1
'Mensen praten erover,
dan heb je goed je best gedaan'
licht
‘1
SANDRA
LEENHOUWERS
eken
ld
rt
KUNSTENARES
I
i
!0 DECEMBER 2007 PAGINA 12
DE TILBURGSE KOERIER
DONDERDAG 20 DECEMBER 2007 - PAGINA 13
Het roer om. Dat moet Sandra Leenhouwers
vond werken als directiesecretaresse helemaal
eerste jaar van de hoofdopleiding.
Leenhouwers komt niet uit
Tweeluik: Undressed materialen: canvas - olieverf/lakverf/stift/acrylverf
[ill}:]
(Udenhout, 1980) gedacht hebben toen ze stopte
als directiesecretaresse en een opleiding ging
doen tot beeldend kunstenares in Den Bosch. "Ik
niets, ik wist dat ik dat niet de rest van mijn
leven wilde doen." Ze volgde het oriëntatiejaar
van de Academie voor Kunst Vormgeving in Den
Bosch, sloot dit jaar succesvol af en kreeg met
haar certificaat een gegarandeerde plek in het
Magie van kleding
"Er wordt in de maatschappij veel aandacht besteed aan het uiterlijk. Ik
schilder de schoonheid van de vrouw en maak daarbij gebruik van de magie
van kleding. De magie van kleding is voor mij de manier hoe kleding om
een lichaam valt, de contouren die zichtbaar of juist weggewerkt worden.
Uiterlijk en kleding zijn een soort masker, het masker waarmee de vrouw
wil worden gezien." De manier waarop een vrouw wil worden gezien en
de schoonheid van het vrouwelijk lichaam staan centraal in Leenhouwers
werk. Ze werkt veel met contrasten tussen waarheidsgetrouwe en abstracte
schilderkunst. "Ik schilderde eerst heel schilderachtig, maar ik vond het
abstracte ook heel mooi. Daarom zocht ik een combinatie tussen abstract
en schilderachtig. Ik kon geen keuze maken tussen die twee en ben gaan
experimenteren. De combinatie die ik nu heb, is ontstaan door te experi
menteren. Ik heb nu een eigen stijl gecreëerd." Leenhouwers heeft vooral
eigen werk als inspiratiebron voor nieuw werk, maar heeft toch een aantal
kunstenaars die zij als inspirerend beschouwt, zoals abstract kunstenaar
Robert Zandvliet, Ge-Karel van der Sterren, Degas (“Zijn ballerina's zijn
vrouwen op hun vrouwelijks’j en Anton Henning.
Leenhouwers heeft het afgelopen jaar niet stilgezeten. Zo heeft zij samen
met beeldend kunstenares Sanne Evertz 22 deuren beschilderd in zorg
centrum Padua. "Vorig jaar heb ik een aantal mensen van de Wever (een
maatschappelijke organisatie voor zorg en welzijn, red.), waartoe Padua
ook behoort, ontmoet via de Tilburgse Beursvloer in het Willem Il-stadion."
De Tilburgse Beursvloer is een evenement waarbij vraag naar en aanbod in
maatschappelijke behoeftes worden verhandeld. "Samen hebben Sanne en
ik het voorstel gedaan voor de deuren. Het project is veel groter gegroeid
dan vooraf de bedoeling was, eigenlijk zouden we maar een klein aantal
deuren beschilderen. We werden vrijgelaten
in het thema, dus de vrouwelijkheid kwam
snel weer naar voren." Niet iedereen van
Padua was gelijk enthousiast. "Sommige
verplegers vonden het té modern en het is
lastig als mensen het er niet mee eens zijn.
Het was nieuw om te werken terwijl er de
hele tijd mensen met een mening over je
werk naar je toe komen, maar nu weet ik
ook hoe ik hiermee om moet gaan. Het speelt in Tilburg, mensen praten er
over, het leeft. Dan heb je goedje best gedaan."
Naast het schilderen in haar atelier in het Carré heeft Leenhouwers tegen
woordig ook een klantenbemiddelingsbureau dat valt onder de Stichting
Ateliers, genaamd Kunstleenhouwers. "Het is klantenbemiddeling tussen
klanten (kunstenaars) en ateliers. Ik heb al een aantal klanten en dat zorgt
voor een leuk inkomen en daarnaast groeit je klanten- en kennissenkring.
