l« t r Onderhoud grootste probleem voor huurders HUIS van de MAAND I 1 W i De wooneditie van De Tilburgse Koerier nieuwbouw loopt terug’ 1 Zelf garantie afsluiten bij verbouwing ’Kwaliteit en tevredenheid BROEKHUIZENSTRAAT 40, TILBURG •- k I FEBRUARI 2008 - PAGINA, Huisnummer van bestaande en nieuwe woningen. DONDERDAG 21 FEBRUARI 2008 VERSCHIJNT IN Huisnummer 1 is k jsn na plaatsing al problemen voordoen. De ’Grote ld.00-13.00 uu ’0.00 uur. Telef 1 aan de voorzijde (13 m2) en twee slaapkamers aan de achter- f1 9 m2 pn 10 een douche, toilet en Kadaster wil Topografische Dienst naar Zwolle verhuizen huis ook te koop, maar nog niet met een advertentie in Huisnummerl? makelaar naar de mogelijkheden. EN. volgende Duisnummerl verschijnt 20 maart De Tilburgse Koerier met nieuws, wetenswaardigheden en een ruim aanbod van woningen en bedrijfspanden uit de regio Midden-Brabant. de maandelijkse wooneditie van tariefsverschillen bouwafval’ In Huisnummer 1 woningaanbod Eerste verdieping: Overloop, drie slaapkamers en een badkamer. Één slaapkamer ng te bereiken. Voorzolder met ische ventilatie en een is te vinden gingEigenl fi gezien els niet. En Tweede verdieping Via een vaste trap t opstelling mechanis zolderkamer met dakvenster. Klantgericht Bouwen: Informeer bij uw ininge e bestanden, zoals TOPIONL. groot aantal nutsbedrijven tie is Staat uw ming in onder meer de verkoopfase, de bouwfase en de opleveringsfase. Gebleken is dat het voor bouwonder nemingen moeilijk is om op alle zes gemeten onderdelen bovenmatig te presteren. Alleen als ze daar in slagen komt een bouwbedrijf in aanmerking voor het Keurmerk Klantgericht Bou- Onlangs ontvingen 76 bouwonderne mingen het Keurmerk Klantgericht Bouwen. Deze bedrijven leveren hun nieuwbouwhuizen beter af en bieden hun klanten een betere dienstverle ning dan de doorsnee Nederlandse bouwonderneming. Er is echter ook reden tot zorg. De prestaties van de gehele bouwsector vertonen de afjgelopen jaren een negatieve trend. Het gemiddeld aantal gebreken per woning steeg in 2007 naar 24,5 tegen 20 gebreken in 2004. Klantgerichte bouwers presteren jaarlijks op dit onderdeel aanzienlijk beter en lever den hun nieuwe woningen in 2007 met gemiddeld 15 opleverpunten op. Bekroond Ook dit jaar ontvangen twee bouwon dernemingen die in 2007 excelleerden Samenwerking in dienstverleningen opleveringspresta- ties een extra prijs. Daarmee vervullen zij een voorbeeldfunctie voor debouw in Nederland. Tót beste Klantgerichte Bouwers 2008 werden uitgeroepen Loohuis Bouwbedrijf BV. uit Heeten (in de categorie tot 50 koopwoningen) en Aannemersbedrijf P. Hoedemakers en Zn B.V. uit Rosmalen (in de catego rie vanaf 50 koopwoningen). 1 de bouwer zoals de koper die ervaart, presteerde de bouwsector in 2007 onvoldoende, met een gemiddeld rap portcijfer van 5,6 op vier onderdelen. Klantgerichte Bouwers behalen op alle onderdelen een voldoende en scoren een gemiddeld rapportcijfer van 6,4. Vraagprijs: 169.500,- k.k. Royale woonhuis met een eigen parkeerplaats en berging aan de voorzijde en een diepe achtertuin op het Zuidwesten, gele gen in de woonomgeving ‘Gesworen Hoek’, nabij het winkel centrum en nabij diverse voorzieningen. Het woonhuis is goed onderhouden met op de begane grond een plavuizen vloer. Tuin: Aangelegde voortuin met parking en een stenen berging. Diepe achter tuin gelegen op het Zuidwesten en een houten afscheiding. Betaalbaar kopen! FD WonenBreburq ALGEMEEN: Inhoud: