2
tu)
-
V
J
De Tilburgse Gen^eeriteraad.
Raad beslist op 7 april over Wmo Tilburg
Reacties uit de stad
♦I 'We
Nell
hoe
Beslist de moeite waard
Lian Smits (De Bocht):
Bied op tijd ondersteuning
dat voorkomt problemen'
Christel Schulz (SAM SAM):
'Niet leunen, maar steunen
is een goed uitgangspunt'
Anja van Splunder (Contour):
'Je kunt niet alles bij de
vrijwilligers leggen'
Cécih
'De fi
bouw
Nlarj
(Gr o
Niha
'Ik h<
k
^0
De heer Hendriks (KBO en OTO):
'Wij blijven er bovenop zitten'
Lian Raams (Huispitaal):
'Dat mensen de juiste zorg
krijgen staat voorop'
Sjef Zeebregts
(Wijkorganisatie Goirke
Hasselt Bouwmeesterbuurt):
'De wijkorganisaties moeten
weer inspraak krijgen'
jlllj
-
Marjolein de Graaff (De Twern):
'Mantelzorg verdient nog meer
aandacht'
DE TILBURGSE KOERIER
DONDERDAG 3 APRIL 2008 - PAGINA
Ifaadswer
[“■ji-
I'
Maandelij
Maandelijkse rubriek van de gemeenteraad van Tilburg 3 april 2008
Raadsgriffie gemeente Tilburg
Mercuur communicatie
Gemeente Tilburg
Uitgave:
Realisatie:
Fotografie:
proces, er kan nog
oe snel de politieke
Uitgave:
Realisatie:
Fotografie:
igt of alle risicogroepen in
En wat zij hen vervolgens
geld moet worden verdeeld,
lat dat nu teveel naar de tro
epen. Het gaat om de wet op maat-
ondersteuning, dus iedereen heeft
Kinderen en jongeren moeten de
jgen. Centra voor Jeugd en Gezin
jaarlijks ongeveer
de gemeente voor
ij de in
uit naai
Daarom
blijven geven,
pas voor de I
met degene d
we hen gratis
ten slotte moe
met sollicitati
betreft afgesc]
belangrijk pui
willen we dat
indicatie wille
genoeg gaat de aanc
ar de traditionele kwets-
i en gehandicapten. Met
worden niet genoemd.
ideren waarmee opvang-
nog niet
r lijkt het
>n naar wijken waar alles
i worden naar wijken waar
in wij voor gewaarschuwd,
taken die op orde zijn te
at je in de uitwerking van de Wmo het
bestaande beleid terug ziet, is natuurlijk
prima. Jammer genoeg gaat de aandacht
in de plannen uit naar
bare groepen als ouderen
name de ‘stille groepen’
Zoals de vrouwen en kinc
centrum De Bocht werkt. Het is bekend dat
jonge moeders en alleenstaande ouders extra
risico lopen om in de problemen te komen. Die
moeten we daarom in een vroeg stadium onder
steuning bieden. Dat werkt preventief. En juist
die preventie zien we niet terug in de plannen.
We moeten risicogroepen behoeden voor verder
afglijden. We zouden dan ook graag zien dat de
gemeente zich afvraaj
beeld zijn bij de Wmo.
e raad neemt aanstaande maandag 7
april een belangrijk besluit over de
gevolgen van de Wet Maatschappelijke
Ondersteuning voor Tilburg. Een onder
werp dat de afgelopen tijd veel aandacht
heeft gehad in de stad. Vandaar deze dub
bele aflevering van raadswerk. Op deze
pagina blikken we terug op hoe de Tilburgse
plannen tot stand zijn gekomen. We laten
een aantal instellingen en organisaties aan
het wóórd. Op de pagina hiernaast blikken
we vooruit naar de raadsvergadering van
aanstaande maandag. Alle fracties komen
aan het woord en geven een schot voor de
boeg van de standpunten die ze dan zullen
innemen.
wede
invullin
in de Loketten
breed in beeld
zorg vinden v*
college. We m<
hebben. Dat is
aan zorg zich?
heden moeten
tafel liggen. Ik
jongeren. Tege
keuzes maken
beeld hebt van
we overigens v
metorganisati
krijgen. Dat m
signaal. Er is dan meer of
l riodig en er kunnen andere instanties
en moeten worden. Een huishoudelijke
je voorkomt wel
ling moet inscha-
■t dat iemand die
heeft op betaalde
ben deze mensen meer aan
Bijvoorbeeld gratis
waar ze vaak he
betalen voor de Regiotaxi. In tegenstelling tot
•■-‘jwilligerswerk houdt mantelzorg niet op.
