeente al wat ze wettelijk moet doen. Bijvoorbeeld als het gaat om de toewijzing van huishoudelijke hulp. Vanaf dit jaar gaat de gemeente ook zelf een aantal zaken bepa len. Bijvoorbeeld hoe het zit met de toegan kelijkheid van gebouwen voor gehandicap ten, hoe iemand in aanmerking komt voor verbe- ierlinge i hebben voor patiën- tdicap en organiseert men’ past bij ons. ssing. Ons doel is mensen weer te n. Wij bieden geen kant-en-klare oplos- isch, want iedereen is anders. Wij zou graag zien dat er meer van dat n kunnen kiezen voor wat bij hen H| genoemd in de plannen, maar wij zeg- t daar actie op. Werk aan oplossingen. Zo kan tijdelijk vrijwilligerswerk aantrekkelijk zijn voor bepaalde mensen. Daar kleven minder verplichtingen aan. De verantwoordelijkheden moeten sowieso verdeeld worden. Ook onder betaalde krachten. Je kunt niet zomaar alles bij vrijwilligers leggen. De gemeente moet hen eeri basis bieden om op terug te vallen. Dat geldt ook wanneer vrijwilligers met een leuk idee komen voor hun wijk of buurt. Dan hebben ze een vast aanspreekpunt nodig bij de gemeente. Maar dat is niet voldoende. Er zijn nog teveel regels en voorwaarden. De gemeente moet initiatieven Juist ondersteunen.” ijdens ons gesprek stelden de raadsleden mij concrete vragen over hoe ik de integratie zie van kwetsbare groepen. Ze stonden open voor wat ik hen vertelde. Ik heb dan ook het gevoel dat ik gehoord ben. Het was een prettig gesprek. Aanvankelijk waren we geen vanzelfsprekende gesprekspartner. De gemeente vond onze organisatie niet groot genoeg. Terwijl het goed is om iedereen te horen. Het moet ons tenslotte allemaal om hetzelfde gaan: kwetsbare mensen zo goed mogelijk helpen. Daarom hoop ik dat met de Wmo de samenwerking tert. Met de gemeente, maar vooral tussen organisaties onder elkaar. De ondt concurrentie tussen hulpverlenende instanties kan gevolgen I ten. SAM SAM begeleidt mensen met een psychiatrische hanc activiteiten voor hen. Het uitgangspunt ‘niet leunen, maar stem Te vaak wordt naar medicatie gegrepen als oploss bewegen om mee te doen. Hen te activeren. Wij 1 singen, maar zorg op maat. Dat is ook logis werken kleinschalig en persoonsgericht. Ik z( soort initiatieven ontstaan. Mensen moeten het beste past. Dat kan nu alleen met een persoonsgebonden budget. Maar dat is vaak niet toereikend voor een heel traject. Mensen actief krijgen gaat niet van de ene op de andere dag. Dat heeft tijd nodig. Net als de invoering van deze wet. Die moet niet’snel maar vooral zorgvuldig worden ingevoerd.” bepaalde zorg, hoe we met mantelzorgers omgaan enzovoorts. De voorstellen daar voor zijn eind vorig jaar gepresenteerd door het college. Maar ook 'de raad heeft zich intensief bezig gehouden met de WMO. Na het formele inspraakproces heeft een speciale werkgroep uit de raad nog 2 zoge heten inloopdagen georganiseerd. De vraag aan de instellingen en organisaties was of hun inspraakreacties goed zijn verwerkt en of er eventueel nog belangrijke aanvullingen of suggesties zijn vergeten. Dit allemaal om op 7 april a.s. een besluit te kunnen nemen dat in Tilburg op een breed draagvlak mag rekenen. e Twern ontvangt 100.000 euro van ondersteuning van mantelzorgers. Dus maakten we graag gebruik van de uit nodiging van de raad om over dit onderdeel van de Wmo ons zegje te doen. Het gaat erom dat je je gaat afvragen wat belangrijk is voor mantelzorgers. Natuurlijk is het de patient die zorg nodig heeft. De mantelzorger speelt daarin een hele belangrijke rol. Die heeft veel meer ondersteuning en erkenning nodig dan we vaak denken. We zien vaak dat de klus waar man telzorgers voor staan wordt onderschat door hun omgeving. Nu kunnen mantelzorgers in aanmerking komen voor een financiële bijdrage van 250 euro. De regels waaraan men dan moet voldoen vinden we arbitrair. Bovendien heb- et is volstrekt normaal dat de raadswerkgroep rW) met maatschappelijk organisaties praat over plannen voor de WMO. Het gaat tenslotte om een grote operatie die door de politiek moet worden aangestuurd, maar die verstrekkende gevol gen heeft voor de samenleving. Zeker ook voor onze leden, de ouderen. Tijdens het gesprek zijn ons vooral vragen gesteld. Namens de KBO (Katholieke Bond voor Ouderen met 7.600 leden) en het OTO (Overlegnetwerk Tilburgse Ouderen) hebben we een aantal punten dui- verwaarlozen. Dan moet je ook daar onherroepelijk over een paar jaar ook noodverbanden aanleggen. Dan ben je nog verder van huis. 'Als laatste punt hebben wij sterk aangedrongen op de snelle realisatie van een loket Z in de binnenstad. De behoefte daaraan is groot. Het was een prima gesprek, de raadsleden waren goed ingevoerd en luisterden aandachtig. Maar we blijven er bovenop zitten, want dit is een log p zoveel gebeuren en je weet nooit hoe realiteit verandert.” e hebben het met de raadsleden voor- wordt wel j f al gehad over actief burgerschap. Dat gen: neem is een belangrijke pijler van de Wmo. Burgers moeten kunnen meedoen. Daar houden wij ons als organisatie voor vrijwil ligerswerk en informele zorg mee bezig. Het gemeentebeleid ziet er op dat punt best goed uit. Maar we hebben ook kritiek. Doordat vrijwilligers steeds meer worden ingezet, krijgen wij meer werk. Dat kun je oplossen met meer personeel, maar dat kost extra geld. We hopen dan ook op meer geld van de gemeente. Want de vrijwilligers in Tilburg moeten bij ons terecht blijven kun nen voor ondersteuning. Een ander risico is dat er steeds minder vrijwilligers zullen zijn. Dat ligersorganisatie vertegenwoordigt 16.000 wijkbewoners. Dat doen we met nog geen 20 vrijwilligers. Mensen zijn moeilijk warm te krijgen voor vrijwilligerswerk. Ook daar ligt een taak voor de gemeente. Vroeger hadden wijkraden meer inspraak. Nu heeft De Twern die rol steeds meer overgenomen. Zij voeren veel gemeentebeleid uit. Toch willen wij de vinger aan de pols houden. Wij willen meepraten over de uitvoering van beleid in onze wijk. Bijvoorbeeld over hoe de woonzorgservicezones ingevüld gaan worden. Bij de plannen voor de impulswijken zetten wij een kanttekening. Het weghalen van geld bij wijken waar het goed gaat is een slechte zaak. Wijken die goed hun werk hebben gedaan worden op die manier wat ons betreft mee bestraft. Door het verlagen van de budgetten is de kans groot dat de achterstand in die wijken weer oploopt. Dat kan niet de bedoeling zijn. Het gesprek met de raadsleden is ons overigens goed bevallen. Er werd aandachtig geluisterd en onze aandachtspunten zijn meegenomen. Dat zie je terug in de plannen zoals die er nu liggen." pE TILBURGSE KOERIEI

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2008 | | pagina 12