ca. 340 m3 Perceeloppervlakte.: 207 m2 Bouwjaar: 1982 Woonoppervlakte ca. 120 m2 Aanvaarding op korte termijn zijde (12 m2 en 10 m.2). De betegelde badkamer is voorzien van wastafel. De Topografische Dienst, onder deel van het Kadaster, verhuist in 2009 van Emmen naar de Kadaster- vestiging in Zwolle. De Raad van Bestuur van het Kadaster heeft de Ondernemingsraad en de betrok ken medewerkers vandaag over dit voornemen geïnformeerd. Voor de werkgelegenheid heeft dit besluit geen gevolgen: alle 143 medewer kers van Emmen kunnen in 2009 aan het werk in Zwolle. De komende maanden worden de plannen verder uitgewerkt. Naar verwachting is het TILBURG, GOIRLE, RIEL, LOON OP ZAND, UDENHOUT. B E R K E L - E N S C H O TOISTERWIJK, MOERGESTEL, HILVARENBEEK EN HULTEN Huisnummer Q topografische Opdrachtgevers die een verbouwing de Nederland- laten uitvoeren kunnen zelf eenvou- grondgebied. De informatie wordt dig garantie aanvragen. Onlangs is hiervoor een speciale website door en vervolgens verwerkt tot de Stichting BouwGarant in het leven geroepen. Met de VerBOUWgaran- is de opdrachtgever verzekerd tegen de grootste financiële risico's van een verbouwing. Het gaat hierbij om bescherming bij constructieve- en Informatie: WonenBreburg Verkoop Advies, Ringbaan Noord 165, 5046 AA Tilburg T 0900 0209 (10ct/min) F (013) 583 35 80 E infoverkoop@wonenbreburg.nl www.wonenbreburg.nl Abonnement Om het de huurder nog gemakkelijker te maken, bieden veel verhuurders een onderhoudsabonnement aan voor het klein en dagelijks onderhoud. Daar mee neemt hij dan ook het werk op zijn schouders dat de huurder wettelijk gezien zelf moet doen. Daarvoor moet de huurder dan wel betalen, maar de bedragen zijn meestal heel schappelijk. Lastig is nu dat de huurder die geen gebruik maakt van zo'n abonnement, soms vaak slechter wordt geholpen. Het kan je dan bijvoorbeeld zomaar gebeuren dat je, als het keukenblok van ellende uit elkaar valt en je belt voor een nieuw, de verhuurder laat weten dat het hier duidelijk om huurdersonderhoud gaat Heb je geen serviceabonnement, dan zou je volgens de verhuurder zelf dat nieuwe keukenblok moeten beta len. Onzin natuurlijk, zeker als het blok* oud en versleten is, of als er zich kort gestart met een ontwikkelingstraject naar een landelijke organisatie waarbij de regio's verdwijnen en het aantal kantoren wordt teruggebracht tot acht inclusief hoofdkantoor in 2010. De werkzaamheden van de verschillende bedrijfsonderdelen worden daarbij zoveel mogelijk geïntegreerd. In vervolg hierop wil het Kadaster begin 2009 de Topografische Dienst integreren in de Kada'stervestiging in Zwolle. Door de verhuizing naar Zwolle kunnen de werkzaamheden van de Topografische Dienst optimaal worden geïntegreerd in de directie GEO. Alle medewerkers zullen dan vanuit de vestiging in Zwolle werken onder de nieuwe naam GEO Infor- De Topografische Dienst verzamelt, verwerkt en verstrekt t< informatie van het gehele se grondgebied. De infot verzameld via luchtfoto's en terrein- verkenr' digitale Naast een gebruiken vrijwel alle overheden zoals ministeries, provincies, gemeenten en waterschappen deze bestanden. Het snel herstellen van oplevergebre- ken in nieuwbouwwoningen loopt eveneens terug. De bouwsector pres teerde in 2007 slechter met bijna 15 resterende opleverpunten die niet binnen vijf werkdagen zijn hersteld tegen 11 resterende gebreken in 2004. Klantgerichte bouwers scoren met 7 resterende opleverpunten