■roers hebben geen pauze, geen vakantie.
u>agen die zorg continu en vinden het
tilijk om de zorg over te dragen. Wij
ig dat mantelzorgers op momenten dat
vragen serieus worden genomen,
al blijven wij mantelzorgers indi-
leiden, cut
de vast
in. In fei
stellen na, mat
niet tegen zijn.
moet de financ
I geld vrij te mal
behoefte aan z
de Wmo. Een ai
len bijdragen a
goeding. Een vi
in de buurt. Hi
vragen het coll
omgeving moe
de stad, zoals 1
de kwaliteit vai
len we dat niet
uitgenodigd or
met een psych
dan zien ze dat als een
andere zorg
bij betrokker
hulp kan dus wel duurder zijn,
dat je weer andere zorgverleni:
kelen. Wij vinden het niet juist
mantelzorg krijgt, minder recht h
zorg. Dat familieleden zich inzetten voor patiën
ten, is prima. Maar dat mag niet ten koste gaan
van professionele hulpverlening. Wat we goed
vinden aan de uitvoering van de Wmo zijn de
Loketten Z. Daar hebben we een goed contact
mee. We houden elkaar op de'hoogte van de situ
atie bij patiënten en zorg die zij nodig hebben..
Wij komen vaak al jaren bij die klanten thuis en
onze kennis delen we graag met Loket Z."
praktische zaken,
“is parkeren bij het ziekenhuis
teen moeten of niet hoeven
Regiotaxi. In t“
houdt mantel
moet bieden. Het g
Wat ons betreft gaat
ditionele groei
schappelijke o
daar recht op. 1
juiste zorg krijg
zijn daarvoor geschikt, maar dan moeten daa
wel professionals werken.’ Wij willen ook graag
een steunpunt voor tienermoeders in Tilburg.
Tijdens het gesprek vielen onze opmerkingen in
goede aarde bij de raadsleden. Ik verwacht dan
ook dat er nuances komen in het Wmo beleid.
Maar of dat meer geld oplevert voor de groepen
waar wij voor staan, betwijfel ik. In ieder geval
hebben wij serieus gebruik gemaakt van de gebo
den inspraakmogelijkheid omdat het de enige
manier is om iets te veranderen.”
vhet m<
bonden
die tijd geen
moeten ervo<
toekomt. Wai
er in de binn
mensen die t
de zorg moe
bijleggen. Di
moet meer ai
pagne op toi
Ook onder jc
het algemeei
mantelzorgei
Verder pleit
tekort. En oc
aandachtspu
delijk naar voren gebracht. Allereerst dat wij vinden
dat Tilburg royaal bezig is wat betreft het zorgbeleid
voor ouderen. Zeker niet zuinig. Daarnaast hebben
we aangegeven dat het op sommige punten nog een
vage nota is. Daaruit blijkt dat de politiek i
helemaal weet wat er gebeuren moet. Verder
erop dat gelden die nu gaan
goed verloopt, overgeheveld w
het minder gaat. Daar hebben
Het is niet verstandig om za.
r is veel te doen geweest over de inzet
\L/ van thuiszorg bij huishoudelijke hulp.
Maar mensen hebben wat ons betreft
recht op de juiste zorg. En dan kun je met een
huishoudelijke hulp beter af. zijn dan met een
goedkopere alfahulp. Maar de tarieven die wij
voor een alfahulp ontvangen zijn lager dan de
loonkosten die we moeten betalen. Er moet dus
geld bij. Daarover zijn we in gesprek met de
gemeente. Voorheen heette de huishoudelijke
hulp overigens huishoudelijke zorg. Zo zien wij
onze dienstverlening nog steeds. Het is niet
alleen poetsen, het gaat erom datje de situatie bij
mensen thuis goed inschat en in de gaten houdt.
Als onze medewerkers in de koelkast etenswaren
vinden die over de houdbaarheidsdatum zijn,
vrijw....o~.~.