Het leukste vind ik toch nog schilderen in mijn atelier, maar ik heb dit
nodig om rond te komen. Door mijn toedoen hangen er nu 56 werken van
kunstenaars uit Carré bij de Diamantgroep. Ook een aantal werken van mij
hangt ertussen. Dat is nu een jaar zo en de kans is groot dat ze er nog een
tijd blijven hangen. Ik ken hier bijna iedereen en ik vind dat ik vaak mooiere
dingen kan aanbieden dan andere kunstbemiddelaars." Kunstleenhouwers
is nu haar basisinkomen. 'Dan hoef ik me tenminste niet meer schuldig te
voelen als ik sta te schilderen.”
Informatie over Sandra Leenhouwers en Kunstleenhouwers is te vinden op
www.sandrart.nl. Daarnaast is er elk jaar een expositie in Carré waar Sandra en
ongeveer 35 andere kunstenaars hun ateliers openstellen voor het publiek.
O
"Ik deed de studie om mezelf te ontdek
ken", vertelt Leenhouwers. "Ik had wel al
veel getekend in mijn jeugd, maar ik had
weinig ervaring met schilderen. Daarom
vond ik het logisch om vooral veel te gaan
schilderen op school. Ik ben op mijn acht
tiende verhuisd naar Tilburg om de meao
te volgen, maar nu deed ik pas iets wat ik
echt wilde doen."
een uitgesproken kunstenaarsnest "Mijn
moeder was wel creatief met kaarten en poppetjes maken, maar er zitten,
naast mij, geen andere beeldende kunstenaars in de familie. Wel werd
ik thuis aangemoedigd om veel te tekenen en dat deed ik vooral als ik
een nieuw diertje of nieuw speelgoed kreeg. Mijn vader is hovenier en
ontwerpt tuinen. De creativiteit zit dus wel in de familie, maar uit zich niet
in beeldende kunst."
Als ze schildert, blijft Leenhouwers dicht bij zichzelf. Vandaar ook dat ze
vrijwel altijd vrouwenlichamen schildert.
"Ik heb wel eens een poging gedaan om
een mannelijk lichaam te schilderen, maar
het wordt uiteindelijk toch altijd weer
vrouwelijk. De Interesse om een man te
schilderen is er nog niet en ik ben nog
lang niet klaar met het vrouwelijk lichaam.
De geschilderde vrouw wordt ook steeds
completer, ik begon met het uitbeelden
van benen en nu ben ik bezig met een
serie gezichten." Eén ding blijft wel hetzelfde: de vrouwen die Leenhou
wers schildert, zijn altijd anoniem. Het schilderen van benen is gekomen
door een mede-studente. "Zij droeg altijd korte rokjes. Toen heb ik foto’s
gemaakt van haar benen en de slagschaduw die daardoor viel. Ik wilde
eigenlijk de schaduw als belangrijkste uitgangspunt pakken voor mijn
schilderijen, maar ik merkte dat de benen
steeds belangrijker werden. Uiteindelijk
heb ik zelfs schilderijen gemaakt met
alleen de netkousen van de studente, geen
benen meer, geen schaduw meer, alleen
de kousen. Ik volgde ook fotografielessen
op de academie en kon de foto’s daardoor
makkelijk afdrukken. Daarna gebruikte
ik de foto’s als voorbeeld voor de schil
derijen."
roemt vooral de
swoners. “Dat die
buurt opkomen,
prijzenswaardig.
■s die activiteiten
i voor de ouderen,
mtwikkelingen. Ik
eden nu met eigen
en zien en horen,
geven een betere
apels papier waar
mee doet.”
L) is enthousiast
Kruidenbuurt. “Je
s ook organisaties
is uitstekend. Een
/vijkaanpak is dat
iwoners betrokken
n buurtpreventie,
ke aandacht voor
ijft keihard nodig
en andere sociale
it de Kruidenbuurt
raarvan de mensen
eten."
falende sprei-
opgezadeld met
ti. De allochtone
itrokken bestaan,
jn in de minder-
>r het merendeel
het sociale leven
'ing van de buurt
impuls voor het
sermarkt zou een
r profiteren ook
lende mogelijkhe-
er de raad. Die is
n. Gratis bestellen
e-mailadres info,
rijgbaar. Verder is
ïnswaardigheden.
te vinden en kunt
ak informatie van
ig-
is er ‘Afzender
donderdagavond
uur herhaald tot
IE