na vijf werk- Als het gaat om de dienstverlening van INDELING Begane grond: Overdekte hal/entreepartij, meterkast en trapopgang. Betegelde toiletruimte met toilet en fontein. Aan de voorzijde gelegen ruime woonkamer (29 m2) en tuingerichte keuken met veel lichtinval en een net keukenblok in hoekopstelling. De keuken staat in open verbinding met de woonkamer. Rapportcijfer Bouwkundigen van Vereniging Eigen Huis controleren de kwaliteit van opgeleverde woningen en noteren het aantal oplevergebreken. Daarnaast geven kopers een rapportcijfer voor hun ervaringen met de bouwondeme- Meer woongenot De huurder die zijn verhuurder vraagt om de ruiten van enkel glas te vervan gen door dubbelglas moet rekening houden met een huurverhoging. Hier bij gaat het namelijk om 'geriefsver- betëring', offi 'meet woongenot* niet om 'onderhoud'. Bij onderhoud t/m daf voór'lekeriftig vah de 'Verhiffirderi dj^sc komt, moet u denken aan het herstel Sinds 1984 is de Topografische Dienst, toen nog onderdeel van het Ministerie van Defensie, gevestigd in Emmen. Vanaf 2004 maakt de Topografische Dienst deel uit van het Kadaster. Digitalisering speelt in toenemende mate een belangrijke rol in de dienst verlening van het Kadaster. Dit brengt een vereenvoudiging van productie processen met zich mee. De digita lisering maakt het mogelijk om de werkzaamheden stapsgewijs te con centreren op een beperkt aantal loca ties. In 2005 is het Kadaster daarom De tarieven voor het storten van bouwafval verschillen enorm. In sommige gemeenten is het gratis, elders wordt tot 440 euro in rekening gebracht voor een gemiddelde hoe veelheid bouwafval. Dat blijkt uit een veigelijkend onderzoek van Vereni ging Eigen Huis onder een represen tatieve steekproef van 40 gemeenten. Eigen Huis vindt de tariefsverschillen te groot en pleit er voor dat deze worden teruggedrongen. Eenderde van de gemeenten brengt niets in rekening voor het storten van bouw afval. Den Bosch is met 440 euro de duurste van de onderzochte gemeen ten. Andere gemeenten die in de top vijf voorkomen zijn Sittard-Geleen, Haren, Assen en Sliedrecht Uit het onderzoek blijkt een gemiddeld tarief van 159 euro De kosten hebben betrekking op een hoeveelheid bouw afval van ruim 2 kubieke meter die bij de uitbouw van een woning in één keer wordt ingeleverd bij het door de gemeente aangewezen afvalpunt. Meer informatie over het onderzoek 1 op de website van Vereni- Huis: www.eigenhuts.nl Het Keurmerk Klantgericht Bou wen wordt verstrekt door de in 2003 opgerichte Stichting Klantgericht Bou wen, een gezamenlijk initiatief van Vereniging Eigen Huis en Bouwend Nederland. Het keurmerk geeft door continu meten zakelijke opdrachtge vers en kopers inzicht in de kwaliteit van de bouwondernemingen. Met de uitkomsten van de metingen kun nen aangesloten bedrijven hun eigen bedrijfsprocessen verbeteren. In 2007 namen bijna 120 bedrijven deel aan het initiatief Klantgericht Bouwen. Gezamenlijk meldden zij 9.500 koop woningen aan, wat neerkomt op meer dan 20% van de totale jaarlijkse nieuw bouw in Nederland. van gebreken aan de woning en werk zaamheden waarmee het ontstaan van gebreken wordt voorkomen. De laatste tijd bellen veel huurders de Woonbond met de vraag of zij van hun verhuurder kunnen vragen dat die de de huurwoning beter isoleert en een hr-ketel plaatst U kunt dat inderdaad vragen, maar de maatregelen vallen niet onder het onderhoud dat voor rekening van de verhuurder komt Hij