Mantelzorger
Mensen drag
ook moeilijk
zien graag
zij om hulp v
In ieder geval
vidueel begeleiden, cursussen en inloopdagen
organiseren. Tot slot kijk ik met een goed gevoel
terug op ons gesprek met de raad. We werden
serieus genomen en ik ben ervan overtuigd dat
onze boodschap is overgekomen: mantelzorg
verdient nog meer aandacht."
Plannen maken met de hele stad
Het was druk, op 3 en 4 maart, in het stad
huis. Zo’n 40 instellingen en organisaties
kwamen er vertellen wat zij vinden van de
Tilburgse Wmo plannen. Ofwel de uitvoering
van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.
Daarin staat hoe de gemeente omgaat met
allerlei zorg- en welzijnstaken die het rijk
heeft overgeheveld. Sinds. 2007 doet de
gemeente al wat ze wettelijk moet doen.
Bijvoorbeeld als het gaat om de toewijzing
van huishoudelijke hulp. Vanaf dit jaar gaat
de gemeente ook zelf een aantal zaken bepa
len. Bijvoorbeeld hoe het zit met de toegan
kelijkheid van gebouwen voor gehandicap
ten, hoe iemand in aanmerking komt voor
verbe-
ierlinge
i hebben voor patiën-
tdicap en organiseert
men’ past bij ons.
ssing. Ons doel is mensen weer te
n. Wij bieden geen kant-en-klare oplos-
isch, want iedereen is anders. Wij
zou graag zien dat er meer van dat
n kunnen kiezen voor wat bij hen H|
genoemd in de plannen, maar wij zeg-
t daar actie op. Werk aan oplossingen.
Zo kan tijdelijk vrijwilligerswerk aantrekkelijk
zijn voor bepaalde mensen. Daar kleven minder
verplichtingen aan. De verantwoordelijkheden
moeten sowieso verdeeld worden. Ook onder
betaalde krachten. Je kunt niet zomaar alles bij
vrijwilligers leggen. De gemeente moet hen eeri
basis bieden om op terug te vallen. Dat geldt ook
wanneer vrijwilligers met een leuk idee komen
voor hun wijk of buurt. Dan hebben ze een vast
aanspreekpunt nodig bij de gemeente. Maar dat
is niet voldoende. Er zijn nog teveel regels en
voorwaarden. De gemeente moet initiatieven
Juist ondersteunen.”
ijdens ons gesprek stelden de raadsleden mij concrete vragen over hoe ik
de integratie zie van kwetsbare groepen. Ze stonden open voor wat ik hen
vertelde. Ik heb dan ook het gevoel dat ik gehoord ben. Het was een prettig
gesprek. Aanvankelijk waren we geen vanzelfsprekende gesprekspartner. De
gemeente vond onze organisatie niet groot genoeg. Terwijl het goed is om iedereen
te horen. Het moet ons tenslotte allemaal om hetzelfde gaan: kwetsbare mensen zo
goed mogelijk helpen. Daarom hoop ik dat met de Wmo de samenwerking
tert. Met de gemeente, maar vooral tussen organisaties onder elkaar. De ondt
concurrentie tussen hulpverlenende instanties kan gevolgen I
ten. SAM SAM begeleidt mensen met een psychiatrische hanc
activiteiten voor hen. Het uitgangspunt ‘niet leunen, maar stem
Te vaak wordt naar medicatie gegrepen als oploss
bewegen om mee te doen. Hen te activeren. Wij 1
singen, maar zorg op maat. Dat is ook logis
werken kleinschalig en persoonsgericht. Ik z(
soort initiatieven ontstaan. Mensen moeten
het beste past. Dat kan nu alleen met een persoonsgebonden budget. Maar dat
is vaak niet toereikend voor een heel traject. Mensen actief krijgen gaat niet
van de ene op de andere dag. Dat heeft tijd nodig. Net als de invoering van
deze wet. Die moet niet’snel maar vooral zorgvuldig worden ingevoerd.”
bepaalde zorg, hoe we met mantelzorgers
omgaan enzovoorts. De voorstellen daar
voor zijn eind vorig jaar gepresenteerd door
het college. Maar ook 'de raad heeft zich
intensief bezig gehouden met de WMO.
