vol veranderingen l\l I IDAG 8 MAART 2007 - PAGINA* DONDERDAG 8 MAART 2007 - PAG IN AS DE TILBURGSE KOERIER i en arti •egelma FOTO: REGIONAAL ARCHIEF TILBURG IOOST DE BEER Henk van Doremalen FOTO: TEAM MEDIA GEMEENTE TILBURG lopulair* enis van et verie /erdwenen le centraal stratenpa- fabrieken. gemeente- i duidelijk eurd is de uis aan de aat) en het •riek Pieter ekenhuis). onder zijn Voorst tot s Indië die in Tilburg, en opmer- sgrijpelijk, het etiket e vele ver- De Cityring (een 'uitvinding' uit de jaren zestig) ondergaat een ingrijpend anderingsproces en er zijn grootste plannen met de spoorzone. Hier het moment waarop het eerste asfalt wordt gelegd; eind november 2006. Ook elders veranderen steden voortdurend, maar Tilburg zag niet alleen nieuwe wijken ontstaan, maar zag ook vrijwel zijn complete cen trum omgegooid. Het proces is nog steeds gaande: er wordt volop gewerkt aan een compleet nieuw winkelcentrum (Pieter Vreedeplein), de Cityring (een 'uitvinding' uit de jaren zestig) ondergaat een ingrij pend veranderingsproces en er zijn grootste plannen met de spoorzo- ne, waar sinds mensenheugenis (1868) de werkplaats staat. Al wel tot stand gekomen zijn nieuwe (boven)regionale voorzieningen als de Concertzaal, pppcentrum 013, het stadion en Stappegoor sportcen trum. Naast de wolnijverheid, verdween ook de leerindustrie en wat recenter de elektrotechnische industrie (Volt). Er voor in de plaats kwam de transportsector met veel bedrijven in de stad, maar vooral dienstver lening en onderwijs. eschouwd. o diep zat. iofsbeleve- iog nauwe- id die veel Niet alleen in Tilburg, maar ook in de omliggende dorpen vonden ingrijpende veranderingen plaats. Ook Goirle ondervond de naweeën van de afbrokkelende industrie. Grootste veranderingen in gemeenten als Loon op Zand, Hilvarenbeek, Goirle en Berkel-Enschot waren toch wel de grote uitbreidingen met nieuwbouw enerzijds voor de eigen bevolking, maar vooral ook als opvang voor de talloze forensen die deze gemeenten gingen bevolken (en vaak werkten in Tilburg). Veel veranderingen in een halve eeuw Het opvallende in een halve eeuw Tilburg is dat enkele grote verande ringen zich gelijktijdig hebben voltrokken. De geloofsbelevenis en inyloed van de almachtige katholieke kerk brokkelde af, een proces dat zich vooral voltrok tussen 1960 en 1980. Sterker dan elders had dat oök consequenties voor de bevolkingsontwikkeling. Het aanzien van de stad veranderde door de vele ruimtelijke ingrepen. Het sociaaleco- nomisch patroon wijzigde sterk door het verdwijnen van de textielin dustrie. Van de grote werkgevers in de stad behoort alleen het Japanse concern Fuji tot de industriële sector. Voor de rest is het dienstverle ning zoals gezondheidszorg (de beide ziekenhuizen, maar ook Thebe), onderwijs (Universiteit van Tilburg, Fontys, ROC), verzekeringen (Inter polis), overheid (gemeente) en werkvoorziening (Diamantgroep). Textielstad verdwijnt Naast de geloofsbelevenis en het aanzien van de stad is de derde grote verandering die Tilburg heeft ondergaan die op sociaaleconomisch gebied. Door tal van elkaar versterkende oorzaken ging de traditionele textiel industrie verloren. Internationale ontwikkelingen die niet te keren waren zoals een veranderend modebeeld (geen wol, maar katoen en vooral kunststoffen), de EEG (goedkopere productie in het Italiaanse Prato), opkomende derde wereldlanden met (nog) lagere loonkosten. Daar kwam bij de familiestructuur van de bedrijven die efficiënt manage ment bemoeilijkte: dikwijls een zware topstructuur van de rela tief kleine bedrijven, geringe bereidheid tot samenwerking, late toepassing van innovaties en uitblijven van specialisatie. Tussen 1963 en 1978 gingen 10.000 arbeidsplaatsen verlo ren in de Tilburgse textielnij verheid. In 1957 waren Eras aan de Goirkestraat en Elias aan de Noordhoek de eersten die hun poorten sloten, vanaf 1960 was het elk jaar raak met als drama tische hoogtepunten 1972* toen drie traditionele bedrijven uit het begin van de 19e eeuw Die pen, Van Dooren Dams en Pie ter van Dooren hun poorten slo ten, 1974 toen een van de gro tere Enneking ophield en 1977 toen het experiment met Swabo ten onder ging. De ondergang van de textiel in enkele decen nia heeft honderden individue le drama's opgeleverd. Werkne mers die van generatie op gene ratie in de textiel hadden gewerkt stonden buitenspel. Vooral op de werkvloer vielen de klappen. Het verlies van de textielindustrie is uiteindelijk sociaaleconomisch opgevangen, wat op zich een wonder mag heten. Er kwam nieuwe werk gelegenheid, al was het niet de komst van 'de gigant' het grote industri ële bedrijf dat Becht in de jaren zestig voorzag. Opvallend was dat tal van bedrijven die