mag er dus een (redelijke) huurverho ging voor vragen. Het is verstandig uw verhuurder er eerst gewoon om te vra gen. Misschien dat hij zelfs wel moge lijkheden ziet om een en ander mee te nemen in het planmatig onderhoud zonder dat de huur wordt verhoogd. Het beste is om een dergelijk verzoek te laten lopen via uw huurdersorga- nisatie, zeker als uw buren ook baat hebben bij een betere isolatie. Kantonrechter Als uw verhuurder weigert de schil van uw woning te isoleren of een nieuwe hr-ketel te plaatsen, dan kunt u zich tof de kantonrechter wenden. Het Burgerlijk Wetboek is onlangs namelijk zo gewijzigd, dat u deze maat regelen nu via de kantonrechter kunt afdwingen. De huidige verwarmings ketel moet dan wel ouder zijn dan 10 jaar en u moet zoals gezegd rekenen op een (redelijke^ huurverhoging. Mocht u een procedure via de kantonrechter overwegen, win dan eerst deskundig advies in. Met vragen over uw rechten kunt u altijd de Huurderslijn bellen, de ledenservice van de Woonbond. U moet wel lid worden (of zijn). De Huurderslijn is bereikbaar maandag n donderdag van 10.00-13.00 uur en uuisdag van 18.30-20.00 uur. Telefoon 020-5517755. verborgen gebreken en faillissement van de aannemer. De garantie kan alleen worden aangevraagd als wordt gewerkt met een BouwGarant-aanne- mer. Meer informatie over de exacte inhoud en de voorwaarden van de VerBOUWgarantie is te vinden op www.verbouwgarantie.nl Op deze website kan bovendien de garantie worden aangevraagd. Juridisch gezien is de huurder alleen verantwoordelijk voor het klein en dagelijks c™™™™, - -- ne herstellingen genoemd. Natuurlijk berekent de verhuurder de kosten van het onderhoud door in de huur, maar je bent als huurder toch bijna altijd goedkoper uit dan de eigenaar-bewo- ner die zelf verantwoordelijk is voor het onderhoud van zijn woning. Voor de huurder die niet van klussen houdt, is dat bijzonder prettig. OPLAGE 110.400 onderhoud, ook wel de klei- Lijst Het onderhoud dat voor rekening van de huurder komt, staat in een lijst met kleine herstellingen. Daar mag niet in het nadeel van de huurder van wor den afgeweken (zie www.woonbond.nl onder service). Toch is er wel degelijk discussie mogelijk over de interpre tatie van die regels. Zeker als het om vocht- tocht- en schimmelproblemen gaat Als een huurder daarover belt of schrijft, is de eerste reactie van een verhuurder vaak dat 'het probleem over het algemeen wordt veroorzaakt doordat er slecht wordt geventileerd'. Waarmee dan wordt gezegd dat de huurder vaker een raampje moet open zetten en er vooral aan moet denken om zijn woning 's ochtends goed door te luchten. In sommige gevallen is dat waar, maar even gemakkelijk ligt het niet aan de huurder maar aan de bouw kundige staat van de woning Bent u huurder, dan kunt u een gebrek aan de woning schriftelijk melden aan de verhuurder en deze moet dat dan herstellen. U bent zelfs verplicht een eventueel gebrek te melden. Of het nu gaat om een kapot gewaaid dakraam, een rot kozijn of om vocht- en tochtproblemen. De regels kunnen niet een voudiger zou je zeggen en toch staat 'onderhoud' op de eerste plaats in het rijtje waarover veel wordt gebeld naar de Woonbond, de landelijke v van huurders. Er zijn verhuurders die uitproberen waar juridisch grenzen liggen, maar veel verhuurders kennen domweg de regeli soms doet een verhuurder zijn voordeel met die onwetendheid.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2008 | | pagina 19