Na het formele inspraakproces heeft een
speciale werkgroep uit de raad nog 2 zoge
heten inloopdagen georganiseerd. De vraag
aan de instellingen en organisaties was of
hun inspraakreacties goed zijn verwerkt en
of er eventueel nog belangrijke aanvullingen
of suggesties zijn vergeten. Dit allemaal om
op 7 april a.s. een besluit te kunnen nemen
dat in Tilburg op een breed draagvlak mag
rekenen.
e Twern ontvangt
100.000 euro van
ondersteuning van mantelzorgers. Dus
maakten we graag gebruik van de uit
nodiging van de raad om over dit onderdeel
van de Wmo ons zegje te doen. Het gaat erom
dat je je gaat afvragen wat belangrijk is voor
mantelzorgers. Natuurlijk is het de patient die
zorg nodig heeft. De mantelzorger speelt daarin
een hele belangrijke rol. Die heeft veel meer
ondersteuning en erkenning nodig dan we vaak
denken. We zien vaak dat de klus waar man
telzorgers voor staan wordt onderschat door
hun omgeving. Nu kunnen mantelzorgers in
aanmerking komen voor een financiële bijdrage
van 250 euro. De regels waaraan men dan moet
voldoen vinden we arbitrair. Bovendien heb-
et is volstrekt normaal dat de raadswerkgroep
rW) met maatschappelijk organisaties praat over
plannen voor de WMO. Het gaat tenslotte om
een grote operatie die door de politiek moet
worden aangestuurd, maar die verstrekkende gevol
gen heeft voor de samenleving. Zeker ook voor onze
leden, de ouderen. Tijdens het gesprek zijn ons vooral
vragen gesteld. Namens de KBO (Katholieke Bond voor
Ouderen met 7.600 leden) en het OTO (Overlegnetwerk
Tilburgse Ouderen) hebben we een aantal punten dui-
verwaarlozen. Dan moet je ook daar onherroepelijk
over een paar jaar ook noodverbanden aanleggen. Dan
ben je nog verder van huis. 'Als laatste punt hebben
wij sterk aangedrongen op de snelle realisatie van een
loket Z in de binnenstad. De behoefte daaraan is groot.
Het was een prima gesprek, de raadsleden waren goed
ingevoerd en luisterden aandachtig. Maar we blijven er
bovenop zitten, want dit is een log p
zoveel gebeuren en je weet nooit hoe
realiteit verandert.”
e hebben het met de raadsleden voor- wordt wel j
f al gehad over actief burgerschap. Dat gen: neem
is een belangrijke pijler van de Wmo.
Burgers moeten kunnen meedoen. Daar
houden wij ons als organisatie voor vrijwil
ligerswerk en informele zorg mee bezig. Het
gemeentebeleid ziet er op dat punt best goed uit.
Maar we hebben ook kritiek. Doordat vrijwilligers
steeds meer worden ingezet, krijgen wij meer
werk. Dat kun je oplossen met meer personeel,
maar dat kost extra geld. We hopen dan ook op
meer geld van de gemeente. Want de vrijwilligers
in Tilburg moeten bij ons terecht blijven kun
nen voor ondersteuning. Een ander risico is dat
er steeds minder vrijwilligers zullen zijn. Dat
ligersorganisatie vertegenwoordigt 16.000 wijkbewoners. Dat doen we met nog geen
20 vrijwilligers. Mensen zijn moeilijk warm te krijgen voor vrijwilligerswerk. Ook daar
ligt een taak voor de gemeente. Vroeger hadden wijkraden meer inspraak. Nu heeft
De Twern die rol steeds meer overgenomen. Zij voeren veel gemeentebeleid uit. Toch
willen wij de vinger aan de pols houden. Wij willen meepraten over de uitvoering
van beleid in onze wijk. Bijvoorbeeld over hoe de woonzorgservicezones ingevüld
gaan worden. Bij de plannen voor de impulswijken zetten wij een kanttekening. Het
weghalen van geld bij wijken waar het goed gaat is een slechte zaak. Wijken die goed
hun werk hebben gedaan worden op die manier wat ons betreft mee bestraft. Door
het verlagen van de budgetten is de kans groot dat de achterstand in die wijken
weer oploopt. Dat kan niet de bedoeling zijn. Het gesprek met de raadsleden is ons
overigens goed bevallen. Er werd aandachtig geluisterd en onze aandachtspunten zijn
meegenomen. Dat zie je terug in de plannen zoals die er nu liggen."
pE TILBURGSE KOERIEI