afhankelijk waren van de textielindustie als vervoer der of toeleverancier er in slaagden om de bakens te verzetten en nieuwe afzetmarkten te creëren. Groei van de bevolking Die bevolkingsgroei in de laatste halve eeuw is op zijn minst opmer kelijk te noemen. Vanaf 1900 toen Tilburg ruim 40.000 inwoners telde, groeide de bevolking flink door met steeds sneller de volgende 10.000 er bij. Eind jaren vijftig was de verwachting dat Tilburg, dat in 1952 de 125.000e inwoner mocht begroeten, omstreeks 1975 de 200.000 inwo ners zou passeren. In het jaar .2000 zou de stad zo'n kwart miljoen inwoners tellen Het liep anders vooral omdat de natuurlijke aanwas in de jaren zestig stagneerde. In de jaren zeventig begint de uitstroom naar de omliggende dorpen. Tilburg kon in 1967 met Ad van Weereld de 150.000e inwoner begroeten, de 160.000e liet tof 1991 op zich wachten. In 2006 was de 200.000e inwoners een feit en dat is - niet geheel toevallig - een studente. De groei van het laatste decennium Wie anno 2007, nu de Tilburgse Koerier haar tweede halve eeuw ingaat, van afstand naar de stad kijkt, ziet niet meer als in 1957 de kerken en fabrieken, die nostalgisch bezongen worden in het Tilburgse volkslied van pater Piet Heerkens. Naast de kerktorens van 'de Heuvel en het Heike' bepalen gebouwen als de 'twintowers' van Het Cenakel, Interpo lis, Westpoint en de Stadsheer de skyline. komt anders dan in het verleden niet meer door een hoog geboorteo verschot, maar door de annexatie en de toestroom van studenten. Til burg was textielstad en kreeg vervolgens etiketten als transportstad, moderne industriestad of onderwijsstad. De etiketten kloppen, want in de laatste halve eeuw is de transportsector sterk gegroeid, de industrie sterk gemoderniseerd en Tilburg uitgegroeid tot universiteitsstad met door toedoen van Avans en Fontys ook veel hoger beroepsonderwijs. Een multiculturele stad Ingrijpend veranderde ook de samenstelling van de bevolking, niet alleen in Tilburg, maar ook in de omliggende gemeenten, al is die verandering daar veel minder opzienbarend. Een halve eeuw geleden waren Belgen, enkele Duitsers, voormalig Nederlands Indiërs en terugge keerde missionarissen in de sta tistieken de voornaamste vreemdelingen. Vanaf medio jaren zestig komen de gastarbei ders. Aanvankelijk was hun komst tijdelijk, maar al snel bleek het blijvend. Tilburg is een multiculturele stad gewor den met tientallen nationalitei ten, waaronder grote groepen van Turkse, Marokkaanse, Suri naamse, Antilliaanse en Indone sische herkomst. In de 21e eeuw voldoet ruim 20 procent van de bevolking aan het criterium allochtoon. Nog een veel groter deel is van allochtone herkomst als het criterium ruimer’ wordt gesteld dan de afkomst in de eerste of tweede generatie. Weten dragers van Turkse namen straks in de 22e eeuw nog dat hun' voorouders in de jaren zestig en zeventig van de 20e eeuw naar ‘Filffftrg'zijn getrokken om daar te werken? De overwegen ten oosten en ten westen van het grote spoorwegemplace ment leken in de jaren vijftig meer dicht dan open. Hier de spoorwegovergang Heuvel-Koestraat. Linksachter de torens van de kerk op de Heuvel. Bij de aan leg van het hoogspoor in 1961 verdwenen deze spoorwegovergangen. lechts de daadwerkelijke uitvoering van allerlei plannen rondom de vernieuwing van de binnenstad, het hoogspoorproject, de nieuwbouwwijken Wandelbos, de Reit en het Zand en later ook Noord vielen onder zijn bewind. Er waren zaken bij die al vanaf de jaren twintig gepland stonden, maar slechts door crisis, Tweede Wereldoorlog en prioriteit voor de opbouw, voortdurend waren uitge steld. Als het op de persoon wordt gericht heeft Becht meer gebouwd dan gesloopt! Of alles een verslechtering was, is een andere vraag. De neiging bestaat bij sommigen om met iets te veel weemoed terug te denken aan de tijd dat alles nog 'bij het oude' was. Maar de Koningswei was sterk verpau perd en voldeed op geen enkele wijze meer aan moderne wooneisen. Het hoogspoor waarmee de overwegen verdwenen, was bitter noodza kelijk, de nieuwe schouwburg een al lang levende vurige wens, evenals de betere bereikbaarheid van het centrum voor het toenemende auto verkeer. En de herstructurering van de industrie was onontkoombaar. In de visie van de bestuurders uit de jaren vijftig en zestig was de modernisering van de stad bittere noodzaak en aan tegenspraak was men niet gewend. Pas in de jaren zeventig klonk er meer protest en werd de bevolking meer bij de plannen betrokken. Feitelijk is het pro ces van modernisering ook onder de burgemeesters Letschert, Brokx, Stekelenburg en Vreeman door blijven gaan. ra»

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2007 | | pagina 9