ao6
Burgerjaarverslag
gemeente Tilburg
Tilburg, waar talent tot bloei komt...
Veiligheid
200.000e inwoner van Tilburg
Verrijk je Wijk!
Goed parkeren is kinderspel
i
Prijsvraag Heuvel
Burgerpanel
Meer informatie?
burgerPANELT
Meningspeiling in
Rosmolen
Film ov
in Boliv
VEILIG
DE TILBURGSE KOERIER
DONDERDAG 24 MEI 2007 - pAGINa oE tilbURGSE KOERIEF
Veiligheidshuis Tilburg
De burgemeester van Tilburg, Ruud Vreeman
SAMSUNG 102CM
resolutie SRS Ti
Bms response
card slots USB
24 u
Foto^Ton Harland
Sophie in Same. Tanzan Michel Blei
PHILIP
led School
FILMAGEI
week!
Kortom: Tilburg is een stad waar veel mogelijk is en veel gebeurt. In het Burgerjaarverslag zijn de belangrijkste gebeurtenissen
van 2006 te lezen. Dat kunnen bijzondere, maar ook gewone dingen zijn. Maar alle hebben ze gemeen dat zij zijn opgezet voor
de Tilburgers. Op deze pagina kunt u meer lezen over de projecten waarbij betrokkenheid van bestuur en burgers en andersom
centraal staat. Dat de lokale politiek leeft, blijkt wel uit de hoge opkomst bij de verkiezingen van 2006.
Tilburg is een heerlijke stad om te wonen en te werken, ik voel me er enorm thuis. Wat mij opvalt, is
dat heel veel mensen trots op ‘hun’ Tilburg zijn. Op de geschiedenis van de stad, de mooie plekjes,
de culturele activiteiten, evenementen en sportieve prestaties van stadsgenoten.
Natuurlijk kenmerkt Tilburg zich niet alleen als een stad van evenementen en feesten. Tilburg is ook
een studenten- en kennisstad, alhoewel de studentenidentiteit van de stad best vergroot zou mogen
worden. Het is een belangrijke uitdaging om de beweging van spoorstudent, naar woonstudent, naar
“blijfstudent/blijfafgestudeerde” te maken. Degenen die hier wonen vormen immers het toekomstig
arbeidspotentieel van onze stad en eenmaal afgestudeerd biedt dat hen maar ook de stad en het
bedrijfsleven kansen.
De kracht van Tilburg zit hem naast kennisinfrastructuur en jeugd ook in de ondernemende geest
van de Tilburgers, het Tilburgs chauvinisme en de sterke creatieve sector.
Ook bij de herstructurering in de wijken Groeseind-
Hoefstraat-Pastorieklamp zijn belangrijke beslissingen
genomen. Op 26 juni 2006 heeft de raad besloten dat de
huurders in de buurt Rosmolen zelf het laatste woord kre
gen over het wel of niet slopen van hun woning. Daarvoor
organiseerde de gemeente, in nauwe samenwerking met
de klankbordgroep, een meningspeiling. De uitslag van de
peiling was bindend als minimaal 75% van de huurders in
Rosmolen een stem uitbracht. Ruim 85% van de huurders
deed mee. Uiteindelijk koos 53% van hen voor sloop en in
2011 worden de 237 huurwoningen in Rosmolen dan ook
gesloopt. Het is voor het eerst dat in Tilburg een bindende
meningspeiling onder bewoners is gehouden. Het was
voor veel van de betrokkenen een positieve ervaring.
Dat een bijzondere wijze van communiceren zijn vruchten kan afwerpen, blijkt wel uit de
campagne ‘Goed parkeren is kinderspel’. Deze campagne, die van start ging in november
2006, wijst automobilisten op goed parkeergedrag en heeft er toe geleid dat in novem
ber en december ruim achthonderd parkeerbonnen minder zijn uitgeschreven dan in de
zelfde periode in 2005. Ook de bonbonactie, waarbij "goedparkeerders" met een bonbon
werden beloond, was een groot succes. Het lijkt het erop dat mede door deze acties meer
begrip is voor het werk van de parkeercontroleurs.
Uit het Burgeronderzoek 2006 blijkt dat veiligheid weer met stip bovenaan op de
politieke agenda van burgers staat; het houdt mensen bezig. In Tilburg worden
inspanning op het gebied van Veiligheid gebundeld in het Veiligheidshuis. Het succes
van het Veiligheidshuis is goed af te meten aan een sterke daling van het recedive-
cijfer: in 2002-2005 is het aantal mensen dat terugvalt in criminele activiteiten met
40% afgenomen. Omdat het aantal jeugdigen dat voor het eerst met justitie in aan
raking komt gelijk blijft, is het belangrijk dat er meer wordt ingezet op preventie.
In 2006 is daarnaast veel gedaan op het gebied van samenscholings- en alcohol
verboden in buurten, de aanpak van hennepteelt en het opstarten van de projecten
Crossroads en Terugkeervoorziening De Sluis. Deze projecten zijn gericht op het
begeleiden van jeugdige veelplegers.
Verrijk je wijk! leeft! In 2006 hebben 750 Tilburgers aanvragen ingediend om hun
straat, wijk of dorp gezelliger, socialer of veiliger te maken. Dat zijn er 250 meer dan
in 2005.
Nieuw in 2006 was dat er ook aanvragen ingediend konden worden voor het plaat
sen van een bankje - of in echt Tilburgs een ‘benkske’ - in de buurt. De bedoeling is
dat Tilburg uiteindelijk 1000 benkskes rijk wordt. Het succes van Verrijk je Wijk! is
mede te danken aan de grote inzet en betrokkenheid van de acht ambassadeurs iffl
het project. Afgelopen jaar hebben zij een intensieve promotietour langs alle week
markten en wijkcentra in Tilburg gehouden. Ook de Verrijk je wijkbus is in 2006 weet
veelvuldig ingezet bij diverse activiteiten en festivals.
Wilt u weten wat er nog meer in het Burgerjaarverslag staat U kunt een
exemplaar inzien en meenemen in de stadswinkels. Ook via de site
www.tilburg.nl kunt u het Burgerjaarverslag bekijken en eventueel
downloaden. Heeft u opmerkingen of vragen over het Burgerjaarverslag.
stuur dan via de site een mail naar burgemeester Vreeman. Kijk daarvoor
op www.tilburg.nl/vreeman
TILBURG
Tilburg bereikte in 2006 het magische aantal van 200.000
inwoners en verstevigde daarmee haar positie als zesde
stad van Nederland. Sophie van Schaik, studente aan de
Fontys Rockacademie Tilburg bleek de.200.000e te zijn.
Toch staat deze realiteit ver af van de beeldvorming over
Tilburg. Reden voor het college om landelijk en regionaal
een grootschalige campagne te starten onder de titel
‘Tilburg Telt...’. Een veelheid aan communicatiemiddelen
werd ingezet: mupi’s in de hele stad, een special in het
Brabants Dagblad, een bezoek van het voltallige college
aan het Binnenhof om daar alle Tweede kamerfracties te
trakteren op een taart, de serenade van de burgemeester
aan Sophie bij terugkomst in Tilburg waarmee ‘s avonds
de landelijke televisie werd gehaald, en tot slot reclame
spotjes op de landelijke en regionale televisie. Gedurende
het jaar volgden nog meer activiteiten om zoveel moge
lijk Tilburgers te kunnen laten delen in het feest. Enkele
voorbeelden: het feest in februari op het Paleis voor de
200 inwoners uit Tilburg die in de bevolkingstelling rond
de 200.000e zaten; in juli een kermisarrangement voor
elke 200.000e bezoeker, de deelname van Sophie aan
de jubileumreis van het college naar Same, een district in
Tanzania waarmee Tilburg een samenwerkingsverband
onderhoudt in september en tot slot de kerstkaarten van
het college huis-aan-huis verspreid. Met deze laatste actie
werd ook weer lokaal en regionaal de media gehaald en
daarmee werd de campagne afgesloten.
AMBILIGHT HO I
Dynamic contras,
dolby surround
Bravra HO I
Niet reflecterei
tion Bravia E
De gemeente vindt het belangrijk om de mening van Tilburgers te weten bij de voorbereiding en uitvoering van
beleid. Hiervoor is het burgerpanel. Leden uit het burgerpanel geven ongeveer 5 keer per jaar via internet hun
mening over allerlei onderwerpen. Zo weet de gemeente snel wat er leeft onder de bevolking. Kijk voor meer
informatie of om aan te melden op: www.tilburg.nl/burgerpanel
Vanaf eind december 2006 konden alle Tilburgers stemmen op hun favoriete ontwerp voor de nieuwe Heuvel. Zij
werden hiertoe opgeroepen via spotjes op radio en TV, advertenties en posters. Het stemmen kon alleen digitaal via
www.tilburg.nl, waar een virtuele Heuvel was gecreëerd. In totaal hebben 14.7000 mensen de site bezocht. Bijna
4000 mensen brachten hun stem uit.
flandres
1 Het leven van de
Demesterkent geen ven
bewerkt het land en he,
j jefes met Barbe, een t
buurt. Hij houdt van h
bet niet zeggen. Samei
I jongens van zijn leettij
I als soldaat naar een buit
j log. Barbaarsheid, kamt
angst veranderen Deir
I strijder.
Anche Libero Va Bent
Familiedrama waarin
wordt bezien door de og
Op dinsdag 29 mei om
senteert Filmfoyer Tilt
mentaire Grito de Piedi
bantse filmmaker Ton i
Het is een intense film
kers in Bolivia en hun a
van bet toerisme als de
put beginnen te raken.
Dankvij het zilver van
1 (deRijke berg) was Pc
I eeuwenlang een van d<
lop aarde. De inwoners
opbrengst uit de mijner
van mijnwerker werd
zoon doorgegeven- Ma
SONY I